Ljudmässigt skiljer det ändå så lite att det känns som en ganska meningslös diskussion...
Ja vi har som sagt olika preferenser helt klart, att påstå att diskussionen är meningslös skulle garanterat utlösa en intensiv/vulkanartad reaktion om du sa detta i ett rum med seriösa pianister och stämmare och andra muskkännare, jag har dock förståelse för resonemanget på ett forum som detta för just digitala hemmapulare men vidhåller att man bör ta hem ett piano
om man kan för det är så mycket trevligare och bättre på alla vis, dessutom 10 st i snitt bortskänkes gratis på blocket var dag i en stad nära dig!!!
Jag spelar piano sedan 1972 och spelar även på både elorgel och kyrkorgel när jag får tillfälle samt elpiano och cembalo, alla har helt olika typ av anslagskänslighet och vägning och givetvis anpassar en god klaviaturspelare sin fingerteknik utefter detta, en Bösendorfer eller Steinway har väldigt olika karaktär men det kan även en Blüthner ha gentemot en annan Blüthner så i princip varje instrument har sin "egen själ" och man blir inspirerad att spela på ett visst sätt eller ej just beroende på hur instrumentet svarar eller talar till dig*
Det värsta är nog trots allt alla som envisas med att spela piano utan sustainpedal. Morr.
Det finns exemple på pianister som inte vet bättre än att hålla nere sustainpedalen också, lika illa men jag håller inte med om att man absolut måste använda den jämt för det beror ju på styckets art, vissa tekniskt rytmiska passager eller kanske tom hela låtar skall spelas utan pedal även om det hör till sällsyntheterna så förekommer sådant!