Kontrollrummet

Bribedant - You know It Could Be True

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN: You Know It Could Be True
ARTIST/GRUPP: Cash&Company
GENRE: Rock&pop
LÅTLÄNGD: 4:34
KOMPOSITÖR: Den omåttligt begåvade KR medlemmen MOMA
PRODUCENT: Bribedant
MEDVERKANDE: Mr MOMA. - låt+text, keys, sång. Mr. Bribed Ant - Guror, basar, arr&prod
INSPELNINGSÅR: 1999 - 2011
FORMAT: mp3

Verkar vara lite sommartorka på demoforumet så jag passar på.
Ännu en låt där allt som behövde mickas upp spelades in hösten -99.
Resten är satt på nytt mellan 2008 och nu. Det här är den versionen som är "final".
Själv har jag suttit så många timmar med låten så jag är lite insnöad, finns nog nåt skit jag inte hör. Jag har fortfarande möjlighet att justera detaljer så den här hamnar under Halvfärdiga.

Ok, kan man flytta denna till färdig demo månne...?
« Senast ändrad: 22.04.2013, 21:20:36 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ahhhh jag får sån där 60-talskänsla - nu kommer de ut med en skiva igen - låt oss träffas och lyssna i nån radhuskällare. Har några förslag till förbättringar - upp med rösten överlag - in med nåt arrpeggio på de delarna som låter ungefär som Want you tell me the true........
Annarts underbar gitarr och arr och röst etc.
 :D :D :D :D fyra smilaisar härifrån.
Ja bandet behöver jag väl knappast nämna det är ju ganska uppenbart.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bump på denna jag tycker det är otillåtet många lyssningar för att inte kommentera denna undrbara låt.
Helt fantastisk Bribent.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja bandet behöver jag väl knappast nämna det är ju ganska uppenbart.
Har ingen aaaaning om vilket band du syftar pådårå  :D
Tack ska du ha iallafall. Ska nog kika på den ganska rudimentära mastringen. Mjuka upp'et lite. Dra ned låten på tejp och tillbaka kanske (eller nån plugg kanske blir enklare  B))
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket härligt sound och skön låt. En riktig radiohit om den skulle gå snabbare.
Den är skön i det här tempot också och har massor av härliga komponenter.
Gillar mycket, mycket, mycket!

Instrumentering och röster är en njutning att lyssna på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Kanon!
Tycker det låter bra!
Nu ligger väl trummorna på tejp eller...annars så skulle jag vilja ha bort lite ambience från dom och bara köra virveln lite hårdare med delay..ala John Lennon.

Snyggt sångljud, kompetent spelat, inte riktigt superhookig så det blir en 4/5, måste hålla uppsikt över det du gör framöver.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter helt klart radioklart. Imponerande välgjort. Sitter och väntar på åtminstone någon avig harmoni och så kommer det på slutet!! med A Day in the life-aktig höjning på stråkarna. Läckert!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OJ!!
Har var det en riktigt kompetent 'pastisch' från gamla goda tiden..
Skit bra gjort,det är nästan så det låter för bra,man förväntar sig liksom tidsenlig sound oxo! :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OJ!!
Har var det en riktigt kompetent 'pastisch' från gamla goda tiden..
Skit bra gjort,det är nästan så det låter för bra,man förväntar sig liksom tidsenlig sound oxo! :rolleyes:

Vad hände sen? Fick du ett musikaliskt genombrott på grund av den här låten?
Jag skulle vilja nominera dig och den men låten ligger inte bland färdiga.
Har du sålt den eller hur gick det med denna välslipade diamant?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj, såg inte att den här trå'n levde.
Nä, inget skivkontraket eller världsturne  :P
Låten fick vara färdig som den var och ligger nu på spottis/ajtjunis under artist Bright Window.
Men det finns 10 andra låtar ur samma 1999 demohög som jag är lite sugen på att applicera 2011 års resurser på.

« Senast ändrad: 10.12.2011, 01:52:09 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag skulle älska det. Den här är redan en klassiker i min mp3-spelare. Så kaxig i rösten, supersnyggt proddat och bra instrumenterat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har snabblyssnat på Spotify och ska definitivt lyssna mera.

Vid en snabblyssning av samtliga låtar på Bright Windows platta "Greatest hitsB)
är det You know It Could Be True som jag gillar mest.

Bra namn på skivan förresten! Är det den första plattan Bright Window släppt?  :lol:
« Senast ändrad: 10.12.2011, 10:51:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har snabblyssnat på Spotify och ska definitivt lyssna mera.

Vid en snabblyssning av samtliga låtar på Bright Windows platta "Greatest hitsB)
är det You know It Could Be True som jag gillar mest.

Bra namn på skivan förresten! Är det den första plattan Bright Window släppt?  :lol:

Kul att du gillar. Det finns en tidigare "CD" från 1999 som Bright Window mannen och jag gjorde tillsammans under namnet Cash&Co. Två av de gamla spåren, bl.a "You Know", har jag piffat upp och de fick vara med i Bright Window's "Greatest hits" (som är platta nr 1, yupp)  :D

Några gamla Cash&Co ligger faktiskt på Myspace http://www.myspace.com/cashcomusic
Ska fråga min kompanjon från den tiden om det är ok att lägga ut hela batchen Cash&Co låtar på webben. Ljudmässigt är det lite hemstudio 1999 men jag tycker fortfarande det blev riktigt bra retro pop.

Jahaaaa, nu fattar jag vad "nominera låten" menar. Läste tråden. Det var ju najs av dig. Ska kolla om jag kan lägga upp You Know igen. På KR åtminstone.  :)

« Senast ändrad: 10.12.2011, 18:17:28 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra - kolla gärna, för jag nominerar om det är möjligt.

Kan du ge mer info om din bakgrund eller om du för närvarande lever på musik i någon form? Greatest hits låter väldigt jämn i produktionen och jag får intrycket av att flera skulle kunna välja dig som producent på grund av det sätt du hanterar inspelningarna på.

Även arr-mässigt känns det som du gått i skola. Hittar vers, refräng, brygga och sånt där på ett självklart och snyggt sätt.

Hittills (har kommit till sjunde låten på Greatest hits) är det ingen av låtarna som slår You know It could be true. I mina öron har den mest godis i sig av alla.  B)

Engelskan är genomgående bra i mina öron så jag undrade om du tränat mer än "svensk skolengelska" men så hittade jag ett ord som avslöjar en svensk engelska? (3.25 in i 7:de låten saknar ordet judgement d i början i uttalet).

Har nån annan sagt (eller var det jag som sa det) att You know It could be true låter som något som skulle kunnat vara en av de största Andreas Johnson-hitarna?

« Senast ändrad: 10.12.2011, 19:50:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Bra - kolla gärna, för jag nominerar om det är möjligt.

Kan du ge mer info om din bakgrund eller om du för närvarande lever på musik i någon form? Greatest hits låter väldigt jämn i produktionen och jag får intrycket av att flera skulle kunna välja dig som producent på grund av det sätt du hanterar inspelningarna på.

Även arr-mässigt känns det som du gått i skola. Hittar vers, refräng, brygga och sånt där på ett självklart och snyggt sätt.

Hittills (har kommit till sjunde låten på Greatest hits) är det ingen av låtarna som slår You know It could be true. I mina öron har den mest godis i sig av alla.  B)

Engelskan är genomgående bra i mina öron så jag undrade om du tränat mer än "svensk skolengelska" men så hittade jag ett ord som avslöjar en svensk engelska? (3.25 in i 7:de låten saknar ordet judgement d i början i uttalet).

Har nån annan sagt (eller var det jag som sa det) att You know It could be true låter som något som skulle kunnat vara en av de största Andreas Johnson-hitarna?



Andreas Johnson!? tja, det är i samma härad stilmässigt. Håller jag med om.

Äras den som äras bör. Allt utom You Know och Mojo som ligger publicerat under namnet Bright Window är skrivet och proddat av en icke KR medlem som jag kallar The Talented Mr Tidelus pga av att han är en rackare på att skriva musik&text. Prodden av Bright W låtarna är faktiskt riktigt ok speciellt med tanke på de är gjorda med PC högtalare och hörlurar  :ph34r: omfg

De enda låtarna jag kan ta credd för är denna och Mojo som är ett teamjobb.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, vad ska man säga? Det förklarar att den sticker ut. Det är inte samma upphovsman om jag förstår saken rätt. Har du - förutom denna diamant - flera hittills opolerade diamanter i garderoben? Vill gärna höra mer från samma källa, så att säga.

Efter din förklaring törs jag uttrycka mig lite till. Jag fattade inte varför You know It Could Be True inte var titelspåret. Det är ju den som är "da shit", på plattan, one in a million, liksom. Och så är det inte ens samma upphovsman, om jag förstå saken rätt.

Så du lever inte på musik alltså, hmmm. Har du flera musikaliska samarbeten på gång?
Fan vad jag är på, sorry.

En sak till, sjunger du på alla eller nästan alla låtarna eller är det Tidelius som har den där kaxiga rösten?
« Senast ändrad: 11.12.2011, 10:41:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Min första tanke var: Oj, vilken retrokänsla.. Känns som en äkta Lennon detta!! Men samtidigt så tyckte jag kanske inte att det var min "köpp off the" riktigt... Men så kom refrängen.. Grym!!!
Sen lyssnade jag lite till och låten bara växer & växer..
Plötsligt inser jag att detta faktiskt är min "köpp off the".. En av mina absoluta favoritsmaker faktiskt.. Detta laddas ner till Mp3-spelaren..
Gott jobb!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja, vad ska man säga? Det förklarar att den sticker ut. Det är inte samma upphovsman om jag förstår saken rätt. Har du - förutom denna diamant - flera hittills opolerade diamanter i garderoben? Vill gärna höra mer från samma källa, så att säga.

Efter din förklaring törs jag uttrycka mig lite till. Jag fattade inte varför You know It Could Be True inte var titelspåret. Det är ju den som är "da shit", på plattan, one in a million, liksom. Och så är det inte ens samma upphovsman, om jag förstå saken rätt.

Så du lever inte på musik alltså, hmmm. Har du flera musikaliska samarbeten på gång?
Fan vad jag är på, sorry.

En sak till, sjunger du på alla eller nästan alla låtarna eller är det Tidelius som har den där kaxiga rösten?
Låten upp på spelaren igen.
Det är lugnt MaxB, jag har inte musik som jobb. Sålt lite ljud till teater och jippon men det var länge sedan. Upptäckte på den tiden att jag nog inte är rätt person att komponera musik då jag refuserade mig själv hela tiden. För höga krav. Blir väl lätt så om man har gräddan av brittisk progressiv rörelsen som måttstock. Gick säkert tio år utan att jag rörde gitarrerna tills den begåvade polaren dök upp med en kassett idéer hos mig som hade en ok dator med ett top notch  :lol: Sounblaster kort. Det är han som sjunger också.
 
Det här var alltså mitten av 90 talet. You Know plus 11 andra låtar gjorde vi co-op och brände till CD. Och glömde bort alltsammans rätt snabbt. Polaren gick vidare med egen liten studio och det blev mer teknisk support än kreativa bidrag från mig.

För nåt år sedan började jag lyssna igenom mina gamla tejper (symfo progg från 80 talet, ha) och data backupper och hittade alla 1999 års källfiler till You Know batchen med 12 låtar under namnet Cash&Co.

Tycker själv att materialet förtjänar ett bättre öde så jag har nyrenderat, fixat fel och mixat om två låtar. Finns alltså ett gäng låtar som återstår att piffa upp men det är faktiskt rätt mycket jobb. Det kvarvarande Cakewalk 7 projekten är röriga. Exempel, sången kan vara satt i 5 versioner, alla mutade och omärkta. Vilken var det som hamnade på CD'n? Likadant gitarrer och annat live inspelat. Blir en massa lyssnade och jämförelser med CD'n.

Jag har iallafall grönt ljus från kompanjonen att göra vad jag vill med materialet och lägga upp om det blir bra så det kommer nog fler låtar.


Min första tanke var: Oj, vilken retrokänsla.. Känns som en äkta Lennon detta!! Men samtidigt så tyckte jag kanske inte att det var min "köpp off the" riktigt... Men så kom refrängen.. Grym!!!
Sen lyssnade jag lite till och låten bara växer & växer..
Plötsligt inser jag att detta faktiskt är min "köpp off the".. En av mina absoluta favoritsmaker faktiskt.. Detta laddas ner till Mp3-spelaren..
Gott jobb!!!

Du är väl lagd åt lite hårdare håll, hogge? Kul att låten funkade iallafall. Ska se om jag inte kan klämma fram en till i samma stil  :P
« Senast ändrad: 11.12.2011, 20:06:11 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men om den ska nomineras så måste den flyttas till Färdiga - glöm för allt i världen inte det Bribedant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men den ligger tidsmässigt fel för att kvala i pågående Nomineringstråd.
Ändå är den bara så bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det får bli nästa gång helt enkelt hang in there :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tackar. Like a bad penny this one keeps turning up...  :P
Har lite dåligt samvete för de andra 9 låtarna 'You Know' är en del av.
Har källfilerna från -99 men saknar en spark i baken för att sätta igång med remixen.
« Senast ändrad: 10.05.2012, 00:39:59 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tackar. Like a bad penny this one keeps turning up...  :P
Har lite dåligt samvete för de andra 9 låtarna 'You Know' är en del av.
Har källfilerna från -99 men saknar en spark i baken för att sätta igång med remixen.

Haha, sorry att ge dig dåligt samvete men om de andra låtarna skulle hålla den här klassen...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Helskönt stycke, ett nöje att lyssna på. Så mycket bra retrorock/pop som produceras här på forumet, man häpnar... Ståpälsade av körerna, det händer alltför sällan nu för tiden. Riktigt bra passage. Produktionen utan anmärkning, kanske lite tomt i mellanregistret för trummorna, men inte så det störde. Udda slut, låter nästan som en mix till nästa låt på en gapless platta.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Bra bump här Eddi... Låten är precis lika bra nu som sist jag lyssnade  :rolleyes: :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yez Eddi, nice bump, nudge nudge...
« Senast ändrad: 24.05.2012, 20:48:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack. Blir faktiskt lite sugen på att göra nåt sånt här enkelt poppigt igen.
Det är rätt tacksamt när det blir bra. En idé, lite inspiration och en gnutta tur och så sitter det en schysst låt på hårddisken utan alltför mycket ansträngning. Faktiskt fick jag en idé av tråden " 80-talet, gilla eller inte?". Görs det inte väldigt lite 'pop' i ordets klassiska mening nu för tiden? Hm...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo, det borde göras mer  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google