Kontrollrummet

Wernborg - Nu börjar livet om igen - Ny mix + slutsolo 18/7

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Nu börjar livet om igen
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Popcountry
LÅTLÄNGD: 3,46
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Icke
INSPELNINGSÅR: 2011-07-15 - 2011-07-18
FORMAT: mp3

Uppdaterad 2011-07-18

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Nu_borjar_livet_om_igen_v2_20110718.mp3[/mp3]
Nu börjar livet om igen - 2011-07-18

Tjoho.

Skrev en sång till en kompis på hans födelsedag tidigare i sommar. Den framfördes på hans kalas och jag fick en önskan om att spela in den också. Sagt och gjort, här är den.

Önskar synpunkter på mix och arr främst, men ni är som vanligt mer än välkomna att hojta om allt.

Glad sommar!

 :D
« Senast ändrad: 18.07.2011, 13:02:00 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Imponerad över hur du rör dig obehindrat över olika genrer. Svensk country med Lalla Hansson, Magnell m fl har en stor plats hos mig och detta samsas bra med dessa herrar. Snygg melodi och refräng (nedgången: "allt det vackra" - snyggt!). Måste vara kul att ge bort en sång i 40-årspresent på detta sätt och antar att han blev glad. Fin text och bra proddat. Stör mig aningen på klockspelet som används lite för mycket i mina öron, kan åtminstone skippas under det lugna partiet vid 02:50. Annars topp. Trummorna låter bra, lirar du själv? AD-brush?? (måste skaffa!) Vad är det på slutet? En rap??  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bra singer/songwriter låt. Precis lika bra eller bättre som Lars Vinterdäck. E en genre som jag inte är så engagerad i men som jag kan tycka vara skönt att lyssna på ibland. Jag tycker mixen låter fin och tydlig, inget som sticker ut eller in på nåt konstigt sätt. Klockspelet som Eq anmärker på är väl främst en smakfråga. Jag kan tycka att det är charmigt att det ligger där så mycket som det gör. Arrmässigt så har jag bara en grej som jag reagerar på och det är att den är lite för lång. Enligt mitt tycke så kunde man gott avrundat låten efter reffen vid 198 (på kr-spelaren). La-la-partiet tycker jag inte tillför något....det gör mig mest irriterad  :lol:

Bra stuff annars.....och som Eq säger....kul att höra hur lekande lätt du rör dig mellan genres.

Micke


P.S Har du förresten hört Alan Wilders remix på Depche Mode's "In Chains" än? Om inte så finns den på Spotify nu, på skiva tre av deras nya remixsläpp....grymt bra  :).


« Senast ändrad: 15.07.2011, 20:22:58 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra!

Sången har lite svårt att komma första gången jag lyssnar men andra gången är det endast sista ordet i nån rad, som kan vara lite svårt att höra. 

Ingen autotune i låten? "...börjar..." vid 121-122 är skönt realistiskt framfört.

Lyxigt med en kompis som du som skapar en sån här!  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Imponerad över hur du rör dig obehindrat över olika genrer. Svensk country med Lalla Hansson, Magnell m fl har en stor plats hos mig och detta samsas bra med dessa herrar. Snygg melodi och refräng (nedgången: "allt det vackra" - snyggt!). Måste vara kul att ge bort en sång i 40-årspresent på detta sätt och antar att han blev glad. Fin text och bra proddat. Stör mig aningen på klockspelet som används lite för mycket i mina öron, kan åtminstone skippas under det lugna partiet vid 02:50. Annars topp. Trummorna låter bra, lirar du själv? AD-brush?? (måste skaffa!) Vad är det på slutet? En rap??  :lol:
Jätteroligt att du tycker det fungerar. Det blir ju lite speciellt när man skriver en låt direkt riktad till någon, och det var roligt att göra en sån här grej istället för tal eller sedvanlig "Ja må han leva...".  Ang. klockspelet. Nu har jag bara improviserat hela låten rakt igenom fast hållit mig väldigt nära temat så det är möjligt att jag styr upp det hela mer arrangerat.

Trummorna är spelade via keyboard. (Reason) Faktiskt inget brush-set utan vanliga virvlar, men utplacerade på två tangenter så man lättare kan styra var markeringar kommer och hur hårt eller löst anslaget blir.

På slutet är det hammondorgeln som lägger en brakare.  :D

Stort tack för tyck och glada tillrop.

Bra singer/songwriter låt. Precis lika bra eller bättre som Lars Vinterdäck. E en genre som jag inte är så engagerad i men som jag kan tycka vara skönt att lyssna på ibland. Jag tycker mixen låter fin och tydlig, inget som sticker ut eller in på nåt konstigt sätt. Klockspelet som Eq anmärker på är väl främst en smakfråga. Jag kan tycka att det är charmigt att det ligger där så mycket som det gör. Arrmässigt så har jag bara en grej som jag reagerar på och det är att den är lite för lång. Enligt mitt tycke så kunde man gott avrundat låten efter reffen vid 198 (på kr-spelaren). La-la-partiet tycker jag inte tillför något....det gör mig mest irriterad  :lol:

Bra stuff annars.....och som Eq säger....kul att höra hur lekande lätt du rör dig mellan genres.

Micke


P.S Har du förresten hört Alan Wilders remix på Depche Mode's "In Chains" än? Om inte så finns den på Spotify nu, på skiva tre av deras nya remixsläpp....grymt bra  :).




Ska nog "muta" sången på sista reffen i alla fall. Ogillar ju lalala-låtar själv, så jag fattar inte hur detta smög sig in här.  :D
Tack för tyck!
Har inte lyssnat på remixen ännu, men sett att Tomas tipsat om den på spotify. Ska lyssna in sen...

Låter bra!
Sången har lite svårt att komma första gången jag lyssnar men andra gången är det endast sista ordet i nån rad, som kan vara lite svårt att höra.  
Ingen autotune i låten? "...börjar..." vid 121-122 är skönt realistiskt framfört.
Lyxigt med en kompis som du som skapar en sån här!  :rolleyes:
Kanske kunde artikulerat något mer, men tycker alltid det är en avvägning av hur tydlig eller övertydlig man ska vara. Behåller nog det så här. Nope, ingen autotune här inte.
Ja, det måste vara lyxigt med mig som kompis  :D
Tack för feedback.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Visst blir det ofrånkomligt att tänka Winnerbäck när man hör det här. Jag tycker det är bra genomgående och inte för långt. De käcka trummorna ger det hela en tysk ompa-bompa-felling men det är ju glatt o trevligt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou W!
Typ såna sånger har jag åxå gjort längs åren och jag vet att när dessa alster spelas upp för "offren" så är nästan alltid n ärvarandes ögonvrår fuktiga. När man gör en sång åt nån när och kär så finns där en så jäkla stor känsloladdning som inte går att mätas ens med bästa KR-mått.
För en utomstående som inte känner till textinnehållet och allt annat som har med relationer att göra kan låtar som dessa kännas lite naiva men det är säkert att den som har den äran att få (eller kunna) göra dylika uppvaktningslåtar känner sig väldigt nöjda eftersom i dessa fall responden alltid är mycket positiv!

så...
När man e förtti
och lite dirthy
så mår man prins
om en öl det finns...

Så om denna version fick godkänt av sköna tjocka släkten så ställer jag mig bakom dom! :)

h.  johan
« Senast ändrad: 17.07.2011, 12:49:30 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett synnerligen käckt arrangemang i bästa Lars Winterdäck-stil - finns inga nits här inte - tror du han lever till 80? En kan ju hoppas.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Visst blir det ofrånkomligt att tänka Winnerbäck när man hör det här. Jag tycker det är bra genomgående och inte för långt. De käcka trummorna ger det hela en tysk ompa-bompa-felling men det är ju glatt o trevligt.
 :P
Kul att det uppskattas. Tysk oompa kan ju aldrig va fel.... Eller?  :D

Tjou W!
Typ såna sånger har jag åxå gjort längs åren och jag vet att när dessa alster spelas upp för "offren" så är nästan alltid n ärvarandes ögonvrår fuktiga. När man gör en sång åt nån när och kär så finns där en så jäkla stor känsloladdning som inte går att mätas ens med bästa KR-mått.
För en utomstående som inte känner till textinnehållet och allt annat som har med relationer att göra kan låtar som dessa kännas lite naiva men det är säkert att den som har den äran att få (eller kunna) göra dylika uppvaktningslåtar känner sig väldigt nöjda eftersom i dessa fall responden alltid är mycket positiv!

så...
När man e förtti
och lite dirthy
så mår man prins
om en öl det finns...

Så om denna version fick godkänt av sköna tjocka släkten så ställer jag mig bakom dom! :)

h.  johan
:) Tack ska han ha. Kul tillägg där också  :D
Dock så tycker jag nog att den kan stå på egna ben utan att man känner till historierna kring dom fåordiga verserna. Trots att den ursprungligen riktats direkt till födelsedagsbarnet.

Ett synnerligen käckt arrangemang i bästa Lars Winterdäck-stil - finns inga nits här inte - tror du han lever till 80? En kan ju hoppas.
Perfekt, tack.
Ja det får vi hoppas. Och att "Om du lämnade mig nu" fortfarande ligger kvar på svensktoppen då.  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har gjort lite åtgärder enligt tips och eget tycke.

Klippt bort klockspelet i verserna samt några mindre lyckade passager. Även sänkt något i volym.

Högpassfilter på alla spår. Tror jag fick bort lite onödig energi till förmån för mastervolymen.

Ökat elbasen kring 200.

Tagit bort lalala-sången i slutet och spelat ett gitarrsolo istället.

Sänkt bastrumman.

Ny version längst upp.

 :)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Mycket snygg låt och bra gest...sånt här uppskattas oftast.

Har gjort detta 2ggr åt en kompis som är knäckt i Gyllene Tider så då har jag gjort 2 låtar i sådan stil och det vart succé!

4/5 får din låt av mig, klart svängigt.


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket snygg låt och bra gest...sånt här uppskattas oftast.

Har gjort detta 2ggr åt en kompis som är knäckt i Gyllene Tider så då har jag gjort 2 låtar i sådan stil och det vart succé!

4/5 får din låt av mig, klart svängigt.r
Tackar. Fyra av fem är ju kanon! :)
Oj så snyggt! Har inte så mycket mer att säga.  :)
/Anders
Kul att det funkar! Då säger jag tack. :)


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Oj, vilken födelsedagspresent!
Gillar verkligen refrängerna,
texten och melodin är riktigt bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre från något redan bra. Texten går fram till 100% vilket den inte gjorde förut. Rena rama chckenpickin'solot på slutet men gurorna trasslar in sig i varandra mixmässigt där. Kan du inte renodla med en sologitarr och jag skulle bli jätteglad.

/ the Nashville nitpicker
« Senast ändrad: 21.07.2011, 16:44:18 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mycket bättre slut nu, skönt att slippa bli irriterad på la la la sång  :lol:

Men när jag lyssnar med lite starkare volym i mina monitorer (så att min son kan dansa till) så märker jag att ess:en är farligt vassa. Jag fick lixom backa bort från monitorerna för att det gjorde ont. Du har väl samma lådor som mig? (nEar 05) Kruta på lite volym så märker du att ess:en är vassa som tusan.

Annars klockers nu  :)

Micke


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Låter skitbra i min lurar. Arr & prod, allt låter direkt från skivaffären.
Fyra linedancer cats gillar låten också
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Detta är inte min kopp te låtmässigt MEN det är onekligen snyggt och hur proffsigt som helst så jag bugar djup iallafall, som vanligt.  :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte hört första versionen.
Gillar texten att det börjar om igen vid 40. Det är många som drabbas av sk kris då. Undrar hur låten låter vid 60?..., lika postitiv? Jag säger: ja för fan!
Suverän refräng! Saknar kanske ett riktig twang countrysolo, som jag vet du kan göra.
Sången är kanske något för hög, tycker jag.
Svängigt! Vilken present!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar inte det här, det bara passerar förbi. :)

Kul att du hantera denna genre! Men fortsätt fan inte på den banan :D

Nämen, det är ganska proffsigt utfört! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kommenterade första verren... och inte blev detta sämre, choruset sätter fart på foten, ...börjar om igen! :) Enda lilla som retar stilla är aningen otajt kör, men å andra sidan vems liv e så tajt?  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
-
« Senast ändrad: 22.07.2011, 20:51:46 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882