Kontrollrummet

Kaklat badrum

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Ponera då att jag sitter i en lokal med ett kontrollrum, ett litet (väldigt litet) sångbås utan syre som är dämpat till 100 och även har ett kaklat badrum där wc och handfat är borta. Jag får ta ner kaklet men måste då sätta tillbaka det när jag flyttar där ifrån så det går fetbort just nu, men va tror ni? Kan man göra nåt provisoriskt för att dämpa ner badrummet, typ sätta upp dämpade väggar eller räcker det med bara tjocka gardiner? Är tacksam för alla förslag.

/manne
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Du kanske kan använda badrummet som ekokammare?

Köra ut valda spår i en högtalare därinne, stereomicka upp och spela in rummet. Kan bli hur läckert som helst.



Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Ja det är ingen dum ide, har för mig att roxette en gång i tiden la sin sång i ett badrum:)
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ja det är ingen dum ide, har för mig att roxette en gång i tiden la sin sång i ett badrum:)

Skillnaden med att köra ut det i kakelrummet i efterhand är ju att du får kontroll över hur mycket rum du vill ha genom att du kan mixa in mycket eller lite av det bakom det torra spåret.

Att spela/sjunga live därinne kanske kan bli lite okontrollerat mycket rum. (Kanske kan funka som en kul effekt iofs).


Utloggad tsmalmbe

en låda med parocskivor kan leda till en bra och icke-destruktiv metod.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
en låda med parocskivor kan leda till en bra och icke-destruktiv metod.

Okej, ja det är nån sån lösning jag tänkt på. Men ska man fästa skivorna mot kaklet eller ska man fösöka ha en luftspalt mellan? Är det nån speciell modell av paroc du tänker på?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad tsmalmbe

Jag har kommit över de där industriakustikskivorna (tänk hockeyarenors tak etc.) billigt. Mina hänger bara på väggen. Har dragi snygga tyger på dom. Det finns bilder i "min studio"-tråden av dem, och kanske en byggtråd också om jag åminner  mig rätt. Det räcker att de finns där, luftspaltar i all aära, men jag tror den optimeringen inte ger dig något extra i skithuset :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Hehe ja det har du nog rätt i. Vet du priset på en paroc skiva, och måtten?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad tsmalmbe

120x60

Paroc TAKU (TeollisuusAKUstiikka :) ).

Finns specs på parocs finska sidor.

Kostade 50€för palet på 8, men det var inte ordinarie prix dock.

http://www.paroc.com/SPPS/Akustiikka/Esitteet/Takuabsorpesiteloka02.pdf
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.