Forum > Färdiga produktioner
Eddi - Not Without You feat. MaxB
MaxB:
Jag tog mig friheten att leka med några gitarrspår och körspår igår kväll, bara för att jag blev sugen att testa låten. Har lagt upp sex spår i en zip och PM:at dig Eddi. Använd något om du vill! Det är en kul låt!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Eddis_feat_MaxB_very_ruff.mp3[/mp3] Har dragit fram och tillbaka friskt i originalspårets regel för att höra med eller mindre av mina spår.
91:an:
Fantastiskt hur en bra låt kan bli ännu bättre!
equality:
Äntligen lite tid för kommentarer. Kul att följa denna. Utvecklas hela tiden. Tycker det mesta har sagts och jag har inte så mycket att tillägga. J-stones alltid värdefulla arr- och mixtips känns som det mest akuta tillsammans med ny sång. Synd om en sån här låtfining skulle falla på det rent hantverksmäsiga. Lyssnade även på Max pålägg och här fanns många russin. Lite svårt att få en uppfattning då din mix var nerdämpad emellanåt.
Psykedelia partiet där vid två minuter var jättesnitsigt. Ja, vi är många som fattar hur originell och kvalitetsfull låtsnickarare du är och "hör" hur det skulle låta i rätt kryddad anrättning. Säkert många som skulle vilja sätta tänderna/händerna i den för att nå dit också.
Eddi:
--- Citat från: robc skrivet 14.07.2011, 09:56:53 ---Hej, skön låt, låter bra. Skulle vilja ha lite mindre rev på sången och så är det nåt med basen. För hög volym på den. Men det är som jag tycker det, lyssnar i lurar.
robc
--- Slut citat ---
Tack för tyck Robc :D Jo sången får väl fixas och basen oxå
--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.07.2011, 16:02:39 ---Tjo!!
Lyssnat några ggr nu. Tar minus grejerna först.
Basen behöver justeras. Den är för stark men dock inte hela tiden vilket betyder att volymen behöver jämnas ut, prova komprimera basen med ett högt tröskelvärde och en låg ratio, (använd en förinställning för bas till attack/release om det finns), och jobba dig fram till en jämn och fin bas.
Har du städat i basfrekvenserna på alla spår? Det bör göras för det är väldigt bastungt (alltså i frekvenerna inte själva basljudet) och det blir lite platt när basen stjäler så mycket energi (Jag snackar inte masterregel nu utan alla individuella spår).
Kompgitarren har visserligen fått lite mer attityd men låter fortfarande "fritidsgård" i mina öron. Skulle nog vilja ha en annan spelstil som inte innebär spel på alla strängar....kanske hitta en riff-figur som kan alterneras efter ackorden.
Sången är väl lite för effekterad och kan nog komma närmare lyssnaren samt så är den lite sur här och där. Släng på lite lätt Melodyne eller liknande på leaden och pula tills det låter bra.
Sen är hela rasket för hårt komrimerat/limiterat, det pumpar och har sig på flera ställen och inte på det det där goa sättet. Se till att du har en bra mix innan du börjar mecka med inserts och Eq på masterregel, (och snälla...inget reverb på mastern...vet inte om du har nåt nu, men sätt inte dit nåt ;))
Det positiva är först och främst att du har en väldigt egen och annorlunda låt här som det är svårt att sätta i ett fack och det är alltid positivt.
Jag gillar din sångslinga och din röst tror jag nog passar ypperligt bara den blir intonerad. I slutet på refrängen så påminner det lite om Simple Minds "Forget about me"
Sticket är underbart lekfullt....gillas!! :)
Man får många idéer om hur man kunde ha proddat upp den här låten på lite annat sätt med andra ljud, effekter, gitarrer, stämmor osv utan att för den delen ändra på själva låten. Det är helt enkelt en bra låt. Skulle t.ex vara kul att höra Equality göra ett ackearr med fingerpicking , en smakfull cello, ett avskalat brush-kit och sång :)
Micke
--- Slut citat ---
Toppenanalys här Micke - ger mig en massa att fundra över. Jag kom på det där med städningen av basspåret själv en del toner hängde kvar liite för länge om man säger så men bra att du bekräftar det. Som sagt toppenanalys stort tack för tyck :D
--- Citat från: MaxB skrivet 14.07.2011, 18:53:34 ---Jag tog mig friheten att leka med några gitarrspår och körspår igår kväll, bara för att jag blev sugen att testa låten. Har lagt upp sex spår i en zip och PM:at dig Eddi. Använd något om du vill! Det är en kul låt!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Eddis_feat_MaxB_very_ruff.mp3[/mp3] Har dragit fram och tillbaka friskt i originalspårets regel för att höra med eller mindre av mina spår.
--- Slut citat ---
Härligt produktiv du är Maxen - dina grejer kommer att lyfta låten otroligt stort tack - får se nu om jag kan ladda hem sista skicket. Ser fram emot en mixkväll. Stort tack sålänge :D
--- Citat från: 91:an skrivet 14.07.2011, 19:30:48 ---Fantastiskt hur en bra låt kan bli ännu bättre!
--- Slut citat ---
Tack 91:an - vi siktar på ÄNNU bättre :D
--- Citat från: equality skrivet 14.07.2011, 21:06:49 ---Äntligen lite tid för kommentarer. Kul att följa denna. Utvecklas hela tiden. Tycker det mesta har sagts och jag har inte så mycket att tillägga. J-stones alltid värdefulla arr- och mixtips känns som det mest akuta tillsammans med ny sång. Synd om en sån här låtfining skulle falla på det rent hantverksmäsiga. Lyssnade även på Max pålägg och här fanns många russin. Lite svårt att få en uppfattning då din mix var nerdämpad emellanåt.
Psykedelia partiet där vid två minuter var jättesnitsigt. Ja, vi är många som fattar hur originell och kvalitetsfull låtsnickarare du är och "hör" hur det skulle låta i rätt kryddad anrättning. Säkert många som skulle vilja sätta tänderna/händerna i den för att nå dit också.
--- Slut citat ---
Du är för snäll EQ :wub:
Stort tac för tyck :D
Eddi:
--- Citat från: mahan skrivet 13.07.2011, 02:08:49 ---Tjou EDDI!
Hur bra som helst detta alster, nu gäller det bara för dig att övertyga alla lyssnare om samma sak. Så lite mer POWER i sången, dra på så att texten blir sittande och inte undrande. Kompet är modell EDDI och det gillas, lite mindre kompress på slutet önskas dock, annars lider vi av minskad dynamik. Så nästa mix bör innehålla ....
minst en påse dynamik och sen en halva kosken..... korva då! :) :D
Trummor finns åxå med andra sound... du vet att jag måste säga detta! :P
Så ner på volymen på alla tracks, då behöver du inte komprimera allt till döds. Det där lät ju nästan dramatiskt men innehåller en stor sanning!
ha det bra o kör hårt EDDI! :)
h. johan
--- Slut citat ---
Oj kom på att jag missat kommentera din kommentar Johan - förlåt mig.
Power i sången - ja ok då hm... :)
Dra ner på komprimeringen - jo kanske något då :)
Trummorna på den här var ju valt att inte låta som riktiga :)
Kul att du gillar hoppas det funkar att mixa med Wiskhey oxå.
Tack för tyck :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida