Kontrollrummet

Eddi - Not Without You feat. MaxB

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN: Not Without You
ARTIST/GRUPP: Eddi
GENRE:  En modern 70-talare
LÅTLÄNGD: 3:30 ca
KOMPOSITÖR: Eddi
PRODUCENT: Eddi
EV. MEDVERKANDE: MaxB på guror och kör
INSPELNINGSÅR: 2011

Lite text:
If I say to you, I care
Wouldn't you believe my dear
That I'm all for you
Not to small or so

If i cry when your not here
Cant reply the voice i hear
Nothing else to do
Want you here now too

Don't ever do this to me again
Don't ever leave me in that pouring rain
My mind - cant take it
My heart – you break it
My life isn't worth living without you

Don't matter time its all a fake
You have not left me its mere a brake
When time is catching up
We will be there on the top

You don't have to wait anymore
I promise it wont be like before
We can be together now
All will fit like a glove

Don't ever do this to me again
Don't ever leave me in that pouring rain
My mind - cant take it
My heart – you break it
My life isn't worth living without you
« Senast ändrad: 17.07.2011, 00:12:07 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
efter pianobryggan vid 44 skulle jag vilja ha lika många takter till där trummorna piggt fills:as in låten i nästa tema. Det är inte nödvändigt vid 118 så blir det variation. Gillar vandringen vid 159. Skulle vilja att den där är minst dubbelt så lång och innehåller melodiinstrument som där tidigare samma sak spelades. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
efter pianobryggan vid 44 skulle jag vilja ha lika många takter till där trummorna piggt fills:as in låten i nästa tema. Det är inte nödvändigt vid 118 så blir det variation. Gillar vandringen vid 159. Skulle vilja att den där är minst dubbelt så lång och innehåller melodiinstrument som där tidigare samma sak spelades. 
:DTack för tyck MaxB ny instrumental version uppe
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så nu har du poppat till det med ett piano-eko och en distgitarr till vänster.
Jag upplever ekostudsen på pianot som lite för mycket smör på brödet men det är jag.

Partiet som kommer vid 69 tycker jag är gulligt. Det har fått en plats i mitt hjärta.
Finns en motsvarighet i en låt av italienska gruppen PFM.
« Senast ändrad: 08.07.2011, 17:03:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Låter bra som grund, men sång behövs. Tycker att ljudet är lite jämntjockt och behöver lättare partier där dimman lättar liksom. Det är nog den digitala? basen som tjockar ljudet? Tycker att kompgitarren (om det nu är gitarr?) är för låg.

Tja det var lite från mig ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Schlageraktigt men ändå inte. Snabba löpningen på el-/ akkegitarr och nån gång på pianot gillas. Tycker låtbygget rakt igenom funkar. Sång önskas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skulle vilja höra detta med sång för att kunna utröna huruvida arret funkar. Trummor och synthar låter modernt och där har du fått till ett bra "in your face" sound" Dock så skulle trummorna behöva lite variation, även kanske bryta av med en lo-fi trumloop nånstans. Kompgitarren i bakgrunden vet jag inte vad den gör där. Den låter ärligt talat inte så rolig och malplacerad....den låter typ fritidsgård. Ta bort, gör om och gör rätt. En kompgura med bra tryck och attityd vill vi ha.

Ska bli intressant att höra med sång, för det finns ju potential för en grym sångslinga, se bara till att den är genomarbetad och väl utförd. Dvs lägg ner ordentligt med tid och gör om saker som inte låter bra och klipp och klistra tills du har sång och en slinga som sitter som smäcken  :)

Kör hårt och låt det få ta sin tid, det finns ingen som klockar dig  :)

Allt gott

Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så nu har du poppat till det med ett piano-eko och en distgitarr till vänster.
Jag upplever ekostudsen på pianot som lite för mycket smör på brödet men det är jag.

Partiet som kommer vid 69 tycker jag är gulligt. Det har fått en plats i mitt hjärta.
Finns en motsvarighet i en låt av italienska gruppen PFM.
Kan hålla med om att pianot fick liiite för mycket delay ändrar det till nåsta version. Dist guran är ju en ersättning för ackeguran som blev helt fel vid transponering från 80-96 bpm. Tror dock att den är skruvad för mycket fixar sig i nästa version. PFM har du hänvisat till tidigare men inte för mina låtar tror jag - kul.
 :D Tack för tyck MaxB

Hej
Låter bra som grund, men sång behövs. Tycker att ljudet är lite jämntjockt och behöver lättare partier där dimman lättar liksom. Det är nog den digitala? basen som tjockar ljudet? Tycker att kompgitarren (om det nu är gitarr?) är för låg.

Tja det var lite från mig ;)

Ha det gott
Gurano
Alltid lika bra råd från dig Gurano. Guran kommer att accentueras mer  - basen är digital men jag kommer att dubbla med en riktig i nästa verre, ett lättar parti utan dimma är också initierat.
 :D Tack för tyck Gurano

Fint! Schlageraktigt men ändå inte. Snabba löpningen på el-/ akkegitarr och nån gång på pianot gillas. Tycker låtbygget rakt igenom funkar. Sång önskas.
Tja schlager - kanske det inte mig emot men när min voice kommer på så faller det nog som en sten ändå :lol:
Tack för tyck EQ  :D

Skulle vilja höra detta med sång för att kunna utröna huruvida arret funkar. Trummor och synthar låter modernt och där har du fått till ett bra "in your face" sound" Dock så skulle trummorna behöva lite variation, även kanske bryta av med en lo-fi trumloop nånstans. Kompgitarren i bakgrunden vet jag inte vad den gör där. Den låter ärligt talat inte så rolig och malplacerad....den låter typ fritidsgård. Ta bort, gör om och gör rätt. En kompgura med bra tryck och attityd vill vi ha.

Ska bli intressant att höra med sång, för det finns ju potential för en grym sångslinga, se bara till att den är genomarbetad och väl utförd. Dvs lägg ner ordentligt med tid och gör om saker som inte låter bra och klipp och klistra tills du har sång och en slinga som sitter som smäcken  :)

Kör hårt och låt det få ta sin tid, det finns ingen som klockar dig  :)

Allt gott

Micke
Jag ska berätta en hemlis - när det var dags för om-arrning efter taktbytet så tog jag en lyssning på BB´s senaste och fick där lite inspiration till förändringar om man så säger. Att det sedan är helt skilda stilar på nåt vis är ju en annan historia. Sång finns men jag måste skriva klart den och sjunga in den - så du får väl återkomma då.
Tack för tyck Micke och för dubbel input får man väl säga  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu en tredje version med sång, kör och mellanspel tacksam för kommentarer om vad som kan bli bättre :D

En kommentar är visserligen given : en annan sjungare tack! Men om ni ser runt det lilla problemet kanske, kommentarer på sången helt ok men den kan knappast bli bättre tror jag dessvärre.

Edit: En 4:e version nu uppe. Jag lider av en illusion om att min röst å naturelle "borde" vara tillräckligt bra men det är den ju inte B) Så jag jagade fram ett gäng med pluggar och processade rösten så att jag nu kan säga att jag är hyfsat nöjd - om det räcker återstår ju att se. Mellanspelet var lite för långt oxå så jag halverade det typ.

Comments alltid välkomna :)
« Senast ändrad: 10.07.2011, 03:28:40 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skönt var det att ingen tycks ha lyssnat på version 4 som var lite murrig och burrig här kommer i alla fall version 5 som jag till slut är rätt så nöjd med mixmässigt.
Men kommentarer alltid välkomna - speciellt från Micke nu då men även alla andra. (Det finns tre Micke som jag känner till  :lol: )

« Senast ändrad: 11.07.2011, 02:48:37 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Visste inte att det fanns en ver 4 men har lyssnat på den senaste (ver 3?) utan att kommentera.
Nu har jag lyssnat på den nyaste i laptophögtalare och hör (i positiv bemärkelse) att det är en ganska typisk Eddi produktion. Jag tycker den här versionen är bäst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Visste inte att det fanns en ver 4 men har lyssnat på den senaste (ver 3?) utan att kommentera.
Nu har jag lyssnat på den nyaste i laptophögtalare och hör (i positiv bemärkelse) att det är en ganska typisk Eddi produktion. Jag tycker den här versionen är bäst.
Ja jo du har väl rätt. Jag blev lite exalterad när Jonnerstone sa att det lät modernt men det försvann väl i mixeriet någonstans :wub:
Tack för tyck MaxB :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har tyvärr ingen bra lyssning för tillfället. Men tar mig en ordentlig lyss imorgon :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice 70-talsfeel....får lite Bowievibbs av versen( kanske stråkmaskinssoundet bidrar)...gillar gitarrsvansen efter refrängen och sticket....kanske sången bör styras upp i refrängen annars kalas...få som skriver sådana låtar numera :) Nice / Allt gott O.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har bara hört senaste versionen och gillar den, speciellt dina fills och breaks. Ger mycket bra kontrast i låten. Sången känns möjligen lite för deformerad av pluggar, kanske ett badrumseko hade räckt ungefär som Lennon brukar ha? I övrigt är arret lite i hans anda, helmysigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har tyvärr ingen bra lyssning för tillfället. Men tar mig en ordentlig lyss imorgon :)
Kul ser fram emot det.
Nice 70-talsfeel....får lite Bowievibbs av versen( kanske stråkmaskinssoundet bidrar)...gillar gitarrsvansen efter refrängen och sticket....kanske sången bör styras upp i refrängen annars kalas...få som skriver sådana låtar numera :) Nice / Allt gott O.
Och här trodde jag att jag gjort nåt modernt :P Du har rätt om refrängen duckade för ett P och det blev lite fel sen tror jag att körerna trots pitch (till skillnad från leaden) låter opitchat hur nu det kommer sig.
Tack för tyck Ove :D
Har bara hört senaste versionen och gillar den, speciellt dina fills och breaks. Ger mycket bra kontrast i låten. Sången känns möjligen lite för deformerad av pluggar, kanske ett badrumseko hade räckt ungefär som Lennon brukar ha? I övrigt är arret lite i hans anda, helmysigt.
Ja det finns en hel del pluggar där bland annat ADT (Lennon-pluggen) men jag kom fram till att min röst egentligen inte passar så bra på denna så nåt radikalt behövdes göras.
Tack för tyck 91:an :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjosan Eddi!
Nu har jag inte läst vad dom andra skrivit,men här är några reflektioner från ' Världens Ände '
Jag hör en massa fina melodier i det här,men den där basen!!! Den smetar in sig överallt och tar överhanden och stökar till.
TRor låten skulle vinna på en lite diskretare dito...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjosan Eddi!
Nu har jag inte läst vad dom andra skrivit,men här är några reflektioner från ' Världens Ände '
Jag hör en massa fina melodier i det här,men den där basen!!! Den smetar in sig överallt och tar överhanden och stökar till.
Tror låten skulle vinna på en lite diskretare dito...

Det med basen har inte jag tänkt på men funderar på en diskret kompis-komp-gitarr på vänstersidan... hmm, varför inte?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag lyssnar väl på senaste versionen, har inte hört dom andra.
Du har utvecklats mycket vad gäller stadga i kompet.
Dina låtar är väldigt egna. Och du har ett speciellt sätt att sjunga. Men fattar ändå inte att på vissa partier, refrängen väl?, sjunger du ganska ostämt.
Ja menar du fixar det rätt så bra på andra ställen.
Och jag är säker på du hör det också. Varför inte ta om det tills det blir rätt? Eller är du alltför het på gröten?
Sen undrar jag om gjort något med sångljudet? Om inte, en ny mikrofon vore kanske något
Beska kommentarer från någon som ändå älskar din egensinnighet och som smart låtskrivare.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EDDI!
Hur bra som helst detta alster, nu gäller det bara för dig att övertyga alla lyssnare om samma sak. Så lite mer POWER i sången, dra på så att texten blir sittande och inte undrande. Kompet är modell EDDI och det gillas, lite mindre kompress på slutet önskas dock, annars lider vi av minskad dynamik. Så nästa mix bör innehålla ....
minst en påse dynamik och sen en halva kosken..... korva då! :) :D
Trummor finns åxå med andra sound... du vet att jag måste säga detta! :P
Så ner på volymen på alla tracks, då behöver du inte komprimera allt till döds. Det där lät ju nästan dramatiskt men innehåller en stor sanning!

ha det bra o kör hårt EDDI! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnar väl på senaste versionen, har inte hört dom andra.
Du har utvecklats mycket vad gäller stadga i kompet.
Dina låtar är väldigt egna. Och du har ett speciellt sätt att sjunga. Men fattar ändå inte att på vissa partier, refrängen väl?, sjunger du ganska ostämt.
Ja menar du fixar det rätt så bra på andra ställen.
Och jag är säker på du hör det också. Varför inte ta om det tills det blir rätt? Eller är du alltför het på gröten?
Sen undrar jag om gjort något med sångljudet? Om inte, en ny mikrofon vore kanske något
Beska kommentarer från någon som ändå älskar din egensinnighet och som smart låtskrivare.
Bra att du reagerar på det du hör - jag har också tyckt det var lite spooky på refrängen trots pitchcorrect på körerna - nu har jag gjort ett utdrag av leaden enbart - tacksam för lyssning om den är out of pitch - jag hör inte det men jag är ju lite färgblind också.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/nwytest1.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja lite out of pitch på några ställen...

...do this to me again
...pouring rain
...without you


Borde vara Oohh-körer på första två raderna i refrängen och Aahh-körer på följande två rader.
Testa att lägga på såna utan nån volym på de flesta instrumenten, bara volym på trummor och basen.
Kanske rent av leadstämman ska vara tyst där eller lägg om den först och lägg körerna sen.

Börjar gilla den här mer och mer!

« Senast ändrad: 13.07.2011, 16:05:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja lite out of pitch på några ställen...

...do this to me again
...pouring rain
...without you


Borde vara Oohh-körer på första två raderna i refrängen och Aahh-körer på följande två rader.
Testa att lägga på såna utan nån volym på de flesta instrumenten, bara volym på trummor och basen.
Kanske rent av leadstämman ska vara tyst där eller lägg om den först och lägg körerna sen.

Börjar gilla den här mer och mer!


Men alltså är det inte bara sättet jag sjunger på - jo det är en glidning i again och you men båda avslutar väl rätt? På pouring hör jag ingenting outofpitch - fast jag är ju medveten om att jag inte har absolut gehör förstås :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, skön låt, låter bra. Skulle vilja ha lite mindre rev på sången och så är det nåt med basen. För hög volym på den. Men det är som jag tycker det, lyssnar i lurar.

robc


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo!!

Lyssnat några ggr nu. Tar minus grejerna först.

Basen behöver justeras. Den är för stark men dock inte hela tiden vilket betyder att volymen behöver jämnas ut, prova komprimera basen med ett högt tröskelvärde och en låg ratio, (använd en förinställning för bas till attack/release om det finns), och jobba dig fram till en jämn och fin bas.

Har du städat i basfrekvenserna på alla spår? Det bör göras för det är väldigt bastungt (alltså i frekvenerna inte själva basljudet) och det blir lite platt när basen stjäler så mycket energi (Jag snackar inte masterregel nu utan alla individuella spår).

Kompgitarren har visserligen fått lite mer attityd men låter fortfarande "fritidsgård" i mina öron. Skulle nog vilja ha en annan spelstil som inte innebär spel på alla strängar....kanske hitta en riff-figur som kan alterneras efter ackorden.

Sången är väl lite för effekterad och kan nog komma närmare lyssnaren samt så är den lite sur här och där. Släng på lite lätt Melodyne eller liknande på leaden och pula tills det låter bra.

Sen är hela rasket för hårt komrimerat/limiterat, det pumpar och har sig på flera ställen och inte på det det där goa sättet. Se till att du har en bra mix innan du börjar mecka med inserts och Eq på masterregel, (och snälla...inget reverb på mastern...vet inte om du har nåt nu, men sätt inte dit nåt  ;))


Det positiva är först och främst att du har en väldigt egen och annorlunda låt här som det är svårt att sätta i ett fack och det är alltid positivt.
Jag gillar din sångslinga och din röst tror jag nog passar ypperligt bara den blir intonerad. I slutet på refrängen så påminner det lite om Simple Minds "Forget about me"
Sticket är underbart lekfullt....gillas!!  :)
Man får många idéer om hur man kunde ha proddat upp den här låten på lite annat sätt med andra ljud, effekter, gitarrer, stämmor osv utan att för den delen ändra på själva låten.  Det är helt enkelt en bra låt. Skulle t.ex vara kul att höra Equality göra ett ackearr med fingerpicking , en smakfull cello, ett avskalat brush-kit och sång  :)

Micke
« Senast ändrad: 14.07.2011, 16:06:50 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tog mig friheten att leka med några gitarrspår och körspår igår kväll, bara för att jag blev sugen att testa låten. Har lagt upp sex spår i en zip och PM:at dig Eddi. Använd något om du vill! Det är en kul låt!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Eddis_feat_MaxB_very_ruff.mp3[/mp3] Har dragit fram och tillbaka friskt i originalspårets regel för att höra med eller mindre av mina spår.
« Senast ändrad: 14.07.2011, 20:23:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Fantastiskt hur en bra låt kan bli ännu bättre!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Äntligen lite tid för kommentarer. Kul att följa denna. Utvecklas hela tiden. Tycker det mesta har sagts och jag har inte så mycket att tillägga. J-stones alltid värdefulla arr- och mixtips känns som det mest akuta tillsammans med ny sång. Synd om en sån här låtfining skulle falla på det rent hantverksmäsiga. Lyssnade även på Max pålägg och här fanns många russin. Lite svårt att få en uppfattning då din mix var nerdämpad emellanåt.
Psykedelia partiet där vid två minuter var jättesnitsigt. Ja, vi är många som fattar hur originell och kvalitetsfull låtsnickarare du är och "hör" hur det skulle låta i rätt kryddad anrättning. Säkert många som skulle vilja sätta tänderna/händerna i den för att nå dit också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej, skön låt, låter bra. Skulle vilja ha lite mindre rev på sången och så är det nåt med basen. För hög volym på den. Men det är som jag tycker det, lyssnar i lurar.

robc
Tack för tyck Robc :D Jo sången får väl fixas och basen oxå

Tjo!!

Lyssnat några ggr nu. Tar minus grejerna först.

Basen behöver justeras. Den är för stark men dock inte hela tiden vilket betyder att volymen behöver jämnas ut, prova komprimera basen med ett högt tröskelvärde och en låg ratio, (använd en förinställning för bas till attack/release om det finns), och jobba dig fram till en jämn och fin bas.

Har du städat i basfrekvenserna på alla spår? Det bör göras för det är väldigt bastungt (alltså i frekvenerna inte själva basljudet) och det blir lite platt när basen stjäler så mycket energi (Jag snackar inte masterregel nu utan alla individuella spår).

Kompgitarren har visserligen fått lite mer attityd men låter fortfarande "fritidsgård" i mina öron. Skulle nog vilja ha en annan spelstil som inte innebär spel på alla strängar....kanske hitta en riff-figur som kan alterneras efter ackorden.

Sången är väl lite för effekterad och kan nog komma närmare lyssnaren samt så är den lite sur här och där. Släng på lite lätt Melodyne eller liknande på leaden och pula tills det låter bra.

Sen är hela rasket för hårt komrimerat/limiterat, det pumpar och har sig på flera ställen och inte på det det där goa sättet. Se till att du har en bra mix innan du börjar mecka med inserts och Eq på masterregel, (och snälla...inget reverb på mastern...vet inte om du har nåt nu, men sätt inte dit nåt  ;))


Det positiva är först och främst att du har en väldigt egen och annorlunda låt här som det är svårt att sätta i ett fack och det är alltid positivt.
Jag gillar din sångslinga och din röst tror jag nog passar ypperligt bara den blir intonerad. I slutet på refrängen så påminner det lite om Simple Minds "Forget about me"
Sticket är underbart lekfullt....gillas!!  :)
Man får många idéer om hur man kunde ha proddat upp den här låten på lite annat sätt med andra ljud, effekter, gitarrer, stämmor osv utan att för den delen ändra på själva låten.  Det är helt enkelt en bra låt. Skulle t.ex vara kul att höra Equality göra ett ackearr med fingerpicking , en smakfull cello, ett avskalat brush-kit och sång  :)

Micke

Toppenanalys här Micke - ger mig en massa att fundra över. Jag kom på det där med städningen av basspåret själv en del toner hängde kvar liite för länge om man säger så men bra att du bekräftar det. Som sagt toppenanalys stort tack för tyck :D

Jag tog mig friheten att leka med några gitarrspår och körspår igår kväll, bara för att jag blev sugen att testa låten. Har lagt upp sex spår i en zip och PM:at dig Eddi. Använd något om du vill! Det är en kul låt!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Eddis_feat_MaxB_very_ruff.mp3[/mp3] Har dragit fram och tillbaka friskt i originalspårets regel för att höra med eller mindre av mina spår.

Härligt produktiv du är Maxen - dina grejer kommer att lyfta låten otroligt stort tack - får se nu om jag kan ladda hem sista skicket. Ser fram emot en mixkväll. Stort tack sålänge :D

Fantastiskt hur en bra låt kan bli ännu bättre!
Tack 91:an - vi siktar på ÄNNU bättre :D

Äntligen lite tid för kommentarer. Kul att följa denna. Utvecklas hela tiden. Tycker det mesta har sagts och jag har inte så mycket att tillägga. J-stones alltid värdefulla arr- och mixtips känns som det mest akuta tillsammans med ny sång. Synd om en sån här låtfining skulle falla på det rent hantverksmäsiga. Lyssnade även på Max pålägg och här fanns många russin. Lite svårt att få en uppfattning då din mix var nerdämpad emellanåt.
Psykedelia partiet där vid två minuter var jättesnitsigt. Ja, vi är många som fattar hur originell och kvalitetsfull låtsnickarare du är och "hör" hur det skulle låta i rätt kryddad anrättning. Säkert många som skulle vilja sätta tänderna/händerna i den för att nå dit också.

Du är för snäll EQ :wub:
Stort tac för tyck :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjou EDDI!
Hur bra som helst detta alster, nu gäller det bara för dig att övertyga alla lyssnare om samma sak. Så lite mer POWER i sången, dra på så att texten blir sittande och inte undrande. Kompet är modell EDDI och det gillas, lite mindre kompress på slutet önskas dock, annars lider vi av minskad dynamik. Så nästa mix bör innehålla ....
minst en påse dynamik och sen en halva kosken..... korva då! :) :D
Trummor finns åxå med andra sound... du vet att jag måste säga detta! :P
Så ner på volymen på alla tracks, då behöver du inte komprimera allt till döds. Det där lät ju nästan dramatiskt men innehåller en stor sanning!

ha det bra o kör hårt EDDI! :)

h.  johan
Oj kom på att jag missat kommentera din kommentar Johan - förlåt mig.
Power i sången - ja ok då hm...  :)
Dra ner på komprimeringen - jo kanske något då  :)
Trummorna på den här var ju valt att inte låta som riktiga  :)
Kul att du gillar hoppas det funkar att mixa med Wiskhey oxå.
Tack för tyck :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En speciell låt helt klart som jag tyvärr tycker att du dränkt i en lite för märklig mix och lite för spretig gitarr. Skulle vilja ha i stort sett allt renare och klarare. Jag är betydlig bättre polare med din låt än din ljudbild här.

 :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du fått hem zip-filen? En till fulmix med dessa filer där jag inte drar i spakarna hela tiden:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Eddis_NotWithoutYou_withMaxBs_GuitarAndChoir.mp3[/mp3]

Är lite imponerad av gratisprogrammet Audacity (på arbetsdatorn). Här kan man faktiskt grovmixa. Längst ner mp3DirectCut.

« Senast ändrad: 15.07.2011, 18:18:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En speciell låt helt klart som jag tyvärr tycker att du dränkt i en lite för märklig mix och lite för spretig gitarr. Skulle vilja ha i stort sett allt renare och klarare. Jag är betydlig bättre polare med din låt än din ljudbild här.

 :)
Tack för tyck W :D
Ny version uppe

Version 6 med MaxB på guror och kör
Har tagit bort min fritidsgårdsacke och mina falska körer, sänkt verb på leaden, rensat i basspåret samt sänkt volymen en del och slutligen dragit ner på komprimeringen - så hur låter det nu då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kolla över egna gitarrer i de två delarna som avslutar första vid 198 andra vid 200.
Ändra på en av dessa som inte är unison med den andra (eller testa min mittengitarrs slut-toner på de två delarna). Annars tycker jag låten växt till sig bra nu!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Version 6 med MaxB på guror och kör
Har tagit bort min fritidsgårdsacke och mina falska körer, sänkt verb på leaden, rensat i basspåret samt sänkt volymen en del och slutligen dragit ner på komprimeringen - så hur låter det nu då?

Fortfarande ganska stökig. Soundet på sången tycker jag drar ner intrycket på hela låten. Jag kan liksom inte slita öronen från det allt annat än sköna ljudet på din röst. Har du eq-at sångspåret. I så fall känns det som du förstärkt den absolut jobbigaste frekvensen istället för att sänka den??

Nu så här vid andra lyssningen noterar jag också att hihaten lever sitt egna lilla liv. Sånt kan vara helrätt, men tycker nog tyvärr att den bromsar flytet i låten en hel del. En "vanlig" hihat i åttondelar kanske istället?

Keep rocking!!!  :D