Kontrollrummet

Damen med slöjan - Tokai

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nu med musik!

Tänker göra ett experiment
Lägga ut texten utan musik
Tanken är att få lyssnaren associera till musik och sen lyssna och jämföra med den musik jag inom snart kommer att lägga upp
 
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alexander_Roslin_001.jpg?uselang=sv

DAMEN MED SLÖJAN

1.
På konstmuseet
hänger ett
porträtt
av en kvinna
bakom en hinna
av fernissa
svår att missa

Refr
Damen med slöjan

2.
Hon är så fin
målad av Roslin
har nåt att dölja
bakom sin slöja
en hemlighet?
ingen som vet

Refr
Damen med slöjan

Låten handlar mycket om illusion. Vad är det som damen ser? Mig? Flörtar hon med mig? Eller vill hon berätta nånting? Gåtfullt.
Många har skrivit om denna tavla och menat att det har att göra med verklighet kontra illusion. Att det finns något annat bakom det synliga, Hur som helst har jag länge varit förtjust i denna målning.
Fru Roslin dog några år senare i bröstcancer.
Har inte mixtat nåt alls, bara lite automat på sången. Finns säkert en massa att kommentera. Själv tycker jag det låter rätt så ok i detta läge.
Enligt texten/ bildens (se länk) idé har jag bara använt instrument som ger en illusion av riktigra instrument, bortsett från sången.

Instrument:
Trummor
Bas
Tablas
Sitar
Basfiol (Ståfela)
Viola
Cello
Harpichord
Vibraphone
Mellanöstern stråkar

Version 2:

« Senast ändrad: 18.07.2011, 22:07:35 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul idé. Fin tavla, hade en reproduktion som dottern snodde när hon flyttade. Texten ger lite samma vibbar som inför Mona Lisa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillade texten! Går nog att göra mycket med, musikaliskt :) Får nästan lust att skriva en tredje mellanvers :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul idé. Fin tavla, hade en reproduktion som dottern snodde när hon flyttade. Texten ger lite samma vibbar som inför Mona Lisa.
Och hur tror du musiken ska låta?
Själv är jag inne på lite jazzigt, men med popstuk. Tänkte ett tag på nåt skumt arty stuff där allt går i princip baklänges. Och sisådär alla effekter jag har. Kanske sluta låten helt crazy?
Den här tavlan visar på en kvinna som både är förförisk och samtidigt blyg. Vilket attraherar mig mycket.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillade texten! Går nog att göra mycket med, musikaliskt :) Får nästan lust att skriva en tredje mellanvers :)
Skriv den! Behöver ett mellanparti. Den hör tavlan omnämns ibland vad gäller verklighet kontra illusion. Man använder ibland termen "Mayas slöja", ett hinduistiskt uttryck. Vad vi ser är inte det sanna, typ. Det finns en annan sanning bakom det ytliga. Filosofen Schopenhauer var inne på det också. Lite som i filmen Matrix. Trix i matrix - där har du ett bra rim! Eller uselt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Och hur tror du musiken ska låta?
Själv är jag inne på lite jazzigt, men med popstuk. Tänkte ett tag på nåt skumt arty stuff där allt går i princip baklänges. Och sisådär alla effekter jag har. Kanske sluta låten helt crazy?
Den här tavlan visar på en kvinna som både är förförisk och samtidigt blyg. Vilket attraherar mig mycket.

Roslin var ju en utomordentlig porträttmålare men sämre på landskap tydigen. Av alla Linnés porträtt gillade blomsterkungen själv bäst det av Roslin, det som pryder hundralappen. Får inga musikidéer direkt av slöjdamen men ser fram mot att höra dina med kombinationen blyg och förförisk. Kul!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Sett fram mot denna. Intressanta instrumentval och de låter verkligen bra. Vad är det? Känner att jag måste varva ner från mitt projekt på 106 BPM för att kunna möta denna Dam med Slöjan. Tycker du får in österländsk mystik vilket passar bra tillsammans med västerländska och lite jazziga tongångar och den funkar utmärkt till texten. Tänker av nån anledning på Blå Tåget, kanske för jag kan tänka mig ett klarinettsolo. Funkar dock utmärkt så här. Mixen bra. Arret är jättebra särskilt vibrafonen gillas. Stränginstrumentet till vänster (sitar?) slår lite hårt i min vänstra mp3-lur och knäppljud vid 1:30, 2:04, 3:13 om man skall vara petig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!
Mycket stämningfull låt här på gång. Du frågar efter lyssnartankar och här kommer mina väldigt mångfaldiga tankar:
- introt får mina (?) tankar till julen (white christmas), snygga stråkar, fina harmonier, bra arr.

- versen drar mig till till 50-talet, med sina enkla men karaftfulla låtar, allt detta före rocken bröt sig igenom. Sången e just sådär lite blygt men ändå starkt och känslofullt presterad.

- Chorus då.... det är den delen som jag inte riktigt får tag i, dels för att den instrumentala och för att den mentala tanken för mig långt österut, iofs väldigt snyggt lirade österländska instrument och arret för dom sitter åxå fint men jag får inte chorusdelen att passa in i helheten. Vem vet kanske hon med slöjan är österlänsk...

Hur som helst, ett snyggt och väljobbat alster som inte riktigt tog mig med, men det är väl mitt fel tror jag, ska lyssna nåra rundor till ifall jag hittar den röda österländska tråden! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nope jag går inte igång på det här sorry. Lite väl många "damen med slöjan" och låten kommer inte igång heller riktigt trots jäkligt fina ljud med tablas och indisk sitar.  Vill att det ska explodera mera men det gör det inte. Och du håller tillbaka rösten en hel del hör jag.
Konstruktivt - se över om du inte kan dubbla hastigheten på nåt sätt då j*klar kan det hända saker.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilken härlig känsla i låtens intro, första vers och de första raderna av "damen med slöjan...". Din röst kommer verkligen till sin rätt här, och du förflyttar mig raskt till Bo Kaspers första jazziga platta. Deras klart bästa för övrigt. Sen tycker jag tyvärr du tappar bort dig och låten i en tablas och orientorgie, samt alldeles för många "damen med slöja".

Renodla arret och skriv mer text blir mitt förslag. En väsig sax hade varit mysig som svarade lite på sångfraserna.

Som sagt. Fram till tablasen är det fanimej briljant. Hade varit kul om det fortsatte lika underbart.

"Hon är så fin, målad av Roslin" - en underbar textrad. Undra om hon inte fnissar lite bakom slöjan också?

Mix och sånt låter kalas.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe, ok jag såg följande i texten (har inte lyssnat på låten än, och ännu mindre sett konstverket (eller det kanske jag har?)), men som du ville :lol:

(En) Målad kvinna
hur ska jag hinna
med alla tankar
bland verken vankar
bakom sitt tyg 
är hon nog blyg


Ska lyssna på låten strax :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok nu har jag lyssnat, och målningen kände jag till.

Jag gillar för versen, men har lite svårt för refrängens mantra, tror att texten i refrängen (som iofs är uttrycksfull när man läser den) bör byggas ut med en andra rad, av nåt slag?

Du skulle liksom lika gärna kunna sjunga "hare krischna hare krishna, hare hare" ett par gånger. Känns konstigt så här :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För många upprepningar av "Damen med slöjan" istället för nya finesser. Gillar också början och en bit in sen är tempot i kombination med upprepningarna för mycket. Och tablas spelas helst på annat sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kul med något annorlunda, tänker att vi är alla ensamma i skapandeprocessen där dom innersta känslorna kommer fram i både text och musik...har ingen kritik att ge men det gav mig en stunds skön lyssning....och det är väl det det handlar om....att det når sin mottagare...tavlor som musik :) Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan!
Ny version nu!

Ser här att majoriteten inte är så förtjusta i orientpartiet. Håller med om att det upprepas lite för mycket.
Men det har en viss betydelse i låten. Just den här tavlan kopplas ibland ihop med indisk lära, särskild begreppet Mayas slöja, som handlar om
illusionen, dvs det att finns en annan verklighet bakom det vi ser. Nu tror inte jag på sådant mysko, men det är ändå intressant.
Först tänkte jag ta bort det helt pga reaktionerna, men gjorde en kompromiss. Bantade ner det rejält. Instrumentalt och sång varannan gång. Och bara på slutet.
Och det är egentligen inget chorus utan bara en utvidgning.

equality
Ja, du ser ju däruppe vilka instrument det är. Tror nog du är den enda som gillar orientpartiet. Kanske för att du förstår meningen med det.
Blå tåget alltså. Vet inte vad jag ska säga, så jag lämnar det osagt.
Stränginstrument till vänster, är nog sitaren (den är också på andra sidan), har sänkt den. Knäppar hör jag inga men finns nog ändå.
Tusen tack för lyssning och kommentar!

mahan
Tackar så mycket för att du gillar mitt lilla alster! White Christmas... ursäkta, men kan inte låta bli att skratta! Men visst, bara det att kontrasten mellan vit snö och
den heta orienten är lite lustig.
Det österländska partiet är kanske lite märkligt. Men det finns en förklaring. Dock inte musikalisk utan filosofisk - därav upplevelsen av att stycket möjligen inte passar in. Har nu reviderat det rätt mycket

Eddi
Tråkigt att det inte är din tekopp. Kanske inte min heller. Inte varje dag jag gör nåt småjazzigt och indiskt influerat. Kanske hade inte heller jag gillat om jag lyssnat på det om du förstår.
Det är bara det att jag gillar att testa olika saker. I det här fallet var det tre saker jag ville ha med: lättsam jazz (kulturell miljö - konstmuseum), nån slags kammarmusik (tavlan 1700-tal)
och något mystiskt, filosofiskt (det orientala partiet).
Det är inte mening att låten ska rocka loss på nåt sätt, tvärtom. Och att ta i med sången lämpar sig inte när man står framför en tavla på Nationalmuseet (där tavlan hänger) i Stockholm. Då hade jag blivit utkastat.

Wernborg
Finemang att du gillar musik och text fram till orientorgien, he-he!
Den har nu flyttats bort mot slutet så att det nu är det två versen efter varandra. Har svårt att tänka mig ytterligare en vers. Ett mellanparti hade nog behövts, men kommer inte på nåt.
Kan liksom inte plocka bort det österländska, se ovan förklaring, även om det musikaliskt inte riktigt hör samman med det övriga.

Dividend
Det känns bra. Gillar rimmen blyg-tyg, men kanske utöka med: förföriskt blyg- sidentyg? Gillar din text att man vandrar runt lite och kollar in tavlor lite på måfå men hittar inte nåt som intresserar en - och så plötsligt ser man henne - Damen med slöjan. Och blir attraherad av den den där blicken som döljs bakom slöjan. Flörtar hon med mig eller vad?
Har nu kortat ner mantrat betydligt. Känns det bättre nu?

MaxB
Ingen vidare tablaslirare erkännes, men man tager vad man haver. Kunde väl ha letat lite bättre i Bombay men hade ont om tid. Hade ett flyg att passa.

karl
Vilken fin recension! Poetiskt vackert. Jag tar mig friheten att låna uttrycket " tavlor som musik" i rubriken.
« Senast ändrad: 18.07.2011, 22:52:59 by Tokai »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Blå Tåget, som jag för övrigt storgillar, hör jag inga direkta likheter med förutom en del harmisar, svenska och tyckte mig höra en öppning för klarinett. Lyssnar på den nya versionen och allt som jag gillade i förra finns med här också. Läste karls recension och det var en befriande läsning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Blå tåget som fick sitt namn av en attraktion på Gröna Lund, som väl finns än idag. Om detta har jag inte läst på Wiki, men finns i mitt minne. Men av nån anledning aldrig direkt lyssnat på dom. Minns att det fanns en viss Leif Nylén, sedemera nån slags kritiker på DN?
Klarinett, vet i fan. Ogillar instrumentet. Inställsamt som fan!

Ha det så bra!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
1972 fick gruppen sitt namn, men då fanns inte namnet Blå tåget på Gröna lund, men väl på Liseberg samt på Volvo i Göteborg. Kanske var det från Volvo namnet togs?



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
1972 fick gruppen sitt namn, men då fanns inte namnet Blå tåget på Gröna lund, men väl på Liseberg samt på Volvo i Göteborg. Kanske var det från Volvo namnet togs?



Från Wiki:
Blå Tåget är ett svenskt proggband. Band hette ursprungligen Tjalles Horizont för att sedan bli Gorillaorkestern, Sound of music, och från 1969 Gunder Hägg. I januari 1972 tvingades gruppen byta namn till Blå Tåget, på grund av en namnstrid med friidrottaren Gunder Hägg.

Jag kommer ihåg namnstriden med Gunder H - surgubbe tyckte jag då. Jag har för mig jag såg dom på Gärdet men det var lite dimmigt den dan :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
1972 fick gruppen sitt namn, men då fanns inte namnet Blå tåget på Gröna lund, men väl på Liseberg samt på Volvo i Göteborg. Kanske var det från Volvo namnet togs?

Hur vet du det? Har du något belägg för det?
Kanske eg vet? eller bättre nån som bott i Stockholm länge


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låten då.

Det låter lite jazzigare än när jag lyssnade förra gången, men en hel del Beatles i det också. Massvis, med tanke på att de gillade Indien. Lucy in the sky with diamonds lite, mantrat där. Tummen upp!

"förföriskt blyg- sidentyg" skulle nog funka, men tänkte att bibehålla antalet stavelser jämfört med dina verser :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"förföriskt blyg- sidentyg" skulle nog funka, men tänkte att bibehålla antalet stavelser jämfört med dina verser :)
Jag förstår vad du menar men det skulle nog gå om man kortade ner versstavelser innan. Eller andra poetiska tricks. En möjlig tredje vers kan det bli, eller ett mellanspel. Kanske t.om ett intro. Ja, va fan. Någon går runt där och kollar in lite halvintressanta tavlor och sen ser den snygga damen med den gåtfulla blicken... klädd i sidentyg/...

Oj, man man leka mycket med detta. Men nu har jag nog gjort mitt.
Nytt projekt på gång.
Vi hörs!
« Senast ändrad: 22.07.2011, 22:59:28 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
1972 fick gruppen sitt namn, men då fanns inte namnet Blå tåget på Gröna lund, men väl på Liseberg samt på Volvo i Göteborg. Kanske var det från Volvo namnet togs?

Hur vet du det? Har du något belägg för det?
Kanske eg vet? eller bättre nån som bott i Stockholm länge

Om Grönan vet jag inte mer än det jag hittade på nätet idag. Att Blå tåget inte hette så mellan 67-82 och sedan återkom det. Liseberg minns jag dock. Volvos Blå Tåg har jag aldrig åkt.

Det behöver så klart inte vara sant för att det står på denna site: http://www.barnistan.se/stockholm/8251


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, får nog hålla med "W" ..tycker allt innan den indiska prylen är strålande, Tycke låten tappar fokus där..skulle gärna hört en fortsättnig å utvecklingen av de fösta styckena, som är lite magiska :) 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, får nog hålla med "W" ..tycker allt innan den indiska prylen är strålande, Tycke låten tappar fokus där..skulle gärna hört en fortsättnig å utvecklingen av de fösta styckena, som är lite magiska :) 

Edit mitt tangentbords "r" funkar inte som det skall i alla lägen, därav skumma stavningar här å där...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou T!
Låten ha utvecklats MUCHOS sen jag senast lyssnade...
Mycket mer dynamik nu i låten  och resten av arret sitter
 skitsnyggt i helheten, :D

One more time... snygga rockenroll vibes! :lol:

h. johan


---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag brukar inte ha svårt för "kill your darlings", men har det i det här fallet. Grejen är att själva låten har sitt ursprung i uppsats jag skrev på skoj för många år sen som handlar om Illusionen. Då kom jag i kontakt med begreppet Mayas slöja, som är en del av indisk religion och handlar om att det finns en annan verklighet bakom det vi upplever som sant. Tavlan Damen med slöjan kopplas ibland ihop med detta begrepp.
Det är lite som i filmen Matrix.
Nu fattar jag väl att det sista orientaliska partiet inte hänger ihop med de andra musikaliskt sätt. Eller?
Ok, ska jag ta bort det asiatiska? Problemet är att låten bara blir då ca 2 min. Alltså inga problem att skriva en ny vers, men vill hellre ha nåt annat mellan vers och "refr", dvs slutet på verserna. Vad är det som händer efter att jag sett tavlan och före jag berättar vad den heter? Där ska det in text i så fall. Eller ett mellanspel där jag blir utslängd av en vakt efter att ha kysst tavlan i ett försök att finna ut om hon finns där bakom? :D
Funderingar. Men som sagt, tar itu med detta senare. Har andra prylar på gång...

Tack alla för lyssning och goda råd!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Behåll orientaliska partiet! Det är halva låten!!
https://soundcloud.com/user7789882


Burnin Sven

  • Gäst

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Synd att man inte följde tråden från början. Det hade varit roligt att kolla hur associationerna hade gått utan musiken. :)

När man hör en låt för första gången så kan man uppleva på flera plan. Vilka dessa är är nog olika från person till person; vem man är och vilka ryggsäckar man bär på. Får försöka redovisa vad jag upplevde:

Jag hörde först och främst en väldigt kompetent inspelning, allt lät kvalitet. Harpsi, bas och trummor är väldigt bra. Stråkarna följde jag extra noga då de ju är så svåra att få till i både arr och liknelse med äkta vara. Dessa imponerar också. De är bra arrade också, lite åt Eleanor Rigby kanske, men mestadels eget. Snyggt också när de blir orientaliska. Kanske någon fler, lite överraskande artikulation skulle kunna ha varit häftigt, som ett starkt tremolo någonstans.

Sången är ju naturligtvis det som är i fokus i vokal musik. Tycker först att den känns lite tvekande och dröjande, jag vill höra texten på en gång, men man vänjer sig snabbt med stilen. Du sjunger rent och säkert, kanske inte utsätter dig för övermäktiga saker. Jag tycker det är rätt att göra så.

Det orientala partiet gillar jag, speciellt den eleganta övergången. Sitaren övertygar, men tablaspelet låter tyvärr lo-fi och loop.

Eftertankarna går åt text och melodi. En melodihook finns i refrängen, men den kändes inte så stark vid första lyssningen. Kanske för att du sjunger den lika båda gångerna. Men konstigt nog växer den med tiden.

Jag tycker svenska är ett omöjligt språk att skriva låttexter på, och förundras över dem som kan det. Du kan. Texten är väldigt bra.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Dividend
Jodå behåller nog orienten. Men som sagt, det är två halvor av låten och kanske är dom lite för seperata? Liksom två låtar i en?
Tack igen

Burning Sven
Gillar att du tycker det är häftigt. Tack för lyssning och kommentar.

Hej Rattlesnake!
Kors vilken detaljerad och insiktsfull recension! Den får jag skriva ut och rama in!
Ok, jag tar det från början med damen med slöjan.

Ja, nu blev det inga associationer till bara texten. Hade varit kul att jämföra med mina egna tankar.

Ovanligt nog har jag inte använt kompression eller eq på nånting utom sången. Tyckte de samplade instrumenten lät bra ändå. Tänkte ett tag ha med violin också, men tyckte det lät för gnälligt. De orientaliska stråkarna är inte desamma som i verserna. De kommer från ett annat ljudbibliotek.

Jag vet inte vad du menar med att du "vill höra texten med en gång"? = skippa introt? Tänkte så från början men låten blev för kort.

Och så orienten. Visst, tablas blev lite statiskt, och jag saknar det där sköna boingljudet. Jag har fler loopar att välja på, kanske blanda upp det lite. Inte försent att ändra på.

Egentligen finns det ingen refräng, den är mer en avslutning på versen. Men jag gillar hur verserna är uppbyggda, hur fraserna kommer in allt snabbare för att plana ut i "refängen".
Du är observant. Copy and paste. Sjöng faktiskt två olika versioner men tyckte bara en var bra. Lättja.
Lustigt det där med att sjunga rent. Den här låten är en av få som jag inte använt pitchverktyg mer eller mindre. Tror att det har att göra med att jag under två veckor i Grekland sjöng den konstant samtidigt som jag skrev färdigt texten.
När jag sen lyssnade på den inspelade sången, som gick väldigt snabbt att göra, tyckte jag det lät falskt i ordet "av"(en kvinna). Men kollade och den låg helt rätt i pitch.

Har börjat göra alltmer låtar på svenska. På ett sätt är det enklare, man slipper kolla upp vad t.ex "som fisken i vattnet" heter på engelska, man har mycket gratis och man slipper få veta att man uttalar ord fel.

Så tack så hemskt mycket för att du gett dig tid att sätta dig in i låten så bra och som alltid en suverän recension!

[Edit. Tog bort den nya texten, den var inte bra]
« Senast ändrad: 02.08.2011, 10:37:46 by Tokai »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej,
nej jag menade inte att skippa introt, utan bara att texten kändes lite för upphackad i första versen.  :)



DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej,
nej jag menade inte att skippa introt, utan bara att texten kändes lite för upphackad i första versen.  :)
Fattar. Istället för
"På konstmuseet
hänger ett
porträtt"
så istället
"På konstmuseet
hänger ett porträtt"

bara det att det var kul att rimma på tre ställen, men visst du har rätt. Lätt fixat. Bara flytta "porträtt" närmare "ett"


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag väntade mig någonting Sundström-aktigt (det kallar jag allt av de där trubadur/singer/songwriter-personerna som hänger med honom) men blev positivt överraskad. Fin, småjazzig ton och skön variation när de etniska instrumenten kommer in. Jag tcker inte att upprepningarna i refrängen är något problem. Mjuk och skön låt. Outtrot är top notch.