Hejsan!
Ny version nu!
Ser här att majoriteten inte är så förtjusta i orientpartiet. Håller med om att det upprepas lite för mycket.
Men det har en viss betydelse i låten. Just den här tavlan kopplas ibland ihop med indisk lära, särskild begreppet Mayas slöja, som handlar om
illusionen, dvs det att finns en annan verklighet bakom det vi ser. Nu tror inte jag på sådant mysko, men det är ändå intressant.
Först tänkte jag ta bort det helt pga reaktionerna, men gjorde en kompromiss. Bantade ner det rejält. Instrumentalt och sång varannan gång. Och bara på slutet.
Och det är egentligen inget chorus utan bara en utvidgning.
equality
Ja, du ser ju däruppe vilka instrument det är. Tror nog du är den enda som gillar orientpartiet. Kanske för att du förstår meningen med det.
Blå tåget alltså. Vet inte vad jag ska säga, så jag lämnar det osagt.
Stränginstrument till vänster, är nog sitaren (den är också på andra sidan), har sänkt den. Knäppar hör jag inga men finns nog ändå.
Tusen tack för lyssning och kommentar!
mahan
Tackar så mycket för att du gillar mitt lilla alster! White Christmas... ursäkta, men kan inte låta bli att skratta! Men visst, bara det att kontrasten mellan vit snö och
den heta orienten är lite lustig.
Det österländska partiet är kanske lite märkligt. Men det finns en förklaring. Dock inte musikalisk utan filosofisk - därav upplevelsen av att stycket möjligen inte passar in. Har nu reviderat det rätt mycket
Eddi
Tråkigt att det inte är din tekopp. Kanske inte min heller. Inte varje dag jag gör nåt småjazzigt och indiskt influerat. Kanske hade inte heller jag gillat om jag lyssnat på det om du förstår.
Det är bara det att jag gillar att testa olika saker. I det här fallet var det tre saker jag ville ha med: lättsam jazz (kulturell miljö - konstmuseum), nån slags kammarmusik (tavlan 1700-tal)
och något mystiskt, filosofiskt (det orientala partiet).
Det är inte mening att låten ska rocka loss på nåt sätt, tvärtom. Och att ta i med sången lämpar sig inte när man står framför en tavla på Nationalmuseet (där tavlan hänger) i Stockholm. Då hade jag blivit utkastat.
Wernborg
Finemang att du gillar musik och text fram till orientorgien, he-he!
Den har nu flyttats bort mot slutet så att det nu är det två versen efter varandra. Har svårt att tänka mig ytterligare en vers. Ett mellanparti hade nog behövts, men kommer inte på nåt.
Kan liksom inte plocka bort det österländska, se ovan förklaring, även om det musikaliskt inte riktigt hör samman med det övriga.
Dividend
Det känns bra. Gillar rimmen blyg-tyg, men kanske utöka med: förföriskt blyg- sidentyg? Gillar din text att man vandrar runt lite och kollar in tavlor lite på måfå men hittar inte nåt som intresserar en - och så plötsligt ser man henne - Damen med slöjan. Och blir attraherad av den den där blicken som döljs bakom slöjan. Flörtar hon med mig eller vad?
Har nu kortat ner mantrat betydligt. Känns det bättre nu?
MaxB
Ingen vidare tablaslirare erkännes, men man tager vad man haver. Kunde väl ha letat lite bättre i Bombay men hade ont om tid. Hade ett flyg att passa.
karl
Vilken fin recension! Poetiskt vackert. Jag tar mig friheten att låna uttrycket " tavlor som musik" i rubriken.