Kontrollrummet

Forumfestival 18 Follow that drums Discografitråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ja. Hur disponerade ni trummorna? Körde ni med separata filer eller tog ni sterofilen. Flyttade ni många slag eller körde ni rakt på? Använde ni percussionfilerna? Körde ni hela skiten genom ett spektrumfilter eller jobbade ni mest med Eq. Fick ni många uppslag?

Fundera gärna högt. Tanken med denna festivalen var ju också att se om trummisar faktiskt kan skriva låtgrunder eller om trummor som är färdigbestämda bara ställer till det för låtskrivandet. Berättar gärna mer om er låt och ge gärna texterna om ni vill.

Eggs


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Jag bestämde mig för att köra trummorna exakt som de var, använde även tamburinen på refrängerna. tog de separata spåren och körde URS strip pro (chanel strip plugg) på varje trumspår samt aven på ett gruppspår med alla trummorna. är ju preset mixare så det blev sånt på spåren och sedan lite eq på master regeln.

Efter att ha lyssnat igenom trummmorna några gånger ochförsökt spela lite olika typer av komp kändes det som det bra fanns ett sätt som blev bra, jag tänkte lite på new york dolls och sex pistols när jag började med låten. Samtidigt bälddrade jag lite i boken please kill me av Legs McNeail som en jobbar kompis lämnade tillbaka på jobbet och hittade lite meningar jag kunde använda i min text och själva storyn.  Bad sedan aRocker hjälpa mig med sången. han bidrog även med lite handklapp och hjälp lyssnade på mixen och kom med synpunkter.

trummfillet i början var lät ju lite otajt och först funderade jag på att ha nån bomb eller polisirener men jag hade inget sådant så det fick bli lite publik ljud och applåder.

New york City

My parents think that I´m the devils Child
The way that I behave is way to wild
Going to a party at the Chelsea hotel
Everybodys there and it makes me feel well

Ref: New york city tonight
        New york city alright  x2

Later we be down to see the show
 But first we got to score some snow
Max´s Kansas city right in the bar
The party´s in the backroom and it aint to far

Ref.

Mellan del:
Neon lights are they are shining , and the junkies they are whining
Everyone is up and out, you´ll know what their´s about
To satisfied their needs, they´ll do their dirty deeds

Utdrag ur boken plase kill me av Legs cNeail:
Fler sidor finnas att läsa längre ner på denna sida (klicka på de blå raderna under ”Contents”):
http://books.google.com/books/about/Please_kill_me.html?id=mkG7Y6_J7pUC


Chapter 9
Personality Crises


Penny Arcade: My family thought I was the Devil´s Child. So, by the time I was seventeen, I ran away from home. What happened was my mother had signed a complaint against me and I spent a night in jail in my hometown of new Britain, Conneticut. The next day my mother came to get me, and while I was walking home with my mother, I just kept walking. After going to Provincetown and Boston. I ended up in the east Village. This was the era of crash pads and floating shooting galleries. A whole junkie culture that went from the Chelsea hotel to the hotel earle.

Chaper 10

Danny Fields: To me, Max´s Kansas City was always the downstairs back room.

Jayne County: The backroom was vicious. Vicious. Everyone was on a different drug, and if you got up to use the bathroom you didn’t dare turn your back.




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar discogafi det där - inget som ramlade ner på en kafferast precis.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Underbar discogafi det där - inget som ramlade ner på en kafferast precis.

jag började skriva ner det nån timme före festival starten. adlibris säljer boken för 44:-  om nån vill läsa den (den svenska versionen om jag minns rätt) ca 535 sidor!

just nu läser jag punk rock an oral history av john Robb som handlar om hur punken startade i London och england. också ca 500 sidor.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Aningen biografi bakom låtarna då....

LÅT NUMMER 8:
WHITE CLOUD
Satt på min terass och kollade vädret, konstaterade att många moln fanns på kommande. Många moln var mörka o nåra var lixåm vita, och när dom mörka molnen passerade blev det vått på backen men dom vita molnen ... ja dom e sommarmoln utan nederbörd och såna gillar jag...

I want my own, white cloud
It never rains from a white cloud!

LÅT NUMMER 2:
TOO MANY QUESTIONS
En hel massa frågor om livet... hur skall jag göra, varför swkall jag göra...
Vad händer om man är för frågvis.... bra eller dåligt...ta reda på det om det går!
Alltför många osvarade frågor kan leda till .... obesvarade ovilliga svar... JAG VET INTE!

LÅT NUMMER 5:
STRANGE PEOPLE
Detta är ett samarbete med Hellfog, han bad om sång till sin fina komp och jag skickade honom en sångidé om finnarna i gammelskogen. Mycket dramatiskt men icke otrolig sångtext inklusive melodi kröp fram efter några lyssningar. Så tag detta med en nypa peppar o salt, tycker låten låter skitsnygg trots allt!
Alltså kompet har Hellfog skött om, Mahan har skött melodi och sång!


MAHAN TACKAR FÖR LYSSNINGAR O INVÄNTAR KOMMENTARER OCH RÖSTER EFTER BEHOV!


Glad fortsättning på sommaren! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jag körde trummorna i stereo som de var. La på bastrumman på ett extra spår och gav det lite mer volym.
Mina pålägg är improviserade. Trummorna följde inte någon specifik ram som 12, 14, 16 eller någon annan takram. Började med ett intro och en 24 takters för att sen gå över två gånger 14-takter i min Rock'n Roll variant, som påstår att det inte är rock. Hoppas ni snappar "ironin".

Kul med ett trumkomp att spela efter. Mina inspelade låtar har i varje fall aldrig tidigare haft bättre trummor på mitt isnpelade material. Framtida varianter är ju basgångar eller varför inte blås- eller stråk-förstärkningar som bakgrund för låtarna.  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låt nr 6 Gandalfs Hat Trick är naturligtvis en parafrasering på Bo Hanssons Ur Trollkarlens Hatt med orgel och allt. Jag valde medvetet att pumpa upp varje trumspår till max och fyllde på med den musik som trummorna krävde. Tänkte en stund under processen att alla kommer ju att göra samma låt haha - där bedrog jag mig.

Låten ställde rätt så höga krav på bra gitarr märkte jag så det är inte snutet ur en näsduk direkt. MaxB är med på ett litet men viktigt hörn framförallt på den distade elackeguradelen under pianosolot. Fundrade på sång men upptäckte att det snarare skulle förstöra låten så jag avstod.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bidrag tre.

Lyssnade på enbart trummorna en hel del innan i mp3-spelaren men hade ingen aning om vad det skulle bli. Då jag slog på elen till grejerna var det ett distljud från POD 2:an på gitarren så då var det bara att slå på inspelning och hitta några ackord, typ. Trummorna är i stort sett som de serverades från början.
« Senast ändrad: 03.07.2011, 22:30:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Använde stereospåret rakt av. Trots lite otajtheter här och där samt en enormt irriterande crashcymbal som spelas typ HELA tiden så gjorde jag det enkelt för mig och behöll det som det var. Väldigt bra trumspår tycker jag som man kunde jobbat till ännu bättre om tid hade funnits.

Texten kom till på en lyric generator sida på nätet. Hade noll inspiration och utgick från resultatet därifrån och ändrade några allt för fåniga grejer.  :D
La in trumspåret och improviserade fram riffet. Samma med sångspåret sedan. Spelade i stort sett in första improviationen. Lade till massor med sångdubbar i efterhand.

Några syntar får också trängas i ljudbilden, bland annat en som dubbar riffet unisont.

Och elbas förstås. Inga konstigheter där utan jag följer riffet mest.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Använde stereospåret rakt av. Trots lite otajtheter här och där samt en enormt irriterande crashcymbal som spelas typ HELA tiden så gjorde jag det enkelt för mig och behöll det som det var. Väldigt bra trumspår tycker jag som man kunde jobbat till ännu bättre om tid hade funnits.

Texten kom till på en lyric generator sida på nätet. Hade noll inspiration och utgick från resultatet därifrån och ändrade några allt för fåniga grejer.  :D
La in trumspåret och improviserade fram riffet. Samma med sångspåret sedan. Spelade i stort sett in första improviationen. Lade till massor med sångdubbar i efterhand.

Några syntar får också trängas i ljudbilden, bland annat en som dubbar riffet unisont.

Och elbas förstås. Inga konstigheter där utan jag följer riffet mest.
Jag kände inte till att sådana där lyrik generatorer fanns nu har jag testat några och nja jag är inte så överväldigad precis - men jag tycker att din text låter bättre än så kan du inte slänga upp den?

Edit: texten alltså :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Wernis med sin lyrics generator bör lyftas högt, genast som han informerar alla andra om  "where to find" :lol:

Innan jag själv ger mina självsäkra röster.... så
nu har jag uppvärmt våran bastu till dom grader att bu skal det badas! :D
Återkommer om en..... eller två stunder :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wernis med sin lyrics generator bör lyftas högt, genast som han informerar alla andra om  "where to find" :lol:
Innan jag själv ger mina självsäkra röster.... så
nu har jag uppvärmt våran bastu till dom grader att bu skal det badas! :D
Återkommer om en..... eller två stunder :D

Ja, en lyrics generator som fungerar skulle vara en hjälp.

Bastu Mahan, om du visste vilken flotte - flytande spa - jag var ombord på i helgen!
Torrbastu eller ångbastu, varma bad, allt fanns där på en liten flotte!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Väldigt bra trumspår tycker jag som man kunde jobbat till ännu bättre om tid hade funnits.

Tack  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här föddes min text.  :D
http://www.song-lyrics-generator.org.uk/

... och resultatet efter en hel del modifieringar. Jag har aldrig använt en sån här generator förr, men kan nog tycka att det har sin plats i processen. Kanske inte som slutgiltig text i alla lägen, men absolut som inspiration eller som slasktext för att ha något att sjunga. Den här min första genererade text blev rätt skum och pubertal på samma gång.  :D

Citera
A narrow Kinda Strangler

[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/F18/4_Wernborg_ANarrowKindaStrangle.mp3[/mp3]

She's not too fond of mysteries,
She really hates bugs,
But she just thinks back to april
And she's happy once again.

Does she love angels more than dragons?
Does she love angels more than me?

She's a narrow kinda gal.
She likes spotting trains on Sundays,
She likes hanging flies in the week.
She likes to contemplate dragons.
But when she starts to daydream,
Her mind turns straight to them

Does she love angels more than dragons?
Does she love angels more than me?

She likes to hang out with Lemmy,
She likes to kick back with Harry,
But when she's left alone,
Her mind turns straight to angels.

Does she love angels more than dragons?
Does she love angels more than me?

She's a narrow kinda strangler
She likes to talk about me
She likes to use words like 'fantastic,'
She likes to talk about love
But when she stops her talking,
Her mind turns straight to them.

Does she love angels more than dragons?
Does she love angels more than me?


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tack för tipset. Jag testade att generera en balladtext. Jag höll nästan på att garva på mig!  :lol: :lol: :lol:

(Din text var betydligt bättre... :))

Här föddes min text.  :D
http://www.song-lyrics-generator.org.uk/

... och resultatet efter en hel del modifieringar. Jag har aldrig använt en sån här generator förr, men kan nog tycka att det har sin plats i processen. Kanske inte som slutgiltig text i alla lägen, men absolut som inspiration eller som slasktext för att ha något att sjunga. Den här min första genererade text blev rätt skum och pubertal på samma gång.  :D
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Wernis med sin lyrics generator bör lyftas högt, genast som han informerar alla andra om  "where to find" :lol:

Innan jag själv ger mina självsäkra röster.... så
nu har jag uppvärmt våran bastu till dom grader att bu skal det badas! :D
Återkommer om en..... eller två stunder :D
Inte sjutton behöver Mahan några lyrics-generatorer. Texterna är ju helt underbara. Något jag funnit efter att ha spelat alla bidragen i bilen under de två senaste dagarna.
Ju mer man lyssnar desto mer växer låtarna. Som album är det helt enkelt underbart. Tänk vad ett naket trumkomp kan generera olika låtar och skaparådror hos oss alla. Som Eddi säger, att det hela var uppenbart, men uppfattningarna är så enormt olika hos oss alla.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Eftersom jag har varit med och sjungit så lägger jag till lite info.

Fick denna låt "New york city" på mail av Sixties och lyssnade på den när jag var på väg hem från en fest i taxin och den kändes cool!

2 veckor senare så gör jag mina tagningar efter att ha lyssnat igenom den på jobbet.

Jag använder en AKG perception 200 som mik
Och sedan så skickade jag dom processade filerna klara att bara damma in för Sixties.

Pluggar på sång:
Waves Vseries EQ
Waves CLA-76
Stillwell Oligchorus
Waves tapedelay

pluggar på handklapp:
PSP vintagewarmer som jag tryckte på rejält med
Steinberg thin platereverb

Och jag var nykter  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, fortsätter med biografin eftersom jag hittade texten som jag förlagt:

LÅT NUMMER 8:
WHITE CLOUD


Sitting by my window
I´m feeling kind of blue
the rain it keeps pouring
between me and you

I´m waiting for the blue skies
I´m waiting for a sign
I´m waiting for your blue eyes
to be looking into mine

I want my own, white cloud
It never rains from a, white cloud
I can rest on my, white cloud
and call out your name, nice and loud

The colours of the clouds gets from dark to light
the sun is breaking through and smiles so bright
I can feel your thaughts floating right to me
and the dark clouds are no more to see.


där satt den...

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............