Kontrollrummet

equality - keltiskt pianoskrammel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Skrammel
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: keltiskt?
LÅTLÄNGD: 02:29
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3 320 kb/s
Låtskiss
Alternativ låtlänk: http://www.box.net/shared/6zerfo1gspu33048yq6b

Hade en gammal slinga som jag försökte göra nåt av. Fick för mig att den lät åt det keltiska hållet men det skall väl spelas på traditionell instrument, antar jag. Tyck vad om helst.


Gitarrversion: http://www.box.net/shared/z2hrv97g5df68ld8ox91
 
110703:Ny version med piano som mer är tänkt som vägledning till sångstämma.

110704: Ytterligare en ny pianoversion.

110707: Panorerade ut gurorna mer och höjde dessa i nedre mellanregistret. Höjde basen nån dB. Mastern gågot hårdare limiterat.
« Senast ändrad: 07.07.2011, 02:09:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad kul han rör ju på sig :D
Ska lyssna när jag kommer hem från jobbet - det ser jag fram emot.

Återkommer alltså i denna tråd såsmåningom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!
Visst låter det keltiskt, bara säckpipan som saknas!
Tjusigt gitarrspel. Det är väl två gitarrer - annars är du en bläckfisk.
Har dock lite problem med basen och den låga trumman. Dom verkar ligga inom samma spektrum.
Kanske spela ståbasen en oktav högre? Och ett stort reverb på bastrumman?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eddi: Thnx "eddan". Jag skall hålla utkik efter di dina också. Semester för tillfället och då fastnar man lätt vid sina hobbies. Hoppas regnet håller i sig!  :P
Tokai: Två gitarrer ja.  :) Märkte också att bas och trumma krockade och drog upp basen en oktav på de flesta ställen och valde lägga trumman på trean, där jag tyckte den fick vara mer ifred... :huh: Kanske skulle välja en annan trumma men den här var rätt maffig, tyckte jag. Nåt gammalt från det sedan lnge skrotade Gigastudio, tror knappast den i den sampler jag har nu. Tog den gamla wav-filen och grejsade med den. Thnx Tokai!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj. Ful distorsion på slutet. La upp en en ny version med mindre limitering.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj. Ful distorsion på slutet. La upp en en ny version med mindre limitering.
Det här hade jag velat lyssna..återkommer Mikey.

Mke


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Du ska nog inte snacka om att spela tight EQ ;) Tycker det låter fint. Hade kunnat tänka mig ngn Bohdran (reservation för stavning) av det lite snabbare slaget för rythmen. Kanske ngt  lite baktung trumma/bas nu....annars flyhänt som vanligt - snygga harmonier och melodier.

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bengan: Jo, men jag får sitta och mala om samma parti tills fingrarna blör. Jag tyckte trumman var lite kul och att det skiljde sig från mina sedvanliga brushkits. Jag gjorde några "hål" nu i basen för att inte krocka allt för mycket med trumman och skippade allt reverb för att få bättre tydlighet. Bohdran vet jag inte vad det är men det kanske finns samplat? Får kolla. Thnx B.
HM: Wellcome back any time!  :)

La upp en tredje verre...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
För mej låter det här keltiskt men oxå lite medeltida, skulle vilja höra en sprittande flöjt i detta :P

Du är så fingerfärdig på gitarren, en ren fröjd att lyssna på och vacker melodislinga gör sitt till.

Jag gillar även baktrumman.

Behagligt stycke det här (men vem är förvånad, inte jag  ;))

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marre: Nu gör jag mitt fyrtusende inlägg! på KR och det blev till dig! Skål på're.  :D  Medeltida, kul att du hör det. Har ju suttit och sett den skickligt gjorda serien The Tudors med alla vedervärdigheter men kan inte låta bli att glo och kanske fanns det nån inspiration därifrån.  :blink: Henrik VIII har tillskrivits Greensleeves som han sulle ha gjort till Anne Bolyen (en av de stackars nackade fruarna) men han hade säkert nån förslagen propagandaminister som lät sprida detta. Nåväl, kul att baktrumman funkar i dina öron, flöjt har jag säkert samplad och kan kolla var den skulle kunna passa. Tusen tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Marre: Nu gör jag mitt fyrtusende inlägg! på KR och det blev till dig! Skål på're.  :D  Medeltida, kul att du hör det. Har ju suttit och sett den skickligt gjorda serien The Tudors med alla vedervärdigheter men kan inte låta bli att glo och kanske fanns det nån inspiration därifrån.  :blink: Henrik VIII har tillskrivits Greensleeves som han sulle ha gjort till Anne Bolyen (en av de stackars nackade fruarna) men han hade säkert nån förslagen propagandaminister som lät sprida detta. Nåväl, kul att baktrumman funkar i dina öron, flöjt har jag säkert samplad och kan kolla var den skulle kunna passa. Tusen tack!

Väl bekomme :D

Jag har sjungit en del medeltida så det här känns hemtamt för mej i stilen och jag gillar det här mycket :P

Tack för skålen vännen!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kanon - låter spännade rakt igenom trots att det finns en viss monoti i det hela (men jag är fään av monotona slingor- bara att lyssna på alla alster jag gör så förstår ni).

Tycker att basens lägre toner försvinner lite, tex vid 45-47. Om jag hade fått bestämma så skulle jag ha lagt in lite handklapp på valda partier, bara för att driva upp tempot i lyssnarens öra, men det är jag det! Skulle oxå sitta fint med en slags klocka som klingar/klämtar ibland.

Är inne på 3e lyssningen och jag tycker om det mycket. Gillar basvandringen vid 96-100 (sådana småsaker går jag igång på-thats my kinky thing :))

Blir själv sugen på att göra nåt åt iriskt/keltiskt håll - inspirerande!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KR´s acke-virtuos i farten - jag visste att du var bra men inte så här bra faktiskt :D
Gillar låten men den kanske behöver nåt flöjtliknande också tror jag. Baktrumman hörde jag inte första vändan utan trodde det var basen, den kan nog accentueras lite kanske.
Bra bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Guran och Eddi. Svarar bättre strax. Lade upp ytterligare en verre. Hade ju missat lite delay på gurorna och fixade till basojämnheterna tror jag. Sanerade lite i trumman där på slutet...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Läckert! Mycke mystik, glädje och dans i detta. Tankas. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj. Ful distorsion på slutet. La upp en en ny version med mindre limitering.
Det här hade jag velat lyssna..återkommer Mikey.

Mke

Måste man citera för att kunna svara med mobilen?

Nåväl,android mobbe å 3G samt en liten högtalare från Phonehouse för 300:- lät mig lyssna på detta..
Vad du än gör nu Micke - ändra inte nåt i denna..Detta är ett av de vackraste gitarr styckena jag har hört.Du har fångat en skugga och förkroppsligat den i en själ som svävar fram över utarmade och kala hedar.

Brilliant! Vill ha denna version,tankar ned så fort jag når en dator..

EDIT: Åkte in från stugan bara för att få denna version av låten..kanoners!

Mike
« Senast ändrad: 02.07.2011, 14:01:57 by Harmonica mike »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu hörs baktrumman bättre men basen kanske blev lite låg? Jag menar nu pratar vi petitesser :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Burnin Sven

  • Gäst
En blandning av keltisk och svensk folkmusik tycker jag, man får lite Pentangle vibbar i kombination med svenskt vemod. Fint som snus i mina öron


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för all vänlig feedback!  :wub: Återkommer med bättere svar och tillbaka-feedbaka. Testade en melodi på piano. Jag vet att det är fel instrument men som en stomme för sång kanske? Slänger upp en taskig slask. Inte gjort nåt särskilt med mixen. Håller det?
Åskar som f-n här. Bäst att dra ur modemet...  :huh:
« Senast ändrad: 03.07.2011, 03:56:37 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag yycker inte alls att pianot var mal plasé och det finns fortfarande plats för en tvärflöjt - snyggt.

Edit: Jonte kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Nice
Versionerna blir bättre o bättre, pianot var pricken !

robc


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Snygg stämning över det hela, fulla points av husmor här! Gammal historisk atmosfär har väldigt gott lyckats här, jokrars dans med långer svans, damer i vida kjolar svänger runt och gnolar,
hum hum hum o lei,
hum hum hum o lei!
O alla mår bra hurrei!

Hoppas vi inte stämplas som oresonliga goter men skön är låten vi lyssnar på!
Vad jag saknar är ju förstås din sång, den som alltid får mig på gång! :wub:

Har du tänkt på fortsättning, eller....

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nåväl pillat på denna av och till hela dagen mellan åskskurar, tvättstuga och god middag med dottern. Ny version ändå'rå.   

JT: Tack Jako! Kul få veta vad du hör i detta.
HM: Jag vet inte, tror jag skickade ett mess med mobilen till KR e gång, tveksamt om det kom fram. Jag antog iaf att du inte ville lyssna på distorsionen... :D Jättekul att det faller dig i smaken. Förlåt att jag ändrade. Ville ha en bärande melodi men vet inte om jag lyckades med pianot. Du är väl en viddernas man, har jag förstått. Fint poetiskt uttryckt där. Jag fastnade lite i medeltidsträsket efter att ha sett The Tudors som sagt. Bal på slottet medan Henriks fruar mister huvudena... :blink: Finns en del synpunkter att skriva om där. Självklart får du en ren gitarrversion om du vill. Tusen tack Mikey.
Eddi x 3: Akkevirtuos, nja du vet ju hur jag sitter och nöter, klipper och klistrar. Fusk rakt igenom.  B) Vet i katten hur flöjten skall få plats nu med pianot?  :unsure: Hoppas på en regnig dag till för text till en ljuv kvinnostämma. Basen låg? Menar du för svag eller för låg i registret? Blir väl stundtals subbas kanske. Jonte ja. Kul förslag!
robc: Tack Rob! Lutar åt piano tills vidare innan text och kvinnosång.
Burnin Sven: Men tjena granne! Long time...osv! Kul att du skrev några rader här. Pentangle får jag kolla in. Hörs Göran.
mahan: Kul bilder du får av denna och textförslag dessutom! Sång kan det bli men inte min.Tusen tack din gamle kämpe!
Gurano: Jo jag var tveksam till denna pga monotonin och det är orsaken till att mina alster sällan blir längre än två minuter.Kul att du uppfattade basmelodin där. Rädd för att den blir rörig nu med pianot men får väl se... Kul att den väckte inspiration. Tack också för tidsangivelserna har korrigerat velocityn där. Svårt för handklapp (minns diskussionen med ydderF...) men fattar din tanke. Thnx again G!
Marre:  :D Sög på 4000-karamellen länge men nu går  det inte längre.




 
« Senast ändrad: 03.07.2011, 04:07:18 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj. Ful distorsion på slutet. La upp en en ny version med mindre limitering.
Det här hade jag velat lyssna..återkommer Mikey.

Mkel

Måste man citera för att kunna svara med mobilen?

Nåväl,android mobbe å 3G samt en liten högtalare från Phonehouse för 300:- lät mig lyssna på detta..
Vad du än gör nu Micke - ändra inte nåt i denna..Detta är ett av de vackraste gitarr styckena jag har hört.Du har fångat en skugga och förkroppsligat den i en själ som svävar fram över utarmade och kala hedar.

Brilliant! Vill ha denna version,tankar ned så fort jag når en dator..

EDIT: Åkte in från stugan bara för att få denna version av låten..kanoners!

Mike

Hå hå ja ja..Citera knappen igen då...Piano versionen: Jag testade att sjunga till detta innan jag hörde hur du tänkt.Min åsikt,tempot är för snabbt för att sjunga till.Tror att känslan du så skickligt byggt raseras.
Bygger du vidare på låten med ett halvtempo stick eller nåt annat så tror jag på iden med sång..Gitarr versionen är fantastisk  tycker jag.Boysen var inne på följt tidigare,det kan vara en bra ide att testa..Men som sagt,ett ordentligt break i halvtempo å in med sång - då får vi nog hålla i hatten..Riktigt bra detta så prova många idéer innan du fastställer...

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jadå, lite irländskt. En pub och en ale och ett gäng dansande keltiskor, varav en i knät :)

Låter proffsigt spelat :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Micke: Bra synpunkter som alltid. Tyckte den gick vansinnigt fort ett tag. Hade varit intressant att höra din sång på denna. Tyckte du pianot sabbade feelingen? Lägger upp gitarrversionen (något förlängd) i första rutan. Flöjt och fiddle försökte jag med idag men lät midi och...nej fick inte till det.
Thnx Mghty Mike.
Divid: Kul med pubstämningen. Thnx.
« Senast ändrad: 03.07.2011, 17:25:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Micke: Bra synpunkter som alltid. Tyckte den gick vansinnigt fort ett tag. Hade varit intressant att höra din sång på denna. Tyckte du pianot sabbade feelingen? Lägger upp gitarrversionen (något förlängd) i första rutan. Flöjt och fiddle försökte jag med idag men lät midi och...nej fick inte till det.
Thnx Mghty Mike.
Divid: Kul med pubstämningen. Thnx.


Lyckafed få ned låten i gura version till mobilen också Nice..Vid 1.13 - 1.39 lugnar guran ned sig något.Där kunde lite sång förgylla om du förenklat gitarrfiguren lite till..Jag tror på en kvinnostämma typ Emlan i denna.Lite småklagande etniskt..Pianot,nja jag tycker låten bär hur bra som helst utan piano.Satsa på 1.13-1.39 och utför nåt magiskt där på sång.Jag hade.gärna provat om det inte vore för stuglivet....Kanske andra funderingar skulle förgylla mer men i nuvarande gura tappning så tror jag att det skulle lyfta nåt snäpp till med ett enkelt gurakomp under nämnda del och sång.Men som jag säger,det är vad jag tror..


Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var nåt sånt här jag hörde för mitt inre öra - fast gjort på riktigt så att säga. Kort snutt tar bort efter lyssning.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/EQkeltik.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 06.07.2011, 04:42:52 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Michael: Tack för klargörande. Gärna Emlan. Hon kanske t o m kan tänka sig att göra en text (önsketänkande). Tycker kanske att det är lite kort sträcka (1.13-39) med sång. Tack för fin input Micke, gav mig lite att tänka på.  :)
Eddi: AHA! Vad läckert! Lite blues-jazzigt jam där som drar upp intensiteten och vilket bra ljud på flöjterna. Jag måste nog se över mitt samplingsbibliotek. Vad är det för slags flöjt? Du får gärna fortsätta om du vill. Jättebra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Expressiv Flute i Cubase.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Magiskt bra detta, båda versionerna är bra, men den med piano är sanslöst magisk. Jag var på Islay (En ö utanför Skottlands västra kust med världens godaste whisky för er som undrar) för c:a en månad sen. Det var den vackraste plats jag någonsin varit på (och det säger jag inte p.g.a whiskyn) och för att använda ordet en tredje gång helt magiskt. Tänk om jag hade haft den här låten i lurarna när man vandrade över dom gröna vidderna.

Håller inte alls med HM om att den går för fort för eventuell sång. Jag får massor av melodier i skallen som lutar åt det Irländska/Skottska. Dock så bör det ju sjungas med en sådan dialekt för att inte illusionen ska spricka.

Magiskt (det var nummer fyra)

Micke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att lyssna på och jag håller med ett tidigare förslag - en bodhran skulle sitta bra!

Bodhran - illustrativ video - men lyssna och se tre minuter in för ett exempel på hur det kan låta.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skönt att lyssna på och jag håller med ett tidigare förslag - en bodhran skulle sitta bra!

Bodhran - illustrativ video - men lyssna och se tre minuter in för ett exempel på hur det kan låta.


Skickligt jag tror man måste äga en viss rytmkänsla också :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eddi: Jag har tydigen valt fel sequencer. Köpte Halion på nån rea men hittade inga särskilt användbara ljud. Det var några år sedan å andra sidan. Steinbergprylar har aldrig riktigt funkat till hundra med mitt Sonar.

Jonnerstone: Mycket hedrande att läsa ditt inlägg. Vilken fin beskrivning! Jag var i Kilmarnock nära Glascow för några år sedan. Kom aldrig ut på öarna men kunde blicka ut över Mull dit McCartney flydde efter uppbrottet från Beatles och skrev megahitten Mull of Kintyre (inte riktigt fattat varför den blev det). Återser och återhör gärna Skottland och smakar på whiskyn. Glad att du hör fördelar med pianoversionen. Jag ser den mest som en mall (Mull?) för en sångmelodi så småningom och tänkte texten skulle bygga på nån legend över Anne Boleyn eller Catherine Howard och den om den hänsynslöst grymma tid som rådde och om man fick drömma sjungen på gammalengelska. Allt för att illusionen, som du skriver mycket träffsäkert, inte skall spricka. Tusen tack Micke!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi: Jag har tydigen valt fel sequencer. Köpte Halion på nån rea men hittade inga särskilt användbara ljud. Det var några år sedan å andra sidan. Steinbergprylar har aldrig riktigt funkat till hundra med mitt Sonar.


Lägg den som du vill ha den om du nu vill det och skicka över midifilen så får vi se hur det kan bli.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se