Kontrollrummet

XP/Vista/7 32bit - Hur gör man för att få åtkomst till 4gb

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har prövat att söka, men hittade ej nåt vettigt.

Nåt för Claes tror jag? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har prövat att söka, men hittade ej nåt vettigt.
Nåt för Claes tror jag? ;)

Förklara vad du är ute efter!  :unsure:
I'm unsure!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...
Tumregeln är nog att kör du 32bitars program eller pluggar, oavsett 32 el. 64 bit OS så kan 32 bitars programmen bara använda teoretiskt max 4 gig ram. 32 bitars applikationer kan inte adressera mer fysiskt minne. Gäller pluggarna också.

Hur det sen funkar med 64 bit OS som kör 32 bit Cubase OCH med ett 64 bit vsti instrument vetetusan. Funkar det ens?
« Senast ändrad: 29.06.2011, 23:26:30 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...
Tumregeln är nog att kör du 32bitars program eller pluggar, oavsett 32 el. 64 bit OS så kan 32 bitars programmen bara använda teoretiskt max 4 gig ram. 32 bitars applikationer kan inte adressera mer fysiskt minne. Gäller pluggarna också.

Hur det sen funkar med 64 bit OS som kör 32 bit Cubase OCH med ett 64 bit vsti instrument vetetusan. Funkar det ens?

ja..men i W7 64 bits med Cubase 32 bitars så får väl Cubase tillgång till alla 4gb om man har 8gb, och slipper "os-förlust", hade en diskussion men Frost om detta som föreslog denna lösning då Stylus gärna vill lägga ner ibland, kör ju med både Omni å Trillian och Spectrasonins prylar är ju inte så snälla mot ram, om man säger så... :)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...

Mmm... varje 32 bitars applikation bör väl då kunna dressera hela sin adressrymd om 4 Gb tills minnet tar slut...?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...
Tumregeln är nog att kör du 32bitars program eller pluggar, oavsett 32 el. 64 bit OS så kan 32 bitars programmen bara använda teoretiskt max 4 gig ram. 32 bitars applikationer kan inte adressera mer fysiskt minne. Gäller pluggarna också.

Hur det sen funkar med 64 bit OS som kör 32 bit Cubase OCH med ett 64 bit vsti instrument vetetusan. Funkar det ens?

ja..men i W7 64 bits med Cubase 32 bitars så får väl Cubase tillgång till alla 4gb om man har 8gb, och slipper "os-förlust", hade en diskussion men Frost om detta som föreslog denna lösning då Stylus gärna vill lägga ner ibland, kör ju med både Omni å Trillian och Spectrasonins prylar är ju inte så snälla mot ram, om man säger så... :)

Stämmer

Win7 får ju åtkomst till alla 8Gb ram
Operativet tar väl c:a 1Gb......8-1=7Gb
Cubase 32bit kan max uttnyttja 4Gb, eftersom det finns 7Gb kvar så kan Cubase uttnyttja 4 av dom 7-4=3
Vi har nu alltså 3Gb minne kvar att köra andra program med som t.ex Reason  :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...
Tumregeln är nog att kör du 32bitars program eller pluggar, oavsett 32 el. 64 bit OS så kan 32 bitars programmen bara använda teoretiskt max 4 gig ram. 32 bitars applikationer kan inte adressera mer fysiskt minne. Gäller pluggarna också.

Hur det sen funkar med 64 bit OS som kör 32 bit Cubase OCH med ett 64 bit vsti instrument vetetusan. Funkar det ens?

ja..men i W7 64 bits med Cubase 32 bitars så får väl Cubase tillgång till alla 4gb om man har 8gb, och slipper "os-förlust", hade en diskussion men Frost om detta som föreslog denna lösning då Stylus gärna vill lägga ner ibland, kör ju med både Omni å Trillian och Spectrasonins prylar är ju inte så snälla mot ram, om man säger så... :)

Stämmer

Win7 får ju åtkomst till alla 8Gb ram
Operativet tar väl c:a 1Gb......8-1=7Gb
Cubase 32bit kan max uttnyttja 4Gb, eftersom det finns 7Gb kvar så kan Cubase uttnyttja 4 av dom 7-4=3
Vi har nu alltså 3Gb minne kvar att köra andra program med som t.ex Reason  :D

Har du gått över till Reason?  :unsure: :o :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja...man får inte tillgång till 4gb, os tar en del, på XP landar man väl på 3,5gb har jag för mig. Däremot om man kör W7 64bit och kör Cubase 32bit som jag gör, kan man installera 8gb så pluggarna får tillgång till 4gb har jag för mig...
Tumregeln är nog att kör du 32bitars program eller pluggar, oavsett 32 el. 64 bit OS så kan 32 bitars programmen bara använda teoretiskt max 4 gig ram. 32 bitars applikationer kan inte adressera mer fysiskt minne. Gäller pluggarna också.

Hur det sen funkar med 64 bit OS som kör 32 bit Cubase OCH med ett 64 bit vsti instrument vetetusan. Funkar det ens?

ja..men i W7 64 bits med Cubase 32 bitars så får väl Cubase tillgång till alla 4gb om man har 8gb, och slipper "os-förlust", hade en diskussion men Frost om detta som föreslog denna lösning då Stylus gärna vill lägga ner ibland, kör ju med både Omni å Trillian och Spectrasonins prylar är ju inte så snälla mot ram, om man säger så... :)

Stämmer

Win7 får ju åtkomst till alla 8Gb ram
Operativet tar väl c:a 1Gb......8-1=7Gb
Cubase 32bit kan max uttnyttja 4Gb, eftersom det finns 7Gb kvar så kan Cubase uttnyttja 4 av dom 7-4=3
Vi har nu alltså 3Gb minne kvar att köra andra program med som t.ex Reason  :D

Har du gått över till Reason?  :unsure: :o :D

Nä, men jag har tankar på att lära mig det och ha som komplement till Cubase via Rewire. Brukar slötitta på lite tutorials från Ask Video som sömnterapi ibland  :D

Jag sviker aldrig Cubase  ;)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Det hänger på programmeraren om pluggar klarar mer än 2gb vilket är max för 32 bitars variabler.

VG2 och Broomstick bass klarar tex inte mer än 2gb och då spelar det ingen roll om operativsystemet klarar mer .

Men om man ser till att dessa pluggar laddas in först i ett projekt (track ordningen..) så de får del av det "vanliga" minnet
och resten som klarar mer adressering får övre minnet så funkar det....

Jag kör 4gb i en XP sp2 maskin och det funkar sisådär när man maxar ett arrangemang i energyXT1.4... I bland slutar VG2
att ladda ljud ... ibland kraschar Broomstick... osv...  men minnet var billigt! 3gb switch... mjeh.. tror nog skiten funkar runt 2gb ändå....

//Daniel  :)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Switchen kan vara svår att få att fungera. Min dator klarade inte att ta 3GB eftersom grafikkortet inte var byggt för det. Hela skiten låste sig så jag fick gå tillbaka igen.  :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Det hänger på programmeraren om pluggar klarar mer än 2gb vilket är max för 32 bitars variabler.

VG2 och Broomstick bass klarar tex inte mer än 2gb och då spelar det ingen roll om operativsystemet klarar mer .

Men om man ser till att dessa pluggar laddas in först i ett projekt (track ordningen..) så de får del av det "vanliga" minnet
och resten som klarar mer adressering får övre minnet så funkar det....

Jag kör 4gb i en XP sp2 maskin och det funkar sisådär när man maxar ett arrangemang i energyXT1.4... I bland slutar VG2
att ladda ljud ... ibland kraschar Broomstick... osv...  men minnet var billigt! 3gb switch... mjeh.. tror nog skiten funkar runt 2gb ändå....

//Daniel  :)



Jeg trodde det var slik at applikasjonene bruker virtuelt minne, og at det er operativsystemet som bestemmer hvor mye av det som er fysisk minne og hvor mye som er swappet til disk.

Anyway.. lurer på noe annet... om man har 32 bits register, da blir vel ett register egentlig 4 bytes, blir det ikke det? (1 byte = 8 bit) Og dersom hver adresse peker på ett register, da kan man (med 32 bits adresser) adressere 2 ^32 = 4 294 967 296 registre?

Det burde tilsammen bli 17 179 869 184 bytes. 16 GB??

Eller har en byte begynt å bety 32 bits nå?
Da vil man i så fall halvere minnet (i bytes) ved å øke til 64 bit adresser.....


-Forvirret


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Switchen kan vara svår att få att fungera. Min dator klarade inte att ta 3GB eftersom grafikkortet inte var byggt för det. Hela skiten låste sig så jag fick gå tillbaka igen.  :)

Switchen? Vilken då? :o Jag som funderat på att köpa och slänga in en GB så jag kommer upp i 3GB för att den ska bli lite bättre. Får hoppas att det inte fuckar upp för mig också när jag gör det. :(
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Switchen kan vara svår att få att fungera. Min dator klarade inte att ta 3GB eftersom grafikkortet inte var byggt för det. Hela skiten låste sig så jag fick gå tillbaka igen.  :)

Switchen? Vilken då? :o Jag som funderat på att köpa och slänga in en GB så jag kommer upp i 3GB för att den ska bli lite bättre. Får hoppas att det inte fuckar upp för mig också när jag gör det. :(


Jag kör på en dell optiplex med inbyggt grafikkort och det var tydligen det som strulade till sig. Min enda chans är att gradera upp till W7, men då finns inga drivrutiner till mitt utdaterade ljudkort... suck. Det är en frustration att byta sitt system när man verkligen vet hur det funkar.  Du kanske har ett bättre grafikkort. Annars är väl framtiden Win7 64 där man kan använda så mycket mer ram.  :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Annars är väl framtiden Win7 64 där man kan använda så mycket mer ram.  :)

Så MYE mer er det vel ikke... jeg mener.. en ganske smart person proklamerte at 640k var hinsides all fornuft mye RAM for ikke så ALTFOR lenge siden (jeg er kanskje en gammel mann), og du får sikkert ikke en gang plass til innholdet av en enkelt menneskehjerne i et 64bits adresserom... Så om 5-6 år må vi ha mer igjen. Så vi kan lagre ferieminnene våre  :)

-Robert


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
From SP3 i XP behöver man inte köra någon switch...

Jaha? Så det betyder att XPsp3/vista/w7 (32bit) alla inte behöver switchas? :)  (Jag kör alltså både w7 32bit och windows XP sp2 på en annan maskin)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
From SP3 i XP behöver man inte köra någon switch...

Jaha? Så det betyder att XPsp3/vista/w7 (32bit) alla inte behöver switchas? :)  (Jag kör alltså både w7 32bit och windows XP sp2 på en annan maskin)
Inte för jag har någon aning?? :huh:
Men jag har switchen aktiverad fast jag har XP sp3!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
From SP3 i XP behöver man inte köra någon switch...

Jaha? Så det betyder att XPsp3/vista/w7 (32bit) alla inte behöver switchas? :)  (Jag kör alltså både w7 32bit och windows XP sp2 på en annan maskin)
Inte för jag har någon aning?? :huh:
Men jag har switchen aktiverad fast jag har XP sp3!

SP3 fixar detta... :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
From SP3 i XP behöver man inte köra någon switch...
Jaha? Så det betyder att XPsp3/vista/w7 (32bit) alla inte behöver switchas? :)  (Jag kör alltså både w7 32bit och windows XP sp2 på en annan maskin)
Inte för jag har någon aning?? :huh:
Men jag har switchen aktiverad fast jag har XP sp3!
SP3 fixar detta... :)

Kan nån vara vänlig och svara på frågan, entydigt? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
From SP3 i XP behöver man inte köra någon switch...
Jaha? Så det betyder att XPsp3/vista/w7 (32bit) alla inte behöver switchas? :)  (Jag kör alltså både w7 32bit och windows XP sp2 på en annan maskin)
Inte för jag har någon aning?? :huh:
Men jag har switchen aktiverad fast jag har XP sp3!
SP3 fixar detta... :)

Kan nån vara vänlig och svara på frågan, entydigt? :)

Från och med SP3 XP behövs ingen switch  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack! :)  Då uppdaterar jag till sp3 på XP-maskinen då :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tack! :)  Då uppdaterar jag till sp3 på XP-maskinen då :)

Ja, blev ju tvungen att kolla lite, är nog inte så självklart ändå tyvärr... From SP2 finns möjligheten att
köra tilläget och har själv fått information om att detta inte behövdes i SP3, men efter att ha läst detta så vete tusan  :unsure: Artikeln är ju från 2007 så vet ju inte riktigt om detta gäller fortfarande,
Hela grejen med 3GB switchen är ju inte helt självklar heller, inte säkert det ger så mycket...

http://blogs.technet.com/b/askperf/archive/2007/03/23/memory-management-demystifying-3gb.aspx