Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - 100 miles an hour

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
You are in Johan,det här blir kanon!
And I´m out,kommer förmodligen att bli kanon - av "Glenmorangie quinta ruban" nån gång i sommar :D

Stugliv i en månad nu så det blir inget studiolir förrän slutet på Juli början på Augusti - tills dess hang in there boys,och tack till er båda för ett kul collab.

Ha det gott i sommar,från och med strax - mobilsurf på KR.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Låter bra, det får ett annat liv med riktiga trummor. Om du jobbar bort otajtheter så är det bara att maila över trumspåret/spåren så läggs de in i mixen (det är tex ngt fill som behöver rättas). Sedan får vi hålla tummarna att jag kan mixa så att de hamnar i samma rum - hmmm det är ju min stora akilleshäl detta härna med mix :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kanonlir på trummorna!  Låten steg ett par snäpp till helt klart.   Bra Mahan!      Den här låter klar i mina öron.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sådär ja mina herrar, nu svänger det rejält. I detta skicket låter det live, som om man stod framför scenen på Stockholm Jazz & Blusfestival (på den tiden som det var en jazz och bluesfestival). E de livekänsla man e ute efter så skulle jag inte pilla så mycket mer i mixen och/eller utföranden. Städa undan lite i alla spår med ett högpassfilter och en svag limitering på mastern....klart!!. Fuska in lite publikljud i början och slutet för känslans skull kan ju vara trevligt.

Vill man få det att låta studioinspelning så finns det ju såklart massor att göra.

Gött mos

Micke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt bra! Tankar denna innan den ersätts eller på annat sätt försvinner :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kanonlir på trummorna!  Låten steg ett par snäpp till helt klart.   Bra Mahan!      Den här låter klar i mina öron.   /JEH
Roligt att du diggar! Ja ju fler kockar desto bättre soppa - helt klart!

Sådär ja mina herrar, nu svänger det rejält. I detta skicket låter det live, som om man stod framför scenen på Stockholm Jazz & Blusfestival (på den tiden som det var en jazz och bluesfestival). E de livekänsla man e ute efter så skulle jag inte pilla så mycket mer i mixen och/eller utföranden. Städa undan lite i alla spår med ett högpassfilter och en svag limitering på mastern....klart!!. Fuska in lite publikljud i början och slutet för känslans skull kan ju vara trevligt.

Vill man få det att låta studioinspelning så finns det ju såklart massor att göra.

Gött mos

Micke
Tackar för att denna passerar åtminstone Liveribban :D
Det är nog ingen idé att jag ger mig på att mixa till studionivå...för det vet vi ju att det går åt helvete hehe

Det där med högpassfilter kan jag inget om - å inte så mycket om limitering heller.

Riktigt bra! Tankar denna innan den ersätts eller på annat sätt försvinner :D
Ja det är nog bäst att du laddar ner för snart ska jag mixa in Mahans trummor själv - å det är inte självklart att det blir bättre då ;)

Tack för era tankar å att ni tog er tid!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Högpassfiltret är en av dina bästa vänner, det skär bort basfrekvenser och låter dom höga frekvenserna passera(därav namnet) utifrån dina inställningar(cutoff point). Basfrekvenser innehåller väldigt mycket energi och eftersom energin helst ska vara jämnt fördelad över hela frekvenspektrat så är det viktigt att skära bort onödiga basfrekvenser (även om dom inte hörs) annars får du en mix som låter väldigt trött och energilös. T.ex så hör vi ju inget under 20Hz så därför finns det ingen mening att behålla information som finns under 20Hz....skär bort! Alla spår bör städas i basen även bas och baskagge. Sätt ett högpassfilter först i din insertkedja på den kanal du ska städa i, sola kanalen och börja rulla av på filtret tills du hör att ljudets karaktär börjar förändras, då har du städat bort det onödiga. Gör detta på ALLA dina spår. Många inststrument som t.ex gitarr, piano och framförallt sång kan man skära i ytterligare för att få det att sitta bättre i helheten. Man får helt enkelt bättre definition och separation i mixen.

Därefter är man fri att börja skulptera ljuden efter tycke och smak.

Sorry för OT, men tänkte att det kanske kan komma till nytta  :unsure:
« Senast ändrad: 01.07.2011, 14:04:52 by jonnerstone »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tackar
Sådan info kan aldrig vara fel.
Är det inte det man gör med ett EQ - eller är jag ute å cyklar nu igen?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
tackar
Sådan info kan aldrig vara fel.
Är det inte det man gör med ett EQ - eller är jag ute å cyklar nu igen?

/G

Man kan visst använda dom flesta EQ's som ett högpassfilter, men det kan tyckas lite onödigt när det finns dedikerade filter för detta.

Många EQ's har dessutom ett dedikerat högpassfilter inbyggt.
« Senast ändrad: 01.07.2011, 14:42:10 by jonnerstone »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
blir bra det här. kul o höra mahan på trummor
lite om lir eller mix, o kanske lite mer sparsamt lir till mahans trummor ?

kul o se vart det bär hän

Rock on

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bättre för var gång jag lyssnar. Grymma trummor från Finland i lurarna. Skulle skruva upp HM ett par-tre dB annars klart i mina öron. G-solot är så jädra bra. Svårt att sitta still. Bra jobbat boys!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst är det bättre nu med riktiga trummor. Live känslan ökar. Tror du har fixar gurorna också, svårt att minnas hur det lät. Skitbra är det nu.
En sak som jag märkte är alla cymbalcrashar i verserna.
Enligt vad jag förstår är detta man inte ska göra. Cymbalcrashar bara mellan verserna eller i ingången till ett annat parti, mellanspel, stick eller refräng eller whats so ever


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou allihoppa!
Min insats med riktiga trummor tycks gillas o jag tackkar o bugar! :wub:
Bottnet som Gurano skickade mig gjorde jag en mastrering på för att hitta alla instrument som fanns till buds. Till detta adderade jag sen trumkompet som jag gjorde en del EQ:ande med för att passa in det i bottenkompet. Enda tilägget är en lätt reverb på mastern och... there we have it!
Det där med otajtheter är ju en sak som även ligger på tur o otur, ibland lyckas nån break bättre än ibland så jag själv tycker  att en rakt igenom dragen musikprestation må det sen vara trumma eller gura eller sång sitter bättre.... kanske... :rolleyes:

Skickar in en annan trumversion inom kort, men kan ju inte garantera att den inte innehåller otajtheter eller felslag... life is life and live is live :lol:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj vad många inlägg det blivit medans man varit borta för lite vindrickande å annat - kul!

blir bra det här. kul o höra mahan på trummor
lite om lir eller mix, o kanske lite mer sparsamt lir till mahans trummor ?
kul o se vart det bär hän
Rock on
Kul att du gillar - vi får se hur det blir i slutändan

Effektrensning och trummis gjorde susen.
Gott.  :)
Tackar - kul
Någon större effektrensning har inte skett, eg bara minskning på reverb å riktiga trummor i råutkast

Låter bättre för var gång jag lyssnar. Grymma trummor från Finland i lurarna. Skulle skruva upp HM ett par-tre dB annars klart i mina öron. G-solot är så jädra bra. Svårt att sitta still. Bra jobbat boys!
Tackar - skitkul att du gillar - ja vi gubbar gör så gott vi kan (det är nog mest jag som kommer till korta)
Några lyssningar till så är du beroende :D

Visst är det bättre nu med riktiga trummor. Live känslan ökar. Tror du har fixar gurorna också, svårt att minnas hur det lät. Skitbra är det nu.
En sak som jag märkte är alla cymbalcrashar i verserna.
Enligt vad jag förstår är detta man inte ska göra. Cymbalcrashar bara mellan verserna eller i ingången till ett annat parti, mellanspel, stick eller refräng eller whats so ever
Kul att du hör framgång i låten! Jag har inte ändrat eller lagt om några guror-bara börjat om mixmässigt med rena filer enligt Jonners recept. Det där med crashar - jo frågan är ju när de ska in eller inte in, men ibland är det väl kul att göra så som man inte får göra ;)

Mahan: du gör en strålande insats och det är ju inte 1a gången i mina låtar - tack för det
HM: Likaså din insats är obetalbar-det vet du ;)

Tack alla för feedback, tankar, positiv/negativ kritik. Kanske är jag en slow learner men lite fastnar varje gång, men hav förtröstan - jag hinner ännu sabba mixen, då jag vad det lider får trumfiler från Mahan att mixa in :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Di svänger Mahan!! B)
Och skit bra sound har du fått till på trummorna oxo,BRAVO!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad RamblinMan productions

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • Facebook-sida
Har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar något... Mina reflektioner efter endast en genomlyssning: Tycker att sången försvinner lite i musiken och jag som gillar trallvänliga truddelutter som låter som alla andra  ;) saknar lite ett stick som sätter sig (kanske med mer körer och tryck). Första dist gitarren (tjutljudet) försvinner lite för abrupt. Skulle kunna ligga kvar lite längre. Annars är det ett skönt gung o känsla i låten...
http://www.facebook.com/ramblinmanproductions


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Tack alla för feedback, tankar, positiv/negativ kritik. Kanske är jag en slow learner men lite fastnar varje gång, men hav förtröstan - jag hinner ännu sabba mixen, då jag vad det lider får trumfiler från Mahan att mixa in :D

Gurano

En liten undran bara. Varför ska du ha Mahans filer? Det lät ju som om han hade bra koll på sina skinnbeklädda burkar. Så låt han mixa in sina trummor själv så blir det ju bra. Och du slipper ångesten  ;) :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En liten undran bara. Varför ska du ha Mahans filer? Det lät ju som om han hade bra koll på sina skinnbeklädda burkar. Så låt han mixa in sina trummor själv så blir det ju bra. Och du slipper ångesten  ;) :D
Nä då ingen ångest här!
Att jag vill lägga in dem är för att jag vill lära mig. Enda sättet att lära sig är att gör det själv - blir det tokigt så blir det  :)
Men då gör jag kanske på annat sätt nästa gång.

Har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar något... Mina reflektioner efter endast en genomlyssning: Tycker att sången försvinner lite i musiken och jag som gillar trallvänliga truddelutter som låter som alla andra  ;) saknar lite ett stick som sätter sig (kanske med mer körer och tryck). Första dist gitarren (tjutljudet) försvinner lite för abrupt. Skulle kunna ligga kvar lite längre. Annars är det ett skönt gung o känsla i låten...
Nja något mer stick blir det inte - tanken med låten är att det ska vara en bilåkarlåt som tuggar på utan krusiduller.
Ang distguran så förstår jag vad du menar - och visst den skulle kunna klinga mera.

Tack båda för kommentarer

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Tack alla för feedback, tankar, positiv/negativ kritik. Kanske är jag en slow learner men lite fastnar varje gång, men hav förtröstan - jag hinner ännu sabba mixen, då jag vad det lider får trumfiler från Mahan att mixa in :D

Gurano

En liten undran bara. Varför ska du ha Mahans filer? Det lät ju som om han hade bra koll på sina skinnbeklädda burkar. Så låt han mixa in sina trummor själv så blir det ju bra. Och du slipper ångesten  ;) :D

Mahan stortackar för kommentarerna och meddelar att låtmakaren Mr G ska få tillfälle att mixa till sin egna låt efter eget behag! Trots allt mäste man komma ihåg att alla som ber om kollab har sina egna ideér om hur den egna låten borde låta. Många gånger kan slutresultatet bli nåt helt annat än vad första tanken kanske var.... but what ever! Kul i varje fall att jag fick vara med och jobba på detta alster, jäkla snyggt bottenjobb alltså har Göran faktiskt gjort och det gör ju läget enklare för andra att köra in sina tankar och lirningar till låten!

Bra låt Göran, kul att jag får delta! :wub:

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Di svänger Mahan!! B)
Och skit bra sound har du fått till på trummorna oxo,BRAVO!!
Inte min låt men tar emot detta med stort  :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............