Forum > Färdiga produktioner
Biscuit Barney - Tiga är Guld
Dividend:
--- Citat från: jonnerstone skrivet 25.06.2011, 14:40:46 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 23.06.2011, 00:06:41 ---Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.
--- Slut citat ---
Kul att du gillar't, men att göra den på Stockholmska finns inte på kartan. Det räcker med att jag bor här och får höra denna hemska dialekt dagligen :D Stockholmska är verkligen ingen vacker dialekt, helt karaktärslös, förutom söderdialekten som dom pratar i gamla pilsnerfilmer, men den är ju tyvärr nästan helt utdöd :(
Nåja, kul att du gillar det övriga iaf och framförallt texten
--- Slut citat ---
Eddi: Det hade höjt dina låtar avsevärt om du lät Larsson sjunga på dina låtar, istället för du :D
(Sorry, kunde inte låta bli. L. snackar söderdialekt på ett underbart vis :D )
Fidden:
Introt låter som en jättespeedad sundance kid (kent). Ingen värdering i det, bara en observation jag gjorde :D
Sen börjar sången, gillar skånskan. Mycket.
Bra låt, tråkiga trummor. Eller de kanske bara ligger för långt fram och dominerar.
Syntstråkarna gillar jag inte, de tillför en oönskad(?) dansbandskänsla.
Bra jobbat, men jag hade gillat det mer om trummor och syntstråkar hade fixats till, plus något långsammare tempo och mindre schlagerplötsligt slut. Fast å andra sidan, då hade det kanske låtit som sundance kid hela vägen. :D
Eddi:
--- Citat från: Silverpilen skrivet 23.06.2011, 13:19:12 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 23.06.2011, 00:06:41 ---Jag tokgillar texten oc håller med till 100% de ska ha sig en känga de där besserwissrarna :lol:
Ska tillägga att jag lyssnade en gång utan att läsa texten vilket fick till följd att jag uppfattade "att tala är silver att tiga är guld" men det tog typ halva låten och lite till samtidigt konstaterade jag för mig själv att ska de kriga med Kent så borde man ju faktiskt höra vad hooken är - vilket man inte riktigt gör med ert språk. Skulle gärna ha hört denna på Stockholmska om man säger så det hade lyft det hela betänkligt. Låten som sådant och arret är bra.
--- Slut citat ---
vad roligt att texten gillas, den rör sig ju över ett brett spektra och svingar friskt men ändå inte. min dotter som pratar väldigt mkt blev ledsen när hon hörde den och jag fick förklara att det inte är så jag menar. kanske inte helt tydligt men texter behöver ju inte vara det heller, tolkningen är fri men är man bara snäll får man prata hur mkt man vill :D
--- Citat från: Dividend skrivet 23.06.2011, 11:58:59 ---Stockholmska hade sänkt det. Gillar själv attityden och uttrycket i sången, men jag är kanske lite jävig. :)
Själva låten är väl inget jag kommer att lyssna igen på, men det låter bra iaf! Bra jobbat med mix och sång!
--- Slut citat ---
tack, jag väntar fortfarande på den första totalsågningen av min skånska men den har inte kommit, Eddis inlägg är det närmaste en sågning jag läst, hehe men den kommer väl, tack för kommentar
--- Slut citat ---
Wernis skrev att Jocke Berg har en taskig artikulation - tja kanske det men jag fattar vad han sjunger - mitt inlägg angående skånskan var absolut ingen sågning utan snarare ett gott råd till hur BB ska kunna ta upp kampen med Kent vilket jag hoppas att ni gör för låtarna är verkligen bra.
Nu hör jag ju att det inte finns skuggan av en chans att ni ska sjunga på rikssvenska vilket jag tycker är synd för efter Wilmer X och Peps och i viss mån Wihe har det väl inte kommit något som slagit igenom från den bördiga delen av Sverige - rätta mig gärna om jag har fel.... statistiken talar för sig själv är jag rädd för.
jonnerstone:
Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)
Eddi:
--- Citat från: jonnerstone skrivet 27.06.2011, 01:10:08 ---Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)
--- Slut citat ---
1991--,1999--, 1999--, 1970--, 1979--, 1970--1999, 1923--1957 är start och ibland slutåren för de du räknar upp ovan. Återigen jag sågar inte skånskan men jag vidhåller att jag inte förstår den förrän efter jag har läst texten och jag TROR att ni skulle nå större framgång via radio om Rikssvenska användes. Inget tu tal om att det har kommit många framgångsrika skåningar genom tiderna så jag hoppas jag har fel - det är kanske hög tid nu med BB. Jag fattar inte varför jag alltid hamnar i språkliga debatter när era låtar kommer ut :lol: Det är ju bara knäppa idéer från mig så glöm dom - och erövra världen det är ni värda.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida