Forum > Färdiga produktioner
Biscuit Barney - Tiga är Guld
jonnerstone:
--- Citat från: Eddi skrivet 27.06.2011, 01:50:37 ---
--- Citat från: jonnerstone skrivet 27.06.2011, 01:10:08 ---Bob hund, Timbuktu, Svenska Akademin, Kal Pedal, Dan Hylander, Dan Tillberg, Kvinnaböske, Afzelius, Edvard Persson för att nämna några i olika genres och tider som jag kom på så här lite snabbt medan jag läste ditt inlägg. Listan kan säkert göras längre. Men det spelar mindre roll. I vårt fall handlar det om känsla och identitet plus att skånskan är mycket uttrycksfullare. Visst en smaksak men jag vet att många håller med. :)
--- Slut citat ---
1991--,1999--, 1999--, 1970--, 1979--, 1970--1999, 1923--1957 är start och ibland slutåren för de du räknar upp ovan. Återigen jag sågar inte skånskan men jag vidhåller att jag inte förstår den förrän efter jag har läst texten och jag TROR att ni skulle nå större framgång via radio om Rikssvenska användes. Inget tu tal om att det har kommit många framgångsrika skåningar genom tiderna så jag hoppas jag har fel - det är kanske hög tid nu med BB. Jag fattar inte varför jag alltid hamnar i språkliga debatter när era låtar kommer ut :lol: Det är ju bara knäppa idéer från mig så glöm dom - och erövra världen det är ni värda.
--- Slut citat ---
Visst förstår jag vart du vill komma, men det jag säger är ju att det inte handlar om att man måste förstå texten vid en första lyssning alla gånger, den kan man ju läsa sig till (och det gäller ju i hög grad Jocke Berg också....det är väldigt ofta jag får ta till texthäftet för att jag inte hör vad han sjunger om....men sånt stör inte mig), det handlar i första hand om ärlighet, känsla, identitet och uttryck, och där är skånskan ett självklart val. Skulle vi sjunga dialektneutralt (rikssvenska är ju ett ganska luddigt begrepp med många betydelser), så skulle vi ju tappa all trovärdighet och känsla. Alternativet skulle vara att sjunga på engelska, då engelskan i stort innehåller samma diftonger som skånskan. Det skulla iaf bli mer trovärdigt än att sjunga dialektneutralt då engelskan är ens andraspråk och man hanterar det bättre än man hanterar andra svenska dialekter. Personligen tycker jag skånskan är den mest musikaliska och uttrycksfulla dialekten i Sverige. Jag bor ju som bekant i Sthlm sen drygt 10år tillbaka och folk brukar i allmänhet inte ha några problem att förstå varken mig eller BB. (Förutom en del innfödda Stockholmare, men det säger mer om dom än om skånskan :lol:)
Jag tror således inte att man skulle nå större framgång om man sjöng dialektneutralt för att då skulle så mycket annat gå förlorat och slutresultatet skulle bli sämre. Rent allmänt, oavsett artist, så tror jag inte publiken bryr sig om vilken dialekt en låt är sjungen på, så länge det låter ärligt.
Allt gott....fortsatt trevlig sommar :wub:
Micke
jonnerstone:
--- Citat från: Fidden skrivet 25.06.2011, 22:43:10 ---Introt låter som en jättespeedad sundance kid (kent). Ingen värdering i det, bara en observation jag gjorde :D
Sen börjar sången, gillar skånskan. Mycket.
Bra låt, tråkiga trummor. Eller de kanske bara ligger för långt fram och dominerar.
Syntstråkarna gillar jag inte, de tillför en oönskad(?) dansbandskänsla.
Bra jobbat, men jag hade gillat det mer om trummor och syntstråkar hade fixats till, plus något långsammare tempo och mindre schlagerplötsligt slut. Fast å andra sidan, då hade det kanske låtit som sundance kid hela vägen. :D
--- Slut citat ---
Oj, missat denna. För upptagen med att diskutera dialekter :D
Sundance Kid säger du...kanske det...inget jag själv lägger märke till iaf, men rätt ballt isf med en speedad Sdk som intro :)
Ja, jag ska nog backa liiiite på trumpaketet. Jag själv gillar ju sådana här statiska "tråkiga" trummor, så det är ju definitivt en smaksak.
Stråkarna tillför en oönskad(?) dansbandkänsla :lol:. Tja, jag började spela i dansband när jag var 14år så man är kanske lite indoktrinerad. Jag har inget mot dansband dock.....vet hur mycket själ, slit och hjärta det finns i den branschen som många inte förstår. Så lite dansbandsstråkar i bakgrunden e ju trevligt, blir en bra crossover :lol:
Tack för kommentrarer och feedback. Instrumentering och arr e ju som jag nämnde i början spikat och kommer inte att ändras men mixen ska jag se över en gång till så då åker nog trummorna ner en aning.
Micke
lnetzel:
Kul med nytt av BB:) Låten är absolut bra
Ett negativt intryck och ett positivt intryck från mig
Andra halvan av andra versen blev det lite tjatig melody-wise.
Mellanspelet är asbra!! ändra inget där!
ni är grymma!
jonnerstone:
--- Citat från: lnetzel skrivet 28.06.2011, 19:55:56 ---Kul med nytt av BB:) Låten är absolut bra
Ett negativt intryck och ett positivt intryck från mig
Andra halvan av andra versen blev det lite tjatig melody-wise.
Mellanspelet är asbra!! ändra inget där!
ni är grymma!
--- Slut citat ---
Man får tacka så mycket. Du har helt rätt ang. andra delen av versen, där ska ju egentligen ligga en andrastämma för att tillföra lite förändring. Den har jag helt glömt bort, så tack för påminnelsen :)
Kul att sticket gillas, it's à keeper!
Tack o bock
Micke
equality:
Stark låt med ett sånt där "modernt" sound som jag har så svårt att komma med något vettigt att skriva om. Gillar verkligen melodierna och är svag för alliterationer och det får man en god del av här. Texten tar verkligen upp något som jag funderat många gånger på, när någon tar all plats i sällskapet utan att egentligen ha något att säga. Bra! Bra sång som alltid men tycker den krockar med en synth som ligger stundtals i samma frekvensområde.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida