Kontrollrummet

Harmonica mike - Pride

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: Arbetsnamn - Pride
Artist:Hm
Kompositör/Text:Hm
Ev,medverkande:Nope,just me so far..Men det får bli en guralirare på denna så småningom,mitt lir suger
Genre:Inte en aaaning
Tillverkningsår:2011
Format:mp3



Hej alla Kr:are.

Det var inte igår som jag postade nåt eget.Nåväl,denna kom till igår under ett sångjobb åt en polare.Snabb lirade in allt och skrev lite text.Mixat lite idag samt infogat en tvärvändning i låten.Inte tänkt att det skall bli någon solskenshistoria då den handlar om livets baksidor.Första delen är därför ganska snäll.Sen brakar det lös,ungefär som i en risig relation - ja ni fattar.
Efter B-delen så skall det givetvis in mer,men det får bli efter midsommar.

Min fråga då:
Har jag varit för djärv i B-delen?

Sen kan jag tillägga:Såga på som vanligt
 
Har jag nåt mer att säga:Jo,trevlig midsommar på er.Här uppe i Boden regnar det,60mm på 2 dar..Och det ser mörkt ut till midsommar..

Mike


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mike!
Håller på att ladda ner, sommarstuge webben strular som vanligt. Sen knallar jag upp till sommarstudion o då blir det lyssning av. Kul att du hittat gnistan till musikvärlden igen!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou Mike!
Håller på att ladda ner, sommarstuge webben strular som vanligt. Sen knallar jag upp till sommarstudion o då blir det lyssning av. Kul att du hittat gnistan till musikvärlden igen!

h.    johan

Hej Johan.
Jo det har varit ganska stiltje här ett tag på musik fronten,men nu känns det kul igen.Denna är rätt kort i nuvarande tappning,men det blir mer efter midsommar..

Ser framemot vad du anser om mitt galna B-stick  :D

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
God prod som vanligt! :)
Däremot känner jag igen temat något alldeles. Någonting "Want you to want me" med en 70-tals grupp, Lobo tror jag att de hette.


Annars ett bra hantverk som vanligt! :) Fingarna och musiknerven har inte vissnat inte. :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra att du är igång HM!!!


God prod som vanligt! :)
Däremot känner jag igen temat något alldeles. Någonting "Want you to want me" med en 70-tals grupp, Lobo tror jag att de hette.


Annars ett bra hantverk som vanligt! :) Fingarna och musiknerven har inte vissnat inte. :D

Det blev anorlunda då refrängen kom in annars var det ganska lika "Want you to want me", vars refräng är svindlande lik "I believe in music" som är en av mina gamla favoriter:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Nu är låten genomlyssnad, jättesnygg o skön för örat redan nu. Jag kommer inte att slänga in nån jämförande "JUUTUUB" spår för du frågade ju hur ditt alster låter och inte vad den påmenner om ;)

Hursomhelst, versen e kort o konsis, lätt att sjunga med i, men sen var det B-delen... den tog ju slut just som vi närmar oss det viktiga, dvs hur du kopplar in eller hur du sköter övergången tillbaks till versen. Får du den övergången fixad så har du ett snyggt paket på gångs!

i väntan på fortsättningen... :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag håller med Mahan här,man vill gärna höra hur låten tar sig tillbaka till versen!!
Annars tycker jag att man kan ana lite igenkänande av versen,men inte så det stör.
Mixen som så skulle må bra av lite mer brilljans,tycker i alla fall jag..
Men som sagt kul att höra något från dig igen..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad som sägs..

Jay T:
Aaaahhh,,,Visst,en del likheter där utan att jag tänkte på den.Jag kan ju sjunga lite annorlunda på versen då jag sätter sångfen iofs,kanske lite stämmor också...sticket/b-delen klarar sig dock tycker jag.
Jo man har ju tränat liiite emellanåt  :D alldeles rostig är jag inte.Kul att du diggar - more to come

Maxb:
Japp,Jaak har points helt klart,det finns vissa likheter.Ja nu är jag på banan igen,det känns kul.

Johan:
Ja tillbaka till versen ja..Nu körde jag ingången till B-delen på en takt,tyckte själv att det blev lite abrupt,hade nog blivit snyggare med två,justerar kanske det då trummorna blev lidande..Returen får gå över två eller fyra takter med tillhörande krusidull,inte riktigt klar med b-delen än..Sångmässigt blir det ju en utmaning då det drar iväg rätt högt,men jag fuskar inte och transponerar ned hela rasket till D/E nånstans - har man gett sig in i leken får man leken tåla  :D

Uriah:

Se min förklaring till Johan ang. returen från B-delen..Vass mix..ok..Efter sång och lir så slänger jag in en eq på mastern.
Musik känns kul igen och då är det bara att lira  :)

#####################

Tack alla för kommentarer på mitt ofärdiga alster

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut lovande klassiskt uppbyggd känns det som och i det läget känns refrängen lite för på ge bryggan en chans och så får du hammondisera orgeln lite :D för mycket Ålandsbåt nu. Men rösten finns där och glädjen och lyckan över att få sprida sina alster - kul Glad midsommar själv. Jag ska upp till Norrland i midsommar - Helsingland tror jag det hette......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j


Min fråga då:
Har jag varit för djärv i B-delen?



Mitt svar ,,Nej kändes som att låten började där.
rock på. blir bra det här

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad RamblinMan productions

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • Facebook-sida
Fan, det här gillade jag starkt :) Skön känsla både i rösten och i låten. Den tar tag i en. Bra upplägg, bra mix av instr. Försöker komma på något konstruktivt som kan förändras men kommer inte på något. Bara att färdigställa...
http://www.facebook.com/ramblinmanproductions


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äh.... bryggan funkar efter några fler lyssningar. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker rösten (inspelningen) tar in för mycket rum? Nåt knas är det :)

Tycker mig höra 2 delar. Inledning och slutet :D (vers refr?)

Tycker "slutet" är grymt. Du borde anpassa "inledn" till denna soundmässigt, hade blivit en hit.

Följer denna :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej Micael :D

Det här låter lovande, härligt uttryck i rösten och skön melodi, utan jämförelser med andra låtar som kan påminna (hur f-n gör man för att INTE låta som nåt annat nuförtiden?!), för det låter HM om detta och inget annat!

Det här var ett utkast vad jag förstår, så det puffar lite i micken här och där, lite överstyrning, men det är bara petitesser, detta är ju jättebra :rolleyes:

Kör på, jag följer denna!

Glad Midsommar, här regnar det oxå duktigt, hoppas det ger sej tills dagen D :D

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se:

Eddi:
Ålandsbåt...Ok,jag ger mig :lol:
Sido historia: En musik bekant från Polen vars fru är baksläkt till mig,lirade just Hammond och hade det som yrke under många år på Ålands eller Riga skutorna vet inte exakt.Denne gentleman har nyligen dessvärre gått bort och efterlämnat en Hammondorgel bla.. som jag har lagt ett bud/önskemål på.Jag hade förmånen att spela med honom en gång under ett gig som jag hade med mitt band där han var närvarande som gäst,den killen kunde lira..Fast då satt han bakom nåt snabblånat casio låtande plast tjofräseri som vi linade in direkt i PA:t..
Poängen,ja om jag skall hammondisera så får det bli med hjälp av den  :D
Heälsingland,okej - ja mygg då..Här frös dom bort så vi behöver inte ens smörja oss mot dom små kräken när vi är ute i stugan.
Bryggan: Valde en kortnedgång på basen,uppgång hade nog varit snyggare med tanke på intensitetsökningen och sånguttrycket..Två takter med en snygg uppgång på trummor å bas - voila`.

Ola:
Okej,jag kör vidare på ide´n..Smörigt och rockigt blir en fiin kombo  B) skämtar,jag lirar vidare.Behöver nog lite gura här så du kanske kan svänga ihop nåt då jag satt allt...?

Ramblin´man Productions:
Thanx man,jag kommer att lira klart detta efter midsommar..

Eddi igen då:
 :D

Per:
Huvudet på spiken Per.Ny data,har inte mina gamla och väl inövade reverb pluggar kvar..Kör nu med Cubase egna med skiftande framgång..Två olika inställningar på de två sångtagningarna..Samt en på mastern för totalen..Det kommer nog ta sin tid att ratta in mig på dom.

Maria:
Hej själv  :D
Kul att lira igen och jag blir ju inte så hårt sågad :lol:
Ny data här med massor av kraft och plötsligt beter sig Cubase som om det vore överkänsligt och nästan allergiskt.Otroligt stora differenser på sångspåren mellan kraftfull/vanlig sång..Så var det inte förr,rakare liksom..Det medför digital dist och ett allmänt strulande i efterhand.Blir nog tvungen att komplettera med en bra kompressor före det går in..Sen har vi det här med reverben..Jag har inte kvar nån av mina gamla,struligt som tusan.
Och sångrösten,,ja jag slutade röka för snart två år sedan och det var ett bra beslut.Når högre än förr och lägre(efter ett par virrar och dan efter)utan att det raspar - klockrent med andra ord.

Mike

###################

Fina och många kommentarer,tack alla för dom.Och jag lovar,det kommer mera denna gång.

Mike












Burnin Sven

  • Gäst
Det är bara att köra på det här blir fint som snus. Välbekanta vibes men ändå nytt är mina första intryck.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra där Mike!   Skön känsla och bra låt.  Jag tycker att sticket sitter perfekt dessutom.  Kanske kan jag tycka att sången är en aaaning för hög alt. resten för lågt MEN om du plockar fram din fantastiska tele och smyckar ut lite med den kommer det att ordna sig!  :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed