Kontrollrummet

sånginspelningstips

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
Satt o labbade lite med sånginspelning igårkväll för att hitta nya tillvägagångssätt.  fick en snille blixt o tänkte att om man sätter en kondensatormick och en dynamisk mick bakom samma puffskydd alldeles bredvid varandra så kan man få det bästa av två världar..  dvs tydligheten o luftigheten hos kondingen och det kärnigt middiga ljudet hos en dynamisk, mixa efter tycke och smak, jag blev rätt glad när jag kom på det här hehe :)  använde mig av studio projects B1 och en Electrovoice ND/267.. säkert gammal skåpmat för många, men ni som inte har testat det här så tycker jag ni ska prova  B)


Utloggad tsmalmbe

Lägg gärna upp en fil där du varierar mellan kond, mix och dyn!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
har provat det där. Men var mer nöjd med ljudet enbart från kondingen. Fast jag har iofs ingen vettig dynamisk eftersom att jag inte kännt att jag behöver en sådan än.  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
För att ytterligare förvirra så brukar jag spela in aggresiv elektrisk gura med följande setup (vilket iof kräver någorlunda vettig aukustisk miljö). Närmickar med en Senheizer MD21 (SM57 i nödfall). Den micken är bara nån tum från centrum av den bäst ljudande högtalaren i kabinettet, vinklad 45 grader off axis.. Sen har jag en Studio Projects B1 (stormembranare och konding) ca 2 meter i från som får ta upp rummet. Sen mixar jag dessa efter behag. ;)