Kontrollrummet

Boxcutter - Machina Jewel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
LÅTNAMN: Machina Jewel
ARTIST/GRUPP: Boxcutter
GENRE: Spelmusik/Fantasy
LÅTLÄNGD: 3.31
KOMPOSITÖR: Boxcutter
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Hej!

Ett försök att få det att låta lite mer som en verklig orkester. Inte lika kvantiserat och inte lika mycket uppdelat i klara delar som det jag tidigare har gjort. Lite mystisk och sorglig. Kom gärna med kritik! Jag har en del saker själv som jag är lite tveksam till, men vill låta er forma er egen åsikt innan jag diskuterar det.

/Daniel
« Senast ändrad: 13.06.2011, 20:50:08 by Boxcutter »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Daniel!
HAr ju inte lyssnat på din musik förr och flrsökte gissa mig till vad som väntas skaal på basen av låtnamnet... maskiner o juveler... lutar ju åt hårda saker.
Men oj... sitter bakåtlutad o stornjuter av det du gjort, helt kolofenalt vackert, nackhåren på ände hela vägen. Kan ju själv inte åstadkomma nåt dylikt så får bara avundas din skicklighet och det jobb som behövs för att få till stånd en sådan musikupplevelse.
Detta är väl så nära en riktig orkester som det är möjligt tycker jag, så skitsnygga sound på alla instrument och inte ett spår av kvantiseringar eller andra midi-popups.
Skriver du ner allt i noter innan du sätter igång eller hur har t.ex detta stycke kommit till.... bara nyfiken :rolleyes:

Jättefint jobbat! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fantastiskt njutbart detta.   I likhet med Mahans beskrivning så reser sig nackhåren.  Jag fattar inte hur man kan få till det såhär snyggt och jag är oerhört imponerad!   
Tyvärr kan jag inte komma med någon konstruktiv kritik för jag har ingen aning om vad man skulle kunna förbättra, helt ärligt.  Toppbetyg från mig!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt, riktigt snygg arrat.

Lite som en sån där mellanlåt i filmen/spelet där det är lugnt för tillfället. Inte så mycket att hänga upp sig på eller irritera sig på heller, men VÄLDIGT behagligt att lyssa på.

Bra!!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En sann njutning att lyssna!

Stycket och arrangemanget är en njutning att lyssna på och en sak slår mig. Ditt sätt att få instrumentljuden att tona in och framför allt, klinga ut(!) är en stor orsak till att det låter så realistiskt. Jag gissar att du har arbetat ganska länge med den delen i arret?

Härliga sommarvindar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara att instämma med övriga verkligen snyggt arrat och väldigt orkesterlikt. Möjligen kan jag tycka att klockspelet ligger lite för högt i precense lite för nära alltså likaså harpan liite för högt. Det kan vara så att mina inställningar lurar mig men vid runt 140 på KR-spelaren upplever jag att det slår över i rött - misstänkt masteröverslag där.
Snyggt jobbat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Daniel! Kul att du lägger upp en låt nu, efter lång frånvaro.

Det är vacker filmmusik. Låter keltiskt eller fantasy-inspirerat; kanske både och, de överlappar ju litegrann.

Avslappnande. Melodierna är vackra, och orkestreringen är optimal för de känslor de förmedlar. Vackert!

Den är homofonisk, men det är ju filmmusik, så ingen kritik.
Orkestreringen OCH nyttjandet av EWQLgolds espressivo och keyswitches-justeringar, är (vad jag kan höra) perfekta för att ge känslan av en riktig orkester.

Mycket vackert.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Tack alla! Kul att ni gillar det. Det är alltid så svårt att höra själv om det är något att ha eller om det bara är monotont och tråkigt.

Eddi: Ja, du har nog rätt. Särskilt harpor ska väl kännas lite himmelska och ligga och flyta i bakgrunden bara, kanske får dra ner attacken eller något, eller köra mer wet reverb.

mahan: Haha nej jag skriver inte noter. Oftast planerar jag någon sorts struktur i förväg, men sen sitter jag mest och testar tills jag tycker att jag hittat något som fungerar. Det händer att jag kommer på idéer till melodier eller strukturer t ex när jag ligger och ska sova eller är på cykeln någonstans, men jag är inte tillräckligt musikalisk för att höra en klar melodi i huvudet, särskilt inte med tillhörande bakgrundskomp osv.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Grymt som fasen, riktigt bra proddat och ljuden är mumma.
Detta sparas. :)
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har ingen negativ kritik att ge - låter bra och är njutbart i mina öron. Smäktande skönt och stillsamt - skulle dock kanske vara häftigt med ett bistick bland de sköna dofterna!

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
JA, jag kan bara hålla med vad som redan är sagt, himmelskt bra gjort och otroligt noggrann programmering med expression. Använder du mycket artikulationsbyten/keyswitchar också?

Reagerade också lite på att harpan ligger lite i förgrunden, tillsammans med glock och kanske något mer klaviatur som lirar unisont? Lite konstigt om man tänker sig ett orkesterframträdande, men jag tycker det är ganska genrettypiskt för spelmusik.

Jag hör en kör som bara antyds vid 115s. Känns som att den borde få lite mer att göra än så.

Är väl inte så förtjust i arpeggion som det vid 110 s. Det får mig att associera till Jarre och annan synthmusik som inte direkt hör till genren. Men det är bara i mitt huvud.

I övrigt finns bara gott att säga om det här. Mästerligt gjort. Om det inte redan är gjort borde du försöka få ut din musik till spelföretag etc.
DON'T PANIC


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snyggt...sånt här övergår mitt förstånd/kunskap men jag hör när det låter mjukt och detta känns "levande".
Jag hade velat haft en tydligare melodi, tycker det "drar omkring" lite för mycket i partierna.

Men läs min första mening så...

Fire!

Hm...saknade jag konsertpuka eller!?