Kontrollrummet

Work on it

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
LÅTNAMN: Work on it
ARTIST: Lisa
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:3:20
KOMPOSITÖR: John (jag) och Lisa
PRODUCENT:John (jag)
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3

Edit: Nu har vi gjort om versen =)

http://www.speedyshare.com/543567853.html


« Senast ändrad: 29.06.2007, 03:39:29 by Exil »


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Bra drag och bra mix tycker jag. Men är det inte lite väl Justin Timberlake? Trummor och gitarr låter grymt mycket "Like I love you", och versmelodin är extremt lik "Sexyback".

http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


DåligtGehör

  • Gäst
Soundet är rätt jämntjockt mest hela tiden förutom intro och delar av breaket. Blir lite tjatigt och syrefattigt. Även om det finns lite andra händelser så är det ändå basfigurer som dominerar. Tar liksom udden av det mesta. Intro och breaken känns däremot bra.


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Bra drag och bra mix tycker jag. Men är det inte lite väl Justin Timberlake? Trummor och gitarr låter grymt mycket "Like I love you", och versmelodin är extremt lik "Sexyback".



Vi är helt medvetna om det, och det var inte alls tanken från början men det blev så. Men vi bestämde oss för att köra på det ändå. Kul att mixen funkar :) Jag har lyssnat nu i mina monitorer då hela mixen mixad i lurar. Och jag ska se över basen framförallt :)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Cool låt!

Det enda jag tycker är att du skulle försöka öppna upp tjejens röst något den låter lite instängd nu.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Okej, menar du mer jobb med eq? Hon var faktiskt lite förkyld när vi spelade in så det kan faktiskt vara därför men jag vet inte.

Cool låt!

Det enda jag tycker är att du skulle försöka öppna upp tjejens röst något den låter lite instängd nu.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Okej, menar du mer jobb med eq? Hon var faktiskt lite förkyld när vi spelade in så det kan faktiskt vara därför men jag vet inte.

Cool låt!

Det enda jag tycker är att du skulle försöka öppna upp tjejens röst något den låter lite instängd nu.


Jo testa att öppna upp lite med en EQ!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag vet int men jag diggar detta till sjuutuusen! :D
Väldigt professionellt och internationellt arr och sound, verry najs!

Redan introns femton första sekunder visar vad som komma skall. Jääkla snyggt arrat o spelat, laikit :)

Tack för denna låtelse
snyggt jobbat! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag vet int men jag diggar detta till sjuutuusen! :D
Väldigt professionellt och internationellt arr och sound, verry najs!

Redan introns femton första sekunder visar vad som komma skall. Jääkla snyggt arrat o spelat, laikit :)

Tack för denna låtelse
snyggt jobbat! :)

h.  Johan


Tack så mycket! Jo svårt sammarbete, jag och sångerskan, blir bara bättre och bättre. Det är ett nöje att skriva låtar med henne :)


olofd

  • Gäst
Bra jobbat... snygg ljudbild.. lite mkt justin helt klart... men han är ju grym..
Vad använder du för synthar och trummorsamplingar??

Jag skulel gjort trummorna lite mer intressanta... gillar dem.. men det kunde hända mer där.

//Olof


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Bra jobbat... snygg ljudbild.. lite mkt justin helt klart... men han är ju grym..
Vad använder du för synthar och trummorsamplingar??

Jag skulel gjort trummorna lite mer intressanta... gillar dem.. men det kunde hända mer där.

//Olof

Jo det är lite likt, men vi flörtar lite med justin helt enkelt. Ingen hel rippoff  =)

Grundtrumkompet är ett komp från ez-drummer som jag sedan lagt Addictive Drums på istället, och sedan dubbat med två andra trumset från Stylus RMX. Alltså tre olika trumsett som jobbar tillsammans. Basen är från trilogy. Även den dubbad med en bas från Nexus och en bas från Legacy Collection. Sen är det Acoustic Guitar 2 till ackeguran. Någon preset från EXS 24:an, Nexus och minimoog V används också.

Trumkompet kan absolut utvecklas lite, men jag har ofta väldigt svårt med inspiration till det men har lite idéer jag ska testa så fort jag tagit studenten och kan andas ut lite :)



olofd

  • Gäst
Acoustic guitar 2, vem gör det?
tyckte jag kände igen nästan alla ljud.. haha.. du kör nästan samma uppsättning pluggar som jag..
rmx:en hör jag dock ej..

Jo.. om jag skall vara ärlig så tycker jag det är lite för slick..
varför inte skita ner det hela lite?

Dista trummorna, sången och kör allt genom lite mer filter..
Sådana här Logic-proddar låter jättebra.. men blir lätt tråkiga och sterila..
Ibland är inte det som låter bäst det mest intressanta..
Min åsikt iaf.

vad har du för mastrings pluggar på??
Låter ozone 3?? vild gissning..
//olof
« Senast ändrad: 10.06.2007, 19:05:43 by olofd »


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Acoustic guitar 2, vem gör det?
tyckte jag kände igen nästan alla ljud.. haha.. du kör nästan samma uppsättning pluggar som jag..
rmx:en hör jag dock ej..

Jo.. om jag skall vara ärlig så tycker jag det är lite för slick..
varför inte skita ner det hela lite?

Dista trummorna, sången och kör allt genom lite mer filter..
Sådana här Logic-proddar låter jättebra.. men blir lätt tråkiga och sterila..
Ibland är inte det som låter bäst det mest intressanta..
Min åsikt iaf.

vad har du för mastrings pluggar på??
Låter ozone 3?? vild gissning..
//olof

Nämen så du känner igen ljuden, attans haha. Eller förlåt Real Guitar 2 menar jag, det är music LAB som gör det =) Att dista trummorna kan nog faktiskt vara något :)  Ska leka vidare :) RMX:en fyller bara ut Adictive drums för att komma bort lite från ett akustiskt trumset, därav hörs den inte helt självklart.

Ozone 3 används absolut ;) Men jag använder bara limitern från den i denna mix. Bara för att få upp nivåerna, ingen direkt genomarbetat mastring. Men det används också Precision Limiter från mitt UAD-kort som jag tycker låter mycket bra och gör vad den ska.


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Bra jobbat... snygg ljudbild.. lite mkt justin helt klart... men han är ju grym..
Vad använder du för synthar och trummorsamplingar??

Jag skulel gjort trummorna lite mer intressanta... gillar dem.. men det kunde hända mer där.

//Olof

Jo det är lite likt, men vi flörtar lite med justin helt enkelt. Ingen hel rippoff  =)

Jag skulle säga väldigt likt, snarare än lite likt. En hel rippoff är det väl inte, men det blir nog grymt svårt att få ut en sån här låt. Men det kanske inte var tanken?
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Bra jobbat... snygg ljudbild.. lite mkt justin helt klart... men han är ju grym..
Vad använder du för synthar och trummorsamplingar??

Jag skulel gjort trummorna lite mer intressanta... gillar dem.. men det kunde hända mer där.

//Olof

Jo det är lite likt, men vi flörtar lite med justin helt enkelt. Ingen hel rippoff  =)

Jag skulle säga väldigt likt, snarare än lite likt. En hel rippoff är det väl inte, men det blir nog grymt svårt att få ut en sån här låt. Men det kanske inte var tanken?

Vi har kontakt med skivbolag och har några låtar som de håller på och försöker pitcha på artister, och de diggade även den här låten. De påpekade inte likheten med justin, men vi får väl se om de vill göra något med låten och i så fall kanske de ber oss göra om versmelodin. Men det finns ju massvis med låtar som snor idéer från varandra och till och med rippar av helt ibland. Men men, det är ju en extremt liten chans att låten skulle ges till nån artist så  =)


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hallå

grymt bra låt och prodd, visst låter det som justin
men vem lånar inte idag.skulle nog försöka som sagts tidigare öppna upp hennes röst lite få lite mer krisp i sången.annars inget att klaga på , bra jobbat

MVH Conny


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
hallå

grymt bra låt och prodd, visst låter det som justin
men vem lånar inte idag.skulle nog försöka som sagts tidigare öppna upp hennes röst lite få lite mer krisp i sången.annars inget att klaga på , bra jobbat

MVH Conny

Tack så mycket, hmm jag har testat att försöka öppna upp sången lite mer men inte riktigt lyckats med något bra resultat :/ Sången är inspelad i min mammas sovrum rakt in i mitt ljudkort så det är rätt svårt att få bra sångljud här. Men förhoppningsvis får jag en Summit Audio 2BA-221 nu i dagarna och så ska jag skaffa en SE Electronics Reflexion Filter så nästkommande inspelningar av sång kommer antagligen kunna bli mycket bättre. Lite roligare grundljud att jobba med helt enkelt. Men jag ska försöka göra en ny mix på låten så snart jag bara har tid och försöka fixa till bland annat sången. Vi får se hur det går =)


Utloggad PoPWerK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • PoPWerK Music
Wow...häftig låt. Lite osvenskt. Många läckra grejjer händer både här och där.

Trummorna....ta bort alla "riktiga" samplingar och in med electro-rnb-ljud. Låten är i övrigt proddad med krispiga syntljud så det låter "trummaskin" när en riktig snare kommer in. Lyssna på Danni Minouges produktioner....

Basen...lite för mycket basig ibland...kanske lite hög.

Leaden....Kom närmare !!! Inget reverb eller delay.....kanske väldigt lite.

Bra jobbat !! små, små grejjer bara (i mina öron)....hoppas du får ut den !!!
/Michael

___Am, F , C , Gsus.....om och om igen___


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Tack PoPWerk. Jag testade faktiskt att göra om trummorna men blev inte nöjd så det här får duga. det är trots allt bara en demo. Om förlaget nappar gör de en egen produktion med duktiga producenter :)

Versen är iaf omgjort nu så nu är det inte längre nåogn ripoff :)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Inte ofta som jag INTE kan tycka och tänka om en låt, men här blir det stopp. Detta är definitivt INTE min kopp T. Men jag försöker skriva lite i alla fall. Ta det med jämnmod, för det är ju bara kritik... (men jag har lyssnat på låten 3-4ggr)

Tycker hela produktionen är "instängd", framför allt sången.
Trummorna, antar att "någon" kommer att se till att det blir bättre trummor nästa gång?
Till och från så ligger Lisa en hel del out of tune, när det är lite pitch-bend'ande (Vette fn vad det heter på sångarnas språk), men även vid t.ex. 1.58 - 2.2.10.
Tycker över lag att det är en tråkig låt som bara mal på och aldrig lyfter, vilket kanske kan vara pga att det inte är så mycket dynamik i låten?

Något positivt?
Arret känns komersiellt! Oavsett om det är "lånat" eller inte från andra så tror jag att detta i en snyggare inspelning är en liten hit-varning.


Hoppas att det inledande grova sågandet överskuggas av bandaget i slutet?!! :-)

Önskar er lycka till!


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Inte ofta som jag INTE kan tycka och tänka om en låt, men här blir det stopp. Detta är definitivt INTE min kopp T. Men jag försöker skriva lite i alla fall. Ta det med jämnmod, för det är ju bara kritik... (men jag har lyssnat på låten 3-4ggr)

Tycker hela produktionen är "instängd", framför allt sången.
Trummorna, antar att "någon" kommer att se till att det blir bättre trummor nästa gång?
Till och från så ligger Lisa en hel del out of tune, när det är lite pitch-bend'ande (Vette fn vad det heter på sångarnas språk), men även vid t.ex. 1.58 - 2.2.10.
Tycker över lag att det är en tråkig låt som bara mal på och aldrig lyfter, vilket kanske kan vara pga att det inte är så mycket dynamik i låten?

Något positivt?
Arret känns komersiellt! Oavsett om det är "lånat" eller inte från andra så tror jag att detta i en snyggare inspelning är en liten hit-varning.


Hoppas att det inledande grova sågandet överskuggas av bandaget i slutet?!! :-)

Önskar er lycka till!

Alla gillar ju inte samma musik så är det ju bara, jag föräntar mig inte att alla ska digga det här. Lisa som sjunger är inte någon hej dundrande sångerska direkt. Det vet både hon och jag. Men nån av oss måste sjunga in våra idéer och det får då bli hon tack och lov  :rolleyes: Kan bara föreställa mig hur det skulle låta om jag skulle försöka. Instängd mix? Jag kan nog hålla med dig, men vet inte riktigt hur jag ska lösa det, jag överlåter det till förlaget om de är intresserade av låten :)

Men kul att du lyssnade iaf även om det inte är din musikstil.