Kontrollrummet

Rattlesnake - Apocalypse (templars' march)(Version 2 /17 juni)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har sedan i vintras, lite vid sidan om, snickrat på ett stycke filmmusik av matinétyp. Jag tänker mig (föga originellt kanske) en krigsscen ur en rulle om korsriddare. Låter det som något annat?

Verktygslådan blev rätt flitigt använd. EWQLSO för de flesta instrumenten, VSL och GPO på några. Körerna är Requiem Light från Tonehammer. En rolig och ganska billig plugg som bara såldes under några månader. En finsk kantele fick också göra soloroll, finns alldeles gratis på www.ajatarsampling.com.

Vad är bra och vad kan göras bättre? 

5 minuter lång.

2011-06-17 Ny version

* Annan basgång i första halvan av låten, förhoppningsvis lite intressantare. Eller blev den bara konstig...?
* Torrare basinstrument och lite blötare trummor.
* Lagt till ett parti med endast stråkar
* Slängt ut kantelen och tagit in en harpa istället.
* Tagit bort körens slutton
* Har ritat expressionskurvor på en massa ställen på stråkarna.
*Träblåset var lite...träigt, så jag dubbade det med en till basklarinett och ett till engelskt horn.
* Lite allmän mixning och trixning, lagt en snäll kompressor på mastern, skurit bort en hel del bas på körer och vissa instrument för att kunna höja totalnivån. (Totalförbjudet i klassisk musik, men fullt tillåtet i film/spelmusik!)
« Senast ändrad: 17.06.2011, 23:11:31 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket att ta sig an att kommentera, fantastiska verktyg som finns nuförtiden, t.o.m. GPO som för mig betyder General Port Office i avlägset land, platsen där man kan hämta brev skickade hemifrån till ensam resenär ute i vida världen.

Sångrösterna hur får man dem att sjunga texter? Är det bara påhitt som låter som det skulle vara på riktigt.

Jag tycker att det till stor del kan associeras till en riddarfilm men det är en väldigt väldigt tät handling, inga pauser och jag kan sakna långa transportsträckor där endast stråkar tar en vidare.

Har inte tid att analysera mera.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar i laptophögtalare så skriver bara en snabbkommentar:

Den där frasen om 8 noter (första delen av huvudmelodin) känns igen från nånstans :unsure:
Tycker det överlag var ett intressant stycke. Körerna hör jag inte vad de sjunger. Fanns en snubbe som fifflade ihop sjungen text med körerna i miroslav (som bara innehåller vissa konsonanter och oooh och aaah).
Detta lät bättre.


Får återkomma.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Sångrösterna hur får man dem att sjunga texter? Är det bara påhitt som låter som det skulle vara på riktigt.


Det finns ett antal latinska stavelser som man kan pussla ihop till ord. Ingen "wordbuilder" med full flexibilitet mao, men å andra sidan realism på det som går att göra.



Jag tycker att det till stor del kan associeras till en riddarfilm men det är en väldigt väldigt tät handling, inga pauser och jag kan sakna långa transportsträckor där endast stråkar tar en vidare.


OK, jag skall fundera på om det lugna partiet efter kantelen kanske skall tas ned ännu mera och köra stråkare endast. Tack för lyssning.

Lyssnar i laptophögtalare så skriver bara en snabbkommentar:

Den där frasen om 8 noter (första delen av huvudmelodin) känns igen från nånstans :unsure:
Tycker det överlag var ett intressant stycke. Körerna hör jag inte vad de sjunger. Fanns en snubbe som fifflade ihop sjungen text med körerna i miroslav (som bara innehåller vissa konsonanter och oooh och aaah).
Detta lät bättre.


Får återkomma.

Hornmelodin påminner lite om Kraftverks "the Model", upptäckte jag. Kan det vara det?
Körernas texter håller inte för närmare analys. Det är bara blajlatin som närmast skulle kunna bli "helig grädde"... :rolleyes:

Tack för kommentar. Återkom gärna.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
GPO som för mig betyder General Port Office i avlägset land,

Nänä. Group Policy Object   :D

Körernas texter håller inte för närmare analys. Det är bara blajlatin som närmast skulle kunna bli "helig grädde"... :rolleyes:
Grädde är inte det sämsta.

Mastigt detta.

Kantelen kanske låter autentiskt. Har ingen aning hur en sådan ska låta, men i mina öron låter det som nåt odefinierat GM-instrument.

Lite överdrivet användande av den snabba basfiguren tycker jag. Lite för "simpel" för att användas så mycket.

Temat är mycket bra tycker jag.

Virvlarna låter lite konstiga ibland. Tror det är flams som kommer på lite "fel" ställen ibland.

Snygga ritardandon.

Väldigt bra jobbat!

Fan kan du inte programmera in "Helig grädde" istället.  :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra basgång ..men vem är förvånad..du är ju basist..ha ha;) :D

Snyggt tema och fint pussel du lagt här.
Jo, lite The model låter det..men inte stör det mej..gillar det här jättemycket :)

Jag tycker att det låter lite slaviskt i rytmen oxå, klart suggestivt.

Kören är fascinerande i sitt slag, inte för man hör vad de sjunger om, men häftigt låter det iaf.

Spännande, vill höra utvecklingen på det här projektet. Vilken teknik det finns att tillgå, kul!

Duktig du :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har sedan i vintras, lite vid sidan om, snickrat på ett stycke filmmusik av matinétyp. Jag tänker mig (föga originellt kanske) en krigsscen ur en rulle om korsriddare. Låter det som något annat?
Verktygslådan blev rätt flitigt använd. EWQLSO för de flesta instrumenten, VSL och GPO på några. Körerna är Requiem Light från Tonehammer. En rolig och ganska billig plugg som bara såldes under några månader. En finsk kantele fick också göra soloroll, finns alldeles gratis på www.ajatarsampling.com.
Vad är bra och vad kan göras bättre? 
5 minuter lång.
Hejsan
Jag får ingen krigsmusikkänsla men absolut matinékänsla. Enligt min smak är det för mycket rum generellt på instrumenten. Basstråkarna skulle komma mer till sin rätt om rummet minskade. Lite Carmina burana-känsla (ibland!) vilket är bra. Om stycket ska vara så här långt så tycker i alla fall jag att mer lugna partier behöver klämmas in, annars blir den för struttig enligt min smak. Tycker inte att pianot vid 225 passar in - den är för glättig till sin karaktär jämfört med tex den ödesmättade kören....och ja vissa partier är för lik The model (tex i början) vilket stör mina öron. Körens höga slutton vid 161 är inte bra - känns för mycket midi.

Känns som att jag bara gnäller, men det är inte min mening för det finns många partier som är bra! Personligen tycker jag att du ska köra vidare på den ödesmättade känslan som en del av dina partier har.

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 07.06.2011, 21:26:53 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Wernborg
Håller med lite om kantelen. Den låter så där onaturligt på riktigt också, men jag tyckte den passade i den medeltida/orientkänslan. Testade piano först, sedan harpa (vilket funkade fint men kändes för vanligt) och sedan kentelen som naturligtvis hade nyhetens behag. Vi får se, kanske går tillbaka till harpan då (sa gubben).

Basfiguren skall vara upprepande men inte simpel och tjatig. Jag kom inte på någon variant som går över 4 takter, vilket kanske hade varit det bästa. Kanske kommer jag på någon mer sofistikerad variant som ändå fungerar som jag hade tänkt.

Marschvirvlar har vi diskuterat förut, vill jag minnas. Vi har nog helt enkelt olika uppfattningar hur de skall spelas.  :)

Tack för lyssning och feed.

Marruschkka
Bock och tack. Pussel var ordet, mycket är klippt och klistrat här..."Ensemblen" är den största jag har använt, ca 100 man.

Det är ju inte meningen att man skall höra vad körerna sjunger, men stavelserna jag har använt är

Apocalypse, apocalypse
Glori cremus
Credo sanctus
Spiritu


Vilket som sagt är bara rappakalja.

Tack för lyssning och feed.


Gurano
Rummet är stort, Eastwests sal där de har samplat instrumenten. Jag kan lätta på rummet iom att jag har närmickade samplingar också, vilket jag redan har gjort men kanske i för liten grad.

Cembalot blev kanske lite malplacerat, ja. Ett tungt hamrande piano hade nog varit mer passande.
Lugna partier är nog inte fel, nä. Kanske förlänga det befintliga en sväng till?

Körens slutton gilar jag inte riktigt heller, ska ta bort den! Likheter med The Model vet jag inte om jag fixar att göra så mycket åt.

Tack för lyssning och konstruktiva tips.
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag vet egentligen inget om sån här musik och instrument tekniskt sett så jag uttalar mig inte om dem. Jag bara lät mig föras med i strömmen av musiken och njöt av ljudlandskapet. Låter helt trovärdigt i mina öron.

Tummen upp

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag vet egentligen inget om sån här musik och instrument tekniskt sett så jag uttalar mig inte om dem. Jag bara lät mig föras med i strömmen av musiken och njöt av ljudlandskapet. Låter helt trovärdigt i mina öron.

Tummen upp

Space

Tack så mycket! Roligt att det hade den effekten!
  :)
DON'T PANIC


Jay Thomas

  • Gäst
Mäktigt värre detta! :) Snyggt stycke, härligt instrumenterat och mycket riktigt lite "the model" i blåset! Bra jobbat tycker jag. :)

MEN kantelen, spelandes en sådan själv, suger. Wernborg nämnde GM, skulle vilja säga GGMM. Ljudet i sig är väl ok, men kantele är det inte...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Jay,
Tack för det!
Midi-kantele-fri version är på gång, men det tar sin tid. I den här sommarvärmen är det knappt man orkar vara inomhus...  :)
DON'T PANIC


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oerhört imponerande vad du har fått till Rattle!   Visst får man lite krigskänsla - förberedelser innan ett stort slag på ett ungefär.     Jag kan inte kommentera själva hantverket eftersom detta för mig är högnivå och jag själv nyss har börjat mellanstadiet...     Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Rattlesnake: Vad roligt att höra något nytt från dig och det är alltid kul att höra hur andra använder EWQL. Jag tycker partiet runt 100 sekunder är riktigt bra. Vackert och låter autentiskt och ljudbilden är fin.
Körerna är sjukt episka, hur har du lyckats få till dem så bra? Måste varit en riktigt bra plug-in. Krävdes det mycket arbete för att få dem att låta så bra?

Jag tycker det fungerar bra som ett musikstycke, men det är ändå något som får det att kännas lite torrt ibland. Är det EWQL SO Gold du använder? Virveltrummorna i det har jag alltid varit lite tveksam till, även om jag själv använt dem i brist på annat.

Såg att du i en annan tråd anmärkt lite på att han inte lät sektionerna "klinga ut" och så vidare. Jag tänkte nästan lite på det i det här stycket också, men det kanske helt enkelt är medvetet som du har gjort lite abrupta avklipp här och där. Jag tänkte i alla fall nämna att MIDI controllern "Expression" (i Cubase i alla fall), tillsammans med paraboliska ökningar och avtaganden kan göra underverk för sånt.

Tycker överlag att det är ett intressant stycke med olika delar som byter av varandra väl.
« Senast ändrad: 13.06.2011, 13:46:40 by Boxcutter »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oerhört imponerande vad du har fått till Rattle!   Visst får man lite krigskänsla - förberedelser innan ett stort slag på ett ungefär.     Jag kan inte kommentera själva hantverket eftersom detta för mig är högnivå och jag själv nyss har börjat mellanstadiet...     Bra jobb!   /JEH
Tack så väldans, kul att du gillade det. Högnivå vete tusan, jag ser de som svävar högt däruppe som jag bara kan drömma om att bli lika duktig som... :rolleyes:


Rattlesnake: Vad roligt att höra något nytt från dig och det är alltid kul att höra hur andra använder EWQL. Jag tycker partiet runt 100 sekunder är riktigt bra. Vackert och låter autentiskt och ljudbilden är fin.
Kul att du ville kommentera som ju är mästare på episk musik!
Jag har inte använt EWQLSO speciellt länge och har fortfarande lite problem att veta vilka patchar som passar till vad.
 Partiet runt 100s är väl den typen jag brukar ha lättast att få till, lite smörigt så där. Det episka/dynamiska brukar det vara värre med.
Körerna är sjukt episka, hur har du lyckats få till dem så bra? Måste varit en riktigt bra plug-in. Krävdes det mycket arbete för att få dem att låta så bra?

Både ja och nej... Requiem låter väldigt bra out-of-the box, men själva samplingarna är lite slarvigt gjorda. Tajmingen är inte helt perfekt - beroende på vilka ord/fraser man använder så får man justera midinoterna lite manuellt. Och här och var kan mani bakgrunden höra bussar som kör förbi på gatan utanför... Solostämmorna är väldigt lösa i rytmen så där fick jag klippa upp dem totalt för att få dem att sjunga den melodi jag ville ha.


Jag tycker det fungerar bra som ett musikstycke, men det är ändå något som får det att kännas lite torrt ibland. Är det EWQL SO Gold du använder? Virveltrummorna i det har jag alltid varit lite tveksam till, även om jag själv använt dem i brist på annat.

Jo, det är marschvirvlar från EWQLSO gold. Håller med dig där, skulle gärna vilja hitta något bättre.

Såg att du i en annan tråd anmärkt lite på att han inte lät sektionerna "klinga ut" och så vidare. Jag tänkte nästan lite på det i det här stycket också, men det kanske helt enkelt är medvetet som du har gjort lite abrupta avklipp här och där. Jag tänkte i alla fall nämna att MIDI controllern "Expression" (i Cubase i alla fall), tillsammans med paraboliska ökningar och avtaganden kan göra underverk för sånt.

Tycker överlag att det är ett intressant stycke med olika delar som byter av varandra väl.
Man ska leva som man lär.. :lol: Har försökt att få till det men eftersom det är rätt mödosamt så har jag nog slarvat en del.

På de längre tonerna har jag kört expressionen via modwheel, på modXf-patchar. Expression trodde jag gjorde samma sak som modwheel. Men när du skriver så där var jag tvungen att testa, och då ser jag att jag helt har missat att man kan använda expressionskommandot på alla patchar, även de som redan har ett inbyggt förlopp! Det ger ju liksom en dimension till - vad häftigt! Tack för det tipset! :D
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Rattlesnake: Kul! Du måste nästan börja använda Expression. Perfekt för in- och ut-fadning och för att få mjuka övergångar mellan toner (typ låta expressionen droppa strax innan nästa ton kommer för att sedan öka den upp till sin tidigare nivå). Lek lite med det! Och som sagt, använder du Cubase så blir det lite naturligare in- och ut-fadningar om du använder parabel-verktyget snarare än linje-verktyget.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Rattlet!
Mycket classisct på gång på KR!
Lätt musik att analysera och kommentera... särskilt när man inte vet nåt om den gvenre! :rolleyes:

Härligt att lyssna då det hela tiden händer nånting nånstans, fullt av små fina detaljer som ploppar upp efter flere lyssningar.
Krävs säkert ett grymt tålamod att pu(y)zzla ihop en sånhär grej, men man hör ju att det jobbats mycket t. ex med körerna, kunde faktiskt tänka mig att få in Marruschkka som solist i detta alster, hon har ju en fin pipa som även passar på klassika sidan.

Och kommentarna om själva arret osv blir inte många. Helheten gillas, enda jag kunde såga på är övergångarna från olika delarna, dom sker lite onaturligt snabbt, kunde ske lite "vigare" eller "smidigare" om man kan använda såna tärmer i detta samband! :)

snyggt jobbat!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tjou Mahan,
Jo, klassiskt är det några som håller på med här, och jag tycker konkurrensen är stenhård. :)

Du har helt rätt i att Marruschkka kunde ha sjungit på denna, och det hade garanterat blivit bra. Men när jag införskaffade denna körplugg var jag ju tvungen att testa hur nära riktig vara man kan komma!  :rolleyes:Speciellt soliststämmorna lät helt otroligt bra i en demo jag hörde, men inte fullt lika enkelt att få dem att lyda i verkligheten...

Du har en poäng i att de enskilda delarna inte glider in i varandra, utan känns lite klippta. Jag har försökt jobba bort det genom att ha överlappande instrument i övergångarna. Den nya versionen är snart uppe, hoppas den funkar bättre!

Tack för lyssning och feed!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då har jag fått en ny version klar. Efter alla tips och önskemål har jag gjort följande:

* Annan basgång i första halvan av låten, förhoppningsvis lite intressantare. Eller blev den bara konstig...?
* Torrare basinstrument och lite blötare trummor.
* Lagt till ett parti med endast stråkar
* Slängt ut kantelen och tagit in en harpa istället.
* Tagit bort körens slutton
* Har ritat expressionskurvor på en massa ställen på stråkarna.
*Träblåset var lite...träigt, så jag dubbade det med en till basklarinett och ett till engelskt horn.
* Lite allmän mixning och trixning, lagt en snäll kompressor på mastern, skurit bort en hel del bas på körer och vissa instrument för att kunna höja totalnivån. (Totalförbjudet i klassisk musik, men fullt tillåtet i film/spelmusik!)

Cembalon fick ligga kvar, jag provade byta ut det mot piano men tyckte bara det blev grötigt.

Den nya versionen ligger i trådhuvudet, den som vill jämföra med den förra hittar den här:

http://snd.sc/jZd5vu
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker nya basgången i första halvan var en förbättring. Däremot stör jag mig på att hornen spelar alltför forte, hade (kanske) varit snyggare med lätt blås på hornen förutom i crescendona (t ex vid 90s) där det passar bra. Finns väl 4-5lay patchar till hornen du kan testa kanske, i ewql? :) Piano-samplade horn finns väl med? Kallas nog "mellow" som stand-alone patch i gamla ewqlso (gold).

Harpan var också en förbättring! Lite mer arpeggion istället för korta fraser, så harpspelaren får mer att göra? Fler noter på den alltså.

Kören låter fortfarande bra! Hade nästan önskat att du ägt symphonic choirs och kunnat lägga lite bakgrundskompande aaaah, eller mmmmh-fraser.

Expressionen funkar, får testa själv :D Bra! Får återkomma vid eventuell ny version :)
« Senast ändrad: 18.06.2011, 11:01:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För er som är vanare vid Midi, än italienskt musiksnack :D




p = piano
f = forte :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Basgången i början blev ju kalas!
Bättre med harpa.
Tveksamt till cembalon. Det är nog en smaksak, men jag tycker att den klingar för länge på varje ton i detta ändå ganska mastiga arr.

Blåset i slutet tycker är lite väl segt i attacken. Eller spelas det kanske helt enkelt "för sent".

Saknar fortfarande helig grädde.  :D

Bra bra bra!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj, nu har det hänt spännande saker!
En mycket mer nyanserad och dynamisk version. Jättebra med det lugna stråkpartiet samt harpan i kontrast till de frustande hästarnas frammarsch..man kan nästan känna in lukterna, det blev så levande nu..det driver på fint i basgångarna :P

Jag är förälskad i den ljusa tenor-rösten du la in från 310 s..helt ljuvlig ju :rolleyes:

Vilket snyggt jobb du har gjort, du är fena på det här!

Mera sånt här pls  :D

/Marre
« Senast ändrad: 18.06.2011, 15:32:28 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja djä... Imponerande,snyggt jobbat,tänk va mycket skoj man kan göra med DATTAN nuförtiden. :lol:
Kan inte så mycket om sånt här,men bra låter det,fast jag får nog mer bilder av stora fartyg som plöjer fram genom
'vilda hav'... :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker nya basgången i första halvan var en förbättring. Däremot stör jag mig på att hornen spelar alltför forte, hade (kanske) varit snyggare med lätt blås på hornen förutom i crescendona (t ex vid 90s) där det passar bra. Finns väl 4-5lay patchar till hornen du kan testa kanske, i ewql? :) Piano-samplade horn finns väl med? Kallas nog "mellow" som stand-alone patch i gamla ewqlso (gold).



Kul att du tycker det blev bättre!
Jag lyssnade på hornen och kan faktiskt hålla med. De låter lite för onaturligt i legatospelet också. Problemet med de hornen jag har använt är att de försvinner om de spelar svagare, blir alldeles för mellow. Troligtvis låter det bättre om jag skulle använda Garritans horn istället. En av några få saker som jag tycker det biblioteket fortfarande är bättre än andra på. Harpa, rörklockor och bastrumman är andra favoriter.



Harpan var också en förbättring! Lite mer arpeggion istället för korta fraser, så harpspelaren får mer att göra? Fler noter på den alltså.

Kören låter fortfarande bra! Hade nästan önskat att du ägt symphonic choirs och kunnat lägga lite bakgrundskompande aaaah, eller mmmmh-fraser.

Expressionen funkar, får testa själv :D Bra! Får återkomma vid eventuell ny version :)

Harpan är Garritans. Kanske ska lägga in lite fler noter ja.

Det finns vanliga ahh och ohh-körer i min plugg, och jag tror jag använde dem på något ställe. Kanske skulle smeta på ännu mer mot slutet..? Datorn går sedan länge på knäna så jag får både göra nedmixar och frysa spår...

Expression är kanon! Och det verkar funka på mycket. Äntligen kan man t ex få en synthbas att klinga ut som man vill!

Basgången i början blev ju kalas!
Bättre med harpa.
Tveksamt till cembalon. Det är nog en smaksak, men jag tycker att den klingar för länge på varje ton i detta ändå ganska mastiga arr.

Blåset i slutet tycker är lite väl segt i attacken. Eller spelas det kanske helt enkelt "för sent".

Saknar fortfarande helig grädde.  :D

Bra bra bra!

Tack för det!

Ja, jag gillar inte riktigt cembalo på denna jag heller, ger associationer till barock och familjen Addams, men det är det enda som funkar och tränger igenom. Vad skulle man annars kunna tänka sig som är ljust i klangen... Kantele... Nja. Finns iofs ett annat klassiskt instrument som skulle kunna funka. Ska ta och testa så fort tiden tillåter. Blåset ska jag kolla upp.
Tack för att du ville lyssna och kommentera igen!

Oj, nu har det hänt spännande saker!
En mycket mer nyanserad och dynamisk version. Jättebra med det lugna stråkpartiet samt harpan i kontrast till de frustande hästarnas frammarsch..man kan nästan känna in lukterna, det blev så levande nu..det driver på fint i basgångarna :P

Jag är förälskad i den ljusa tenor-rösten du la in från 310 s..helt ljuvlig ju :rolleyes:

Vilket snyggt jobb du har gjort, du är fena på det här!

Mera sånt här pls  :D

/Marre

Tack... Sköna målande beskrivningar du får till...!

Tenoren heter Michael Mendelsohn och håller till i San Fransico.  ;)

Ska försöka få till mera koral musik, men jag tar nog riktiga solister nästa gång! :lol:

Kanske kommer en liten förfrågan om lite mera eddasång snart... :rolleyes:

Ja djä... Imponerande,snyggt jobbat,tänk va mycket skoj man kan göra med DATTAN nuförtiden. :lol:
Kan inte så mycket om sånt här,men bra låter det,fast jag får nog mer bilder av stora fartyg som plöjer fram genom
'vilda hav'... :huh:

Hej Uriah, ja det är riktigt kul att leka dirigent med sin dator, när man har fått de små musikerrackarna att lyda en någorlunda...

Dina bilder är lika goda som någon annans! Jag tänker mig landstigningsscenen i senaste Robin Hoodfilmen när du skriver så.

Tack för lyssning!
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Oj, upptäckte denna nu. Jag minns inte exakt hur det lät innan du fixade till den, men tycker den låter riktigt bra nu. Hur mycket orkester skriver du? Hittar inget orkesterstycke senare än detta, har du skrivit mer sen det här? Skulle gärna vilja höra.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Den här har jag tydligen missat. Imponerande arrangemang! Vilket jobb du måste lagt ner på den här!
Snygga horn och stråkar. Kanske blir dom snabba cello-/basfiolpartierna lite för långa...?
Fina körer och skönt att höra hur solorösten klart urskiljer sig från resten, fastän den är ganska låg.
Som helhet bra variation, bra dynamik och behaglig mix. Lite Carmina Burana-vibbar ibland..
Som filmmusik skulle jag kunna tänka mig en informationsfilm från Barnverket hur man lämnar barnen på dagis
eller kanske en dokumentärfilm om äldreboendet på sydsvenska höglandet..?
/Asti t.f. manusförfattare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, upptäckte denna nu. Jag minns inte exakt hur det lät innan du fixade till den, men tycker den låter riktigt bra nu. Hur mycket orkester skriver du? Hittar inget orkesterstycke senare än detta, har du skrivit mer sen det här? Skulle gärna vilja höra.

Kul att du gillar förbättringarna. Nej, jag har inte gjort något nyare orkesterstycke. Det är det gamla vanliga, tiden räcker inte till, kanske inte inspirationen heller. Är med i ett band nu och det tar också en del resurser.

Håller dock på med ett stycke sen ett tag tillbaka, och nu blev jag ju inspirerad att göra det så klart så att det går att lägga upp. Det är inte så episkt utan mera visa/klassiskt (Grieg, Alfvén typ).

Tack för att du grävde fram denna.

 :)
Den här har jag tydligen missat. Imponerande arrangemang! Vilket jobb du måste lagt ner på den här!
Snygga horn och stråkar. Kanske blir dom snabba cello-/basfiolpartierna lite för långa...?
Fina körer och skönt att höra hur solorösten klart urskiljer sig från resten, fastän den är ganska låg.
Som helhet bra variation, bra dynamik och behaglig mix. Lite Carmina Burana-vibbar ibland..
Som filmmusik skulle jag kunna tänka mig en informationsfilm från Barnverket hur man lämnar barnen på dagis
eller kanske en dokumentärfilm om äldreboendet på sydsvenska höglandet..?
/Asti t.f. manusförfattare

Ja, för tusan. Mycket jobb nerlagt. Fick lägga ner flera fabriker och kommunala instanser för att det skulle gå ihop.

Kul att du gillar. Solorösten är låg med avsikt, det hörs att den är editerad annars...



DON'T PANIC


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Oj, ett classic-verk till! Spännande ljudbild som i mina öron låter mer cross-over och samtida än rent klassisk. Fantastiskt att det går att göra såna här grejor med kör och allt. Hatt av!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, ett classic-verk till! Spännande ljudbild som i mina öron låter mer cross-over och samtida än rent klassisk. Fantastiskt att det går att göra såna här grejor med kör och allt. Hatt av!
Tack,
Det glädjer mig verkligen att höra att det låter samtida.  :)
DON'T PANIC