Kontrollrummet

Emlan - Hennes sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Sköna, lediga fredag!
Här kommer en till låt från mig, en hyllningssång till ett levt liv.
...det bästa hade kanske varit att ha lite mer luft mellan all text.
MEN.
såhär blev det.
NU.
...man får trycka på pausknappen manuellt när man behöver vila öronen lite... :)

Hennes sång
Text och musik: Emelie Larsson
Instrument: Emelie Larsson

Hon går sista promenaden genom staden nu
sen ska hon somna in och slå ut
Hon sett alla monster hon har känt livets fröjd
hon har vandrat så mycket – nu är hon nöjd

Hon har fött barn till världen och sett dem gå
Hon har hållit om när inte världen kunnat förstå
Hon är samma unga kvinna som för så längesen
Det är samma hjärta som slår i bröstkorgen

Men nu går sista cirkusen genom hennes stad
hon sitter i publiken, hon är glad
För hon har gått på lina, hon har slukat eld
Ja hon har varit hela cirkusen själv

Fötterna mot marken genom hennes sista promenaden
genom hennes sista promenad genom sitt hjärtas stad
Hon går på gator där hon älskat en gång
Hon är en gammal kvinna och det här är hennes sång


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fint framförande. Jag gillar upplägget med den direkta handlingen utan transportsträckor och budskapet som högsta prio. Lite som tidige Bob Dylan, utan liknelser med honom i övrigt.

På den här låten tycker jag det sparsamma kompet kommer till sin rätt, och kombinationen av allvarsamt piano och gammalmodig skolorgel (eller harmonium?) förstärker texten. Texten ja, även om den inte är sentimental på det sättet får man ändå en mystisk klump i halsen av sorg. Och kommer man någonsin känna att man har gjort sitt och livet ska ta slut? Ja, kanske.

Ett par mindre skönhetsfläckar i inspelningen av sången kan man höra. Inte störande för andra än kliniskt lyssnande nördar, men vid 84s finns ett läppsmack, och vid 113s råkar sången dista.

Reprisversen känns lägre i volym, men inte bara som att det är svagare spelat utan som att volymen också sänks.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag önskar att sången hörs tydligare. Lyssnar på låg volym på jobbet och vill ändå att texten ska gå fram.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En känslosam låt du har fått till du är duktig! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbart.Vet ju inte vad du vill åstadkomma men det påminner väldigt mycket om mina inspelningar i den stora aulan med Steinweiflygeln och all akustik som fanns där.
Saknar kanske ett tema till i låten faktiskt nu är det ju ganska så aerodeynamisk utan avvikelser. Ljudkvaliten kan man ju tala om hur länge som helst men jag bortser från det.
« Senast ändrad: 04.06.2011, 04:13:03 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Tack för alla kommentarer, för uppmuntran och konstruktiv kritik! :)
..förlåt att jag svarar så sent, har varit en hel del att stå i inför skolavslutningen!
Men nu så! :)
SOMMARLOV!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.

Jag konstaterar kort att du har en fantastisk sångröst och ett makalöst uttryck när du sjunger.Du trollbinder med din röst och det är en njutning för själen att lyssna på dig.

Tack för musiken.

Mike


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jättefin text och låt!
Lisa Ekdahl-vibbar har du nog hört förut, fast detta låter mindre "dadda/kletigt" alltså bättre!

Kanske låta en De-esser städa upp lite sch-ljud och mindre reverb på allt, speciellt pianot är lite grumligt.

Hör även ett läppsmack som känns sådär...vill ju inte få "ribba" när man lyssnar på musik eller jo det kanske man vill!? :o :D

Bra jobbat...3/5, starkare melodi och bättre produktion hade gett full pott!


Jay Thomas

  • Gäst
Sitter här med ett tänt ljus och njuter av låten!  :D  :wub: Fin melodi, fin text, rackarns bra sjunget! :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Är det ngn mer än jag som kommer ihåg att frk Maggio sjöng på demolåtar i tidiga Studio/KR-svängen (jag tror att det även var här på KR?) - hur som helst får jag lite av samma feeling nu. Tummarna upp Emlan!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter live, det börjar bli mörkt och så kommer detta stämningsfulla en bra bit i andra halvan av konserten. Fin text där min favoritfras blev "Ja hon har varit hela cirkusen själv". Du har en fantastisk uttrycksfull röst, var rädd om den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är det ngn mer än jag som kommer ihåg att frk Maggio sjöng på demolåtar i tidiga Studio/KR-svängen (jag tror att det även var här på KR?) - hur som helst får jag lite av samma feeling nu. Tummarna upp Emlan!


Åh fan är Veronica en gammal KR:are - jAVISST EMELIE LÅTER VÄLDIGT LIKT MEN DET ÄR BRA. Ursäkta skriket not implied.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Eddi: Reserverar mig lite för KR - men Studio är jag tämligen säker på iaf...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
W00t? Trodde att jag hade kommenterat här.    Hur som är detta ännu en gåshuds-låt med grym känsla och inlevelse, för att inte tala om din fenomenala sång och röst.  Jag bara njuter!  :) 

Vet inte om du är inne på tävlingar och sånt men jag såg reklamen för ett nytt program (True Talent) på 3:an där dom söker bra sångröster där du skulle placerade mycket högt, det är jag säker på. 
Här är en länk: http://www.tv3.se/true-talent/sok-webben/skicka-ditt-sangprov-har-0

Bra jobbat Emlan!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Riktigt bra det här. Fantastisk röst och uttryck.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja det här var vackert det! Bra låt, fantastiskt bra sjunget och bra text. Reverbet på sången gör att det blir en del "ssss" ljud. Det kanske skall vara så eller så kan en de-esser vara på plats.


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Wow!
Vilka underbara kommentarer som har ramlat in sen jag var här sist!
Hur ska jag bemöta detta?
Sitter och ler, blev liksom solsken mitt i regnet utanför.
Ett tack känns lite futtigt, men här kommer det i alla fall:
Tack!


:D


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Skönt att lyssna på,både berättelsen och din röst...kan sakna ett chorus som inte behöver komma efter varje vers men kan också köpa vers på vers ;) nice feel ...allt gott/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Bra låt. Bra utförd och enkelt arr. Är lite osäker på percussionen vet inte om den tillför mycket mer än att det händer nåt nytt i vers 2. Kanske vore kul att låta den fortsätta slå (som ett hjärta) i breaket mellan vers 2 och 3?
Gillar strukturen, behövs ingen refräng i den låten den står sig liksom ändå. Kanske inte något för rix fm men det var väl inte meningen heller ;)


Utloggad acghovia

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Du har en jättefin röst med mycket känsla!
/Anders


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har glömt att skriva på den här.
Jag gillar din röst. Lite E Dahlgren. Brukar du sjunga jazzsång? :) Hade önskat att få höra det nångång :)

t ex på Eqs senaste jazzlåt :D

SKitsnyggt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kanske konstigt att säga, men jag får lite John Lennon känsla över det här. Ett ödsligt piano, nästan som Imagine och ett delay på sången
Det intressanta med din röst är du sjunger med blueskänsla i nåt som låter som en klassisk poplåt
Helt enkelt finemang!.
Du undrar över hur du ska bemöta alla dessa underbara kommentarer. Tja, inte vet jag.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..snygg röst å bra sjunget, men kan tycka att reverbet smetar ut alldeles i onödan..Skulle vilja ha allt riktigt nära å knastertorrt, tror det skulle höja din fina sånginsats rejält  :) 


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Emlan!
Vilken härlig röst, kommer att ge många tröst! :wub:
Denna låt ligger inne med så många sinnen och så många känslor att bygga detta stora slott på enbart pianot räcker inte till, här måste kompet utvidgas till ett arr med lätt ackegura, bas och background trummor på riktigt. Eller så måste pianot verkligen arras till den härliga rösten som vi får njuta av! Lite fler stämmor på sina ställen kommer att göra krut av detta alster, verkligen ett snyggt alster som enligt mina mått har utrymme för nåt mer... (trummor, bas o lätt gitarrlir)

Mycket snyggt låtbörjan som definitivt bör vidareodlas!
Smälter för den härliga rösten, enbart den kommer att lyfta upp dig till övre sfärer! :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............