Kontrollrummet

Jonte - The Escape

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Här har jag lagt ner lite mer tid än vanligt på att få det att låta "mänskligt", finns nog lite mer att göra,
men börjar känna att det är dags att gå på nästa grej snart.

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jontewasa2/The%20Escape.mp3[/mp3]
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomen dehät låter bra och skönt. Om jag nu skall säga nåt angående "mänskligt" så är det att jag tycker stråkarna "tänder" en aning fort här och var. Hörs, tycker jag, mest då det är "tyst i bakgrunden"
I övrigt gillade jag detta. Ibland är det skönt med sånhär musik :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmm, härligt annorlunda klassisk stil. Lite neo-romantik kanske? Du har egna vägar att väva harmonier och det gillar jag. Fint att du blandar klanger när träblåset kommer in.

Soundet är ganska neutralt, rummet är kammarmusikstorlek kanske, och det passar låten.

Vad som kan förbättras då... I den ordning jag tänkte på det:

Engelska hornet, eller om det är en oboe, som spelar vid 63 s och framåt har en del överlappande toner. Brukar finnas en "soloist"-inställning i pluggen som gör att man slipper den artefakten.

Basar och slagverk känns lite tunna. Lite högre volym bara.

Stråktonerna är väldigt raka i volymen. Mot slutet av låten blir det tydligt på långa toner. Visst kan en sektion spela så, men det blir lite okänsligt. Jag vill ha ett förlopp där tonen sväller ut för att klingar av. Jobba med velocitykurvor mao.

Jaha, när kommer sats 2, 3 och 4?    B)
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag älskar melodierna och ackordföljderna. Riktigt fint är det, nästan så man fäller en tår. Jag tycker även att arrangemanget (produktionen?) håller hög klass, men som Rattlesnake också sa så kan det kännas lite stelt ibland på grund av lite för jämn dynamik i de långa tonerna. Velocity curves eller "Expression" (som det heter i Cubase i alla fall) är ett måste nästan när man gör orkestermusik.

Men som sagt, sjukt vacker melodik och på vissa ställen låter även produktionen riktigt professionell, som om det vore en riktig orkester.


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack alla för inspirerande och bra kommentarer! Ja, det finns att göra. Tidigare så orkade jag inte alls
anstränga mig (med putsning) utan gick på ett nytt projekt i stället. Men ju mer man håller på desto snabbare går
det att få ett hyffsat resultat - man hittar ett bra arbetssätt. Så det är väl bara att försöka
ta sig en nivå till.  :)
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Snyggt!
Bra harmonier och melodier. Tycker ljudbilden är riktigt skön och bra för öronen.
Hade ju passat bra i nån film detta. :)
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria