Kontrollrummet

Viides Huone (Space+Raija): SUA VIIME YÖNÄ KAIPASIN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaja... jag vet... Suomi igen :huh:

Är själv rätt nöjd med den här faktiskt... så att... öh.... ta ner mig på jorden bara ;)

LÅTNAMN: Sua viime yönä kaipasin (Jag saknade dig i natt)
ARTIST/GRUPP: Viides Huone, Space och Raija m a o
GENRE: POP
LÅTLÄNGD: 3:38
Musik: Krister och Calle
Text: Raija
EV. MEDVERKANDE: Raija bakom mikrofonen, Calle på acke, Krister på resten
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/SUA_VIIME_YONA_KAIPASIN.mp3[/mp3]

 


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hon har en fantastiskt fin röst! Och hon använder den dessutom mycket bra!
Det låter lite som muminmelodier - de där som är influerade eller skapade i Japan och hörs i muminfilmer. Finns ingen anledning att ta ner dig på jorden...

Jo, förresten, hör jag brus eller vad är det jag upplever som brus? Vet du?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack tack :)

Bruset är medvetet (låten handlar ju trots allt om regn som föll inatt) och kommer från en synt-mattan (Embracer, ljudet heter "Never ending story"). Det brusar egentligen en hel del mera men jag har skurit l i de högre frekvenserna.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Som gammal Mike Oldfield fan kan jag bara säga. UNDERBART!!

Lite Enya-sound på sången så hade detta varit fulländat.

Ett arrtips som dök upp i huvudet kunde vara att skippa virveltrumman i refräng?kompet och istället göra nån pukfigur för med "etnisk" känsla.

Fan va bra!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Effektiva och behagliga melodier ni snickrat till,snyggt och behagligt sound oxo.
Ibland kunde jag önska att det 'Brann till' nån/några takter emellanåt,fast det kanske skulle vara opassande. :huh: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den gungar på riktigt skönt den här låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Joho jo,och tjenare.

Grymt bra låt detta! Ruskigt bra sång,fulländat!!
Retar mig lite på gitarr gnisslet..Stoppa fingrarna i en chipspåse innan tagning :)
och är det en flöjt som ligger och slåss med sången i exakt samma frekvens stundtals?
Sänk den lite eller höj sången ett litet snäpp så störs jag inte lika mycket  :)

Är det bra så gnäller man om detaljerna är det dåligt så sågar man,här är allt nästan perfekt.

Radiohit i Finland,förmodligen.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bästa låten på KR på mycket länge. Kanske beror på sångmelodin och sången är tonsäker och har karaktär.

Gillar allt, förutom kanske det lite fjompiga syntharret. Introt gillar jag.
Antingen behåll och fnurra till syntharna, eller testa på piano + annan akustisk instrumentering. Gitarren funkar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är så fint bara..vilken sångpipa hon har denna donna, melodin sätter sej som ett spett i skallen..hihi..gick och gnolade på den här melodin i nån timme efter jag hade hört den första gången imorse-gott tecken det :rolleyes:

Kan inte hitta nåt att såga på alls.

Lite Mike Oldfield här, det gör det inte sämre!

*förtjust*

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack alla ni! Kul att ni gillar. Det stärker mit ego :P
Nämen på riktigt. Visst ger kommentarer som dessa inspiration att fortsätta. I synnerhet efter en tid av oproduktivitet och självkritik. TACK :wub:

 - Mike Oldfield.... överraskande... det tänkte jag inte på. Men om ni säger det så tackar jag och tar emot.

 - Angående arret så får jag väl bara säga, att för tillfället är jag nog rätt nöjd själv så den får vara som den är. Man skall aldrig säga aldrig dock.

 - "Stoppa fingrarna i en chipspåse innan tagning"  Skall försöka komma ihåg att ha en påse chips tillhanda nästa gång  :)

 - "Grymt bra låt detta" ... "Ruskigt bra sång,fulländat" ... "Bästa låten på KR på länge"   wow.... tack ^_^

 - Och Raijas sång ja... jag gillar den nog också B)

På tal om sång, jag byggde en sånhär av delar jag hittade i lådan för metallskrot på jobbet + nåt jag hade liggande hemma. Använde den då vi spelade in sången. Vet inte om det hörs nån större skillnad mot tidigare men jeg tyckte nog det var lättare att jobba med sången nu. Det låter mjukare på nåt sätt.


TACK FÖR TYCK OCH UPPMUNTRANDE ORD!

Space
« Senast ändrad: 03.06.2011, 14:43:51 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det kan vara så häftigt med sång på finska! Jag älskar Hedningarnas finska tvillingsångerskor, och jag älskar det här. Och det påminner ganska mycket om om varandra. Om finska Eurovisionsschlagerbidrag hade låtit så här så hade ni inte fått så många sistaplaceringar, det är ett som är säkert!

Bara för att HM reagerade på gitarrgnisslet så gjorde jag det också. Fast jag vet att det nästan är ofrånkomligt och något som man lägger dit om man jobbar med gitarrsamplingar...

Gillar hela ljudkollaget och detaljer som moogsynthen där på slutet. Tummen upp!
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror mig höra hela det finska vemodet i kubik, men också de omtalade MO-vibbarna - hennes röst är ju suverän låten likaså men som nån sa lite väl lugn - ett tankeexperiment kan kanske vara Oldfield solo på några ställen då j*klar....

Jo jag gillade trummorna en bit in i låten också dom kom in helt rätt och med ett fräckt bra ljud.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj, Tack Rattlesnake... Kanske borde vi lämna in ett bidrag till Eurovisan nästa år. :P
Gitarrgnissel... är nöjd ändå att vi undvek stolknarret... det var med på förra låt :wacko: ...men nu har vi bytt ut stolen.

Tack Eddi. Visst finns där ett litet vemod, men också hopp... han kan ju faktiskt komma tillbaka :unsure:

Kul att ni gillade

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Gillar verkligen stämningen i den här. Trummorna kunde gjorts annorlunda men det är OK som det är.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gillar verkligen stämningen i den här. Trummorna kunde gjorts annorlunda men det är OK som det är.
 :P

...trummorna är som dom blev. Jag gillar det just såhär. Antagligen just därför är dom som dom är... öh... det var väl uttömmande :unsure:

Kul att du gillade i alla fall

Space
Life is too short to remove USB safely