Kontrollrummet

Disbelief demo i tidigt stadium

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

Disbelief heter låter... en låt jag skrev för för många år sedan.

Den är väldigt speciell och jag kan tänka mig att den inte är helt enkel att ta till sig.

Jag försöker sluta använda melodyne! Vilket innebär att jag har problem med sången för jag har svårt att tro att det är tillräckligt bra när inte alla toner sitter 110% på  plats....

Så jag tänkte om ni visa kunde lyssa och säga vilka bitar av sången ni tycker funkar och så vidare...

För övrigt så ska cellon bytas ut och spelas på en riktig cello senare...

Disbelief demo.mp3


DåligtGehör

  • Gäst
fint stycke!

Visst fanns några fraser som kunde gjorts bättre men överlag tyckte jag det fungerade väl förutom att jag reagerade på passagerna med de högsta tonerna. Dessa kändes obekväma eller lite onaturliga. Blir det problem åt andra hållet om du sänker tonart?

En annan sak. Basen, lät mer som en elbas än en akustiskt. En kontrabas tycker jag hade passat bättre ihop med cellon.

En annan sak till. Pianot spelar sina figurer i rätt höga register. Har du provat att variera det? T.ex. inleda och avsluta i höga register men låta en stor del av låten vara en oktav ner.


Utloggad lonewind

fint stycke!

Visst fanns några fraser som kunde gjorts bättre men överlag tyckte jag det fungerade väl förutom att jag reagerade på passagerna med de högsta tonerna. Dessa kändes obekväma eller lite onaturliga. Blir det problem åt andra hållet om du sänker tonart?

En annan sak. Basen, lät mer som en elbas än en akustiskt. En kontrabas tycker jag hade passat bättre ihop med cellon.

En annan sak till. Pianot spelar sina figurer i rätt höga register. Har du provat att variera det? T.ex. inleda och avsluta i höga register men låta en stor del av låten vara en oktav ner.

Hej!

Tack för bra feedback...

Jag har själv lyssnat ett par gånger nu och är inte alls nöjd. Den har inte alls blivit vad jag tänkt mig. Funderar på att lägga den på is ett tag.

Bra idé om pianot förresten. Ska absolut prova det om jag fortsätter på den här idén.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hello Chris!

Snygg men attans svår låt. Du ställer dig inför en stor grej, men du kan fixa det. Gillar din falsettröst, vet int om jag har upplevt den tidigare. OCh den ska du definitivt använda, inte försöka pressa den normala rösten. Du har sjungit den höga delen på två olika sätt här. Nu vet jag ju int heller vilka instrument som kommer till, ackegura, cello, flöjt...ska bli jätteintressant dethär.

Vid 0:40-1:03 går du på med falsett direkt, tycker det funkar jättebra.
Vid 1:45-2:08 går du från vanlig sång opp i falsett, gillar inte detta lika mycket.
Vid 2:48 går du från strong sång till falsett, detta ställe tycker jag funkar bäst, kanske behöver en textändring så gliden opp i falsett stöder på bokstaven "i", (typ vid 3:06), lättare att sjunga.

Jag antar att det är refrängen som jag har försökt kommentera på mitt lilla vis, you know :P
Lite svårt att få reda på texten, men antar på melodigången att det är nåt väldigt känsligt.
Känns som låten skulle vara akustisk och kanske klara sig utan trummor, möjligtvis ett vindspel eller motvarande kunde passa in.
Väntar ivrigt på följande version! :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag tycker din röst passar perfekt till denna låt, dessutom en mycket bra och intressant låt!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar