Kontrollrummet

Behringer Ada8000

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Påminner om denna lysnade tråd i ett annat forum...
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=32839&hl=ada8000


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
För prislappen (!) är ADA8000 faktiskt inte så tokig.
Det största problemet är dock att nätdelen är hopplöst underdimensionerad och brännhet. Jag har mätt upp temperaturer i nätdelen (i samband med att jag reparerat ADA8000 med just fel på nätdelen) som pekar på att prylarna verkligen får kämpa för att överleva...
En trolig felkälla alltså.
Köper du en ADA8000 så ska du nog ta med ett haveri - förr eller senare - i beräkningen.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Går nätdelen att ersätta med en bättre?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Den går självklart att bygga om - för någon som är riktigt duktig på elektronik.
Ska du lämna det till någon som ska göra dig åt dig blir det inte lönsamt, för mycket jobb.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Är det en intern nätdel? Sånt brukar väl vara utanför på ljudprodukter för att inte skapa surr.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Är det en intern nätdel? Sånt brukar väl vara utanför på ljudprodukter för att inte skapa surr.

Fråga 1: Ja, den sitter i samma burk.
Fråga 2: Vet inte vad du avser med "surr", men om du menar nätbrum så beror det precis på hur den är byggd.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Är det en intern nätdel? Sånt brukar väl vara utanför på ljudprodukter för att inte skapa surr.

Fråga 1: Ja, den sitter i samma burk.
Fråga 2: Vet inte vad du avser med "surr", men om du menar nätbrum så beror det precis på hur den är byggd.


Ok..jag har läst mycket produktbeskrivningar och har ibland sprungit över texten att nätdelen är extern för att inte skapa oljud.
Men som sagt, det är produktbeskrivningar så de ska ju alltid tas med en nypa salt.  ;)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Är det en intern nätdel? Sånt brukar väl vara utanför på ljudprodukter för att inte skapa surr.

Fråga 1: Ja, den sitter i samma burk.
Fråga 2: Vet inte vad du avser med "surr", men om du menar nätbrum så beror det precis på hur den är byggd.


Ok..jag har läst mycket produktbeskrivningar och har ibland sprungit över texten att nätdelen är extern för att inte skapa oljud.
Men som sagt, det är produktbeskrivningar så de ska ju alltid tas med en nypa salt.  ;)


Jag inser att jag behöver förtydliga mig själv här. Helt klart kan det ha betydelse. Men i en väldesignad burk med nätdelen inne i densamma behöver det inte vara ett större problem om man säger så.

Ett för tillverkaren kostnadseffekivt sätt att komma förbi problemet är naturligtvis att använda en extern nätdel/transformator av standardtyp. Det kan också vara ett sätt att komma förbi elsäkerhetskrav, man använder en billig och elsäkerhetsgodkänd nätdel som tar hand om överföringen till de låga spänningar som burken ska ha och slipper därmed den problematiken och dess kostnader. Och så kan man samtidigt använda det i marknadsföringen... ;-)

Men att flytta ut nätdelen behöver inte nödvändigtvis minska störningsnivån - speciellt inte om man använder en billig switchad nätdel, som ofta sprider hur mycket skit som helst. Man måste se till helheten i den enskilda fallet här.

Samtidigt är det ju helt riktigt så att om man verkligen gör allt för att minska störnivån och både gör en mycket väldesignad audioburk och en mycket väldesignad nätdel och separerar dem i olika chassin så kan man vinna fördelar. Men då pratar vi inte om prylar i den här prisklassen som den här tråden inledningsvis handlar om. Utan då har man inte sparat på kostnader vare sig på audioburken eller nätdelen som skall strömförsörja den.

Ett talande exempel kan ju kanske vara de mätinstrument jag använder i min verkstad bland annat för att mäta inte minst just distortion, signal/brusförhållande etc på inte minst audioprylar. De är av absolut toppklass, märkta hp, Tektronix, Bruel & Kjaer, Fluke, Philips, Racal/Dana, Schlumberger osv. Inget av dem har externa nätdelar...
(Som labaggregat för strömförsörjning till pågående byggen och reparationsobjekt har jag till övervägande delen ett antal Oltronix-aggregat)

Allt är inte guld som glimmar, ofta syns det på prislappen vilken kvalitet burken/burkarna verkligen har... ;-)
Sedan kan man naturligtvis få olika mycket för pengarna, vilket prissegment man än väljer.
« Senast ändrad: 02.06.2007, 15:49:59 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det är jättekul att ni engagerar er i ämnet, men jag är redan en medveten konsument och jag sa uttryckligen att jag behöver fler ingångar billigt och snabbt. Det är för tusan inte en ny bil jag köper! Jag vet att det är en kortsiktig investering, men tack ändå för upplysningen.

Ni kan väl fortsätta diskussionen i en annan tråd än min köpestråd?

Det var två dagar sedan någon skrev i tråden, så "diskussionen" var väl redan ganska så avslutad.  :lol:
Personligen skulle jag dessutom ha varit ganska tacksam för att få tråden "bumpad" så att flera kanske läst den...  :rolleyes:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...