Okej Här kommer follow that drums festivalen.
Uppgiften är alltså att hämta hem mitt trumkomp och försöka göra en låt som passar in i beatet. Själva trumbeatet får inte ändras eller klippas, utan skall följas. Man får manipulera ljudet med det skall gå att känna igen grunden.
Jag har försökt att göra det enkelt och följbart samtidigt som det skall innehålla en del komplexitet i form av markeringar och halvfartsbreak. Det var inte så lätt att skapa något som kan tänkas inspirera alla, men jag hoppas att det kan tilltala de flesta av er. Möjligen kan några av er tycka att det är för straight, men det kanske kan bli en utmaning det också?
Så kompet består av ett 4/4 dels beat i 120 Bpm. Alla filerna är wav 24 bitar i stereo
Det finns ett helt track i stereo där alla trummorna är samlade för er som inte vill trixa med varje individuell trumma utan bara använda det som det är.
Sedan finns det separata tracks som är uppdelade på bastrumma, virveltrumma, hihat, cymbaler och pukor för er som vill mixa mer separerat, t e x lägga på effekter bara på bastrumman kanske eller något annat kul.
Kittet är från Abbyroads pluggen till Kontakt. Det är torrt förutom lite rumsljud som ligger med. Tycker själv att det låter ganska så bra. Det är neutrala ljud som går att twekas rätt så mycket.
Förutom trummorna har jag lagt upp en del percussionbeats som är tänkta som lite inspiration. Det finns t e x tamburin med lite flanger på för er som vill göra pop, samt lite mer obskyra percuissiva element för er som vill prova annat. Använd en, eller använd alla, eller ingen, det är upp till er. Som sagt är de tänkta som inspiration och inte tvingande.
Jag lägger också upp en textfil med arrangemanget som ni kan följa.
För noobs så kan ni göra såhär.
Öppna er sequencer. Välj ett nytt projekt. Sätt BPM till 120. Välj 4/4 dels takt.
Importera ljudfilerna och lägg dem från track 0.
Prova att synka med klicktrack. (dvs sätt på klick) Förhoppningsvis skall takterna stämma. Det kan skilja någon från program till program men det bör i så fall gå att ändra på BPM i ert program. Skriv en låt. Ha kul.
(BPM är lika med taktslag per minut och är ett mått på tempo, alltså hur snabb låten är)
Fråga mig gärna om det är något som inte funkar. Den här tävlingen blir nog rätt så svår så ni får fyra veckor på er att skapa en låt.
Dedaline flyttades fram till Lördagen den 2:e Junli klockan 15, på grund av midsommar och annat.

Trummorna hämtas såhär: Gå till Storegate http://www.storegate.se/100.aspx?pricor=0
Logga in med egghuvud och lösenord tävlingstrummor. Hämta de filer du vill ha. Logga ut igen. Ta inte ner mer än nödvändigt för jag vet inte om det finns begränsingar på hur mycket trafik mitt gratisabonemang håller för. Är någon mer intresserad av att sprida så får ni gärna hjälpa till. Filerna är hyfsat stora eftersom de är 24bitar så de ligger runt 52 mb /styck ca 380 mb sammanlagt.
Lycka till
Eggs

Anmälda:
Hellfog
Mr Artrock Wo
Mats
Dividend
MaxB - Lämnat bidrag
aRocker
MacTs
Angrod - lämnat bidrag
Mixuz