Kontrollrummet

Varannan vatten - catch you on the flipside (med Frida Herchenröther)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
http://soundcloud.com/varannanvatten/catch-you-on-the-flipside

Samba antar jag, eller bossa kanske? Jag kan inte skillnaden. Indiepop med latinstuk, iallafall. Fungerar det?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Näej, fungerar inte att ladda ner...  :(
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Visst funkar det. Inte helt min kopp te, men jag gillar harmonierna som inte är förutsägbara. Är ingen expert på rytmerna, men jag tror det är bossa och inte samba.

Sångerskan ger av någon anledning ett för oengagerat intryck, jag glömmer att lyssna på henne.

Snygg produktion, låter hög klass på allt. Lite för mycket masterlimiter för min smak, det blir övermättat stötvis.

DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte min bag heller. Men jag gillar det här lite latinostuket och hennes röst faktiskt. Rent klart utan krusiduller och bra mixat - men javisst. (till skillnad från de där Dr Mörk som jag inte pallade lyssna igenom en gång) Tyder på viss bredd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag gillar Fridas röst! Det låter...cocktail - på ett för mig positivt sätt! Man blir
glad, vill fixa en gin och tonic eller dylikt.  :)
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Tack för kommentarerna!

Jag gillar Fridas röst! Det låter...cocktail - på ett för mig positivt sätt! Man blir
glad, vill fixa en gin och tonic eller dylikt.
Trevligt! Jag har nog aldrig varit delaktig i att ge någon den känslan innan, på ett positivt sätt.

Inte min bag heller. Men jag gillar det här lite latinostuket och hennes röst faktiskt. Rent klart utan krusiduller och bra mixat - men javisst.
Jag är en sucker för Fridas sångstil. Rak och ren utan vibrato. Det låter speciellt. Kul att du gillade det också!

Visst funkar det. Inte helt min kopp te, men jag gillar harmonierna som inte är förutsägbara. Är ingen expert på rytmerna, men jag tror det är bossa och inte samba.

Snygg produktion, låter hög klass på allt. Lite för mycket masterlimiter för min smak, det blir övermättat stötvis.
Ah, bossa. Då vet jag. :) Harmonierna är min frus, hon är skolad och har en tendens att komplicera allt. :lol:
Låten producerades med radio i åtanke och då blev det ganska pressat. Jag är så van vid låten så jag får lita på ditt ord och tar till mig för framtiden.

Näej, fungerar inte att ladda ner...  :(
Helt riktigt. Den går inte att ladda ner eftersom jag fortfarande säljer EP:n som den ligger på. Det går dock att lyssna på soundcloud-sidan. :)


Låttexten:

we could be such a beautiful couple
like Ike and Tina before the 70:s hit
passionate lovers, compassionately supple
you know, one can't survive on bare wit

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder

I wish there was some time between your lies
but all I hear from your yapping mouth
is that we can never be like whiskey and ice
you just don't get it   I'll..

catch you on the flip side
there's no reason to hide
your feelings for me
since we're meant to be

catch you on the flip side
there's no reason to hide
our feelings for each other
our well-kept smolder


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härligt sval sång,svänger riktigt bra emellanåt.
Visst blir man sugen på coctails.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Som vanligt vad gäller det du lägger ut får man veta väldigt lite om produktionen. Ibland agerar du som nån slags mellanhand. Kan du förklara lite bättre
vad gäller det här ganska fina stycket?
När bongos kommer in borde shakern gå i halverad takt, helst 4/4, alltså inte lika snabbt som percussions. Annars blir det liksom tårta på tårta, som man säger.
Det låter luftigt och bra. Kanske går låten för snabbt. I början fick lite feeling av Burt Bacharach.
Bra sånginsats! Soft och cool, kanske lite för cool? Saknar lite hetta

(2 tim senare) Jaha, nu ser jag efter att läst ovanstående, att det låten ligger färdig på en Ep. Där gick mina förslag till förbättringar åt fanders!
« Senast ändrad: 28.05.2011, 16:46:28 by Tokai »


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Härligt sval sång,svänger riktigt bra emellanåt.
Visst blir man sugen på coctails.. :lol:

:)

Som vanligt vad gäller det du lägger ut får man veta väldigt lite om produktionen. Ibland agerar du som nån slags mellanhand. Kan du förklara lite bättre vad gäller det här ganska fina stycket?

Det handlar egentligen mest om att jag känner mig lite osäker på vad som är intressant för andra att veta. Jag har själv lite svårt för folk som postar gearlists tillsammans med sina demolåtar, till exempel. Försöker de få låten bättre genom att berätta hur mycket dyra grejer de har eller vad är det frågan om? Liksom.

Jag kan berätta historien om den här låten så får vi se om det intresserar någon.

Jag går Frida Herchenröthers band Fairy Floss på en klubb i Göteborg (hon bor i Eskilstuna) 2006 och blev helt tagen av hennes sång. Jag tog mig mod att prata med henne efteråt och frågade om hon ville sjunga på någon låt med mig. Hon sa ja och ett par månader senare skickade jag henne en ganska brötig, skev electronicagrej och texten till catch you. Hon sjöng in ett sångspår inom några veckor och skickade mig det "färdigt" (med reverb och allt). Två år gick men jag fick aldrig tummen ur att spela in en riktig version av låten. Dessutom hade jag sålt min RM1x (sequencer) som låten var gjord med. Det såg mörk ut för catch you.

2009 hade jag ett sabbatsår och bestämde mig för att göra en EP. Själv gör jag elektronisk musik men jag bestämde mig för att jobba med en producent och sikta på ett mindre elektroniskt sound. När jag skrev låtar till EP:n kom jag att tänka på catch you och grävde fram sångfilerna från min mail. Efter en diskkrasch hade jag inte kvar demolåten och jag kom knappt ihåg hur den lät ändå så jag bad min fru testa att spela lite piano till sångspåret. Efter ett tag kom vi in på latinspåret som en kul grej. Min fru är skolad pianist men har aldrig spelat någon typ av latinmusik så det var lite att famla i blindo men till slut hittade vi något som kändes kul.

(Sidospår: Vi bestämde också att lägga orgel i mellanspelen men det satt verkligen inte. Min fru hade svårt att hitta rätt feeling och jag ägnade ganska mycket tid åt att leta gamla klipp på youtube för att få någon slags bild av vad som är "rätt". Det blev dags för inspelning och vi åkte till studion utan att ha något klart med förhoppningen att "det ordnar sig när vi spelar in" vilket det inte gjorde. Försök på försök lät strunt. Efter ett tag sparkade producenten ut mig och övriga bandet. Han och min fru var inlåsta en timme innan vi övriga fick komma in igen och då hade de spelat in spåren som nu ligger på låten. Min favoritdel av hela kompositionen, för övrigt.)

Pianot och orgeln är Rolands RD300GX. Jag tycker att det är ett fulländat digitalpiano med perfekta pianosamplingar och ett fantastiskt skönt klaviatur. Jag vet inte vad det är för modell på basen. Basisten är min frus bror och han brukar hoppa in vid behov. Trummorna har producenten programmerat. De består av d1:s 808-klon och diverse rytminstrument som han samplade själv för den här låten. Syntarna är Korgs Polysix-plugg. Introt gjorde jag i efterhand i ett ljudprogram som heter Goldwave (påminner mycket om Audacity). I övrigt är det många UAD-pluggar på låten, framförallt olika kompressorer, EQ och en klon av Rolands 201-bandeko.

När EP:n väl var klar skickade jag ett ex till Frida som inte hört den på tre år och hon blev ganska förvånad över stuket. :)

Min fru skrev ackordföljden och jag programmerade den första demolåten. Jag skrev texten (det är tydligt om man känner mig.. så full av långsökta och krystade ordvitsar som den är), jag höll i alla kontakter med folk som gjorde låten men i övrigt har jag inte varit inblandad i slutresultatet. Jag har inte spelat några av instrumenten, jag har inte skrivit låten. Det är kanske därför som jag känns som en mellanhand.

Citera
När bongos kommer in borde shakern gå i halverad takt, helst 4/4, alltså inte lika snabbt som percussions. Annars blir det liksom tårta på tårta, som man säger.

Bra poäng. Jag har inte tänkt på det förut.

Citera
(2 tim senare) Jaha, nu ser jag efter att läst ovanstående, att det låten ligger färdig på en Ep. Där gick mina förslag till förbättringar åt fanders!

Inte alls! Jag kommer inte att ändra den här låten men jag tar till mig tips för kommande inspelningar. Det är jätteviktigt för mig.


fettmule

  • Gäst
Jag gillar den, helskönt helt enkelt. Man kanske kunde panorera ut en del insatser lite mer och göra lite "hål" i musiken så det blir lite mera dynamiskt eller vad man ska säga.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skön sång av Frida. Läste större delen av låtens historik, det är kul när man kan förvåna sångerskor eller andra inblandade med slutresultatet :lol:

Låten som sådan tycker jag är bland det bästa jag hört i sin stil. Tycker nog, i min lyssning, att bongosarna eller vad det är ska ner en del och tjejen upp. Bra känsla i sången.

Mycket bra låt. Var är min söndags-cocktail?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag gillar den, helskönt helt enkelt. Man kanske kunde panorera ut en del insatser lite mer och göra lite "hål" i musiken så det blir lite mera dynamiskt eller vad man ska säga.

Tack för tipset. Vi har pannat lite men det kunde ha varit mycket mer. Jag är själv ganska förtjust i att lägga enskilda trumdelar 60-70% i åt ena eller andra hållet, särskilt i den här typen av låtar. Det blir riktigt fint ibland.

Skön sång av Frida. Läste större delen av låtens historik, det är kul när man kan förvåna sångerskor eller andra inblandade med slutresultatet.

Ja, när de gillar resultatet är det odelat kul iallafall. :)

Citera
Tycker nog, i min lyssning, att bongosarna eller vad det är ska ner en del och tjejen upp. Bra känsla i sången.

Du har nog rätt. Det blir lite av en stilgrej att trummorna ligger så högt.

Citera
Låten som sådan tycker jag är bland det bästa jag hört i sin stil.


Underbart peppande att höra! Stort tack!