Kontrollrummet

Någon som vill sjunga Taxman?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej

Jo gott folk, så här ligger det till. Jag går en kurs där det stora slutprojektet är att man ska ta en existerande låt och sedan ska man spela in en imitering av den där man ska göra den så lik orginalet man kan. Jag valde dum som jag är Beatles Taxman. Den är svårare än vad man först kan tro.
Nu är jag klar med det mesta förutom gitarrsolot som är en riktig utmaning och det ska jag spela in i morgon.
Men det fattas också sång.

Man får ta hjälp av andra till just sång och eftersom jag inte är någon vidare sångare så hade jag hoppats att det kanske finns någon här som har lust att göra ett försök?

Du behöver absolut inte ha en röst som låter som George Harrison och då behöver inte försöka härma honom heller.
Men tanken är att melodin ska följa orginalmelodin så mycket som möjligt.

Kan du eller någon annan dessutom sjunga körstämmorna också så vore det ännu bättre.

Hör av dig du som är intresserad så skickar jag backingtrack.


mvh


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror många är sugna på det. Taxman är ju en sån höjdarlåt. Inte minst Paul McCartney´s gitarrsolo. Du var inte dum och du valde inte fel.
Vissa säger att min sång liknar Georg Harrison, så visst blir man frestad att testa.

Men jag vet ju inte hur det låter. Varför inte lägga upp låten här på KR, så man få höra hur den är gjord?
Man lägger ju inte på sång på nåt som låter apa, eller hur?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Just det har alltid fundrat över nån sånglikhet och det kanske är Harrison Tokai. Testa tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Du har rätt, såklart jag borde lagt ut den.

Jag är medveten att det finns en hel del brister i inspelningen och att vissa saker hade kunnat gjorts bättre.
Solot ska jag försöka ge mig på i morgon, det är ett riktigt killersolo som är svårt att få till för stackars mig  :rolleyes:

Jag skulle vara mycket tacksam om någon skulle vilja försöka sig på att spela in sång.
Låten följer originalets ordning takt för takt, dock är inte förintrot med här ännu. Det kommer senare och outrot tystas inte ner än utan det fortsätter en liten extra bit för att sedan plötsligt ta slut.

Ni som känner er det minsta sugna, gör ett försök! =)

http://www.2shared.com/audio/qXd8a57p/Taxman.html




Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
man tycker det skulle vara ett större projekt  att lära sig McCartney's solo  not för not?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag försökte downloada men fick detta:
 User downloading session limit is reached. Please try again in few minutes.

Handlar det om att jag har Mac kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
John eller Pauls låtar klarar jag aldrig av att sjunga i rätt tonart, Georges går bättre. Så jag gör jag nog ett försök till helgen...  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Rattlesnake, vad kul! Gör gärna ett försök! =)
Med mig var det förresten tvärtom. Jag tycker den här låtens tonart var riktigt jobbig.
Ångrade mig först lite att jag inte valde Get Back istället som nog hade gått lättare.

Eddi, konstigt. Det borde fungera. Jag har själv Mac och det fungerar.
Försök igen!

Mixuz, jo man kan tycka det =D



Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jo ville bara säga att jag har en sångare som har sjungit in den redan.
Så gör det inte för min skull om ni själva vill spela in den. För jobbet är redan gjort nu.

Tack ändå!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Du kan ta originalversionen, den i stereo, rippa från CD, radera vänster kanal och lägg ett högpass filter på den kvarvarande högra för att ta bort Maccans baslir så har du kvar endast originalsång +  en tamburin. Var lite fräck och använd det spåret vet'ja  ;)

Nästan så jag blir sugen på att göra en Taxman cover med Lennon/McC sången och ett eurodisco komp bakom  :D Och sen fly för livet från fans och advokater.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Du kan ta originalversionen, den i stereo, rippa från CD, radera vänster kanal och lägg ett högpass filter på den kvarvarande högra för att ta bort Maccans baslir så har du kvar endast originalsång +  en tamburin. Var lite fräck och använd det spåret vet'ja  ;)

Nästan så jag blir sugen på att göra en Taxman cover med Lennon/McC sången och ett eurodisco komp bakom  :D Och sen fly för livet från fans och advokater.

Neste KR-festival  ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
McCarneys´s solo i Taxman har jag alltid trott var spelat på en högerhänt gitarr då Paul alltså är vänsterhänt, därav det aviga solot. Men som Rattlesnake tidigare upplyst, så spelade även McCarney på vänsterhänta gitarrer.
Jag spelade med en grupp då jag faktiskt tog ut solot. Det handlar rätt mycket om att spela på samma sträng, lite som på en sitar. Samt oktaver, speciellt i början. Så vitt jag minns.
Bara en parentes.