Kontrollrummet

Ljudkort och USB 3.0 - Färsk erfarenhet... :(

gäst · 7 · 4124

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Efter att ha krigat med min Sony Vaio bärbara större delen av helgen, vill jag bara informera om att det inte alltid fungerar med externt ljudkort, extern e-Satadisk och USB 3.0! Hur jag än gjorde, kunde jag inte få igång mitt M-Audio Fast Track Ultra i USB-portarna, när jag hade e-Satadisken inkopplad. Av en ren slump anslöt jag ljudkortet till e-Sataporten istället och vips fungerade den!  Efter mången svordom och research visade det sig att USB 3.0 portar inte är fullt kompatibla med USB 2.0 enheter!  Jag vill ju gärna kunna använda e-Sataporten till det den är till för, dvs en extern Satadisk. Nu blir det till att bita i det sura äpplet och köra disken via USB 2.0, tills jag köper ett externt kabinett med USB 3.0, alternativt till M-Audio/Sony löser problematiken. Har förstått att jag är långt ifrån ensam om detta, dessvärre och M-Audio är bara en av tillverkarna som har problem med detta.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja den gången jag har en ny dator, typ om ett år så kommer nog det problemet vara löst för min del.  :rolleyes:  Men för alla andra kan det vara läge att vänta lite till innan man skaffar nytt och problemen med 3:an har lösts.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
You poor guy! Alltid är det något som strular!  :ph34r:

Jag hade en del felsökning med laptop och externt ljudkort (PCMCIA-kort Indigo io) nu i helgen då jag spelade in digitaltrummor.

Felet här visade sig vara min sladd (med två minitelekontakter kopplad från digitaltrummorna till line in på ljudkortet). I sladden har jag lödit två spänningsdelare (vänster/höger kanal) och dolt dessa fyra resistorer med krympslang. Värdens minsta spänningsdelare som knappt syns på en sån sladd.


Lycka till med dina moderna grejer!
« Senast ändrad: 23.05.2011, 22:04:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
MaxB, det hänger till 98% på kabeln, felaktig som sådan eller oftast ej isatt i väggen (i fallet nätkabel och "apparatfel")  :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB, det hänger till 98% på kabeln, felaktig som sådan eller oftast ej isatt i väggen (i fallet nätkabel och "apparatfel")  :P

True, true!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Inte vet jag vad kablar har med USB 3.0 kontra ljudkort att göra men det har det säkert...


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Efter att ha krigat med min Sony Vaio bärbara större delen av helgen, vill jag bara informera om att det inte alltid fungerar med externt ljudkort, extern e-Satadisk och USB 3.0! Hur jag än gjorde, kunde jag inte få igång mitt M-Audio Fast Track Ultra i USB-portarna, när jag hade e-Satadisken inkopplad. Av en ren slump anslöt jag ljudkortet till e-Sataporten istället och vips fungerade den!  Efter mången svordom och research visade det sig att USB 3.0 portar inte är fullt kompatibla med USB 2.0 enheter!  Jag vill ju gärna kunna använda e-Sataporten till det den är till för, dvs en extern Satadisk. Nu blir det till att bita i det sura äpplet och köra disken via USB 2.0, tills jag köper ett externt kabinett med USB 3.0, alternativt till M-Audio/Sony löser problematiken. Har förstått att jag är långt ifrån ensam om detta, dessvärre och M-Audio är bara en av tillverkarna som har problem med detta.

Sådana saker kan göra en extremt frustrerad och hoppas att du fått grejorna att fungera hyfsat i alla fall.

Sitter själv med en ASUS-laptop och kör en extern eSATA-disk till audiofilerna och har mitt RME Babyface i USB 3.0-porten vilket fungerar fantastiskt. Kollade innan jag köpte Babyfacet att det var kompatibelt med USB 3.0 (med en laptop är det ju lite limiterat antal USB-portar och man ska ju undvika USB-hubbar och själv har jag lite dåligt med plats och kan inte placera grejorna hur som helst vilket också är viktigt för min egen del då) då även jag hade hört att det annars kan vara strul.

Men bra att det tas upp att strulet kan finnas, om det finns andra som tänker köpa eller har köpt prylar och har problem med kompatibiliteten. Själv har jag dock inte koll på vilka fabrikat som är mer eller mindre kompatibla, förutom vad jag själv använder, men andra kanske kan bidra med sina erfarenheter?