Kontrollrummet

Svensk medeltids musik. Lyssna tyck till

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Hej alla glada

Här kommer en låt som jag och min kära vän Erik har gjort Sångerskan heter Elisabet .det här är ett av våra projekt och kommer snart upp fler låtar tanken är en hel skiva.

tyck gärna till om låten och om mixen.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra jobbat överlag bra stereobredd men flöjten får gärna vara lite mer vänster, tingeltanglet som kommer in på ett par ställen låter lite tamt borde reverberas mer - sen det viktiga - hennes röst låter lite burkig för hårt skuren i botten samtidigt som essen är lite för vassa. Lägg ner lite tid på att humanisera hennes voice så går allt bättre fram tror jag. Som sagt annars bra jobbat och bra låt.
Hur lång tid har detta tagit?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter filmmusik. Det känns som det är nåt fel som kan fixa genom att eq:a på hela mixen, istället för på hennes sång? Kanske min lyssning.

Gillar detta, lite förutsägbar Zimmer-ackordsföljd, men det är kanske så ni vill ha det. :) Hade valt mer variation, men det låter onekligen medeltid överlag.

Jättebra. Och bra sjunget.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
För mig låter det rätt nära en färdig produktion. Eller helt klar om man inte är för petig.
Jag skulle skära lätt från 40hz och ned. Min lyssning spelar spikrakt ned till 30hz och det är lite stökigt nere i de regionerna. Möjligen höja 1-2 db brett Q vid 1,5khz. Det lät iallafall lite mer balanserat i min lyssning.

RMS trycket ligger runt -8,-10db. Lite för högt för den här typen av musik. Skulle nog tjäna på att ha lite mer höjd till taket. Mer dynamik alltså. Låten småklipper hela tiden på 0db strecket. Misstänker att det suttit en limiter med 0db's marginal i slutet av prodden på den här låten. Sätt den till -0,3 så försvinner det problemet.

Svensk medeltidsmusik? Vetetusan, det sjungs ju på engelska  :D
Totalt sett är detta riktigt snyggt hursomhelst. Skulle vara intressant ha höra om hur låten är satt. Med vad och genom vad.
« Senast ändrad: 25.05.2011, 01:36:14 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är snyggt, kanske lite burkig röst, lätt fixat ju, men annars bra :D

Har själv sjungit en del medeltida sånger så det här går rakt in i hjärtat :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det här såg ju lovande ut, svensk medeltidsmusik!

Visst låter det lite Hedningarna i början, och lite barockopera om sångens uttryck, men medeltid vill jag inte kalla det. Harmonierna och instrumenteringen stämmer inte, det är för modernt och svulstigt. Sångtexten låter inte medeltida heller, tycker jag. Men det är jäkligt bra det här, nån slags riddarfilmmusik med harmonier inspirerad av wagnerinspirerad Metal, typ.

Felorna sitter som en smäck, är väldigt imponerad över ljudet här, kan inte avgöra om de är äkta eller samplingar. Sången är suverän, körerna är också välgjorda. Jag blir väldigt faschinerad över ljudlandskapet som är så fantasifullt.

Men mixen håller inte. Limitern jobbar tokhårt och ger störande artefakter på sång-s och reverb. Jag tror inte att ändra inställningarna på den kommer att hjälpa, jag tycker det låter som att mastern är överstyrd så att volymen in i limitern som är alldeles för hög. Lätt hänt med många spår.

Hoppas ni fixar till mixen. Skulle vara kul att höra fler låtar också. :)
DON'T PANIC