Kontrollrummet

Tokai - Jag ger mig av

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej
Tror inte jag behöver lägga ut texten. Den är ju inte på engelska.
Låten tog tre veckor att göra, en dag att mixa och sk. mastering - alldeles för fort, men man är ju så otålig. Samtidigt är det bra att ha alla dörrar öppna. Därför lägger jag denna till halvfärdiga, eftersom jag vet att det finns mycket att fixa till.

Låten består av
2 akustiska git
3 elguror ( 1 spelar lite ruffkomp, 1 lite mer finlir + solo, 1 stötvis komp)
bas
trummor
sång + 2 körer i refr.

låtlängd drygt 3 min


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Fixa inte för mycket bara, opolerat kan bli en rätt skön feeling ibland. Lite halv live så där. Den här limmar ju ihop rätt bra i slutändan tycker jag. Är det riktiga trummor? Brukar vara lätt att avgör men den här gången vetefan.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag gillar arrangemanget, mixen och instrumenttrakteringen. Kort och gott kan man säga att jag gillar musiken. Sången och texten är helt okej men lite alldagliga. Alldaglighet kan i och för sig vara en poäng i sig när men sjunger om dåliga relationer men jag kan bara konstatera att en mer karakteristisk sånginsats hade lyft det en nivå i mina öron.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt hantverk och roliga rim i text. Intressant att höra så många gitarrsound och riff som faktiskt hörs trots att de är ganska många.
Bra ljudbild i min hörlurslyssning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt naivt retro med lite humor och mycket 60-tal.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hm, ser att jag lagt denna på fel ställe.

Bribedant
Nä, ska nog inte fixa mer så mycket, troligtvis lägga om sången. Och kolla lite nivåer.
Ja, jag gillar att det låter som ett band, trots att det bara är jag.
Att du är tveksam om det är riktiga trummor eller inte är ju jättebra! Ja menar, då har lyckats hyfsat bra! Tack för det!
Men... trummorna är inte uppmickade och inspelade av mig, om du menar det. Nej, det är midiinspelningar, grundkomp + fills fast gjorda av riktiga
trummisar, sen uppspelade i BFD 2. Finns gått om i trumprogrammets bibliotek. Svårigheten är att hitta
nåt som passar bara, och sen en hel del trixande med redigering.

Piddleton
Hej och kul att du gillar det mesta! Texten var väl inte så allvarligt menad, snarare åt det lite skämtsamma. Sången gjord i en tagning, nä
skärpning. Kan nog bättre. Men det är också svårt att sjunga country när man inte är van, att få den där speciella bitterljuva tonen.

MaxB
Tack för dom orden. Låten är väl inte så där värst spännande harmoniskt och så. Mest en kul grej att göra. Habilt låtsnickeri. Inte så mycket mer.
Men en erfarenhet rikare. Och mycket gitarrer har det blivit på senare tid.

Eddi
Antar du menar texten? Ja, musiken är kanske lite retro också? Men du sammanfattar det bra. Precis vad jag var ute efter textmässigt, lite
Gunnar Wiklund och några fler som jag inte kommer ihåg namnen på.
Kul att du gillar!




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja det är country, och inte dess svenska avart dansband.

I like. Inte en av dina höjdarlåtar, men det var en kul lyssning

Intressant text :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Äkta och trovärdigt. Riktigt läckert sampel mellan instrumenten.

Mixen låter så öppet, balanserat och bra som man kan önska sig, och trummorna låter skitbra. Lite udda verskomp, låter mera som ett stick med halvöppen hihat men absolut inte fel. Ger en ruff känsla som passar väldigt bra. Gitarrer är rappa och distinkta,  rock-country (yes!) och inte dansbandscountry (blä!)

Det som kan förbättras tycker jag är breaket vid 104 s, det låter lite stapplande. Och ordet "av" i refrängerna är inte bra i pitch på flera ställen. Svårt att sätta en sån hög och så pass lång ton, jag skulle ha försökt undvika den genom att dela upp ordet på två stavelser, där den andra ligger lägre så man snabbt kan landa på säker mark.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Dividend
Precis. Det kan vara snudd på dansband om man inte ser upp. Det ska va ruffigt och inte strömlinjeformat även om amerikanskt modern country låter så, är det ändå saker som som sticker ut vilket det inte gör i dansbandsmusik ala Sweden
Nä ingen låt som hamnar på the Greatist hits of Tokai - men kanske på nåt bolag i Nashville, he-he!
Tackar för lyssnandet och efterföljande kommentarer!

Rattlesnake
Jag prövande med vanlig hihat men det lät för mesigt, inget driv.
Visst, rockcountry är det. Borde kanske skrivit det i rubriken.
stapplandet vid 104 s. är trumbreaket tror jag det är.
Ok, håller med, det stannar upp lite, minskar energin. Men lätt att byta ut trumfillset. Stort öra från dig!
Har lyssnat på refr men tror att det är kören som inte pitchar riktigt. Annars är det en klassiskt country grej. Först tänkte jag lite som twist and shout - att kören läggs på efter hand. Men översta stämman blev för hög för mig.
Mixningen gjorde jag på en höft och blev själv förvånad hur pass bra det ändå lät i hörlurar - efteråt. Kommer på nu att en av gurorna spelar i ett stereospår. Tror det var du som sa att man ska spela git i stereo när man kör ett gitarr plugin, att det blir bäst så.
Tack för bra kommentar och lyssning!




Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Var för sej tycker jag det här låter väldigt bra. Vad jag menar är att till denna uttrycksfulla sång med textinnehåll är instrumenteringen för dominant och välspelad. Jag tror att låten skulle framföras med bara sångaren och hans kompgitarr. Det känns inte som om sång och instrumentering hör riktigt ihop, däremot låter dom bra var för sej.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
som vanligt gillar jag dina gitarr-arr,små underfundiga riff som svarar emot varandra,men ändå så tydliga och separerade.
Ingen lätt konst. ;)
Däremot är Cöntryy en av få musiksorter jag får 'musikalisk klåda' av,, :lol:
Fast här hamnar du i alla fall på rätt sida av Buggarträsket.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej skriver från mobil i Grekland

Fettmule
Tackar!

91:an
Kanske som Jonny Cash?

uriah
Jag gillar heller inte country men rätt kul att lira!

Tack alla för lyssning oc Hej skriver från mobil i Grekland

Fettmule
Tackar!

91:an
Kanske som Jonny Cash?

uriah
Jag gillar heller inte country men rätt kul att lira!

Tack alla för lyssning och kommentarer!
Puh! h kommentarer!
Puh!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil