Kontrollrummet

Melás - Where's Your Cross

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Hade en rätt sur/deppig vecka och blev så less att jag i förrgår spelade in den här låten mellan kl 12 och 3.30 en morgon. Jag tror att den här helt färdig. Inte riktigt säker på alla nivåer men det känns okej. Mitt första försök på att försöka göra en "hygglig" hemma mastring också. Kom med kritik och kommentarer på allt. Låten, framförande, text, mixning och (vad jag låtsas är en) mastring. Jag testade ett nytt sätt att sjunga, la mycket luft i sången, och försökte att inte ta om så mycket så att känslan i texten skulle vara kvar. Så det är något uttalsfel och någon grammatisk tabbe. Men de tagningarna kändes så pass bra att jag inte ville ta om dom.


LÅTNAMN:Where's Your Cross
ARTIST/GRUPP:Melás
GENRE:Akustiskt
LÅTLÄNGD:6:25
KOMPOSITÖR:P. Hellström
PRODUCENT:P. Hellström
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3


Where's Your Cross


It's fading now, just as you said
Or that's how I wished it was, cause it's still inside my head
I'm still trying to breathe
I'm still dying to feel, something else

I can barley put on a straight face
My mind's all clouded up with hate
And underneath my skin it still crawls
I'm all messed up and full of scars
How could you? And where's your cross?
Or is it mine to bear even though it's not my loss
I've fought so hard not to lose my lies
A year has past and my inside still cries

It's fading now just like you said
But some days it still hurts like hell
And when my throat chokes up, I'm on my own
No one there to warm my bones

I can barley put on a straight face
Some days I almost give it all away
That lifes nog fine and I'm not okay
That all I do and all I say
I say to make it through the day
And even though I'm all out of tears
I feel like life's still passing me by
And all I was before has died
« Senast ändrad: 04.06.2007, 03:33:37 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Bra ljud på guran! Sång/sound når inte riktigt upp till gurans nivå.Kanske skulle du lägga ett mer passande reverb på sången för att närma dig gitarren..Alternativt minska av på reverbet på guran..Kören har ju ett långt reverb som inte heller passar mot leaden,sy ihop de olika delarna sound mässigt så kan det nog bli hyfsat.Bra låt som förtjänar det.

När det gäller leaden så låter andningen alldeles för mycket.Det kan vara charmigt om det görs mera sparsamt,men här blir det lite för mycket..Du behöver lite mer tryck i rösten,det blir lite slätstruket och når inte riktigt upp till låtens nivå.Misstolka mig inte nu,du sjunger bra men alldeles för svagt.Därav de ansträngda andnings ljuden.Du har också en tonsäkerhet som jag gillar,så det är mera av en teknikfråga.Se inte detta som en sågning,utan en möjlighet till att ta fram det bästa till din låt,för den förtjänar det.

Mvh
Harmonica mike


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för kommentarerna Mike.

Nu låter det ju som att jag försvarar mig, vilket jag kanske gör  :rolleyes:,. Men, jag kände att jag ville ha ett "djup" i mixen och inte bara ha reverb överallt som jag alltid brukar, då jag är toksvag för reverb och delay. Sången är medvetet svag då jag tänkte att det kunde vara snyggt och passa texten. Tänkte att mixen mellan tokkomprimerad torr lead med mycket andning och reverbiga körer kunde vara snyggt. Jag brukar ju nästan alltid köra med hårt magstöd och ta i. Men tänkte testa ett annat sätt.

Trevligt att du gillar gitarrljudet och tonsäkerheten (just den kommentaren fastnade  :lol:)

Hur som helst, tack för kritiken och kommentarerna.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tycker det låter bra..mycket atmosfär & låten känns rätt i sin genre..
fast jag tycker åxo att du borde skala verbet på gitarren den låter som att den är 3mil ifrån resten av musiken..
as snyggt med gnissel ljuden som kommer i bryggan

mysig låt,men för mycket verb för larssons öron dock!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

Väldigt vass mix.  Modernt sound, sången lite i bakgrunden dock. Rrrrreverb och delay-lay-ay-y är det aldrig fel på, mycket kan användas om det används med smak. Gillar dock inte soundet på reverbet du har på gitarren kring 5:30 och så. Låter väldigt burkigt, skulle välja ett annat reverb.

Stämning, arr - det är på sin plats.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Ja det var onödigt mycket andningsljud. Annars är jag med på idéen med en torr lead men pröva att hitta en bättre balans med de övriga instrumenten; minska lite reverb etc.

Låten har en skön atmosfär och gör sig bra med ett grundkomp på bara en ak.git. Dock känns sången/melodin efter ett tag lite händelselös, känns på något sätt lite "entonig" eller ensidig. Tror det delvis beror på att många fraser börjar på samma eller liknande sätt. Lite mer rörelse i registret. Hitta även något/några ställen att gå upp mer ordentligt både intensitetsmässigt och i tonhöjd.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Right oon!

Skönt att det finns andra reverbmänniskor, tycker helhetsintrycket är fint. Väldigt dystert instängt källarsound som passat till tusen för en deppalåt med så svarta tankar. Det enda som mitt öra inte riktigt gillar är att kompressorn på sången hörs, dvs den arbetar onödigt hårt, tycker du får fram tillräckligt med dramatik med din fina röst med lite mindre kompression. Skulle låta ännu trovärdigare.

Snyggt jobbat! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
as snyggt med gnissel ljuden som kommer i bryggan

mysig låt,men för mycket verb för larssons öron dock!!
Om det är runt 2:25 så är det en E-bow som "gnisslar".
 
Väldigt vass mix.  Modernt sound, sången lite i bakgrunden dock. Rrrrreverb och delay-lay-ay-y är det aldrig fel på, mycket kan användas om det används med smak. Gillar dock inte soundet på reverbet du har på gitarren kring 5:30 och så. Låter väldigt burkigt, skulle välja ett annat reverb.
Vass mix....hmm ska man bara eq:a upp basen lite eller behövs en bas på refrängerna, jag får se. Det är samma reverb vid 5:30 men jag fläskar på den innan torra rumsmicken med reverb också, kanske ska låta bli det.

Ja det var onödigt mycket andningsljud. Annars är jag med på idéen med en torr lead men pröva att hitta en bättre balans med de övriga instrumenten; minska lite reverb etc.
Testade att ha sången nära, komprimerad och torr bara för att jag alltid brukar "fega" och dränka den in reverb och delay. Jag tror att jag gillar det och det är inte "fejkade" utandningar för att låta pretto.  :lol:

Skönt att det finns andra reverbmänniskor, tycker helhetsintrycket är fint. Väldigt dystert instängt källarsound som passat till tusen för en deppalåt med så svarta tankar. Det enda som mitt öra inte riktigt gillar är att kompressorn på sången hörs, dvs den arbetar onödigt hårt, tycker du får fram tillräckligt med dramatik med din fina röst med lite mindre kompression. Skulle låta ännu trovärdigare.

Som sagt, är rätt nöjd med kompressorn, men man kan ju alltid testa och lyssna. Får se. Verkar som att jag kanske måste kolla över reverbet på gitarrerna. Ska testa att dra ner det lite, sänka E-bowen lite och lägga ett "sväll-reverb" i slutet på varannan fras på refrängen.


Tackar för att ni tog er tid att lyssna och kommentera. Bra tips, råd och synpunkter.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tsmalmbe

Vass mix....hmm ska man bara eq:a upp basen lite eller behövs en bas på refrängerna, jag får se. Det är samma reverb vid 5:30 men jag fläskar på den innan torra rumsmicken med reverb också, kanske ska låta bli det.

Vass = listening fatigue. Nödvändigtvis  räcker inte en enkel eq på nåt spår, utan balans på sound och komprimering kan hjälpa. Men det är bara en  synpunkt bland andra.

Byt reverb. Nu är r everbet "fel" inställt för användningsändaålet. Det behövs både HPF och LPF på  annat sätt, och kanske ett reverb med annat sound. Men HPF måste mycket högre, och lite high-damp kunde inte skada, kanske shelf-eq på -3db från 8kHz upp eller nåt liknande på FX-kanalen. Bara en tanke igen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Vass = listening fatigue. Nödvändigtvis  räcker inte en enkel eq på nåt spår, utan balans på sound och komprimering kan hjälpa. Men det är bara en  synpunkt bland andra.

Byt reverb. Nu är r everbet "fel" inställt för användningsändaålet. Det behövs både HPF och LPF på  annat sätt, och kanske ett reverb med annat sound. Men HPF måste mycket högre, och lite high-damp kunde inte skada, kanske shelf-eq på -3db från 8kHz upp eller nåt liknande på FX-kanalen. Bara en tanke igen.
Ja alltså jag menade inte upp med bas på något spår utan på eq:n som jag lagt när jag mastrat stereo-spåret. Däremot så har jag fått tag på en tjej som är duktig på att spela cello, får se om hon får lägga ett basspår under refrängerna. Får se hur jag gör med reverbet, ska nog testa att köra ett helt annat reverb på de sista och kolla om det låter bättre. Nu kör jag Ambience-reverbet som en send och skickar alla spår till samma reverb.

Bra tips, tackar!
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt nice! Liiiite mindre reverb på akken så tror jag du är hemma. För det är rätt fräckt. Skön meditativ känsla. Rösten skulle jag också vilja ha mer i fokus. Kom fram ur buskarna! Fräcka ljudeffekter som lyfter låten.
Jag gillar detta!
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Riktigt nice! Liiiite mindre reverb på akken så tror jag du är hemma. För det är rätt fräckt. Skön meditativ känsla. Rösten skulle jag också vilja ha mer i fokus. Kom fram ur buskarna! Fräcka ljudeffekter som lyfter låten.
Jag gillar detta!
Mvh
Toby
Tackar! Kul att du gillade den.

Men rösten mer i fokus? Hur tänkte du nu. Jag tycker att den är galet hög, så hög att jag (som inte alls är sångare) får vallningar varenda gång jag lyssnar på den.

Angående ljudeffekterna så är som sagt Majken Chimera och Gforce's Imposcar lysande VST(i):er.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar detta väldigt mycket.. gillar att det spretar o smackar .. skit bnra att sången är torr kontrast.ja jag bara diggar inget att ändra på. fan musik skall vara från hjärtat vilket jag tycker detta är ... tackar ,,,

ntoy
att leva är att dö


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
gillar detta väldigt mycket.. gillar att det spretar o smackar .. skit bnra att sången är torr kontrast.ja jag bara diggar inget att ändra på. fan musik skall vara från hjärtat vilket jag tycker detta är ... tackar ,,,

ntoy
Oj, stora ord. Tack så hemskt mycket! Kul att du gillade den.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"