Kontrollrummet

2 olika mastrings pluggar - kort A-B test

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Här är 22 sek av samma låt x 2 mastrade, eller "finalized" som är en bättre beskrivning, med två olika plugg setups.
Jag har det ena men funderar på att byta till det andra. Vilket låtklipp är minst påfrestande på KR panelens öron?
Den  ena är Brainworx masterings bundle, den andra Izotop 4.
Inte min låt eller mix men det ska ut på div sajter inom kort.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag fattar inte riktigt. En plugg låter väl som man ställer in den? Visst har de lite olika grundljud men det går ju inte att avgöra vilken plugg som låter bäst genom att lyssna på två låtsnuttar såhär. Det beror ju på vad du har gjort.

Med det sagt har jag lyssnat flera gånger och känner att jag gillar den andra bättre men att den första känns lite mer krispig (radiobättre?).

.. fast när jag lyssnade genom att hoppa i klippet från en låt till den andra så kunde jag inte längre höra så mycket skillnad så mitt första intryck var kanske bara inbillning.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Med det sagt har jag lyssnat flera gånger och känner att jag gillar den andra bättre men att den första känns lite mer krispig (radiobättre?).
Det är ungefär som jag uppfattar det också. Själv är jag lite försiktig med krispigheten nuförtiden. Lätt att man blir lyssningstrött vid lite högra volymer. Funkar ett material som har lugnare avrundat övre register även vid normal lyssningsnivå är det ett bättre val tycker jag.

Dumt av mig att dra in pluggarna i resonemanget. De har inget med den egentliga frågan att göra, om den ena versionen är mer tilltalande än den andra. Mixen har en del små problem som jag attackerat från olika håll med i princip likvärdiga pluggar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Då förstår jag. :)

Lite rundad diskant är ju mer behaglig hur man än vänder och vrider på det. Det är ju därför folk gillar analogsyntar, om sanningen ska fram.  :ph34r:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Otacksamt. Jag hör ingen skillnad. Försöker verkligen i de hörlurar jag trivs bäst med . Men jag hör ingen direkt skillnad, trots att jag klickar fram och tillbaka till samma parti i de olika delarna...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google