Jag har haft exakt samma problem här i huset, felsökte och felsökte med behörig elektrikers hjälp etc, fanns inga fel men om frugan eller någon tände lampan på annat ställe i huset knäppte det till trots att denna lampa låg på annan grupp och framförallt fas...
man blev tokig...kontaktade en massa elgurus och studioinstallatörer och ALLA sa helt olika saker skall du veta, och alla skulle kosta si och så mycket för att verkligen kunna komma hit och ta itu med problemen, toro du jag köpte något av deras svar?
Jag kunde lätt ha blivit ruinerad och i värsta fall inte fått någon lösning på skiten, skrämmande eller hur...tänkte och tänkte, lät tiden gå och gjorde stegvisa förändringar i ledet mot en korrekt elinstallation för studion, trodde först att det skulle räcka med egna grupper etc och egen jord (mkt viktigt förstås) men grejen är att man måste frilägga en egen fas till allt som rör studion, om man verkligen vill göra det raktigenom rätt, fas 2 till lyse fläktar uttag etc och fas 3 till annat som skall dra en liknande belastningsmängd, i hela huset/lgh alltså, spisar och tvättmaskiner fortsätter givetvis att kräva alla 3 faser som vanligt, inget som påverkar eller man kan göra något åt...
Nu är det bra!