Kontrollrummet

Rattlesnake - Stalker

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Stalker
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Psykedelisk pop
LÅTLÄNGD: 3:09
KOMPOSITÖR: Rattle
PRODUCENT:D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2011
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Stalker
I see your face when I open my eyes
You smile from posters on my wall
You don’t realize what you do with my life
And I don’t know it either

I know where you’ve been and I’m there where you go
I know what you dressed yourself with
I keep you protected from lunatics too
They won’t get any closer

But I am a stalker who’ll follow you ‘round
You've got a satellite you can't take down
I’m in the vicinity of your town
Today and every day
You don’t know me and you don’t know what I know
I’m a shadow that follows you where you go
I’m not insane I only wanna show my love that’s what you’ll get

I know every dot in your face and your chest
I know you better than myself
I’m up-to-date ‘cause I investigate
I look inside your bin

I see your face when I close my eyes
It's burned into my eyes and brain
Some day you will fall in love with me
I'm gonna wait forever

2011-05-24
Ny version
Ny sång utan smurfpitch
Annan text delvis
Lite editeringar här och var

2011-06-01
Samma mix men eq (1973) på mastern. Urgröpt vid 350Hz, lyft något vid 12 kHz. Skuren nedåt vid 35 Hz.

2011-06-03 flyttad till Färdiga demon.
« Senast ändrad: 03.06.2011, 10:41:43 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det låter som du spelat in i E och sedan bestämt dig för att höja till A typ.
Nej det låter inget bra alls tycker jag - detta mot bakgrund av att jag vet hur du kan låta där framförallt din röst är jäkligt bra 5 minus från mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Eddi,
Tack för att du ville lyssna och kommentera. Men jag uppskattar mer konstruktiv kritik än så här. Jag fattar att du tycker tonarten är fel, men är den för låg eller för hög? Är det hela låten som inte låter bra eller menar du sången endast? Och inga synpukter i övrigt? Nehej.

Kom igen, du kan ge bättre feed än så här.  :)
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Intressanta inslag här lite Beatles goes Musical.
Bra spel över lag,men jag tycker det är för luddigt.fattas lyster liksom!!
Eko-orgie??Nä det är ingen fara där tycker jag.
Och jo,visst låter det som sången ligger väl högt i pitch här.
skulle nog vinna på att tas ner ett par tonsteg.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressanta inslag här lite Beatles goes Musical.
Bra spel över lag,men jag tycker det är för luddigt.fattas lyster liksom!!
Eko-orgie??Nä det är ingen fara där tycker jag.
Och jo,visst låter det som sången ligger väl högt i pitch här.
skulle nog vinna på att tas ner ett par tonsteg.

Hehe, roliga accociationer där.
 
Luddighet är knepig att få bukt på. Antar att du menar mixen och inte att spelet är luddigt? Eller instrumentens ljud...?

Har använt ganska mycket eko, både på trummor, piano och gitarr bitvis, tänkte att det kanske blev för mycket...
 
Jag tyckte tonarten kändes låg på verserna när jag sjöng in den, refrängen kändes bra. Men låter det ansträngt så hade jag fel. Undrar om jag klarar av att sjunga den lägre, men det ska nog testas.

Tack för lyssning och kommentarer! :)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Psykpop? :D

Njae, tycker jag inte, det är en hittig refräng här, men det är nåt med rösten på den här, låter nästan pitchat, som du sjungit in den 3 toner lägre, sen ändrat tonarten så det blir lite nasalt..hm..kanske en mixfråga..ev. kan en equalizer kanske ta fram mer mellanregister och bas?

Annars låter det som en bra mix i mina öron.

Bra låt, med lite mer trix blir det en hit ;)
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pukorna i borjan har ganska mycket "bumlighet" i min lyssning. Basen som sen tar över är tajt men jag upplever att den tar mycket energi med sin volym och/eller bas.

Ljudet på sången gör att det låter som du pitchat rösten, kanske det Eddi var inne på?
Är det inte så? Vilken signalväg går sången? Vilken mikrofon, eq, effekt, mycket kompressor?
Jag skulle vilja att sången skulle vara mer bright men antar att du medvetet skapat detta sound på sången som jag upplever lo-fi. Antar att det är medvetet och ska vara så.

Trummorna,hihat (hör jag inte), crasch och virvel låter också mycket lo-fi. Mycket komprimerade?

Är det meningen att gitarren egentligen ska höras då den glider iväg i bakgrunden, vid 119?
Låter lite plötsligt inklippt(?) då allt drar igång direkt efter det.

Jag tycker det låter hyfsat men upplever att det låter mer lo-fi än nödvändigt. Har du tänkt att det ska vara så?

« Senast ändrad: 08.05.2011, 15:37:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
När jag hörde sången så var första tanken på Beatles! B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag bröt mot min egna regel att aldrig ge negativ kritik med vin i kroppen - ety det alltid blir så onyanserat. Viket härmed bevisades :rolleyes:
Låten inleds med en säckpipa till höger sedan kommer en acke också till höger och sedan en röst som jag tycker låter Musse Piggifierad till höger något senare kommer en mer normal stämma in till vänster som släpar efter. Så det är mixen och användningen eller rättare sagt resultatet av pluggarna som inte faller väl in i mitt öra. Flytta acken till vänster och skruva ner lite på pluggarna för versen så att rösterna kommer mer mot mitten och inte blir så skruvade. I refrängen låter det helt ok. Själva åten är lite struttig men glad så den har jag inga invändningar emot - grejen är att jag inte kommer förbi versrösten för att kunna höra helheten.
Så nu hoppas jag det blev något mer nyanserat :)
Hej Eddi,
Tack för att du ville lyssna och kommentera. Men jag uppskattar mer konstruktiv kritik än så här. Jag fattar att du tycker tonarten är fel, men är den för låg eller för hög? Är det hela låten som inte låter bra eller menar du sången endast? Och inga synpukter i övrigt? Nehej.

Kom igen, du kan ge bättre feed än så här.  :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Rolig låt! Känns barnprogram på ett skönt vis. :)

Pukorna slår igenom en aning, för mycket bas i dem. Sången borde kanske mixas en aning högre också. Sänker jag volymen rejält hör jag gitarrerna mer än sången och det brukar vara dumt.

Texten håller rent grammatiskt sånär som på frasen "I’m just a shadow follow where you go" som kanske borde vara "I’m just a shadow following you where you go" men däremot känns berättelsen något ofokuserad. Stalker-temat är tydligt men bitar som "I can’t understand if you go off your mind" och "I never will drop what I suddenly found" förstår jag inte riktigt vad de ska säga (även om jag översätter dem till svenska).


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj vad kommentarer det har ramlat in - kul!

Psykpop? :D

Njae, tycker jag inte, det är en hittig refräng här, men det är nåt med rösten på den här, låter nästan pitchat, som du sjungit in den 3 toner lägre, sen ändrat tonarten så det blir lite nasalt..hm..kanske en mixfråga..ev. kan en equalizer kanske ta fram mer mellanregister och bas?

Annars låter det som en bra mix i mina öron.

Bra låt, med lite mer trix blir det en hit ;)

Du har så rätt, avslöjad... Mixen är upp-pitchad 70 cent, dvs en 7/10-dels halvton. Trodde inte det skulle bli så tydligt... :o  :)
 Många 60-talslåtar är ju pitchade mer än så. Jag ville testa att göra det som effekt, så jag spelade in grunden lite långsammare med avsikt. Men min redan från början nasala röst kanske inte blir bättre av den operationen.

Kul att du gillar den!  ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Pukorna i borjan har ganska mycket "bumlighet" i min lyssning. Basen som sen tar över är tajt men jag upplever att den tar mycket energi med sin volym och/eller bas.
Intressant observation. Jag märkte samma sak och jag tror det har med pukorna att göra, inte att basen får trumkompet att ducka. Kanske blir bättre av att skära bas på pukorna.



Ljudet på sången gör att det låter som du pitchat rösten, kanske det Eddi var inne på?
Är det inte så? Vilken signalväg går sången? Vilken mikrofon, eq, effekt, mycket kompressor?
Jag skulle vilja att sången skulle vara mer bright men antar att du medvetet skapat detta sound på sången som jag upplever lo-fi. Antar att det är medvetet och ska vara så.

Jag ville göra något annorlunda så jag tog och spelade in sången med en SM-57:a genom en emulerad gitarrstärkare med rätt mycket dist. Valde en annan stärkare med fjäderreverb och gjorde en dub. På verserna är dubbarna utpanorerade, på refrängen i center då även en understämma går. Hela låten är sedan pitchad.


Trummorna,hihat (hör jag inte), crasch och virvel låter också mycket lo-fi. Mycket komprimerade?

Visst är de komprimerade men framför allt är det grundljudet i dessa trummor (ez vintage) som gör att det låter Lo-fi. Men jag vill ha det så.

Är det meningen att gitarren egentligen ska höras då den glider iväg i bakgrunden, vid 119?
Låter lite plötsligt inklippt(?) då allt drar igång direkt efter det.

Jag tycker det låter hyfsat men upplever att det låter mer lo-fi än nödvändigt. Har du tänkt att det ska vara så?


Nja, gitarrena skulle nog ha fimpats. Blev ju inte nån jättekul effekt precis.
Jo, jag hade nog tänkt det skulle bli lo-fi, men frågan är om det blev för mycket.

Stort tack för utförliga kommentarer. Trodde dock du skulle kommentera mellotronen.  ;)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
När jag hörde sången så var första tanken på Beatles! B)
Förr blev jag lite sur över sådan här kommentarer då jag trodde jag gjorde unika grejer, men jag har insett att det mesta jag gör låter Beatles på något sätt, och jag antar att du menar det som en komplimang.  :) Tack!
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Stort tack för utförliga kommentarer. Trodde dock du skulle kommentera mellotronen.

Mellotron, va e de?  :wub: é ju vardagsmat nuförtiden...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag bröt mot min egna regel att aldrig ge negativ kritik med vin i kroppen - ety det alltid blir så onyanserat. Viket härmed bevisades :rolleyes:
Låten inleds med en säckpipa till höger sedan kommer en acke också till höger och sedan en röst som jag tycker låter Musse Piggifierad till höger något senare kommer en mer normal stämma in till vänster som släpar efter. Så det är mixen och användningen eller rättare sagt resultatet av pluggarna som inte faller väl in i mitt öra. Flytta acken till vänster och skruva ner lite på pluggarna för versen så att rösterna kommer mer mot mitten och inte blir så skruvade. I refrängen låter det helt ok. Själva åten är lite struttig men glad så den har jag inga invändningar emot - grejen är att jag inte kommer förbi versrösten för att kunna höra helheten.
Så nu hoppas jag det blev något mer nyanserat :)
Hej Eddi,
Tack för att du ville lyssna och kommentera. Men jag uppskattar mer konstruktiv kritik än så här. Jag fattar att du tycker tonarten är fel, men är den för låg eller för hög? Är det hela låten som inte låter bra eller menar du sången endast? Och inga synpukter i övrigt? Nehej.

Kom igen, du kan ge bättre feed än så här.  :)
Nu så! ^_^
Mysko det där hur du upplever panoreringarna. I min lyssning ligger säckpipan i mitten, acken något till höger, mellotronen till vänster med pukorna. Leadsången ligger nästan helt isär. Om någon låter starkare är det den till vänster. Men det behöver inte vara jag som har rätt här, jag hör inte diskant lika bra på höger öra.

Hela låten är som sagt piff-och-puffiserad! Mer än en kvartston, mindre än en halvton. Den som har perfekt gehör upplever det nog att vara "between the cracks". Men en halvton blev för mycket.

Struttigheten är det som jag gillar sämst i den här låten. Svårt att bygga bort.

Tack för förtydligandet. Jag noterar bristerna och försöker rätta till. :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Citera
Stort tack för utförliga kommentarer. Trodde dock du skulle kommentera mellotronen.

Mellotron, va e de?  :wub: é ju vardagsmat nuförtiden...
Nuförtiden - mer än 1967?  :P
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Rolig låt! Känns barnprogram på ett skönt vis. :)

Pukorna slår igenom en aning, för mycket bas i dem. Sången borde kanske mixas en aning högre också. Sänker jag volymen rejält hör jag gitarrerna mer än sången och det brukar vara dumt.

Texten håller rent grammatiskt sånär som på frasen "I’m just a shadow follow where you go" som kanske borde vara "I’m just a shadow following you where you go" men däremot känns berättelsen något ofokuserad. Stalker-temat är tydligt men bitar som "I can’t understand if you go off your mind" och "I never will drop what I suddenly found" förstår jag inte riktigt vad de ska säga (även om jag översätter dem till svenska).

Pukorna noterat, sången likaså. Dock så blir det nog fråga om omsjungning...

De synpunkter du har om texten håller jag helt med om. Intressant att du har pin-pointat svagheterna jag själv kände "äsch det får gå" om... Jag är så fruktansvärt seg på att skriva texter och var så sugen att sätta sången så frort jag hade totat ihop tillräckligt med text. Får jobba lite mer med den.

De grammatiska felen är melodin och rimmens fel! Jag ville texten skulle följa stavelser och rim rätt slaviskt. Jag kunde inte få till following i takten och tänkte att det funkar om man tänker sig strofen uppdelad "I'm just a shadow - (I) follow where you go." Likaså med suddenly found. Egentligen skulle det vara "I never will drop what I happen to find". Men det skulle ju rimma på "round"...

Stort tack för lyssning och kommentar! :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du låter som en smurf Roger ;)

Låten tilltalar mig hyggligt. Komp och så, även om del fiffel mixmässigt kan göra det optimalt. Och du är ju bra på det där.

SÄNK tonarten! :D
« Senast ändrad: 09.05.2011, 11:30:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Du låter som en smurf Roger ;)

Låten tilltalar mig hyggligt. Komp och så, även om del fiffel mixmässigt kan göra det optimalt. Och du är ju bra på det där.

SÄNK tonarten! :D
Vad smurfar du om? Vet du inte att det smurfar $$ i smurfhits? ;)

Ska fiffla vidare så får vi se vad det blir!
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker detta var kul att lyssna på! Får ju lite vibbar från allt möjligt, slutet lite Beatligt typ Strawberry Fields. Häftigt också att stoppa in en galen symfoniorkester en halv takt, funkar bra (försökte mig på nåt liknande för några år sedan men fick inte till det: http://www.box.net/shared/y1bqcu4dgi) . Psykedelia i egen bra tappning. Har dock lite svårt för din röst här, vilket jag inte brukar ha, låter smurfig och variospeedad. Mixen är välbalanserad och panoreringen ok men låter hård och torr i mina lurar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Utan att gå in på detaljer, VICKEN LÅT! :) Hela mitt 60-talshjärta börjar pumpa i takt! Visst finns det saker att korrigera men jag köper detta ändå, snajdigt värre! :D

Mellotron!  :wub:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Equality och Jay,
kul att ni gillar den, jag tyckte nämligen själv att den var kul att göra. Lite urflippad sång kanske, hmm...
Ny text är klar, hela projektet har fått en ny tonart och sångpålägget väntar bara på att jag skall komma hem ifrån sydligare nejder. En mindre distad variant denna gång. Mellotronen ligger kvar!
Låten som nästan börjar på slutet råkade jag radera då den låg på en sångkanal som jag tog bort. Går väl att trixa dit igen om någon saknar den, men den blev kanske lite too much.

Återkommer så fort det är klart.  Tack alla ni som hjälpt mig så långt. :)
DON'T PANIC


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
"I never will...l" eller "I will never..." smaksak. Annars diggar jag textens spontanitet
« Senast ändrad: 17.05.2011, 21:15:15 by bow35 »


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Jag tycker sången är helt rätt för texten måste jag säga!
Och det roliga fiolinslaget och säckpipan kompletterar också bra.
Tjusig galenskap (och då syftar jag till textens diktjag och hur musiken illustrerar detta)... :)
Så, uttrycket passar för mig,
bra gestaltning.
..sen mix och sånt, det tyckandet lämnar jag åt någon annan.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kul att läsa kommentarerna i denna tråd! :)   Jag kan förstå Eddis reaktion en smula, jag hoppade till direkt då sången kom igång också.  Nej smurfrösten håller inte även om man vänjer sig efter en stund.  Jag tycker att själva experimenterandet är bra dock så fortsätt med det!   Det skulle ändå vara intressant att höra hur det låter om du sjöng in "som vanligt" i denna tonart.  Jag tror inte att den ligger för högt.   
Annars är låten skön, jag gillar knasigheterna och refrängen sätter sig!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bow 35
Tack för påpekandet. För säkerhets skull har jag skrivit om hela den meningen, den kändes inte bra.
TAck för lyssning.

Emlan
Äntligen någon som förstår mig, och att jag och textens jag inte nödvändigtvis är densamme! :P Kul också att crazy-inslagen gillades. Det är ju egentligen inte så svårt att peta in udda saker men det måste ju passa på något sätt i alla fall. Den där lilla biten med stråkar fick jag jobba rätt länge med innan tempo och tonart stämde lagom mycket...

Fuzzbub
Har precis satt en ny sång, mot en sänkt backing och en med originaltonart. Det gick inte alls att sänka den, jag kände mig som en bummande björn. Det fick bli samma tonart men utan att  smurfa till den. Kul att du gillar knasigheterna och refrängerna. :)


Ja, jag skall försöka få färdig en ny version i kväll.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version i trådhuvudet!

Ny sång utan smurfpitch, och lite ändrad text. Renare sång, körd genom bandmick ist för SM57. Dubbad även denna gång men bara den ena körd genom ampsimulator. Lite småfix med editeringar här och där.

Tror den är färdig nu, men är det någon som hör något som kan fixas till så är jag öppen för förslag.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag förträngde förra låten, pga allt smurferiet :D

Men detta låter bättre. Mycket brittpop anno 1960, och lite skotskt intro (? det fick mig att tänka sålunda).

All instrument uppfyller de krav jag ställer på din låt, med avseende på att ge ett intryck utöver "hyggligt", som jag skrev vid min förra lyssning.

Det är bra!

Klagomål = 0.

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har inte lyssnat på den förra versionen så vet inget om pitchen på sången.

Jag gillar dina psykedeliska äventyr. Det är alltid kul att lyssna på. Får här lite känning av tidig Pink Floyd med Sid Barrett.
Tycker faktiskt att du kan ge mer av roliga effekter i låten. Det är skoj när dom kommer in men känns lite för korta. Eller dom kan vara både korta och lite längre. Ha ett ställe där det flippar ut ordentligt.
Basen, som jag tror att du spelar på en riktig, är snygg McCartney stil, men upplevs som lite ojämn i volym. Det är nog rätt att
spela i en hög oktav annars blir den för baktung, men saknar också lite botten. Häng en Neumann U47 framför en 15 tums högtalarlåda så är du framme (mått lite oklart, men du vet nog)! Lätt fixat!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag förträngde förra låten, pga allt smurferiet :D

Men detta låter bättre. Mycket brittpop anno 1960, och lite skotskt intro (? det fick mig att tänka sålunda).

All instrument uppfyller de krav jag ställer på din låt, med avseende på att ge ett intryck utöver "hyggligt", som jag skrev vid min förra lyssning.

Det är bra!

Klagomål = 0.

Bra!
Tack för det!  :)


Jag har inte lyssnat på den förra versionen så vet inget om pitchen på sången.

Jag gillar dina psykedeliska äventyr. Det är alltid kul att lyssna på. Får här lite känning av tidig Pink Floyd med Sid Barrett.
Tycker faktiskt att du kan ge mer av roliga effekter i låten. Det är skoj när dom kommer in men känns lite för korta. Eller dom kan vara både korta och lite längre. Ha ett ställe där det flippar ut ordentligt.
Basen, som jag tror att du spelar på en riktig, är snygg McCartney stil, men upplevs som lite ojämn i volym. Det är nog rätt att
spela i en hög oktav annars blir den för baktung, men saknar också lite botten. Häng en Neumann U47 framför en 15 tums högtalarlåda så är du framme (mått lite oklart, men du vet nog)! Lätt fixat!
Tack Tokai, jag uppskattar din koll på element i den här genren. Syd Barret tänkte jag också på, det är väl det där med distad dubb som gör det likt. Har lite fler idér på effekter med det får inte bli lekstuga heller. Vi får se om det kanske kommer en version 3.

Basen är faktiskt en synthbas, spelad med klaviatur. Men jag är lite ambivalent till den - den är lite tunn och spelar i ett högt register varför de ljusaste tonerna tappar trycket. Tog fram basen idag och försökte sätta en riktig bas men fick inte till det - den här basstämman har satt sig och allt annat låter konstigt. Återstår byta ljud. Vi får se vad som händer.

En Neumann U47? Hm, jag har nog några gamla såna som jag använder till brevpress och dörrstoppar.  ;)
DON'T PANIC


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Haha, folk är ju galna, finns inget i princip som brister i detta!

Så klockrent, lite briljans saknas väl rent ljudtekniskt men hur jäkla coolt är inte detta!?

Lite Harpo, lite Beatles och sedan hör jag en del Rattlesnake...du börjar prägla dina alster rejält.

Jag är helnöjd...och vill nos snart summera dina bästa alster på en skiva i högsta kvalité...är det bara att återkomma till dig om det!?



Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil

Struttigheten är det som jag gillar sämst i den här låten. Svårt att bygga bort.

Struttigheten är styrkan, balansen som gör denna låt till en "walk in the park"! ^_^
GRYMT!

Lyssnat 5 ggr på raken...right up my alley!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj,
vad händer här när man är borta på utflykt...

Haha, folk är ju galna, finns inget i princip som brister i detta!

Så klockrent, lite briljans saknas väl rent ljudtekniskt men hur jäkla coolt är inte detta!?

Lite Harpo, lite Beatles och sedan hör jag en del Rattlesnake...du börjar prägla dina alster rejält.

Jag är helnöjd...och vill nos snart summera dina bästa alster på en skiva i högsta kvalité...är det bara att återkomma till dig om det!?



Struttigheten är det som jag gillar sämst i den här låten. Svårt att bygga bort.

Struttigheten är styrkan, balansen som gör denna låt till en "walk in the park"! ^_^
GRYMT!

Lyssnat 5 ggr på raken...right up my alley!

Såna recensioner blir jag alldeles mållös av... :wub: Man vill bara flytta låten till färdiga och låsa tråden! :P

Kul att du refererar till Harpo förresten, jag växte upp med hans låtar, Sayonara tycker jag var suverän. Han börjar bli lite bortglömd men han gjorde ju fenomenala låtar. Den här är ju för go...:



Det allra roligast är förstås att höra att du tycker jag börjar sätta prägel på det jag gör.
Visst får du summera mina "bästa alster", jag känner inte att jag riktigt har gjort dem ännu, bara. Fast jag tror jag vet vartåt jag vill gå.

Tack för lyssningen och dina inspirerande kommentarer.

Ja, jag tror jag lägger den här på färdiga nu.
DON'T PANIC


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
I min lyssning är basen lite hög, eller rättare sagt känns det som den är EQad/gainad lite för mycket någonstans vid 100-250 hz (eller dylikt). Blir nästan så att den tar över hela mixen när du spelar ljusare toner.

Vet att du är sugen på frankera kuvertet så hoppas jag inte ställer till med ngt. Kanske bara är min lyssning som ballar ur.

Annars är det en grymt skön låt du snickrat!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil