Kontrollrummet

jonnerstone - Wraith eat humans

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo folket.

Håller på med en liten mellanhård dancelåt, tänkt för electroklubbscenen.

Detta är uppbyggnaden av dom första två minuterna. Jag har själv lite tankar och idéer på fortsättningen men det skulle vara kul att höra vad ni har för tankar. Hur ska låten gå vidare från detta? Bygga ner, bygga upp, byta ackord, ändra ljudbild, halvtempo, dubbeltempo osv osv. Alla tankar och idéer mottages tacksamt.....utveckla gärna.....gärna hela uppsatser  :D

Jag är alltså inte intresserad av mixtips (såvida dom inte är av vikt för arret) då detta är långt från en färdig mix, utan jag är intresserad av arrangeringstips.

Man behöver inte kunna eller vara ett fan av genren utan alla infallsvinklar är av intresse  :)

Ha det gott i vårvärmen

Micke

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Wraith%20eat%20humans.mp3[/mp3]


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjaa det där med att byta ackord kan ju vara en bra grej :) Nej jag har inget att komma med - det här låter bra ur danceperspektivet kanske kan vara kul att leka lite med försvinnande och återkommande ljud men med bibehållet beat. En väl beprövad men framgångsrik metodik i dessa dance-sammanhang.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mission impossible-liknande riff som fortsätter lite för länge trots arpeggiopiano och sång som håller intresset uppe...ett tag. Ackordbyte definitivt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jätteskönt arr när det kom igång. Bassynten i början är alldeles för stökig för min smak. Släpp av lite på cutoff-ratten kanske?

Snygg sång som vanligt och bra melodier.

Ackordbyte nej tack.  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för era tankar!

Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?

Eq: Riffet känns för långt tror jag pga av att du lyssnar med "radiotänket" och inte "dansgolvstänket", på en klubb finns det stor chans att DJ:n kommer att köra riffet ännu längre innan arppegios, pads, trummor och sång kickar igång.

drloop: Ja min egen tanke var att bryta ner låten efter två minuter, plocka bort kicken (kanske ha en mjuk och djup kick som sjunger lite i bakgrunden på helnoter) och in med en hihat/shaker på sextondelar och lite svepande pads och glitter under i c:a ytterligare två minuter för att sen bygga upp igen för att komma tillbaka ännu hårdare med tokdistade gitarrer som fyller på.
Pilsner e väldigt gott...jag e på  :)

Jag stöter fram och tillbaka på det här med ackordbyte och jag lutar nog för tillfället åt Wernis där, att inte ha ett ackordbyte.
Kan man hålla uppe intresset utan att behöva byta ackord så har man vunnit mycket. Dj's e inte superförtjusta i ackorbyten alla gånger. Men om nån har några konkreta förslag på hur, så lyssnar jag gärna....vill lixom ha lite mer ingående förslag på en fortsättning (typ som min egen ovan)



« Senast ändrad: 30.04.2011, 14:03:17 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En av dom snyggaste intron jag hört är på KR.
Sen rullar det på i ett för mig på ett ganska anonymt sätt, eller ska jag säga typiskt sätt enligt den här typen av dance-music. Jag är ingen expert och vet i princip noll. De frågor du ställer kan andra säkert ge mer svar. Vad gäller ackordbyten så kan jag nog tipsa lite men med en sång behandlad med vocoder, är det svårt att ge svar. Det handlar om harmoni mellan sång (tydlig sång) och bakrund, man t.ex ta ett F-ackord fast man sjunger i C-dur men när sången är så pass processad, så är det svårt.
Kan faktiskt inte ge så mycket mer kommentarer. Men jag lyssnade...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön feel på detta, jag tänker bilspel
och temat får gärna vara lite monotont, en nedtagning & en åter uppbuggnad med en extra ingrediens på slutet & du är hemma enligt mig

dataspels vibbar alá 90-tal tänker jag på
kul att höra vad du själv har för planer med detta framöver

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


lnetzel

  • Gäst
I början låter det som Yello, dvs gubb-dance, det är nog synthbasen och den basgång du kör som påminner om deras grejor (tex Zebra eran).

Jag tycker introt låter lite omodernt med den tranciga slingan i 16 delar, lite lamt ljudval, filtrera lite på det kanske... när sången kommer låter det dock riktigt bra, då funkar trancegrejen perfekt som bakgrund till sången.

Om jag vad du skulle jag slänga in med knäppa inslag... dra lite inspiration från Bananasloth tex: det är det närmaste jag kan komma på som har samma sköna känsla:





Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En av dom snyggaste intron jag hört är på KR.
Sen rullar det på i ett för mig på ett ganska anonymt sätt, eller ska jag säga typiskt sätt enligt den här typen av dance-music. Jag är ingen expert och vet i princip noll. De frågor du ställer kan andra säkert ge mer svar. Vad gäller ackordbyten så kan jag nog tipsa lite men med en sång behandlad med vocoder, är det svårt att ge svar. Det handlar om harmoni mellan sång (tydlig sång) och bakrund, man t.ex ta ett F-ackord fast man sjunger i C-dur men när sången är så pass processad, så är det svårt.
Kan faktiskt inte ge så mycket mer kommentarer. Men jag lyssnade...

Jo, musikteori har jag hållt egna kurser i förr i tiden, så den har jag full koll på. Min fråga var lixom lite mer hands-on, typ "kör ett F i två takter halvtempo sen gör ett crescendo på Bb i fyra takter sen tillbaka till tonika osv osv"

Men hur en processad sång gör det svårt att tänka på harmonierna är för mig en gåta, då måste alla som gör elektronisk musik ha harmoniproblem. Allt är inte Beatlesuppenbart   ;)
Men det finns ingen direkt processad sång här och ingen vocoder heller (än sålänge iaf  :D) Den första sångdelen är ju en vanlig röst som sjunger långt ner och helt utan modulation på en och samma ton som sen e dubbad med en väsande röst ovanpå, ganska oprocessat om du frågar mig. Den andra sångdelen är en helt vanlig sång det med som har getts en "telefonkaraktär", vilket kanske kan anses som lite mer processat.
Men tack för lyssning, även om du inte kunde komma med nåt förslag på det som jag efterfrågade.  :)
« Senast ändrad: 01.05.2011, 20:20:03 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
skön feel på detta, jag tänker bilspel
och temat får gärna vara lite monotont, en nedtagning & en åter uppbuggnad med en extra ingrediens på slutet & du är hemma enligt mig

dataspels vibbar alá 90-tal tänker jag på
kul att höra vad du själv har för planer med detta framöver

:)


Ja jag har nog lite samma tankar som dig här.  :)
Tack för input!!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I början låter det som Yello, dvs gubb-dance, det är nog synthbasen och den basgång du kör som påminner om deras grejor (tex Zebra eran).

Jag tycker introt låter lite omodernt med den tranciga slingan i 16 delar, lite lamt ljudval, filtrera lite på det kanske... när sången kommer låter det dock riktigt bra, då funkar trancegrejen perfekt som bakgrund till sången.

Om jag vad du skulle jag slänga in med knäppa inslag.




Gubb-dance  :lol: Slående. Yello, Mission Impossible och själv får jag lite MJ vibbar av basgången  :wacko:  :)

Jo som jag nämner i trådhuvudet så är ju detta inte en färdig mix och ljuden är inte 100%. (Förutom min arpeggierade MIDI-banjo.....den kommer stanna kvar till the bitter end.) Jag var intresserad av att höra förslag och tankar på en eventuell fortsättning. Men jag tackar för dina tankar ändå  :)
« Senast ändrad: 01.05.2011, 20:47:40 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En av dom snyggaste intron jag hört är på KR.
Sen rullar det på i ett för mig på ett ganska anonymt sätt, eller ska jag säga typiskt sätt enligt den här typen av dance-music. Jag är ingen expert och vet i princip noll. De frågor du ställer kan andra säkert ge mer svar. Vad gäller ackordbyten så kan jag nog tipsa lite men med en sång behandlad med vocoder, är det svårt att ge svar. Det handlar om harmoni mellan sång (tydlig sång) och bakrund, man t.ex ta ett F-ackord fast man sjunger i C-dur men när sången är så pass processad, så är det svårt.
Kan faktiskt inte ge så mycket mer kommentarer. Men jag lyssnade...

Jo, musikteori har jag hållt egna kurser i förr i tiden, så den har jag full koll på. Min fråga var lixom lite mer hands-on, typ "kör ett F i två takter halvtempo sen gör ett crescendo på Bb i fyra takter sen tillbaka till tonika osv osv"

Men hur en processad sång gör det svårt att tänka på harmonierna är för mig en gåta, då måste alla som gör elektronisk musik ha harmoniproblem. Allt är inte Beatlesuppenbart   ;)
Men det finns ingen direkt processad sång här och ingen vocoder heller (än sålänge iaf  :D) Den första sångdelen är ju en vanlig röst som sjunger långt ner och helt utan modulation på en och samma ton som sen e dubbad med en väsande röst ovanpå, ganska oprocessat om du frågar mig. Den andra sångdelen är en helt vanlig sång det med som har getts en "telefonkaraktär", vilket kanske kan anses som lite mer processat.
Men tack för lyssning, även om du inte kunde komma med nåt förslag på det som jag efterfrågade.  :)

Ojsan, det blev en lite konstig lyssning eftersom jag förutom denna också lyssnade på Vocoder - den gröna visboken och på nåt sätt blandade ihop vad jag skrivit. Sorry för det.


lnetzel

  • Gäst
Gubb-dance  :lol: Slående. Yello, Mission Impossible och själv får jag lite MJ vibbar av basgången  :wacko:  :)

Jo som jag nämner i trådhuvudet så är ju detta inte en färdig mix och ljuden är inte 100%. (Förutom min arpeggierade MIDI-banjo.....den kommer stanna kvar till the bitter end.) Jag var intresserad av att höra förslag och tankar på en eventuell fortsättning. Men jag tackar för dina tankar ändå  :)

Aight! Fortsätt med Yello basen solo 2 takter direkt efter det du har nu så ekot från refrängen binder ihop det. Sedan kan du ju gå två vägar... bygga upp trummor på det i klassisk "techno" still så får du till ett mellanspel utan ackordsbyten eller köra vers 2 på en gång.

Jag skulle nog föredra en vers 2 och refräng 2  innan ett mellanspel. Låten är väldigt hittig så det blir för tidigt med mellanspel redan här.

Jag gillar pitchningen i trancegrejset (arpeggion). Sticker ut.

Avsluta med mer pads eller stråkar på refrängen så blir det fint ös med stämning på slutet.

Hepp!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?
Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.

När den spelar innan kompet kommit in så stökar den tycker jag. Sedan när resten är med så smälter den in fint. Ändrar du soundet då eller händer det automagiskt?

Jättesnygg låt verkligen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gubb-dance  :lol: Slående. Yello, Mission Impossible och själv får jag lite MJ vibbar av basgången  :wacko:  :)

Jo som jag nämner i trådhuvudet så är ju detta inte en färdig mix och ljuden är inte 100%. (Förutom min arpeggierade MIDI-banjo.....den kommer stanna kvar till the bitter end.) Jag var intresserad av att höra förslag och tankar på en eventuell fortsättning. Men jag tackar för dina tankar ändå  :)

Aight! Fortsätt med Yello basen solo 2 takter direkt efter det du har nu så ekot från refrängen binder ihop det. Sedan kan du ju gå två vägar... bygga upp trummor på det i klassisk "techno" still så får du till ett mellanspel utan ackordsbyten eller köra vers 2 på en gång.

Jag skulle nog föredra en vers 2 och refräng 2  innan ett mellanspel. Låten är väldigt hittig så det blir för tidigt med mellanspel redan här.

Jag gillar pitchningen i trancegrejset (arpeggion). Sticker ut.

Avsluta med mer pads eller stråkar på refrängen så blir det fint ös med stämning på slutet.

Hepp!

Tack för väldigt bra förslag och tankar.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?
Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.

När den spelar innan kompet kommit in så stökar den tycker jag. Sedan när resten är med så smälter den in fint. Ändrar du soundet då eller händer det automagiskt?

Jättesnygg låt verkligen.

Ahh okej då fattar jag. Ja den limmar väl inte riktigt där i början som det är nu. Jag ändrar inte soundet, dock så sidechainar jag den mot kicken när kompet kommer in, så därför åker den mer in i mixen och får lite pump. Kanske koppla på sidechainen redan på introt? Men det kanske låter konstigt när den duckar mot en kick som inte hörs än?

Tack för klargörandet  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernis: Menar du arpeggiobasen som startar upp låten med ett filtersvep?
Nej, den är supersnygg. Jag menar den som kommer in efter svepet, vid 15 ungefär.

När den spelar innan kompet kommit in så stökar den tycker jag. Sedan när resten är med så smälter den in fint. Ändrar du soundet då eller händer det automagiskt?

Jättesnygg låt verkligen.

Ahh okej då fattar jag. Ja den limmar väl inte riktigt där i början som det är nu. Jag ändrar inte soundet, dock så sidechainar jag den mot kicken när kompet kommer in, så därför åker den mer in i mixen och får lite pump. Kanske koppla på sidechainen redan på introt? Men det kanske låter konstigt när den duckar mot en kick som inte hörs än?

Tack för klargörandet  :)
Ja då klarnar det. Kanske automatisera bort lite sågtänder i början där?


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag skulle nog föredra en vers 2 och refräng 2  innan ett mellanspel. Låten är väldigt hittig så det blir för tidigt med mellanspel redan här.

[...]

Avsluta med mer pads eller stråkar på refrängen så blir det fint ös med stämning på slutet.

Precis vad jag tänkte också.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nice!!  Låter riktigt bra om detta måste jag säga.
Är själv inte så hemma på denna typ av musik, men för min del kunde du nog fortsatt i samma spår en stund till innan det kommer ett berak av ngt slag.

I breaket tror jag det hade blivit fräckt om du halverat tempot och gjorten tonartssänkning istället för höjning, för att sedan låta den gåt tillbaka igen när låten kör igång med reffen igen.  Men det är ju jag det.   ;)
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nice!!  Låter riktigt bra om detta måste jag säga.
Är själv inte så hemma på denna typ av musik, men för min del kunde du nog fortsatt i samma spår en stund till innan det kommer ett berak av ngt slag.

I breaket tror jag det hade blivit fräckt om du halverat tempot och gjorten tonartssänkning istället för höjning, för att sedan låta den gåt tillbaka igen när låten kör igång med reffen igen.  Men det är ju jag det.   ;)

Tackar för dina tankar och din tid  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter riktigt bra det där,kanske några takter utan rythm(bara pads och sång,möjligtvis någon shaker) för att sedan braka igång igen..
Men vad vet jag,som är väldigt insnöad i gammal sur gitarrmusik. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker också den där bitreducerade(?) basen blir lite dryg i sin frasighet. Annars är det ett pussel som sitter bra ihop. Några nya delar saknar jag inte, i så fall någon röstsampling eller samplad gitarrfigur som är lite off.

Känns som det är ganska många lager mest hela tiden. Kanske lätta upp det med att låta något vara mer ensamt och exponerat? I så fall skulle jag önska det som låter som körer vid 45s och framåt, om de håller för det och inte bara låter dålig körplugg solo.

Nu fick jag för mig att lyssna på Opus III och Yello (det var länge sedan man hörde Oh Yeah, tänkte jag).

...

Funderar lite och tycker nog att det saknas en tydligare hook i låten, eftersom jag inser nu att jag har glömt den. Opus III-låten kommer jag däremot att gnola på resten av kvällen. Om jag visste varför vissa låtar fastnar medans andra inte...  :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
uriah: Tack för idéer. Gitarrmusik e åsså bra  :)

Rattlesnake: Ja du/ni har rätt om basen på introt....ska softa till den lite sen när det e dags för mix. håller med dig där att skala ner. Det som låter som en kör är en pad så det är nog ingen risk att det skulle låta dålig körplugg, så det kan vara värt att prova.
Jag är ju inte direkt ute efter en melodi med en klisterhook som fastnar, utan mer att det är ett flyt i den. Sen kan de ju iofs bero på att du antagligen har lyssnat på Opus III ett antal ggr mer än min som inte ens är en färdig låt  :D

Tack för att tog dig tid att sätta dina tankar på pränt  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar den här bättre än era koreaskiva. ;)

Liksom koreaskivan är det ju rätt så förutsägbart. Men jag gillar att lyssna på Trance när jag kodar c++. Det finns influenser från Peter Tägtgrens "Pain"grupp, lite distad gura?

Jag älskar det jag hörde och laddar när när den är färdig. (Jag klagar på monotonitet i början av detta, ris och ros, men det är avkopplande! Och intressant.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag gillar den här bättre än era koreaskiva. ;)

Liksom koreaskivan är det ju rätt så förutsägbart. Men jag gillar att lyssna på Trance när jag kodar c++. Det finns influenser från Peter Tägtgrens "Pain"grupp, lite distad gura?

Jag älskar det jag hörde och laddar när när den är färdig. (Jag klagar på monotonitet i början av detta, ris och ros, men det är avkopplande! Och intressant.

Ehh...tack,tror jag!!

Jag vet dock inte vad korea har med den här tråden att göra där jag i trådhuvudet ber om tankar och idéer på en fortsättning på just denna låt. Huruvida det är bättre än korea eller förutsägbart eller inte var inget som jag önskade information om....men du kände kanske att du var tvungen att lätta ditt hjärta  ;)

Kul iaf att du gillar det "so far". Lite distade guror finns det en tanke om ja.....ska isf komma in i slutklimaxen.

Tjo!