Kontrollrummet

Viides Huone (Space+Raija): Vierivät kyyneleet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gäsp... gomorron... dags att gå ur ide. Vintern verkar vara förbi... dags för en ny låt :rolleyes:

Vad har vi här då... en visa. Calle tonsatte Raijas text och spelade acke. Raija sjöng och undertecknad la till piano, stråkar å lite rytmiskt skrammel... låter enkelt va? Så enkelt att det tog mig över en månad att få detta klart.. :wacko:. Först plockade jag in alltför många ingredienser och sedan började jag plocka bort en sak i taget och sen trodde jag det var bra och bad Mahan om en kommentar... bara för att höra; "Du, trummisen förstör hela stämningen..." så jag ersatte trummorna med lite annat skrammel. Vad säger ni, funkar det?
Just det ja... vi fick för oss att kalla os "Viide Huone" (det Femte Rummet)... ^_^


LÅTNAMN: Vierivät kyyneleer ("Rinnande tårar" eller "Fallande tårar" eller dylikt)
ARTIST/GRUPP: Viides Huone, Space och Raija m a o
GENRE: Visa av nåt slag
LÅTLÄNGD: 4:00
Musik: Calle
Text: Raija
EV. MEDVERKANDE: Raija bakom mikrofonen, Calle på acke, Krister på resten
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/KYYNELEET2.mp3[/mp3]

GLAD PÅSK :D

Space
« Senast ändrad: 22.04.2011, 18:04:29 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Klokt av mahan att inte ha med trummorna på den ljuva melodi. Vet inte vad det är för skrammel du nämner. Jag hör nåt klickande ljud (träblock?) som passar in bra.
Den finska sången är helskön att lyssna på, men jag tycker sången behöver automatisering; ibland lite låg ibland lite för hög, fast mer av det förra. Fixa nivåerna tror jag blir bra, så allt ligger tydligt i ljudbilden.
Jättebra och bra framfört. Stilrent och enkelt!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack Tokai, kul att du gillar :)
Jo du, jag har nog automatiserat en hel del redan... Raija är rätt så dynamiskt och förutom det så är väggarna hårda och rätt nära där vi spelat in sången... har funderat på en sån där skärm som man fäster bakom mikrofonen for att mjuka upp ljudet lite.
Träblock, jo, bland annat :rolleyes:. Jag vet att jag vanligtvis har en tendens att överdriva med trummorna men här försökte jag nu hålla tillbaka.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar låten- förstår inte texten - tror jag hörde nåt om påsk - saknar mellan och bottenregister i form av trummor o bas - anser att rösten är för lådig - borde släppas ut mer och på ett bredare register.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nädå, inget om påsk ;)
Släppa ut Raija ur lådan, bevare mig :o. Det vågar jag inte.
Hade först med trummor och mera bas men och det var en helt annan låt liksom... kanhända jag lägger upp den versionen som jämförelse vid nåt skede.

Kul att du gillade låten i alla fall

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då hennes sång kommer in saknar jag basfrekvenser i hennes sång. Jag tror att du ska ta tillbaka basfrekvenserna som skurits bort från sångrösten som är huvudstämman. Tror att det är dessa som saknas!

Och hur kul är det att få bort allt gnissel från gitarrackords-ändringar?
Du bör ta bort allt gnissel vid ackordsbytena.

Träblock i rytmsektionen ligger väldigt nära detta stränggnissel i ljudbilden, så om det inte är gnissel från gitarrsträngarna jag hör, rekommenderar jag dig att ta bort träblock i rytmsektionen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjena Max :)
Nu minns jag inte exakt hur jag skurit i frekvenserna men jag skall se över detta. Stränggnisslet ids jag inte kämpa med... dessutom knarrar stolen som Calle satt på då vi spelade in acken  :blink:. Både stränggnissel och stolknarr finns ju förvisso på spåret som spelades in via mikrofon så om jag minskar på volymen på detta spår borde det ju inverka på nåt sätt... hmmm. Nåt att tänka på... Tack för det :P

Tack för tyck

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Trummor tycker jag inte behövs men en basgång hade inte varit fel. Fin låt i övrigt. Jag gillar sången och språket gör låten egen (för mig, som aldrig lyssnar på annat än svenska och engelska texter). 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Puttrar på lite fint. Tycker dock det är för odynamiskt. Samma, samma genom hela låten. Dra ifrån och lägg till lite här och där för att tex. intensitet i refrängen. Bra sång. Tycker att mängden (inte längden) reverb är något hög. Kompensera gärna med ett lätt delay om du vill öka rymden ändå. Jag skulle också ha dubbat pianotemat med tex. gitarr.