Kontrollrummet

Lazarus - The Lamplighter

gäst · 15 · 1719

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lazarus

  • Gäst
Välkomna ner i proggträsket igen ;)

Jag kan bara inte hålla mig därifrån.


/Lazarus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej  Lazarus
skön låt eller låtar och snyggt lir och mix
blev lite två i en, i låtbygget inget fel i det bara kul.
Nu ligger den i färdig men jag tror du skulle tjäna på att byta ut trumljudet
blir lite trummaskin över det nu pga ljudet ( iof smaksak )

annars mycket trevlig lyssning

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet att jag är imponerad av vad du gjort så förväntningarna var större än vanligt då jag lyssnade första gången. Blev inte imponerad (med tanke på det jag älskar från dina tidigare låtar) men sen har låten gått på repeat några gånger, då jag läser tråden om ryggdunkarklubben. Gillar låten mer och mer. Ljudet är bra mixat och allt låter mycket bra till och med harpan. Var kommer den ifrån?

Har inte så mycket mer att säga. Vill ut och fortsätta med min men nu är det ju kalasväder ute!
« Senast ändrad: 22.04.2011, 13:55:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
SKTISNYGGT  :wub:
Jag skulle när som helst köpa en platta med sånt här.

Håller med guran om dedär med trumsoundet... men bara lite.

Kör hårt

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut en bra låt som dock saknar sjung som skulle limma ihop det hela på ett bra sätt. Hör med Nad som är en medlem å detta forum fast han inte är inloggad särskilt ofta men hans röst till det här skulle absolut göra susen - i andra hand Karl.
Gör en text bara så blir det hela kanoners.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Absolut en bra låt som dock saknar sjung som skulle limma ihop det hela på ett bra sätt. Hör med Nad som är en medlem å detta forum fast han inte är inloggad särskilt ofta men hans röst till det här skulle absolut göra susen - i andra hand Karl.
Gör en text bara så blir det hela kanoners.

NAD är nog lite svårflörtad... men kan ju vara värt att försöka.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Tack för kommentarer.

En icke-instrumental låt kunde vara kul att testa någon gång men just denna tycker jag passar ganska bra som instrumental.

Kan väl stämma att trumsoundet inte är optimalt. Det är mest pukorna som jag inte riktigt blir nöjd med.

Harpan, pianot, stråkarna och blåset kommer från Kontakt-biblioteket. Utöver det har jag använt Softubes förstärkaremuleringar, BFD2, Omnisphere, mm.

/Lazarus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, jag kör på som vanligt utan krusiduller, fram till 155 är den lite seg och inte speciellt progressive, du kanske tänker på Svensk progg när du nämner ordet i rubriken, i så fall hamnar den mer rätt, den låter stiff och saknar djup, blir ok när gitarren kommer in och man tänker ok skönt här är det i alla fall en musiker som spelar, arret och instrumentvalet i första delen blir lite lek/experimentlåda och passar inte tycker jag!

Sedan kommer du loss och plötsligt blir det jätteintressant och gillas starkt av mig, instrumentval, spel och arr är kanon fr.o.m. nu så känn dig nöjd gosse*

Frågan är alltså varför denna i mina öron stora kvalitetsskillnad mellan del 1 & 2?
Du vill skapa en kontrast och det är i detta fall en god idé, men jag tror du vinner på att tänka om gällande de kvasiklassiska instrumentgrupperna i 1:a delen, blöt sedan upp det lite det är för torrt och saknar något i nuläget, gör om och välj ev. folk/medeltidsinstrument istället då blir det mer spännande och du behåller överraskningsmomentet + det blir mer pro och naturligt!!!
 B)



Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jävligt bra! Måste passa på att tipsa om ett riktigt bra band från min hemstad Skellefteå. Moon Safari heter dem, och påminner stundtals om detta, med mycket goa synth-leads och sånt.

Du borde skaffa dig "riktiga" mellotron-samplingar så hade det låtit bättre i mina öron iaf. Man hör ju att det är dessa ljuden du vill åt, men samplingarna håller inte riktigt måttet och har inte det där magiska över sig.

Gitarr och keyboard är grymma. Synthen som kommer in vid runt 175 är jävligt go men kan gärna höjas lite.

Introt hade kunnat kortas av vid strax efter minuten.

Ska bli riktigt kul att höra mer grejer från dig!
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Lazarus

  • Gäst
Hej, jag kör på som vanligt utan krusiduller, fram till 155 är den lite seg och inte speciellt progressive, du kanske tänker på Svensk progg när du nämner ordet i rubriken, i så fall hamnar den mer rätt, den låter stiff och saknar djup, blir ok när gitarren kommer in och man tänker ok skönt här är det i alla fall en musiker som spelar, arret och instrumentvalet i första delen blir lite lek/experimentlåda och passar inte tycker jag!

Sedan kommer du loss och plötsligt blir det jätteintressant och gillas starkt av mig, instrumentval, spel och arr är kanon fr.o.m. nu så känn dig nöjd gosse*

Frågan är alltså varför denna i mina öron stora kvalitetsskillnad mellan del 1 & 2?
Du vill skapa en kontrast och det är i detta fall en god idé, men jag tror du vinner på att tänka om gällande de kvasiklassiska instrumentgrupperna i 1:a delen, blöt sedan upp det lite det är för torrt och saknar något i nuläget, gör om och välj ev. folk/medeltidsinstrument istället då blir det mer spännande och du behåller överraskningsmomentet + det blir mer pro och naturligt!!!
 B)



Tackar för kommentarer. Du har rätt. Den första delen är nog inte speciellt progressiv, svensk progg var väl inte direkt vad jag menade. Jag såg den mer som inledning. Att välja medeltids- folkinstrument till del 1 var faktiskt en jävligt bra idé!! Harmonierna hade passat ganska bra till det.

Kul att du i alla fall blir kompis med del 2.

/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Måste passa på att tipsa om ett riktigt bra band från min hemstad Skellefteå. Moon Safari heter de...

Aha de är från Skellefteå! Riktigt intressant grupp. Påminner ibland om Yes och Queen och allt möjligt. Otroligt duktiga på instrument och grymma på sång!  ;)  Deras stämsång går inte av för hackor!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Jävligt bra! Måste passa på att tipsa om ett riktigt bra band från min hemstad Skellefteå. Moon Safari heter dem, och påminner stundtals om detta, med mycket goa synth-leads och sånt.

Du borde skaffa dig "riktiga" mellotron-samplingar så hade det låtit bättre i mina öron iaf. Man hör ju att det är dessa ljuden du vill åt, men samplingarna håller inte riktigt måttet och har inte det där magiska över sig.

Gitarr och keyboard är grymma. Synthen som kommer in vid runt 175 är jävligt go men kan gärna höjas lite.

Introt hade kunnat kortas av vid strax efter minuten.

Ska bli riktigt kul att höra mer grejer från dig!

Kul att du gilla det (lite grand i alla fall:) )

Nä, mellotronsoundet var inte vad jag var ute efter. Jag använder det så mycket i mina andra låtar (http://lazarus.bandcamp.com/).

Moon Safari får jag kolla upp. Tack för tipset.

/Lazarus


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Spot on!  :) Kan väl tycka att första stycket, introt, inte är lika vasst som när allt drar igång..trummorna har nämts å kan tycka att det mest är virveln som känns lite tung och onyanseard...annars grymma gitarrer... :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
BFD2 säger du 
kul har inte hört dem förr
tack för info bra att veta
tyckte det lät lite typ alesis, roland trummodul etc
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil