Kontrollrummet

2011_05 (metal demo)

gäst · 14 · 2634

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Ja gott folk, och kompis-öron, då har jag hittat tillbaka till ilskan och gitarren och börja jobba på en skiva (egenproddat så klart)

Detta som jag tror kommer att bli inledningsspåret börjar ta form men jag är lite osäker på om det flyter tillräckligt bra.

Det finns massa småskräp i produktionen men jag vill gärna att ni lyssnar på själva låten och då speciellt flytet.. funkar det?
(länk till mp3 är borttagen)
« Senast ändrad: 25.07.2011, 08:51:34 by lnetzel »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej lnetzel   ja det här var tungt och argt
mitt förslag då
något långt intro (smaksak)
vore mer läckert om första "lugna" versen efter det tunga introt var utan trummor för att sedan smälla på och jobbas upp under låtens gång
blir lite maxad redan från början då dynamiken i låten blir lidande

blir spännande att följa

Rock hårt

Mvh Ola


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det lågfrekventa bullret i början (och i resten av låten) är något jag tycker du ska ta bort eller minska radikalt. Jag vet inte vad det är eller varför, men det gör nog ljudanläggningar och dess ägare osäkra.

Baskaggesoundet (eller vad det är) tycker jag är väl enerverande med sitt kulspruteljud. I mina öron är det inte kul. jag upplever en ångvält i mina öron. Kan därför inte uttala mig om flyt. Jag flyr.

Men jag är nog inte rätt man att bedöma eftersom jag inte lyssnat in mig på hur denna typ av musik ska låta. Mina subjektiva ärliga five points...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Inloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha... Som Guran skrev "något långt intro (smaksak)" det stämmer... just i min smak :D BRAVO
Gillar detta utom den nervösa trummisen. Det kanske ska vara såhär i sån här musik men min åsikt är att denna låt förtjänar en lugnare trummis  ^_^
Gillar flyten i låten och uppbyggnaden i övrigt... jag har till och med börjat vänja mig vid detta growl.

Dehär är nåt som min son antagligen skulle svälja med hull och hår. Han är en deth metall (ellervadenuheter) diggare långt svart hår och ser lite ut som om han skulle käka gamla tanter till morgonmål fast han nog egentligen är en snäll kille... (tror hans far :lol:)


Space
Life is too short to remove USB safely


lnetzel

  • Gäst
mmm mycket tankar och det tackar jag för. Jag försöker också vara öppen i skallen och kompromissa med hur jag vill att det skall låta.

Långt intro med dovt ljud. Ljudet är högst medveten, det är ett göttigt vitt brus som patchats ihop med rosa brus i min älskade MS-10 med väldigt stängt cutoff filter + en miljard reverb. Tanken är att ha dovt ljud och speldosa för att få en hotfull stämmning innan låten drar igång och jag kände att en vända speldosa var för kort. Jag lär nog inte ändra mer än att EQa bort bas i mixningen sedan för att inte högtalarägarna skall lyncha mig. Kanske att jag drar dit lite mer otäcka ljud faktiskt, mullret känns lite tjatigt själv.

Gällande trummorna så är det så här det skall låta:) Inspirationen kommer ju så klart från blastbeats inom dödsmetallen. Smatter a la Dirk Verbeuren:


Det där med att skippa trummorna lite i början är en intressant tanke... skall labba lite med det för det är ju väldigt "direkt på med ös" och det kanske kunde vara lite mer dynamiskt faktiskt. Tanken har inte slagit mig tidigare så det måste jag testa. Bra idé Guran.

Jag lär ju höra låten ca 100 gånger till innan den är klar och era tankar kommer ju att ligga i bakhuvudet under produktionen.

Spacetrucker... be din son lyssna och se vad han säger tack:) Jag är rätt säker på att han är snällast i världen, dödsmetallare brukar vara det.

MaxB: Dina kommentarer är väldigt välkommna och jag har börjat lära mig att när folk säger att min musik nästan är motbjudande att lyssna på pga ljudbilden (typ ångvält) tar jag det som en komplimang för det säger folk om de banden jag hämtar min inspiration ifrån också:) på rätt väg alltså.. hihi!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fan det är sån här musik som gör att man inser att man kommit upp i åldern - vill gilla - men kan inte - låter alldeles för mycket om allt. - sorry.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


lnetzel

  • Gäst
Fan det är sån här musik som gör att man inser att man kommit upp i åldern - vill gilla - men kan inte - låter alldeles för mycket om allt. - sorry.

Det är lugnt, du behöver inte gilla. Det har dock inget med ålder att göra. Jag är ingen ungdom själv, det har att göra med hur man får utlopp för saker och ting.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fan det är sån här musik som gör att man inser att man kommit upp i åldern - vill gilla - men kan inte - låter alldeles för mycket om allt. - sorry.

Det är lugnt, du behöver inte gilla. Det har dock inget med ålder att göra. Jag är ingen ungdom själv, det har att göra med hur man får utlopp för saker och ting.

Jag har planterat tjugo ölandstokar. Man kan bli tokig för mindre...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Nej detta har inget med ålder att göra. Jag är snart 40 och har älskat sånt här och annat hårt i över 25 år. Döden kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat  ;)
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Inloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Spacetrucker... be din son lyssna och se vad han säger tack:) Jag är rätt säker på att han är snällast i världen, dödsmetallare brukar vara det.

Min son gillade detta och sa att det lät hur bra som helst.... och han tyckte inte alls trummisen var för nervös.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Ju närmare hispan en trummis är, desto bättre dödsmetalltrummis är han.  :wacko:
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Låter inte helt fel faktiskt. Tycker du ska se över nivån och eq'n på basen bara annars är det bara att fläska på med brutaliteten.
Och nej, det här har inget med ålder att göra. Blir ehum, 41 strax och extrem och brutal metal "is the shit". Kör på! \m/


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Growlpartiet efter pausen där du får ett riktigt tungt riff och lite långsammare trummor gillas skarpt.
Sången måste upp en hel del i volum känns det som. Som det är nu så är det den "omtalat nervöse trummisen" som tar överhanden och jag glömmer bort att lyssna på sång.

Bastrumman känns väldigt klickig och "tunn" också. Tror inte den vore lika störande om det var lite mer punch i den.

Lyssnade igen för att även höra sången och den har potential helt klart. Fram med den!!
Me, Myself & I


lnetzel

  • Gäst
Okej, tackar allihopa! Jag skall faktiskt ta hjälp av en polare att mixa i början av nästa vecka, får se hur det låter sedan:)