Aha det var det du menade med svajet - Puh - dåså.
Nädu, det är inte synten som svajar utan låten.
Min syn på saken:
Sången hänger fast i låten med bara ett pekfinger. Kan liksom gå åt helvet när som helst. Spännande. Keyboard och gitarrsoundet verkar framplågade ur grejer som inte funnits på marknaden sen 80 talet. Fanimej unikt idag. Ev. slagverk verkar vara uppfunnet av kompositören själv och arret driver mig till vansinne. Jag får sitta och väntar på att Theremin bryggan ska komma. Förväntansfull. Det är dessa imperfektioner som gör låten och produktionen kul och får mig att lyssna på detta mer en en gång.
Finns låtar/produktioner här på KR som är mycket bättre gjorda än "The Strangers are here" men lämnar mig oberörd. En lyssning räcker. Oftast är de låtarna stöpta enl. form. 1A och soundet polerat för att INTE sticka ut eller vara oroväckande intressanta. Hör detta titt&tätt, låtar som kopierar utan att vara bättre.
MaxB sammanfattar det hela rätt bra
"Blir inte riktigt klok på den här låten. Den är troligen det som är behållningen med den."Precis.
Om sedan gitarrer låter annorlunda eller det är för lite bas, diskant eller hela stereobilden är inverterad och sedan dividierad med noll är alltså i mina öro konstnärlig frihet och är en av anledningarna till att det är svårt att kommentera låtar i demo forumet.
Ska forum kommentarer utgå från någon allmänt accepterad "norm" om hur det ska låta? En outtalad mall skapad av anglosaxiskt poplärmusik under årtionden av kulturell indoktrinering? Personligen funkar jag inte så. Leve det proggresiva, nyskapande och experimenterande musikskapandet. Den som får lyssnaren att haja till. "Vafan, en Theremin!?"

När gick KR kritikern senast fram till den utställande målaren och påpekade, - Du, du skulle defintivt behövt lägga på lite mer blått på den här tavlan. Och kanske måla lite mer.... öh, snyggt.
</rant>
« Senast ändrad: 10.05.2011, 02:04:45 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist