Kontrollrummet

S.W.A.T-orkester

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Hej!

Har för första gången med lite moderna trummor i en låt men har absolut ingen aning om hur de bör mixas. Jag har heller egentligen ingen aning om hur orkester bör mixas, men hittills har jag inte orkat försöka. Nu tänkte jag åtminstone testa det.

Har någon några tips? Håll inte tillbaka. Man lär sig bäst om man blir sågad. Den som klagar på mest saker vinner (fast försök hålla det konstruktivt).

Bry er inte om slutet just nu, låten är inte klar, jag bara avrundade lite snabbt, temporärt.


/Daniel


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar på Enrio Morricone på låg volym på jobbet och växlar till din låt. Då den tar slut inser jag att det inte var Ennio Morricone jag lyssnade på. Låter bra så här i låg volym. Inga mixningstips med denna volym men godkänt!
« Senast ändrad: 20.04.2011, 10:58:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Spontant så låter det bra om temat men i min lyssning är trummorna alltför framträdande. Du borde balansera stråkarna och trummorna så bägge är mer distinkta än nu, tycker jag. Ser fram emot utvecklingen av denna! :)


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jay Thomas: Jag har tyckt det lite också, men jag är alltid så osäker. Är det första steget att bara sänka trummorna lite, eller menar du att jag ska åstadkomma balanseringen på något annat sätt? Är alla trummor för starka eller är det bara vissa?

Här är en version med lite svagare trummor i alla fall!

« Senast ändrad: 20.04.2011, 18:29:06 by Boxcutter »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter kanon, mäktigt! Lite på dig själv och fila lite till blir det perfekt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow... snyggt :D
Gillar trummorna... Det enda jag hittar att "klaga" på är att jag hade vridit upp diskanten en aning

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter rätt mycket filmmusik till nån actionrulle.
Lite kort blev den. Fast det är på sätt och vis bra. Men jag tycker det låter pampigt. Trummorna ska nog va så här höga. Bra instrumentering, kommer inte på nåt att anmärka på.
Vad är tanken bakom låten?


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Space: låter vettigt, typ 5000 Hz och uppåt eller är det för långt ner?

Tokai: Tack! tänkt som menymusik till ett swat-team-spel


lnetzel

  • Gäst
Jag skulle ha mer reverb så det blir större, men jag är ju skadad, vill att allt skall spelas upp i en grotta typ!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jay Thomas: Jag har tyckt det lite också, men jag är alltid så osäker. Är det första steget att bara sänka trummorna lite, eller menar du att jag ska åstadkomma balanseringen på något annat sätt? Är alla trummor för starka eller är det bara vissa?

Här är en version med lite svagare trummor i alla fall!


möjligen en symbal som jag kommer att tänka på nu när du frågar. hade du inte frågat hade jag inte tänkt på det

annars låter det som en teaser till en action rulle/spel 
nu är det bara att göra filmen eller spelet

bra jobbat
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är pampig musik och pampigt arr men nu lyssnar jag i mina bästa referenslurar och det låter lite snällare än nödvändigt. Jag vet däremot inte var det är som ger den upplevelsen?  :unsure:

Edit: Jag tror jag saknar något som ger hårt tryck i ettan i varje takt eller i alla fall på ettan på flera ställen. Liksom en baskagge eller en puka som träffar magen. Tror att det brukar finnas i sån här temamusik för film. Lyssna på andras filmmusik och kolla om det brukar finnas med och om det skulle ge något i det här stycket.
« Senast ändrad: 22.04.2011, 13:03:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google