Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN: Mojo
ARTIST/GRUPP: Cash&Company
GENRE: Rock&pop
LÅTLÄNGD: Precis så det räckte till slutet
KOMPOSITÖR: The Talented Mr Tidelius
PRODUCENT: Bribedant
EV. MEDVERKANDE: Mr T. och jag
INSPELNINGSÅR: 1999 - 2008
FORMAT: mp3

Tänkte det kunde vara intressant att testa ett par tracks mot KR's forum.
Den här "Mojo" är nr 1. Den är från en batch på 11 låtar inspelade digitalt hemma hos mig mellan -99 och 00 under projektnamnet Cash&Company. Då var det lite mer primitiva grejer som gällde. Cakewalk 9 på en PII maskin, freeware syntar och soundfonts. SoundBlaster Live (16bit DirectX) med  med 1 sec lagg :D  Men vi hade åtminstone en ok mik och den kördes via en Mackie mixer till Sblive kortet.
Det hela blev rätt bra tyckte vi då. CD's brändes och delades ut till vänner och bekanta.
Låtmaterialet håller fortfarande tack vare The Very Talented Mr. Tidelius låtskriveri men ljudmässigt kan jag idag inte spela upp orginal CD'n från 2000 utan att rådna.

2008 började jag rådda bland källfilerna för dessa låtar igen och tyckte att det bästa spåren borde gå att snygga till med bättre midi instr. och vst pluggar & mix/master. De akustiska tagningarna var iallafall rätt ok. Tack AKG och Mackie för det. Sång och gitarrer är alltså orginal 1999, allt annat Waves och N.I grejer från 2008. Håller på att byta DAW och nu ska säcken knytas ihop om de gamla surdegarna. Nåt som ska fixas?

/B

(låten tillbaka på KR efter godkännande av medkompositören)

« Senast ändrad: 10.05.2012, 00:34:59 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Musikstilen är inte någonting jag går igång på så det ska jag inte yttra mig om men ljudmässigt låter det tipptopp, tycker jag. Har ingenting att anmärka på.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här för mig till södra delen asv USA och jag tycker det låter bra som tusan speciellt den flytande dobron är helt suverän men jag tycker du har tappat botten helt jag hör ingen bas eller bastrumma etc.
Mojo
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ok noterat. Jag tycker själv att hela soundet är lite väl 'krispigt' eller ? Misstänker jag hade med en exciter vid mastringen 2008 (usch då).

Haha dobron ja... egentligen en till 6a konverterad 12a som fortfarande låter skitbra hur man än misshandlar den. Kommer ihåg att jag hade ett helvete att få slide-liret tillräckligt 'southern' som Eddi påpekar. Jag är ju basist för tusan och kan ju inget om gitarrer. Höll på och repade en vecka utan att få till det. Till slut så blev goda råd dyra och jag gjorde som skådisar gör ibland när de kör fast, sveper en 70ttis rödtjut och ser vad som händer.
Satte sliden på en flarra och 2 tagningar. Var rätt mosig sista ackordet  :lol: Inget storddåd men det funkade.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Nja jag gillar det svänger skönt om det! B)