Kontrollrummet

Begreppet 70-tal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fortsätter min undersökning angående olika tidsepokrar.
70-talets är den mest komplexa. James Brown tunga funk, rotmusik Creedence, Stevie Wonder, John Lennon, Disco, Abba, Punk, New wave...
Uppväxt med The Beatles tyckte jag 70-talet i början var helt dött, mest för att jag sysslande med ett annat. Men så hörde jag 10cc. Och upplevde direkt, att detta är Beatles om dom fortsatt in i 70-talet; det fanns intentioner till medley och här utveckaklar 10cc detta till skön konst.
[ Invalid YouTube link ]
[img]http://www.youtube.com/watch?v=4xHPua90vo8&feature=related (dåligt ljud hörde jag nu0
[img]http://www.youtube.com/watch?v=k0puHKg_CjQ&feature=related
&NR=1

hm...det gick inte så bra. Hur länkar med till You tube video helst med bild? HELP!
« Senast ändrad: 16.04.2011, 21:52:34 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Knappen till vänster om högtalaren ovanför. Står visst You Tube på den...  :huh:
10 CC har perfekt engelska och hyggliga texter. Användes en del på engelska-lektioner, för det rena språket och för att fånga intresset hos ungdomar då.






« Senast ändrad: 16.04.2011, 19:36:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Art for art's sake låter ju tamejsjutton som den där kände artisten Tokai på Kontrollrummet :D
Jag diggade också 10CC men den här tror jag inte att jag hört faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för fixet, MaxB vet inte om jag blev klokare av det. Får testa och köra

Intressant att höra. Ja dom sjunger väl med rätt så skolad engelska. Men Inte bara det. Melodier man kan dö för.
Eller vad tycker du själv?



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Art for art's sake låter ju tamejsjutton som den där kände artisten Tokai på Kontrollrummet :D
Jag diggade också 10CC men den här tror jag inte att jag hört faktiskt.
Låten finns med dom bästa och tidigare plattorna med 10cc.
Vem är Tokai? Är han känd på nåt sätt?
« Senast ändrad: 16.04.2011, 20:20:37 by Tokai »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
10CC i all ära, dom var ju inga dumhuven som låtskapare Godley/Creme men jag föredrar gruppen METRO så här retrospektivt faktiskt, dom har lite samma stuk fast fan så mycket bättre och inte så kakigt/stolligt om man får säga så, Metro's (enda) album fr. 1976 måste vara ett av dom bästa och tyvärr mest underskattade jag någonsin hört och läser man på lite mer och lyssnar på Duncan Browne's tidigare plattor så fattar man att det här är killar med hög musikalisk pondus och orginalitet, Peter Godwin, John Dearie Giblin, Sean Lyons och Simon Phillips borgar för hög musikalisk njutning och nästintill smärtsam nostalgi!!!
Lirade denna LP för en känd och genialiskt begåvad otroligt musikkunnig basist för 5 år sedan tyvärr bortgången nu och han blev så såld på den så han tvingade mig att kopiera den till cd på momangen och undrade hurihelsike han kunnat missa den...

Bowie "snodde" den och fick en rejäl hit året därpå, ironiskt nog hamnade denna Metro-platta så fel i tiden för glamrocken var på väg bort, liksom Elvis som dog 1977 och alla de stora gamla arenabanden fick på tafsen av New Wave och Punkvågen som klev in och respektlöst äntrade plan...

En annan 70-talsfavorit (herregud det finns ju miljarrder olika bra band och kategorier här) bland poprock måste ju självklart bli Manfred Mann's Earth band:


Thin Lizzy/Jethro Tull/Yes/Genesis/Zappa/Status Quo/Supertramp/Kansas/Bob Marley etc etc etc etc.....


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
10 cc (10 kubikcentimeter) är volymen i en normal sädesuttömning (vilket även har gett namn åt bandet The Lovin' Spoonful) enligt wiki.
Oj, hade jag ingen aning om. Trodde i min enfald att det var nåt med motorer, motorcyklar och sånt. Men ska väl inte lita allt som som står på nätet. Bättre att slå i auktoriserade böcker som finns på biblioteket, säger jag som bibliotekarie.

Mr Artrock, Är du säker på trummisen och pianisten gjorde alla låtar i 10cc? Sångaren var huvudsakligen Eric Stewart, och det var han som också var
ansvarig i mixningen, ett superproffs.Basisten var Graham Gouldman, som gjorde en av de bästa pophitsen under 60-talet: For your love med The Yardbirds, Bus Stop med The Hollies och No milk to day med sorgligt nog Herman och hans usla hermiter. Skulle inte Stewart o Gouldman ha gjort låtar till 10 cc? Låter konstigt. Men du kan ha rätt.
Vad är kakigt egentligen? Stolligt? Du menar olika infall i musiken? Visst var det lite knasigt ibland men det var ju det som var så uppfriskande
Metro aldrig hört talas om. Men coolt band.

MaxB Kan du fixa länken till I´m Mandy fly me också? Ok fixat.
« Senast ändrad: 16.04.2011, 22:01:05 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jo det fanns naturligtvis många under 70-talet och med olika stilar. Jag kommer ihåg att jag blev impad av Alan Parson project inte den här låten men lägger upp den i alla fall som ett bra exempel på 70-tal.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
10 cc (10 kubikcentimeter) är volymen i en normal sädesuttömning (vilket även har gett namn åt bandet The Lovin' Spoonful) enligt wiki.
Oj, hade jag ingen aning om. Trodde i min enfald att det var nåt med motorer, motorcyklar och sånt. Men ska väl inte lita allt som som står på nätet. Bättre att slå i auktoriserade böcker som finns på biblioteket, säger jag som bibliotekarie.

Mr Artrock, Är du säker på trummisen och pianisten gjorde alla låtar i 10cc? Sångaren var huvudsakligen Eric Stewart, och det var han som också var
ansvarig i mixningen, ett superproffs.Basisten var Graham Gouldman, som gjorde en av de bästa pophitsen under 60-talet: For your love med The Yardbirds, Bus Stop med The Hollies och No milk to day med sorgligt nog Herman och hans usla hermiter. Skulle inte Stewart o Gouldman ha gjort låtar till 10 cc? Låter konstigt. Men du kan ha rätt.
Vad är kakigt egentligen? Stolligt? Du menar olika infall i musiken? Visst var det lite knasigt ibland men det var ju det som var så uppfriskande
Metro aldrig hört talas om. Men coolt band.

MaxB Kan du fixa länken till I´m Mandy fly me också?

Hej, jag menade inte att det bara var Godley/Creme som gjorde låtarna i 10cc men att dom på nåt sätt bröt sig ur till sist och blev huvudfigurer i andra sammanhang/soloprojekt vad jag minns, tack förresten för info om Graham Gouldman's låtar det visste jag inte tex gällande Yardbirds For your love osv ballt!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vackert, Eddi. Fan vad det lät bra då. Ingen digitalt tjafs. Har inte lyssnat så mycket på Alan Parson. Minns honom mest som producent till Pink Floyd
Alltså, det är öppet för mer 70-tals band/artister, 10cc var bara en favvis hos mig.
Men å andra sidan - det är så too much, symfonirock, disco, ABBA hela köret.
Sen kommer 77-, men det liksom kräver ett eget utrymme.
Skulle tro att 70-talet är det decennium där det utvecklas mest stilar än både 80 och 90 talet, ja kanske mer än 60-talet.




Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här herrn ska vi inte heller glömma från 77 Oxygene. Kommer ihåg att diskussionerna gick vilt då att nu när man har allt i datorn så kan alla göra sån här musik och de riktiga musikerna behövdes inte längre :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Den här herrn ska vi inte heller glömma från 77 Oxygene. Kommer ihåg att diskussionerna gick vilt då att nu när man har allt i datorn så kan alla göra sån här musik och de riktiga musikerna behövdes inte längre :rolleyes:



mmmmm mer kärlek  :wub:  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Va med punk då? Var inte det ett av sena sjuttiotalets mest omvälvande musik?


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Va med punk då? Var inte det ett av sena sjuttiotalets mest omvälvande musik?

Precis. Ingen genomgång av 70-talets musik är komplett utan denna sång:





« Senast ändrad: 18.04.2011, 18:19:15 by mixuz »
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Pistols lät ju väldigt mycket New York Dolls.



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Inte glömma Dead Boys när vi snackar punk.   B)

Sonic Reducer (-77)


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min absoluta favoritlåt från 70-talet är en sällan spelad sång av Elton John Madman across the water som har kommit i lite olika versioner. Jag hörde den senare först och har fastnat för den versionen men den tidigare från Tumbleweed Connection är ju inte direkt dålig den heller.
Madman across the water Blunda lyssna och njuuuuut:




Tumbleweed Connection:
« Senast ändrad: 18.04.2011, 23:22:04 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
när jag tänker på 70-talet så är det hårdrock, glamrock, punk och disco som jag först tänker på.




en disco låt jag faktiskt gillar:

från världens bästa liveplatta: Its Alive!:







Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Svårt att ringa in vad som är karaktäristiskt för en helt decennium, speciellt detta tycker jag men det är kul att försöka!  :) 

Jag postar en av mina absoluta favoritlåtar som dessutom är från 1970:

 

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nu här jag är igen med begreppet 70-tal. Kanske omtuggar vissa saker och 10cc är inte bara 70-tal.
I min skivsamling från 70-talet fram till 1977 har jag i stort sett bara 10cc, Stevie Wonder, Pink Floyd och John Lennon. (+ andra nämnda efter 77)
1976/77, blev för mig en ny kick. Inte så mycket för punken som jag tyckte var lite för enkel (fast jag lite senare blev grymt överraskad i Sex Pistols hur bra det låter) men mer det som kallades New Wave: The Clash, Elvis Costello, The Jam, Nick Lowe och Rockpile, John Hihatt och så många fler...
Och en viktig del i 70-talet är ju också Bob Marley. Och David Bowie, men sluta nu...
När man tycker att nåt låter 70-tal, så vad är det? Med så många olika genres. Skulle tro att det har att göra med det analoga soundet.

Kan inte låta bli att slänga in denna live med Stevie Wonder. Stevie Wonder brukade ofta spela trummorna själv. Och var helt grym. Tycker den här trummisen lyckas plagiera Stevies trummor rätt bra, fast lite forcerat.


ja den slutar ju lite abrupt hör jag nu. Synd.

Måste lägga till denna klassiker också. Denna låt är från en studioinspelning och inte det färdiga låten.
Efter några år av djupsinniga filosofiska funderingar och helt utan musik gick jag en kväll till Norrlands ( i Uppsala för att hitta nån trevlig tjej och hörde denna låt i stora högtalare) (vi snackar 70-tal här)


Tillägg 15:30 svensk tid långfredag: Mot slutet låter som om dom spelar Sex, drugs & rock´n roll. Ian Dury and The Blockheads - en annan favorit från sent 70-tal. "Wake up and make love with me..."
« Senast ändrad: 22.04.2011, 16:32:52 by Tokai »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud

När man tycker att nåt låter 70-tal, så vad är det? Med så många olika genres. Skulle tro att det har att göra med det analoga soundet.


Ja det tror jag också är en stor del av förklaringen.

Sedan har jag en annan fundering (baserat helt utan fakta utan bara tankegångar) också och det har med halvledarnas intåg att göra.
Alla som gillar rörljud (som jag själv gör) vet ju att dessa oftast ger ett varmare och rundare ljud när dom pressas lagom hårt.  På sextiotalet
var det ju rör som gällde i allt d.v.s. bandare, mixerbord m.m. var ju rörbestyckade.  Detta användes antagligen en bit in på 70-talet
tills transistorer och andra halvledare blev tillräckligt billiga.  Kan detta ha något att göra med 70tals-ljudet att göra månne?  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
många 70-tals produktioner har ju ofta ett ganska tunnt och odistat ljud, om man jämför med liveversioner av samma låtar.





Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ingen som nämnt denna pärla från 1973

Den bästa bondlåten alla kategorier (förutom min och Silverpilens bondlåt från Kr's bondfestival förstås  :D)

Tyvärr så har ju G n' R gjort en rysligt dålig version som inte borde ha fått gå till skivpressarna.



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Paul McCartney ja. Ganska blek i förhållande till John Lennon på 70-talet tycker jag. Fast med the Wings fick han till det rätt bra. Band on the run och låtarna på den, spelades in vad jag förstår på en båt nånstans i Afrika. Och mycket kemiska substanser eller om det var vissa rökverk, förmodligen både och.
Den här låten är ju förstås en höjdare, men 60% går till George Martin för det grymma arret.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ingen som nämnt denna pärla från 1973

Den bästa bondlåten alla kategorier (förutom min och Silverpilens bondlåt från Kr's bondfestival förstås  :D)

Tyvärr så har ju G n' R gjort en rysligt dålig version som inte borde ha fått gå till skivpressarna.



Håller med dig fullständigt, denna låt är en riktig pärla och fullträff i alla kategorier, och Guns & roses version suger + dom är bara jobbiga att lyssna på med den vidriga vrålapan som sjunger!
Wings var mycket bra


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Guns n roses version rockar. Dom har även gjort Sympathy for the devil. Också bättre än originalet. ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Guns n roses version rockar. Dom har även gjort Sympathy for the devil. Också bättre än originalet. ;)

Nä nu får du allt ta och ställa dig i hörnet och skämmas :lol:


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja verkligen, har du ingen smak alls???  :lol:

Behållningen i denna Bondrulle är Wings + när Baron Samedi dyker upp från underjorden på en gravsten spelandes flöjt under voodooritualer och hans spektakeldans eller när han dyker up bakom en buske och säger: IT's Gonna be a BEAUUUUUTIFUL day*** + fina Jane Seymour, Roger Moore är en mkt mkt pinsam gestalt och urusel skådis men det får man tyvärr tåla, Sean Connery ÄR Bond!



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja verkligen, har du ingen smak alls???  :lol:

Behållningen i denna Bondrulle är Wings + när Baron Samedi dyker upp från underjorden på en gravsten spelandes flöjt under voodooritualer och hans spektakeldans eller när han dyker up bakom en buske och säger: IT's Gonna be a BEAUUUUUTIFUL day*** + fina Jane Seymour, Roger Moore är en mkt mkt pinsam gestalt och urusel skådis men det får man tyvärr tåla, Sean Connery ÄR Bond!



Kan ju hålla med om att RM inte är nån lysande skådis direkt, framförallt inte jämfört med Sean Connery, men för mig är och förblir RM den bästa Bond, trots ovanstående faktum. Motsägelsefullt I know....  :D



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag diggar också 10cc Tokai, speciellt "Deceptive Bends" från -76.   Grymt bra platta!   

Postar här en annan av dom stora men lite bortglömda:  J.J. Cale



/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil