Kontrollrummet

Harmonica mike/Wiretap - A place like Graceland, No limiter..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Angående soundet du säger: testa att köra EZ-virvlar etc "torra" och släng på effekterna i cubase/protools/eller vad du nu har?


Om du vill testa lite AD så finns ju en bra demo!

:)

Emulatorn då:
Hur jag än vrider å vänder på ez så får jag inte till det.Bäst låter pluggen opåverkad av effekter.Hittar man rätt rumsklang så funkar det någorlunda.Men jag är för det mesta ute efter "live" soundet.Det är då det blir problem.Skickar man hela bandet ned i en källar replokal så funkar det.Det är så ez låter opåverkat av effekter.
AD(demo) har jag haft installerat innan min data krasch i våras.
Nu tänker jag köpa ett nytt program,GA3 Eller AD - det är frågan..Alla talar sig varma för AD verkar det som,så är det väl oxå - nyhetens behag..När ez kom så var det lyriskt..GA 3 kan ju bli en motvikt - eller en jämförelse..Vidare så hänger det på mixen av det hela,kanske saknar jag kunskap helt enkelt..

Ja ja,splittrade tankar om trivialiteter..

Hare gott T,har blues man 6 på skiva i bilen,det dök upp en text ide´igår kväll..Väntar på studio tid bara..So hang in there mate..

Mvh
Micael


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Gôôrbraa låt! Platta trummor DOCK  .. testa med lite kompressor och EQ så ska du se att du får mer liv i trummorna också ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gôôrbraa låt! Platta trummor DOCK  .. testa med lite kompressor och EQ så ska du se att du får mer liv i trummorna också ;)

Hegobald då:
Platta trummor...hmmm..Hur menar du? För lite bas/diskant/mellanregister eller vad?
Jag har vädjat och vädjat i denna tråd om handfasta tips på trum soundet.Jag går bet då jag inte fattar var problemet ligger..Jag vet att du har bra koll och det skulle glädja mig om du var lite mer konkret om vad jag skall göra,då själva låten verkar hålla..

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hello micael
är inne och tjyvlyssnar för att se hur utvecklingen går..tycker att det låter som att det är mycket som fixats med låten..(eller så är det bara inbillning)
men det låter torrare & mer kompressat..dvs fylligare

har för mig att den lät tunnare förut
hade jag fått prova att vrida till den här låten hade jag tatt upp kicken lite & ner med snaren
så som snaren låter på refrängen så borde den vara hela låten
kanske bara ta ner den lite i verserna helt enkelt
kicken märker man knappt..tror att det skulle bli snärtigare om den kom fram lite mer

fast nu kanske det verkar som att det är kritiska grejjor jag anmärker på
men det är det inte..utan bara lite finish
jag antar att det blir så..när något är jävligt bra då ska det synas i sömmarna med förstoringsglas
 :lol:

asgrym låt..men det vet du redan att jag tycker
hare gott
Larsson :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
hello micael
är inne och tjyvlyssnar för att se hur utvecklingen går..tycker att det låter som att det är mycket som fixats med låten..(eller så är det bara inbillning)
men det låter torrare & mer kompressat..dvs fylligare

har för mig att den lät tunnare förut
hade jag fått prova att vrida till den här låten hade jag tatt upp kicken lite & ner med snaren
så som snaren låter på refrängen så borde den vara hela låten
kanske bara ta ner den lite i verserna helt enkelt
kicken märker man knappt..tror att det skulle bli snärtigare om den kom fram lite mer

fast nu kanske det verkar som att det är kritiska grejjor jag anmärker på
men det är det inte..utan bara lite finish
jag antar att det blir så..när något är jävligt bra då ska det synas i sömmarna med förstoringsglas
 :lol:

asgrym låt..men det vet du redan att jag tycker
hare gott
Larsson :)

Tjena Larsson.
Tackar för feedback.Jag har inte gjort nåt i mixen än,väntar på vettiga förklaringar på vad jag skall göra med trumsoundet.Fått lite tips av dig - anammar det! Platta trummor tyckte Hegobald,vad menar karln?
Jag har inte en susning...tacksam om du ville förklara..

Mvh
Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Kanon låt!

Inget att anmärka på (lyssnar iofs i mina datorhögtalare)!

Snygg röst och gillar Knopler soundet!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hello micael
är inne och tjyvlyssnar för att se hur utvecklingen går..tycker att det låter som att det är mycket som fixats med låten..(eller så är det bara inbillning)
men det låter torrare & mer kompressat..dvs fylligare

har för mig att den lät tunnare förut
hade jag fått prova att vrida till den här låten hade jag tatt upp kicken lite & ner med snaren
så som snaren låter på refrängen så borde den vara hela låten
kanske bara ta ner den lite i verserna helt enkelt
kicken märker man knappt..tror att det skulle bli snärtigare om den kom fram lite mer

fast nu kanske det verkar som att det är kritiska grejjor jag anmärker på
men det är det inte..utan bara lite finish
jag antar att det blir så..när något är jävligt bra då ska det synas i sömmarna med förstoringsglas
 :lol:

asgrym låt..men det vet du redan att jag tycker
hare gott
Larsson :)

Tjena Larsson.
Tackar för feedback.Jag har inte gjort nåt i mixen än,väntar på vettiga förklaringar på vad jag skall göra med trumsoundet.Fått lite tips av dig - anammar det! Platta trummor tyckte Hegobald,vad menar karln?
Jag har inte en susning...tacksam om du ville förklara..

Mvh
Micael

haha ok..då får jag skämmas som tycker det låter mer tillrätta lagt fast en inget gjorts :P
fast det känns som att basen åtminstone blitt kompressad sedan jag hörde den sist
men aja..jag kan bara säga att virveln är för mycket rakt i ansiktet & kaggen för lite
och då är utgångsmallen bara hur jag tycker att det ska låta..

jag har kommit med synpunkter på alla möjliga demos på senaste..sedan hört
färdiga produktioner med samma ingredienser som demosarna jag klagat på
och då fått en aha upplevelse

jag antar att det är en av nackdelarna med att att lyssna på demos på ett sånt här forum
man blir extra petig..och särskilt när det kommer till andras alster :D
fast det är ju fördelar med det åxo iofs.

men detta är ju blues & bör inte vara så satans hifi..
jag tycker det funkar finemang..fast skulle prova att fixa volymen på trummorna om det hade vart min låt

/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kanon låt!

Inget att anmärka på (lyssnar iofs i mina datorhögtalare)!

Snygg röst och gillar Knopler soundet!

Tack Fredrik.
Alla kommentarer är bra.Positiva och negativa.Många har klagat på trumljudet,inte du så nu fick jag lite i vågskålen åt andra hållet...
Vi tackar för omdömet om låten,sången och "Knopfler"soundet.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Basen låter skumt lite midi?  :o Är ju inspelad äkta bas. Ja du skrev hur du spelade in den. Det är på de högre tonerna den låter lite FM över sig. skummo! T.ex. 1.44. Gärna djupare och mindre spetsig bas där. Är de bästa tips jag kan ge. Hjälper det dig något?

Låten i sig är skön. Väldigt mycket detaljer och rhytmfigurer. Tempomässigt får trummorna gärna svänga med lite mer.

Grundgroovet är så där skönt livekänsla i. När du improviserar 02:51. Ser den där klubben där du framför din musik framför min ögon.

Alla paddlar i vattnet så att säga. Justera paddeltagen lite bara så vinner når du dina mål!
« Senast ändrad: 14.08.2007, 01:23:52 by 1up »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Basen låter skumt lite midi?  :o Är ju inspelad äkta bas. Ja du skrev hur du spelade in den. Det är på de högre tonerna den låter lite FM över sig. skummo! T.ex. 1.44. Gärna djupare och mindre spetsig bas där. Är de bästa tips jag kan ge. Hjälper det dig något?

Låten i sig är skön. Väldigt mycket detaljer och rhytmfigurer. Tempomässigt får trummorna gärna svänga med lite mer.

Grundgroovet är så där skönt livekänsla i. När du improviserar 02:51. Ser den där klubben där du framför din musik framför min ögon.

Alla paddlar i vattnet så att säga. Justera paddeltagen lite bara så vinner når du dina mål!

1up:
Basen midi,nej.Det är min Warwick som låter helt okomprimerad.Måste lyssna på vilken del du menar,återkommer..

Back.
Josse lirade en oktav högre strax innan reffen.Jag tycker att det funkar perrens.Det blir ju en ökning i intensiteten på det sättet.Så skall det vara! Inge fel på midi sound,men här är det äkta vara.Trummorna då:Ja jag har försökt att få till det här,tycker att slutresultatet inte blev så tokigt.Mera sväng säger du,ja bara jag visste hur..Jag försöker alltid få till live sound på mina mixar,det blir mer äkta på det sättet.Ser ut som om jag har lyckats på denna :D

Tack för comment.

Mvh
Micael/Josse
« Senast ändrad: 14.08.2007, 12:27:35 by Harmonica mike »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Då är finalmixen här..Hur låter det då?

Vi har jagat runt halva stan för att hitta en virvel djävel som funkar :ph34r:
Bastrumman har fått lite nya tramp bla..Highaten fixad,förhoppningsvis..samt lite olika nivåer..

Med detta så vill vi tacka alla som har bidragit med bra inputs kring vårat eviga dilemma - TRUMMORNA!
Speciellt tack till TSM,Larsson,EMULATOR,Wernborg samt EGGHUVUDET (för ditt tips om shakern! )- för att ni öppnat mina öron.
Under förutsättning givetvis,att det låter bra.. :D

Så fram med motorsågarna och fäll Norrlands furorna..

Micael/Josse
« Senast ändrad: 24.08.2007, 13:06:27 by Harmonica mike »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott att lyssna till denna igen. Lyssnar till final mix och kan inte säga att jag har den näst föregående som direkt jämförelse i huvudet. Men det låter välbalanserat, fin stereobredd och alla instrument tydliga i mixen. Bra jobbat på alla sätt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JA, det är tydligt som EQ säger, låter färdigt och proffsigt proddat (?). (Men så är jag inte nån proffs på att prodda gitarrer och ännu mindre munspel och virvlar ;)

Men säger det igen fast du redan vet vad jag tycker; vilken j-kla låt! SKitbra är vad den är!

När kommer skivan? Med sånt här material måste det bli en skiva!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gott att lyssna till denna igen. Lyssnar till final mix och kan inte säga att jag har den näst föregående som direkt jämförelse i huvudet. Men det låter välbalanserat, fin stereobredd och alla instrument tydliga i mixen. Bra jobbat på alla sätt.

Thanx E.
Haft lite huvudvärk kring denna,mest trummorna då..Får för det mesta kritik kring lir och sound på desamma.Då ser det ut som om vi lyckats nu då...Jag tycker att baskaggen skjuter lite väl mycket luft i lurarna,men i monitorerna så funkar det kanon.Nånstans måste man ju ge sig,det mesta går ju att fixa i mastringen.. :D

Tack för positiv feeedback.

Mvh
Micael/Josse


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JA, det är tydligt som EQ säger, låter färdigt och proffsigt proddat (?). (Men så är jag inte nån proffs på att prodda gitarrer och ännu mindre munspel och virvlar ;)

Men säger det igen fast du redan vet vad jag tycker; vilken j-kla låt! SKitbra är vad den är!

När kommer skivan? Med sånt här material måste det bli en skiva!


Per då:
Jo vi tycker också att detta är bland det bättre vi åstadkommit.Donat en hel del i mixen å trumlir/sound sedan förra verren.Fixat slutet med trummor å gura..
Skiva,ja det kommer nog så småningom.Vi har fått ihop till en full längdare.Massor av trum justeringar kvar att göra dock avseende lir å sound.I dagsläget så är 4:a låtar helt klara.Så det är bara 10 kvar..

Tack för positiv feedback.

Mvh
Micael/Josse


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JA, det är tydligt som EQ säger, låter färdigt och proffsigt proddat (?). (Men så är jag inte nån proffs på att prodda gitarrer och ännu mindre munspel och virvlar ;)

Men säger det igen fast du redan vet vad jag tycker; vilken j-kla låt! SKitbra är vad den är!

När kommer skivan? Med sånt här material måste det bli en skiva!


Per då:
Jo vi tycker också att detta är bland det bättre vi åstadkommit.Donat en hel del i mixen å trumlir/sound sedan förra verren.Fixat slutet med trummor å gura..
Skiva,ja det kommer nog så småningom.Vi har fått ihop till en full längdare.Massor av trum justeringar kvar att göra dock avseende lir å sound.I dagsläget så är 4:a låtar helt klara.Så det är bara 10 kvar..

Tack för positiv feedback.

Mvh
Micael/Josse

Ett ex skall till Kina!
:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JA, det är tydligt som EQ säger, låter färdigt och proffsigt proddat (?). (Men så är jag inte nån proffs på att prodda gitarrer och ännu mindre munspel och virvlar ;)

Men säger det igen fast du redan vet vad jag tycker; vilken j-kla låt! SKitbra är vad den är!

När kommer skivan? Med sånt här material måste det bli en skiva!


Per då:
Jo vi tycker också att detta är bland det bättre vi åstadkommit.Donat en hel del i mixen å trumlir/sound sedan förra verren.Fixat slutet med trummor å gura..
Skiva,ja det kommer nog så småningom.Vi har fått ihop till en full längdare.Massor av trum justeringar kvar att göra dock avseende lir å sound.I dagsläget så är 4:a låtar helt klara.Så det är bara 10 kvar..

Tack för positiv feedback.

Mvh
Micael/Josse

Ett ex skall till Kina!
:)

Det skall vi nog kunna fixa.Fast det blir en dyr skiva,det är långt till Kina :lol:

Nu närmar sig hösten Per,lyssnat lite på amma ioli...Blir lika överraskad varje gång ,då jag hör hur bra det är.Så det blir ett annorlunda höst projekt,inget för skivan - mera för själen..

Ha re

Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Låten är fortfarande svinbra och allt är välproddat!
MEN det känns som om det pumpar? Fett med kompressor vid mastringen eller?
Kan ni inte låta någon annan mastra? Det hade varit kul med en mastrare som hade färska öron fått sätta tänderna i detta!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låten är fortfarande svinbra och allt är välproddat!
MEN det känns som om det pumpar? Fett med kompressor vid mastringen eller?
Kan ni inte låta någon annan mastra? Det hade varit kul med en mastrare som hade färska öron fått sätta tänderna i detta!

Fredrik:
Nej vi har ingen kompressor på mastern.En limiter dock..Lite tveksam till om det inte är basen å bastrumman som krockar frekvens mässigt? Det kan vara det du upplever som pumpande.Basen eller bas kaggen kan oxå vara lite för hög..

Väntar in fler kommentarer innan jag tar ställning...Hos mig låter det bra,grejen är ju att få det att låta bra överallt - det är det som är det svåra.

Mastring:Absolut,alla våra låtar skall iväg för mastring så fort jag har grundmix/lir i ordning..

Mvh
Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Lyssnade igen och det är nog bas o bastrumma som krockar.
Bastrumman låter bra när den kommer själv så det är kanske basen som skall skäras, vet att jag brukar alltid få skära basen massor innan den passar in i musiken, brukar i regel aldrig boosta nån frekvens i basen utan endast skära.
Annars kan du ju sidechaina så att bastrumman (eller basen) duckar varje gång bas och bastrumma krockar?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Det skall vi nog kunna fixa.Fast det blir en dyr skiva,det är långt till Kina :lol:

Hehe, den kostnaden kan jag nog klara :)

Citera
Nu närmar sig hösten Per,lyssnat lite på amma ioli...Blir lika överraskad varje gång ,då jag hör hur bra det är.Så det blir ett annorlunda höst projekt,inget för skivan - mera för själen..

Ja just det, skall lyssna på det och mina utsvävningar. Vill inte att det skall låta kinesiska nudlar helst, när ursprungsmelodin är cappriciosa.

Vill du ha mer klassiskt lyssna på BEtrayal march (kanske namnbyte) som jag börjar bli väldigt nöjd med......

« Senast ändrad: 24.08.2007, 13:10:13 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt bra låt. Tror jag har kommenterat den nån annanstans tidigare?

Munspelsfraserna i solot låter emellanåt väldigt slentrianmässiga och oengagerade för att komma från dig. Omtagning! :angry: (Tex. vid 2,43)

Och så var det trummorna. Öppen hihat från EZ låter apa och funkar inte alls. Den låter banne mig som mig gamla Casio-keyboard från -86.  :o Stäng hihaten så funkar det nog tror jag. Mycket elakare eq på virveln behövs också.

Mycket fint spelat annars på alla håll. Snyggt gitarrspel och sound på densamma.

 :)


Stefan:
Nää,denna har du nog inte hört tidigare..Munspelet då,som du hör så är det 3 tagningar.Jag blev inte heller nöjd med övergången till sticket(antar att det är det du menar).Får väl lira igen då :D
Drumsen:Ja ja..Min akilles häl.Hur jag än försöker så vill det inte riktigt.Fillsen verkar funka,i övrigt så är det loopat.Kanske jag skulle skippa loop tänket och lira lite mer keydrums istället..Förmodligen så är jag bara lat :lol:

Du menar att jag skall brighta upp virveln? Testar det då..

Nu blir gura polarn glad,det är han som har lirat guror å bas..

Tackar för mycket värdefull feedback.

Mvh
Micael


Fortfarande en mycket bra låt. Det slentrianmässiga munspelet dröjer sig tyvärr kvar lite. 2,43-frasen som jag tog som exempel är kvar. Hihaten låter mycket bättre nu, och virvel tänkte jag inte nämnvärt på så den är också ok. Däremot så pumpar hela mixen, och jag tycker inte det klär detta arr särskilt snyggt. Lätta på masterkompressorn lite tycker jag.

Edit: meckat med fontstorlek
« Senast ändrad: 24.08.2007, 14:23:19 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gott sväng som attan. och tack för tacket :D

Lyssnar i skräplådor, i detta låter det helt klart...återkomer efter bättre lyssning!


kalas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Väldigt bra låt. Tror jag har kommenterat den nån annanstans tidigare?

Munspelsfraserna i solot låter emellanåt väldigt slentrianmässiga och oengagerade för att komma från dig. Omtagning! :angry: (Tex. vid 2,43)

Och så var det trummorna. Öppen hihat från EZ låter apa och funkar inte alls. Den låter banne mig som mig gamla Casio-keyboard från -86.  :o Stäng hihaten så funkar det nog tror jag. Mycket elakare eq på virveln behövs också.

Mycket fint spelat annars på alla håll. Snyggt gitarrspel och sound på densamma.

 :)


Stefan:
Nää,denna har du nog inte hört tidigare..Munspelet då,som du hör så är det 3 tagningar.Jag blev inte heller nöjd med övergången till sticket(antar att det är det du menar).Får väl lira igen då :D
Drumsen:Ja ja..Min akilles häl.Hur jag än försöker så vill det inte riktigt.Fillsen verkar funka,i övrigt så är det loopat.Kanske jag skulle skippa loop tänket och lira lite mer keydrums istället..Förmodligen så är jag bara lat :lol:

Du menar att jag skall brighta upp virveln? Testar det då..

Nu blir gura polarn glad,det är han som har lirat guror å bas..

Tackar för mycket värdefull feedback.

Mvh
Micael


Fortfarande en mycket bra låt. Det slentrianmässiga munspelet dröjer sig tyvärr kvar lite. 2,43-frasen som jag tog som exempel är kvar. Hihaten låter mycket bättre nu, och virvel tänkte jag inte nämnvärt på så den är också ok. Däremot så pumpar hela mixen, och jag tycker inte det klär detta arr särskilt snyggt. Lätta på masterkompressorn lite tycker jag.

Edit: meckat med fontstorlek

Steffo då:
Jo munspelet,nja jag släpper igenom det då det är rätt grymt lirat före..Mixen då: Jo det är fler som klagat.Jag har ju ett hammond komp dovt och kort lirat mot bas å klubban,antar att det blir till att skära lite i de frekvens områdena..Jag har ingen kompressor på totalen,endast en limiter..Highaten å virveln hemma? JAAAAAA!!! Där satt den.

Tack för comment,nu är jag allt lite gladare :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
gott sväng som attan. och tack för tacket :D

Lyssnar i skräplådor, i detta låter det helt klart...återkomer efter bättre lyssning!


kalas!

Emu då:

Mycket välkommen tillbaka,blir intressant att höra vad du tycker om virveln.
Rattat en hel del i denna...

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Drar väl på med en le bömp här oxå då vi donat en hel del i denna.
Lite rädd för att jag har mixat bort mig..Har jag det? Är trummorna/Basen/bas kaggen/ för starka alternativt fel mixade sinsemellan eller fel eq:ade?

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Svårt att säga vad som gör det, men trummorna pumpar. Väldigt illa. Och det blir tungt (och tunt) att höra på det här. Personligen skulle jag låta trummorna leva ut, låta akustiska, och ganska .. ja , okomprimerade (detta betyder inte att de skulle vara okomprimerade, det skulle bara inte få höras att de är komprimerade). Överlag sitter trummorna väldigt i bakgrunden.

Resten låter väldigt bra, och balanserat, gillar att resten har värme. Gillar trumsoundet för övrigt också, mest av dina låtar hittils. Är trummorna komprimerade separat och i grupp, eller bara i grupp, eller bara separat, eller på nåt annat sättsom jag inte räknat upp?

Månntro trummorna pumpar lika illa utan det andra materialet, eller är det meterialet sammanslaget som gör det? Du nämner limiter - hur många dB tuggar den på mastern? Skulle kanske köra 1-2 kompressorer då före limitern, föär att mjuka av peakarna, förrän limitern. Kolla att du har rejäl release på limitern också, 1 sekund (1000 ms), det kan hjälpa.

Edit: Mjah, sjunde lyssningen, och problemet ligger kanske också i basen, Alltså förutom det andra. Möjligtvis att basregistret är fullt, och limitern spyr pyton på de lägre frekvenserna? Sidechain - bas mot bastrumme eller vice versa. Kan vara en lösning. En kompressor med intern sidechain (HPF) på master, så att all volym inte behövs tas ut med limitern. Kan vara en lösning.

« Senast ändrad: 29.08.2007, 19:55:00 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svårt att säga vad som gör det, men trummorna pumpar. Väldigt illa. Och det blir tungt (och tunt) att höra på det här. Personligen skulle jag låta trummorna leva ut, låta akustiska, och ganska .. ja , okomprimerade (detta betyder inte att de skulle vara okomprimerade, det skulle bara inte få höras att de är komprimerade). Överlag sitter trummorna väldigt i bakgrunden.

Resten låter väldigt bra, och balanserat, gillar att resten har värme. Gillar trumsoundet för övrigt också, mest av dina låtar hittils. Är trummorna komprimerade separat och i grupp, eller bara i grupp, eller bara separat, eller på nåt annat sättsom jag inte räknat upp?

Månntro trummorna pumpar lika illa utan det andra materialet, eller är det meterialet sammanslaget som gör det? Du nämner limiter - hur många dB tuggar den på mastern? Skulle kanske köra 1-2 kompressorer då före limitern, föär att mjuka av peakarna, förrän limitern. Kolla att du har rejäl release på limitern också, 1 sekund (1000 ms), det kan hjälpa.

Edit: Mjah, sjunde lyssningen, och problemet ligger kanske också i basen, Alltså förutom det andra. Möjligtvis att basregistret är fullt, och limitern spyr pyton på de lägre frekvenserna? Sidechain - bas mot bastrumme eller vice versa. Kan vara en lösning. En kompressor med intern sidechain (HPF) på master, så att all volym inte behövs tas ut med limitern. Kan vara en lösning.



Jizes vilken bra feedback Tsm..
Nu har du satt griller i huvudet på munspels lirarn..Närå,tror nog att jag skall fixa detta med din eminenta och utförliga beskrivning.Jag tror att mycket ligger nog i det du säger om basen å baskaggen.
Sidechangning kan vara den bästa lösningen.Jag tycker att även sången påverkas så du har nog ett par poänger i att det kan vara det andra som spökar lite.Det kan ju vara så att jag måste skära bort de låga och tärande frekvenserna ur hammond, gura komp, å sång.
Därefter åtgärda basen å kaggen..Lyssnar jag på de enskilda insatserna så låter det bra.När allt är tillsammans så uppstår problemet.Trummorna låter guld ensamma..Kul att du gillar dom,upptäckte att det fanns ett antal olika alternativ till virvel/baskagge  bland annat..Man lär så länge man lever :D

Kanske kryper trummorna fram lite om jag får lite "briljans" i mixen,med avseende på bumligheten..
Vad har jag då gjort med trummorna,ingen kompressor.Endast lite eq på virveln å bas kaggen,samt lite dist på virveln.Så det finns nog en hel del att göra avseende sound via komprimering..

Nu gör jag så här:öppnar mixen och mutar limitern.Lyssnar på vad som händer..Därefter eq:ar jag bas,baskagge.Alternativt komplimering med side chain..Funkar inte det,så ger jag mig på de enskilda insatserna tills jag har hittat källan till oljudet.Lyckas jag få till en "ren" mix med lite skärpa så går det väl att fixa lite tryck/bas i mastringen..eller?

Nåväl,mången tack för din utförliga beskrivning,nu skall det skruvas,Slänger upp den så fort jag är klar..

Mvh
Micael



Utloggad tsmalmbe

Lägger du upp en mix utan limiter, så hör vi ju på direkten om du har problemet där, eller någon annanstans!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lägger du upp en mix utan limiter, så hör vi ju på direkten om du har problemet där, eller någon annanstans!


Då gör vi så,jag lägger upp  en olimiterad mix här på en liten stund..loggar u...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja då är den här den olimiterade versionen...Överlag så blev det ju en hel del skillnad
på mixen...huga!
Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Ja, mixen låter bra. Trummorna fick just det jag var ute efter, de låter akustiska, och nära, sympatiska och varma. Mycket bättre soundmässigt. Som om trummisen skulle gilla att spela din sång. Nu varierar dom dock i nivå fortfarande hit och dit, och pumpandet finns kvar. Så: problemet till pumpandet ligger i din mix, och limitern gjorde det bara sjufalt värre. Hurudana kompressorer har du överlag på din mix, de olika spåren? Och vilka kompressorer använder du? Har du någonslags automatiseringar nånstans?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja, mixen låter bra. Trummorna fick just det jag var ute efter, de låter akustiska, och nära, sympatiska och varma. Mycket bättre soundmässigt. Som om trummisen skulle gilla att spela din sång. Nu varierar dom dock i nivå fortfarande hit och dit, och pumpandet finns kvar. Så: problemet till pumpandet ligger i din mix, och limitern gjorde det bara sjufalt värre. Hurudana kompressorer har du överlag på din mix, de olika spåren? Och vilka kompressorer använder du? Har du någonslags automatiseringar nånstans?



Ja på sången ligger det en limiter..I övrigt så är det inga kompressorer.Lite automatiseringar på guror å sång å bas..that´s it..
Jag hör att det brister lite i de olika ljud nivåerna i mixen nu..Antar att Master limitern kom in tidigt i arbetet,så den har nog legat och stört/rättat till mixen eftersom.Jag mixar om allt utan limiterande nånstans och försöker få till balansen,så jag får ett bättre utgångsläge.Låter det klokt? Möjligen så får jag ta om sången,i fall signalen är för vek..

En fråga till,påverkar automatiseringar mixen negativt? För mig så är det lättare att jobba så.Jag försöker alltid att få de olika tagningarna så jämna som möjligt nivåmäsigt redan i inspelnings skedet.Missarna brukar jag automatisera.Kanske är komprimering att föredra,men jag vet inte..

Tacksam för svar..

Micael


Utloggad tsmalmbe

Ja på sången ligger det en limiter..I övrigt så är det inga kompressorer.Lite automatiseringar på guror å sång å bas..that´s it..

På sången rekommenderar jag kompressor. Antress LA-2A är lätthanterlig, och adekvat. Trots allt skit som sägs om den. En limiter ändrar inte på dynamiken, bara klipper av. En kompressor jobbar på hela materialet, inte bare peaker. Det ger en mjukare röst. MEN - sångmixen var det inga fel på nu, vilket betyder att du kanske inte i det här fallet behöver ändra något där. Sjunger man jämnt, kan man ju klara sig utan kompressor (=inte jag).

Berätta om dina automatiseringar - har du ritat in volymkurvor då? Jag föredrar att ta de olika tagningarna på olika spår, och ställa volymen via reglarna. Jag använder automatisering endast för specialeffekter (abrupta panoreringar, absurda sendningar etc.).

Jag hör att det brister lite i de olika ljud nivåerna i mixen nu..Antar att Master limitern kom in tidigt i arbetet,så den har nog legat och stört/rättat till mixen eftersom.Jag mixar om allt utan limiterande nånstans och försöker få till balansen,så jag får ett bättre utgångsläge.Låter det klokt? Möjligen så får jag ta om sången,i fall signalen är för vek..

Ja, kompenserar du masterlimitern hela tiden då du mixar, så uppnår du högst något godtyckligt. Men får du till en bra mix, kan masterlimitern ge ett höj utöver det godtyckliga. Lite filosofisk kanske. Jag tycker det är klart bättre att mixa utan något på mastern. Sen om du vill "provlyssna" med din limiter  - OK. Men blir nånting störande med limitern, så kanske det behövs annat än en limiter på master (=vid masteringen). Så om det låter pyton med limiter, men mixen låter bra, då är felet ju inte i mixen, utan i hur man gör "masteringen". Masteringen skrev jag lite om i en annan tråd, så jag tar inte det pånytt här.

En fråga till,påverkar automatiseringar mixen negativt? För mig så är det lättare att jobba så.Jag försöker alltid att få de olika tagningarna så jämna som möjligt nivåmäsigt redan i inspelnings skedet.Missarna brukar jag automatisera.Kanske är komprimering att föredra,men jag vet inte..

Jag tycker automatisering gör saker krångligt. Jag jobbar i Cubase. Brukar högst göra "fadeouts" på de inspelade partierna, eller volymjusteringar direkt på dem, om det behövs. Som, jag skrev ovan, är automatisering för mig en specialeffekt. Att få det jämnt i inspelningsskedet är ju aldrig fel. Bara man inte koncenterar sig på nivåer mera än själva framförandet. Jag spelar alltid in mitt material genom kompressor också. Inte megamassor, men passligt. Trevligare att jobba med lite tjockare korvar (=ljudspårens utseende, än tunna pyttestreck, som har usel S/N-ratio. På sånggruppen (dit jag styr alla mina sångtagningar/spår), lägger jag ofta en eq och en LA-2A. Mycker enkelt, ofta lite basklipp, och diskanthöj (mindre eq nuförtiden, då jag eq:ar vid inspelninsskedet via min channelstrip*). LA-2A:n är perfekt, eftersom det är bara att dra i en ratt, och så låter det helt enkelt bra. Muy simplex - perfecto. Hatar att försöka använda kompressorer med attack/release/gate och alla jävla parametrar. Nej, såna kompressorer fungerar bäst på separata trumspår. På tal om enkla kompressorer, investerade just i en kompressor som har "threshold" och  "output level" -inställningar, inget annat. Alltså så enkelt det bara kan bli. Den är perfekt på bl.a distgitarrer (har inte hunnit testa annat ännu!). Man behöver egenligen bara använda on/off-knappen liksom :)

Men: kompressorn är ju ett dynamiskt verktyg, som jobbar ju mera desto starkare material. Det uppnår du inte genom automatisering. Kompressorn arbetar på millisekunders noggranhet, vilket skulle innebära att du fick zooma in på din wave, och rita in automatiseringarna på 1/1000-dels nogrannhet. Så, kompressorer är nog a och o i modern musik. Att "rita bort" de värsta peakarna kan man ju göra, om inspelningen gåt fatalt åt skogen, och det är sista tagningen och halsen rinner blod. Kompressorn fungerar rätt då man inte hör att den är där, men tar man bort den låter spåret fasansfullt amatörmässigt.

Oj vad det blev långt inlägg idag.

*) jag har en presonus eureka som preamp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil