Kontrollrummet

Musikvideo - Ljudanläggning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hej

Jag och en kompis har startat ett musikvideoföretag och ska låta banden spela till sin inspelade musik. (uppenbart)
Vad behöver man för ljudanläggning för att kunna överrösta trummorna så att de i bandet hör någonting?
Räcker det med en bergsprängare eller måste man ha ett PA?
Våran budget är låg och vi skulle behöva ha det så billigt som möjligt + att vi är okunniga på PA-fronten.

Några förslag?

/Martin



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror du behöver ett PA och att banden ofta redan har det! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Har tänkt på det och de skulle kunna funka.
Var till stans musikaffär och de föreslog en aktiv högtalare. Kollade på en PS-2A, behövs det mer eller duger den?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om man har pondus och bandmedlemmarna är tillräckligt coola borde man kunna få bandet att ha tillräckligt låg volym så att era ljudförutsättningar fungerar. Varför ska de behöva spela med volym alls? Trummisen måste förstås slå på trummorna och låta men han borde kunna hålla takten till det inspelade ni spelar upp. Övriga medlemmar borde kunna låtsas göra sina grejer? Eller tänker jag fel och missar nånting?
« Senast ändrad: 13.04.2011, 16:09:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man har pondus och bandmedlemmarna är tillräckligt coola borde man kunna få bandet att ha tillräckligt låg volym så att era ljudförutsättningar fungerar. Varför ska de behöva spela med volym alls? Trummisen måste förstås slå på trummorna och låta men han borde kunna hålla takten till det inspelade ni spelar upp. Övriga medlemmar borde kunna låtsas göra sina grejer? Eller tänker jag fel och missar nånting?
Sitta och fjuttslå på trummorna när man spelar in video blir nog inte så snygg i bild så därför krävs lite kraft i ljudet så man inte hamnar offbeat i videon. Övriga medlemmar spelar utan volym normalt sett ja.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om man har pondus och bandmedlemmarna är tillräckligt coola borde man kunna få bandet att ha tillräckligt låg volym så att era ljudförutsättningar fungerar. Varför ska de behöva spela med volym alls? Trummisen måste förstås slå på trummorna och låta men han borde kunna hålla takten till det inspelade ni spelar upp. Övriga medlemmar borde kunna låtsas göra sina grejer? Eller tänker jag fel och missar nånting?
Sitta och fjuttslå på trummorna när man spelar in video blir nog inte så snygg i bild så därför krävs lite kraft i ljudet så man inte hamnar offbeat i videon. Övriga medlemmar spelar utan volym normalt sett ja.

Borde inte vara några problem för trummisen om han rä van att hålla takten.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
om man tejpar under cymbalerna så låter dom inte mycket. och ja trummorna är det enda som kommer låta.
så behövs bara någonting som kan överrösta de så att bandet hör musiken liksom.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man har pondus och bandmedlemmarna är tillräckligt coola borde man kunna få bandet att ha tillräckligt låg volym så att era ljudförutsättningar fungerar. Varför ska de behöva spela med volym alls? Trummisen måste förstås slå på trummorna och låta men han borde kunna hålla takten till det inspelade ni spelar upp. Övriga medlemmar borde kunna låtsas göra sina grejer? Eller tänker jag fel och missar nånting?
Sitta och fjuttslå på trummorna när man spelar in video blir nog inte så snygg i bild så därför krävs lite kraft i ljudet så man inte hamnar offbeat i videon. Övriga medlemmar spelar utan volym normalt sett ja.

Borde inte vara några problem för trummisen om han rä van att hålla takten.  ;)

Och nästan träffa trummorna. Nä du. Det kommer se miffo ut  ;)

Få som är så tajta att det räcker att räkna in dom och så håller dom exakt beat genom hela låten. Grunden kanske inte ens är inspelad till klick och kanske driver lite i tempot och då hjälper det inte att kunna hålla takten. Medhörning är nog ett måste.
« Senast ändrad: 13.04.2011, 19:03:41 by Wernborg »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Två aktiva lådor eller ett PA med slutseteg och två passiva lådor. En låda vid trummisen och en framför musikerna. Detta är nästan ett krav om du vill att det ska se naturligt ut. Musikerna måste få känna sig trygga och kunna rocka loss till stark volym....annars kommer dom att hålla tillbaka för att det känns löjligt att stå och hoppa och se cool ut till fjuttvolym!


Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Två aktiva lådor eller ett PA med slutseteg och två passiva lådor. En låda vid trummisen och en framför musikerna. Detta är nästan ett krav om du vill att det ska se naturligt ut. Musikerna måste få känna sig trygga och kunna rocka loss till stark volym....annars kommer dom att hålla tillbaka för att det känns löjligt att stå och hoppa och se cool ut till fjuttvolym!

Okej, har du något förslag på VILKA aktiva lådor eller PA, slutesteg, lådor?
De är klart att de måste få rocka till hög volym, men vet inte vad man behöver för prylar så de är mest de jag undrar över.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det behöver inte alls vara nåt fancy och svälva ljudkvalitén är inte så viktig.

Två sådana här skulle säkert kunna räcka bra

http://www.thomann.de/se/the_box_pa108a_aktive_fullrangebox.htm + ett litet mixerbord. (tänk också på att det är rätt bra att skicka signalen i mono, är det en stereomix så kan det kanske bli lite skevt om musikerna och trummisen hör olika saker)



Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
tack, ska kolla vidare på liknande. som du säger så har ju kvaliten ingen stor betydelse, ska ju bara syncas till de inspelade ljudet.

har för mej att mixerbord är SVINdyra? och så behöver man ju sladdar för att linka lådorna?
finns det inte bara en adapter man kan köpa så man kopplar in tex en cdspelare till en av dom?

Våran budget är liten men får satsa på nåt i den stilen


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
tack, ska kolla vidare på liknande. som du säger så har ju kvaliten ingen stor betydelse, ska ju bara syncas till de inspelade ljudet.

har för mej att mixerbord är SVINdyra? och så behöver man ju sladdar för att linka lådorna?
finns det inte bara en adapter man kan köpa så man kopplar in tex en cdspelare till en av dom?

Våran budget är liten men får satsa på nåt i den stilen

Ett mixerbord för erat behov är långt ifrån svindyrt  :)

http://www.thomann.de/se/phonic_am_120_mk_ii.htm


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åk ner till musikaffärn och hyr ett par aktiva lådor över dagen. Kan inte kosta många hundralappar. Ta med musiken på en mp3-spelare.

Klart!  :D


Utloggad ImNinja

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Okej tack för hjälpen alla! har fått en liten bild över vad som behövs nu :)
Bara cashen som fattas!

Smart med att hyra, han nämnde det när vi va där så kanske ska satsa på det.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Det fins speciella gummiplattor för att lägga över skinen, fins även dämpning för cymbaler. Om du ser på vissa Tv pogram eller vissa videos så ser du oftast svarta gummiplattor på skinnen, de fins i alla storlekar.
Det fins att köpa på de flästa välsorterade musikafärer som har trummor, kolla musikbörsen, om de ej har hemma går det säkert att beställa.
Ett lätt och pracktiskt sätt att sösa problemet.
Det går även att tillvärka själv av gummi eller om man fyller trumman med skumgummi och sätter en skinbit över cymbaler.
Johan


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil


En video vi spelade in för några veckor sedan! Använde ett slitet PA till musiken bara tanken kunde höras av trummisen!
Ett bra tios är att du fixar låten ca. 25 % snabbare och spelar till den, sedan när du klipper drar du ner hastigheten så det passar orginal låten och då ser det lite proffsigare och mer slowmo coolt ut! :)

HOMOFILMJÖLK


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett bra tios är att du fixar låten ca. 25 % snabbare och spelar till den, sedan när du klipper drar du ner hastigheten så det passar orginal låten och då ser det lite proffsigare och mer slowmo coolt ut! :)

Kul, det har jag inte tänkt på! Tack för tipset!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google