Kontrollrummet

2.1 eller 5.1 eller 7.1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hur ska man göra för att en 2.1 mix inte ska låta general knas i en 5.1 anlägning?
är man tvungen att börja mixa i 5.1 ?

Jag har gjort mixar som låter helt ok från 2.1 till 5.1 men vet inte vad man gjort för att man fått det att funka
och i bland blir det en hel del märkliga mixar från 2.1 till 5.1.
 
allt fler börjar ju använda 5.1 som standard på stereon

finns det någon plugg som kan rätta till detta bekymmer? eller har någon något bra tipps?
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vill du att mixen ska vara anpassad för 5.1 så får du skaffa anläggning för det. Det finns inga genvägar eller magiska pluggar. Du måste i alla fall lyssna i 5.1 för att höra efter att det funkar och låter bra.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Vill du att mixen ska vara anpassad för 5.1 så får du skaffa anläggning för det. Det finns inga genvägar eller magiska pluggar. Du måste i alla fall lyssna i 5.1 för att höra efter att det funkar och låter bra.

Hej odrörir njaaee inte anpassad men låta mindre tokigt
mistänkte att det inte finns några bra genvägar men
undra om det räcker att referens kolla med en hemmastereo 5.1.. eller om man måste skaffa fler burkar
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Hur ska man göra för att en 2.1 mix inte ska låta general knas i en 5.1 anlägning?
är man tvungen att börja mixa i 5.1 ?

Jag har gjort mixar som låter helt ok från 2.1 till 5.1 men vet inte vad man gjort för att man fått det att funka
och i bland blir det en hel del märkliga mixar från 2.1 till 5.1.
 
allt fler börjar ju använda 5.1 som standard på stereon

finns det någon plugg som kan rätta till detta bekymmer? eller har någon något bra tipps?

"allt fler börjar ju använda 5.1" I så fall är det 5.1 användarna som inte kan hantera sin anläggning och det tycker inte jag är något du ska behöva "justera" ditt sätt att mixa/koda din musik. En rätt konfigurerad bio anläggning, 5 eller 7 + 1 eller vad som är modernt denna månad, ska automatiskt känna av 2ch formatet och välja bort alla kanaler utom L+R och (om så är konfigurerat) Sub kanalen, uppspelning i 2.1 alltså.

Sen finns det ju de som tycker det är ballt att ställa in receivern i nåt fx läge som "Arena", "Club" "idontknowshitaboutsound" mode och då är det vanligtvis kört pga att alla inkällor oavsett format manglas ut i 5.1 genom denna korkade funktion. Det är ungefär som när man var på fest när man var 14 och någon alltid drog upp tv's färgintensitet till max. För att det var ju ballt.
Kommer att tänka på ett sound mode min Sony reciver har, Night Theater! i 5.1 låter det precis som man smugit in på en stor och tom biograf och satt sig längs bak och hukar för att det är en porrfilm långt där framme. Så låter Night Theater, kul i 30 sekunder och totalt oanvändbart. Det är ju ingen ljudmiljö man vill sin hårt framsvettade musik ska spelas i.

Förövrigt kan väl de flesta receivrar ställas in så att det spelar upp olika in källor med manuellt satta inställningar för de flesta parametrar, bas, diskant högtalar konfig etc.
Min Sony kan det iallafall. Jag har lite olika inställningar om det är radion eller DVD eller datorn som är källa. Men det innebär ju förstås att man måste bläddra lite i manualen vilket nog sitter långt inne för många.

Alltså, skit i X.1 formaten om det är vanlig musik det gäller. att få det låta bra är receiver ägarens ansvar, inte ditt. Konsertfilm på DVD är en annan femma. Jag har några riktigt bra med 5.1 mix. Men helt naturligt är det mest publikljud i satelliterna.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist