Kontrollrummet

Tokai - You made me happy (You make me sad)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag fortsätter på rocklinjen ett tag till...

Texten är mest blaj, så jag lägger inte ut den, bara för ha nåt att komma igång med.
Jag har 8 gitarrer med här: 4 st spelar fiff 1 (Det modifierade Jailhouseriffet), 3 st i riff 2 (Who riffet, som jag kallar det) Vissa utpanorerade, några i mitten.
Ville få till lite feta guror.
Tre syntar. En spelar samma som basen. Dom andra kommer in i refrängen.
Trummorna har en samplad baskagge + en vanlig kagge, hihatar och bongos och koskälla från RMX.

Måste säga att detta är den låt jag gjort mest pålägg på.
Sen är det sång + överstämma och två körer.
 
Är ute på ny mark och har inte riktigt koll på det här materialet.
Tänkte vänta ännu en vecka med att lägga upp låten ,men eftersom halvfärdiga demos är en utmärkt plats att börja på, lägger jag upp denna version som nog kan betraktas som lite oklar. Tips och funderingar? För hög bas, t.ex?

Det finns ett ställe i slutet av låten, innan slutpartiet, där jag gjorde ett misstag när jag skulle klippa och kopiera. Plötsligt uppstod ett lucka som jag tyckte var intressant, men precis innan hörs lite disaharmoni på något instrument, kommer inte på vilket, men det kanske är en bra krydda till innehållet ( i texten)
« Senast ändrad: 15.04.2011, 20:32:26 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul låt - tror den skulle tjäna på att höjas till 128 BPM och på med mer trummor låt det rulla lite. Synten känns nästan lite onödig in med mer ackeriff i stället tycker jag. Texten är väl ok? Som jag uppfattar den i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Det här var en skön låt men en massa intressanta pålägg.
Basen är det som slår mig mest...bra ljud och coola slingor. Coolt att du kör en synt unisont med basen.
Gitarrljudet på "svarsgitarrerna" på verserna diggar jag stenhårt...cleana med aningen dist på.
Trummorna låter bra, dock är virveln lite platt.
Mixen är luftig och bra, sången skulle kunna få mer rymd...känns lite för nära nu i förhållande till resten.
Gott hantverk!!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
syntharna gör det till nåt speciellt..

Är väl inte så förtjust i sångmelodin, men arret har nåt! Speciellt syntharna som flummar till det hela till nåt njutbart...

Kan nästan tänka mig kvinnosång på denna, när du satt texten?? BRA!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: 3 inlägg med 3 diametralt olika tyckanden - ja du...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Bra låt i sann 60-tals anda, väldigt Kinks influerad!
Skön basgång och bra gitarrarr. Det som saknas för att tillföra det där extra tycker jag är
att trummorna måste vara mer aktiva i refrängen (ride och kanske mer energiska tamburiner)
och att sången behöver mer attityd och energi. Ljudet på gitarrer och sång skulle generellt
kunna vara lite mer "skitigt" för den här typen av musik....
Du har fin känsla för sådana här 60-tals låtar!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul låtidé.
det enda jag kommer på är att slasktexten blir lite tjatig men en bätter text är lättare att sjunga med rätt attityd genom hela låten. Nu är det flera ställen du gnistrar i sång och kör men på några ställen är sångaren för tillbakadragen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag gillar arrangemanget och tycker att synthen lyfter det hela.
Det enda jag önskar är mer tryck i rösten.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eddi
Öka tempot blir för mycket att göra om. Men kanske i nån senare version?
Den här låten är ett försök att få ihop guror och syntar till en helhet. Att du föredrar mer gitarrer hellre kan ju tyckas som ett misslyckande.
Texten är inte ok. Man kan göra bra texter på 10 min. men oftast inte.
Kul att låten är kul! Tack.

djonas
Hej! Det finns ett ställe i låten som jag kallar för solot. Det är efter andra refrängen när det stannar upp. Där kommer djembe in, tänkte att där skulle nog också behövas lite djonas också  :)
Kul att bas och bassynt funkar bra ihop!
Fint att du gillar! Tack för lyssning och kommentar!

Dividend

Säger samma sak som till Eddi, fast tvärtom.
Sångmelodin fick här underordna sig alla riffen som finns i låten på gott och ont. En kvinnlig sångerska är alltid bra, oftast bäst. Är det nån du tänker på?
Bra att tycker det är BRA! Uppskattas.

asti
Måste säga att jag inte alls hade nåt 60-tals tankar bakom det här, snarare syntpop från 80-talet, t.ex Devo, Human Leage och sånt. Men 60-tals ränderna går väl aldrig ur.
I upptakten till refrängen kommer tamburinen in, skulle kanske fortsätta med dom in i refrängen och brassa på med lite Keith Moon trummor här och var?
Jag har som sagt många guror med här, finns alltid några man kan dista på mer.
Att sången är lite svag framför allt i verserna har mycket att göra med att texten inte direkt berör mig, svårt att sjunga helhjärtat till en blajtext. Mycket bra kommentarer, asti!

MaxB
Du svarar på precis det jag sa till asti. Helt rätt! Tack ska du ha!

martinm
Kanske gitarrer och syntar ändå gifter sig med varandra.
Som sagt, sången är lite fisig i brist på en text som man uttrycka sig med.
Arret är kanske det viktigaste i den här låten, underbart att du gillar det!

Låten bygger rätt mycket på kontraster: dåtid - nutid, happy - sad, gitarrer - syntar, luftig vers - kompakt refräng, i sångemelodin You made me happy (upp), You make me sad (ner).

Återkommer med ny sång och text.


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Det något slöa tempot och och blandningen av synt/bas är den största behållningen här. Med en riktig text och kanske lite mer framträdande sång kommer det att bli grymt!

Jag tycker inte att du ska ändra tempot men om du vill testa det så behöver du väl inte ta om någonting, egentligen. De flesta DAW klarar ju av att göra en hyfsad timestretch. Det duger väl till att kolla hur ett annat tempo sätter sig, åtminstone.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skitskönt gitarr arr.
Gillar soundet på dom oxo,hur är dom inspelade???
Bra låt,får mig att tänka lite på B52:s och nämda Devo.
Virveln är kanske lite i skrammligaste laget och sången skulle behöva lite mer rockattityd.
Annars full pott..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Piddleton
Vet inte om tempot är så slött, visst kan man öka mer tror att man kanske förlorar gunget. Jag är lite misstänksam mot timestreching, men det är bra när man ska ut och springa lite.
Hoppas det blir grymt nu med lite bättre sång. Texten har dock inte genomgått en större förvandling men tycker den funkar rätt bra ändå i sammanhanget. Jämfört med James Browns texter är detta poesi i den högre skolan.
Tack för lyssning och att du påpekat bra saker

uriah
B-52 igen!? Har knappt hört dom - lustigt. Men Devo, visst.
Det är fyra gitarren i riff 1, alla panorerade hårt höger-vänster. Har en Variaxgura. Använder lite olika gitarrmodeller, kommer inte ihåg vilka, troligtvis Gibson och Fender. I riff två, den som svarar riff 1, är det tre gitarrer. Två är pan. höger-vänster bägge hårt kapade i basen, sen en tredje git i mitten, som ger det speciella ljudet: en 12 strängad Rickenbecker.
Har fixat virveln hoppas jag och sången.
Jag tackar. Kommentarer - ovärderliga.

Har nu lagt en ny förhoppningsvis rockigare sång, men bara på verserna. Refrängen behöll jag. Texten lite förändrad, lagt till lite, omplacerad vissa versrader.
Lite mer aktivitet på trummorna i refrängen.
Fixat virveln som lät lite skramlig. En hihat låg ovanpå + ett clap. Har minskat ner dom. Bytte dessutom ut virvelkaggen till en mer tyngre.
Mer reverb på sången.
Ja, det var väl allt. Bättre nu kanske?
« Senast ändrad: 15.04.2011, 20:43:15 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag skulle velat ha den andra eller första versionen att jämföra med - men det har jag inte nu och det var ju ett tag sedan - i alla fall nu tycker jag låten rullar på bra men kan inte säga vad som blivit annorlunda - kul när du blandar rösten sad/happy det ger en illusion av tvehågsenhet som är bra. Jag tror att jag gillar denna version bättre men jag vet inte varför? Rytmerna är definitivt bättre så mycket kan jag säga med bestämdhet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Eddi
Skillnaden mot denna och denna förra versionen är ny sång, som jag inte vet blev så mycket bättre - svår låt att sjunga, kanske inte passar mig. Lite omstuvning av texten och lite tillägg. Sedan mer fills i trummorna och lite bättre ljud i virveln. Annars är allt sig likt.
Skulle också tycka det var bra om man kunde ha olika versioner uppe i samma tråd, på samma ställe. Men det går bara tror jag om man har den ena låten nånannanstans.
Jag tror dock inte att tvehågsenhet var tanken. Tycker det mer handlar om att saker och ting var bättre förr (i kärlek) än nu, då damen i fråga dragit sin kos. Naturligtvis uppdiktat alltihop vad mig själv belangar (och fortfarande en ganska simpel text)
Rytmerna är bättre tack vare astis förslag att göra trummorna mer aktiva under refrängen.
« Senast ändrad: 16.04.2011, 15:55:03 by Tokai »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå! Nu tycker jag att det blev bättre på både trumm och sångfronten!!
Tack för din utförliga gitarrinfo,fast jag var nog mest ute efter inspelningskedjan,typ om det är uppmickad förstärkare,någon slags POD,eller
helt enkelt någon Datormjukvara???
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej uriah!
Alla 8 gitarrer har gått via Amlitube3. Men jag har bouncat ner dom så jag kan inte längre säga vilka typer av förstärkare, förmodligen Marshall.
utom en, den som emulerar 12 strängad Rickenbecker, den går in i en Fender Twin Reverb.
Riff 1 består av en Gretsch 6120 (mest för Pete Townsend använde en sån för powerackord ibland) och Gibson Les Paul. Dom två git. är eq:ade med Neve 1073
(LiquidMix emulering). De andra två i riff 1 går till en stereobus också med Neve 1073. I princip bara skurna i lägsta basområdet
Gitarrerna (3 st) i riff 2 + en ensam git går alla till samma bus. Sen lite olika reverbmängd på gurorna.
Jag är nöjd med att du undrar om det möjligtvis kan vara uppmickat från en förstärkare. Då har jag kanske nått dit jag velat :)

Tack alla återigen för bra kommentarer! Blir nog ytterligare ett nytt sångpålägg/ny text vad det lider.
« Senast ändrad: 18.04.2011, 13:36:17 by Tokai »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej :D

Jag kan inte ge dej några avancerade kommentarer i tekniskt avseende, men det här låter ur-rockigt..och med det menar jag..á la Stones i sina bästa dagar och jag går igång på det här, helmysigt bara :P

Schysta gitarrer, sången passar till det här, kör järnet bara, tycker jag :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Uj vad mycket gitarrer och inställningar. Jag brukar oftast dra gitarrsladden genom en POD2, thats it, typ...

Nu gnistrar det lite till om sången vid 100 sekunder hörs det att det är George Harrison och polarna som sjunger! Det är lite roligt. Kommer inte ihåg vad gänget hette med det var kanske nån från ELO som gjorde några plattor tillsammans med nån beatle?

Ett ord som är återkommande i texten har svårt att passa in i mitt kritiska öra, i synnerhet då jag tänker på dig som faktiskt arbetar mycket med låtarna du gör. Ordet jag tänker på är Happy.
I den här takten i låten blir betoningen oftast lite olyckligt häääpi istället för häppi  B)
Försökte själv sjunga ordet i låten men det är svårare att få till den snärten i ordet.

Hoppas du kan ta den varma potatisen!  :wub:

Kunde ju fungera med:
You make me sing a song - You make me sad

Då vet man inte vad man ska tro?  :wacko:

Nu ska jag ut och mixa: "Plan 7 - Proletärens klagan"
Hoppas jag inte får kicken om chefen hör den...  :unsure:
Men han vet att jag trivs på jobbet och fattar att det bara är en skojtext!

Edit: Du sjunger som medlemmar från gruppen Travelling Wilburys!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Traveling_Wilburys
« Senast ändrad: 19.04.2011, 07:22:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Marre! Och tack för dina fina ord. Ja, jag är lite inne på lite rock nu, testar gränserna. Fast min röst kanske inte passar in, eller så vet jag inte.
Jag kör så det ryker några varv till - sen blir det väl pop igen.

Hej MaxB!
Ja ovanligt många gitarrer vad mig beträffar. Annars inte så många inställningar, faktiskt ganska få.
Du tänker på Jeff Lynne?
Happy ja. Kan man inte sjunga ut ett ord som normalt uttalas kort? Men det är klart, det är en accent där på -pi. Får tänka över det hela.
Kloka tankar.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Som gammalt Beatlesfan älskar jag den här sorts arr! Doftar lite "Baby you can drive my car", då menar jag ditt snygga arr. Mycket fint avvägt med de olika instrumenten, som aldrig konkurrerar med varann utan istället kompletterar. Riktiga trummor eller programmerat?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar via en urkass monohögtalare. Lekfullt och tidiga Lennon-vibes. Love it!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ibland när jag gör en låt vill jag att den ska låta som en bortglömd tejp av The Beatles. Att ingen upptäckt den förut beror på att den är felmärkt. På den står The Tokai´s, men innehåller i själva verket en unik inspelning av The Betatles från 1967. Jag tycker det är roligt att ge sig på ett såna vansinnesuppdrag.
Vad gäller den här låten så var inte tankarna åt det hållet. Men jag skulle tro, att om jag kunde göra en trash metal, så skulle det ändå finnas spår av The Beatles i den. Så jag blev inte förvånad över associationerna. Det är bara så. Sitter inbyggt på nåt sätt. Andra har säkert samma musikalisk grammatik i sig - men med rötter i andra artister eller grupper.

Tack 91:an och equality för lyssning och värmande kommentarer!
Vad gäller trummorna, 91:an, så är det både och kan man väl säga. Trummorna är BFD 2, samplade från riktiga trummor. I den här låten programmerade av mig. Men fillsen kommer från ett midibibliotek, inspelade av riktiga trummisar och omvandlat till midi. Sen har jag gått in och redigerat lite, så att inte grundkompet spelar när fillsen kommer in och lite sånt. Hihaten är en kort loop som kommer från RMX och går i repeat, men stängt på vissa ställen. Likaså slagverket djembe, kommer också från RMX + tamburinen i refrängen.
Pust. Har inte lagt på så mycket grejer på en låt som den här. Men är småpotatis vad gäller större kommersiella produktioner.