Kontrollrummet

Johan Hurtig, There will never be another you

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jazztrio på två personer. Johan Hurtig spelar piano och bas, hans skolkompis Jens trummor. Det här är en av fyra låtar de gjort som ett projektarbete, kul att de valde min lilla studio.
Johan är 20 år och Jens 17. Bägge spelar typ alla instrument.

Åsikter om ljudet mottages med största tacksamhet!
« Senast ändrad: 22.04.2011, 21:36:25 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag fått lov att lägga ut det här...
Johan Hurtig spelar bas och piano, Jens ? trummor. 20 resp 17 gamla. Jag spelade in o mixade. Kommentarer på ljudet är önskvärt, man behöver inte ljuga för att vara snäll. Men det brukar ni ju inte göra.
http://www.speedyshare.com/files/27892974/01_There_will_never_be_another_you_MP3.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Låter bra tycker jag! Hihat:en kunde nog sänkas en aning.
Duktiga musiker.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej låter hur bra som helst med liret. det ända som jag stör mig på är att det är så torrt
grabbarna måste ha lite mer rymd. mer reverb alltså och då blir det säkert att få skära lite på basen

men men det är ju en smaksak. det är ju lite nytänk med det totaltorra men nä,, inte faller det mig i smaken. mer lokalljud. vore lite coolt och lägga på lite sorl och flaskklirr restaurang ljud typ

duktiga grabbar bra jobbat

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej låter hur bra som helst med liret. det ända som jag stör mig på är att det är så torrt
grabbarna måste ha lite mer rymd. mer reverb alltså och då blir det säkert att få skära lite på basen

men men det är ju en smaksak. det är ju lite nytänk med det totaltorra men nä,, inte faller det mig i smaken. mer lokalljud. vore lite coolt och lägga på lite sorl och flaskklirr restaurang ljud typ

duktiga grabbar bra jobbat

mvh
Det är faktiskt 3,1 sekunders reverb på allt i mixen, även basen o kaggen, (det få stamp han gör på den) När jag mastrade hävde jag på ännu mer av ett kortare rumsreverb reverb. Testade även att ha mer än så här, det lät fult tyckte jag...
På trummorna hörs både rum och reverb tydligt ju...
Gjorde en mix med mindre oh (hihaten) men då blir det ku nästan inga trummor kvar. Bara bas o piano... Tyckte det lät tråkigare. Jag vill att det ska låta modernt, inte som gamla jazzinspelningar utan varken bas eller diskant. Jag har skurit en del diskant i mastermixen... Med mindre hihat svängde det genast sämre tyckte jag med. Men kanske man kunde ta ner den en millimeter...
« Senast ändrad: 11.04.2011, 00:17:15 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller med om reverbet. Längden är inte allt. Mängden är en parameter också. Öka. Dom lirar fint. Och lite safe.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Safe... Ja de gjorde ju grunden med bara piano och trummor. Inte ens kaggetramp. Först kom Johan på att han spelat i fel tonart, så han började kägga om pianot, det gick trögt med bara vispar i lurarna. Då la han dit basen på en slaskpiano, sen gick det lättare. Om man inte vet det kan man knappast höra att det är en sk trickinspelning... Lyssnade nu igen, tycker trumreverbet är ganska tydligt som det är?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnade på mastern o testade att hälla på mer reverb, men tyckte det blev sämre. Ska höra med pianisten vad han säger, han är rejält kritisk på ljud.
Nåt jag funderar på är om pianot är lite vasst? Det är ett digitalpiano av lite dyrare modell, det här ljudet var ett av de minst vassa i det... Jag skar två db vid 10 kz och gasade två vid 125... Men ändå...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vänsterhanden ligger till vänster något lägre i volym och höger handen från mitten och till höger - men det kanske är så man pannar ett piano? Jag kan för lite om jazz-mixar. Håller med om att det låter torrt men det kanske är just det där moderna det. Jag vet i alla fall att jag lyssnade med ett leende på läpparna dom hanterar ju sina grejer väldans bra och nä mixljudet störde mig inte heller. Bra tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Basgitarren låter inte riktigt som jag är van att höra den i denna kategori av musik. Vet inte vad som är annorlunda bara en momentan, spontan feeling jag får.
Vid 260 låter baskaggen ok men vid 264 och 267 låter det som något slår igenom, distar? Är det baskagge och hihat och många saker samtidigt som gör det? Eller är det kanske bara i min lyssning det låter fel?

Skönt lir och sväng trots att de spelar säkert.
« Senast ändrad: 11.04.2011, 07:00:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Lyssnade på mastern o testade att hälla på mer reverb, men tyckte det blev sämre. Ska höra med pianisten vad han säger, han är rejält kritisk på ljud.
Nåt jag funderar på är om pianot är lite vasst? Det är ett digitalpiano av lite dyrare modell, det här ljudet var ett av de minst vassa i det... Jag skar två db vid 10 kz och gasade två vid 125... Men ändå...
Jag reagerade också på att pianoljudet var aningen vasst, men tyckte det var rätt marginellt.
Men det skadar nog inte att försöka få lite mer "värme" där.....


Jay Thomas

  • Gäst
Härligt med lite jazz! :) Bra spelat och en fin "standard", safe som något skrev. Det jag reagerar på att hihatdominansen och den syntetiska basen. Hihaten är i min smak alldeles för hög och basen är det för lite knorr i. Annars tycker jag att det är bra.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för kommentarer!
Klev upp i natt kl 4 och höll på några timmar, komprimerade bla om spår för spår noggrant. Kaggen är en liten burk med "musiksalsdämpning", så det normala odämpade jazzljudet går inte att få ur den, men min Finalizer har bla ett program som heter SIngin Bassdrum, jag körde, Fick bort de distpeakar som var. Hör nu att pianot blev snällare i ljudet också. Panoreringen av pianot ändrar sig ju en hel del beroende på var han spelar, men jag har gasat vänster kanal mer.
Nu är det lite mindre OH och hihat-tramp och mer av själva vispläpet mot skinnet, det var det svårast att få fram utan att det smäller i hela huset när han trycker till på virveln på de små softa trumsolona.
Basljudet ville vi ha lite rörskitigt, nån kontrabasist hade vi ju inte.
Hällde på så mycket reverb jag kunde, med mer började det låta illa...
Ny mix:
http://www.speedyshare.com/files/27899236/01_There_will_never_be_another_you_MP3.mp3
« Senast ändrad: 11.04.2011, 10:35:41 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jazztrio på två personer. Johan Hurtig spelar piano och bas, hans skolkompis Jens trummor. Det här är en av fyra låtar de gjort som ett projektarbete, kul att de valde min lilla studio.
Johan är 20 år och Jens 17. Bägge spelar typ alla instrument.

Åsikter om ljudet mottages med största tacksamhet!

Mix 3:
Att mixa på natten i enbart lurar vet alla inte är så smart... Ändå gör somliga det! Jag var så ivrig o kunde inte sova, vid lyssning i bil mm så framkom att pianot var för svagt o kompet för starkt och vasst. Nu har jag gjort om det fyra ggr till och sprungit ut o in i bilen, så nu får det nog vara bra som det är. Hoppas jag...
Jag fick kaggen att låta lite mindre dämpad med reverb trots att den var full med filtar...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ändrat lite på allt i den här. Mer reverb på trummor, mindre på piano. Minskat bredden på trummorna. Lite mer komprimering och mindre eq-topp på pianot. Småjusteringar på allt.
Makalöst snyggt pianolir av en 20-årig kille. Om tio år kan jag verkligen skryta med de här inspelningarna.

http://www.speedyshare.com/files/28097965/01_There_will_never_be_another_you.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt mysig skön låt gillar sådan här musik gärna mer av det! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är jäkligt bra ursäkta om jag tjatar. :lol:
« Senast ändrad: 23.04.2011, 00:07:27 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha. Nu har jag skruvat klart även på denna låt... Det kanske blir mer inspelningar med Johan framöver. I morrn ska jag se honom live, då spelar han i ett band med bla hans far på bas... Buzzkings heter de då.

http://www.speedyshare.com/files/28097965/01_There_will_never_be_another_you.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)