Aha så du skall alltså locka fram deras läten genom att spela upp olika arters ljud?
Är det inte lättare att lyssna in sig på den lokala faunan beroende på var du traskar och känna igen "live" på så vis som jag antar du är duktig på med ditt fågelintresse, annars måste man ju anta att:
"här kanske det finns storspov...hmmm jag spelar upp ett storspovsläte och ser om någon svarar"
fast man kanske är på helt fel lokal, tolkar jag dig galet fel nu???
Jag hörde & såg så många fina fågelarter därnere i Finistère som jag aldrig hört eller sett tidigare, det var fasen som i paradiset och en otrolig aktivitet både tidig morgon och kväll innan skymning men även dagtid, nattetid hördes kattugglans ho hohohohooh i fallande läte, hanen som hävdar sitt revir? och en annan hane som svarar längre bort i dalgången, fascinerande och magiskt, ibland hördes de skriande honorna men inte lika ofta, en gång flög en sådan plötsligt upp och ovanför mitt huvud från ett träd vid häcken när jag pilsnerfjölade ute i trädgården, lite läskigt...
Deras motsvarighet till skator som har mer brunt i sig etc vet inte vad dom heter kraxar högljutt och enerverande på ett jävligt illa vis, inte vackert alls men i jämförelse låter skatan snäll!