Kontrollrummet

Motukort, kanal 1-2 blir main

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddag. Har kopplat mitt MOTU 2408 till mixerbordet och inspelningarna går utmärkt. Dessvärre har kortet fått för sig att spela upp ALLT ljud i datorn på kanal 1-2 ungefär som main out. Jag kan inte hitta någon inställning som routar allt till dessa kanaler och eftersom jag vill mixa i mitt bord blir det kaka på kaka när jag routar t. ex en gitarr till kanal 3 men den även hörs på 1-2. Är det någon som vet på rak arm hur man ordnar detta, manualen ligger i studion så jag tänkte fråga här först.

Tackarrr.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Gå in i Cuemix console och ändra outputs till tex Headphones på bus 1 så kan du använda kanal ett och två som separata utgångar.
« Senast ändrad: 31.05.2007, 00:10:05 by lavrell »
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Cuemix är svaret. Jag utgår från min 828:a då. Välj vilken "mix" du villa ha, t.ex mix1. Se sedan till att "gain" är på noll på alla utgångar. Därefter kan du välja i Cubase att styra din master till t.ex main eller headphones. Skall du mixa outboard, och du har dina monitorer kopplade till mixern, är det ju helt samma vilken din masteroutput är. Jag antar att du kör dina spår till grupper, och kör ut grupperna till olika separate outputs på Motun, eller?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag blir inte klok på detta. Har försökt som du sa lavrell att ändra outputs i cuemix console, men det gör ingen skillnad. Måste vara jag som tänker fel. Manualjäveln har försvunnit i studioröran så nu är jag clueless. Jag mixar outboard, och får som sagt ALLA kanaler på kanal 1-2 oavsett hur jag skickar dem. Tsmalmberg: Jag tror inte problemet ligger i cubase main-outkonfiguration eftersom det är likadant om jag spelar upp musik ifrån windows media player, det läggs automatiskt på kanal 1-2.

Är det någon som har en aning? :( Jag har 8 kanaler och vill kunna spela in trummor på var och en av kanalerna, vilket jag också kan, men utan att alla trummor(och övriga spår med för den delen) spelas upp som main på kanal 1-2.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har du aktiverat alla I/O i Cubase (eller vilket DAW-program du kör...)? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag kör Cubase SX2. Har Motus 2408 MK3. I cuemixen har jag aktiverat 8 ingångar. I PCI-audio setup har jag aktiverat ingång 1-8 på analoga delen. I cuemixen står förvalt Output: "Bus 1 Analog 1-2". Nästa i listan heter "Bus 2 Analog 3-4" så försöker jag byta hoppar den till en ny bus utan att påverka den första. Kan inte välja headphones där heller.

I Cubase har jag aktiverat 8 kanaler att spela in/spela upp ifrån och dom hamnar precis på den kanal dom ska i mixern. MEN, allting hamnar också som main out på kanal 1 och 2. Vilket innebär att om jag försöker mixa kagge eller virvel som jag har på kanal 1 och 2 så påverkas också alla andra ljud.

Fattar inte hur jag ska göra så att ljuden ENDAST hamnar där jag routar dem. Inget main-out.


Utloggad tsmalmbe

Se till att du har avkruxat "cuemix input includes computer output".

Se till att du har alla kanaler mutade i cuemix (kör direct monitoring via Cubase om du måste).

Alternativt så skall du se till att Bus 1/2/3/4 output står på NONE.  Med 828:an så har jag en bus och mix1/2/3/4, men principen är samma.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Vi måste ha helt olika versioner av cuemix. Hittar ingen "cuemix includes computer output", för övrigt har jag inte valet NONE i output.. I outputrutan kan jag välja Analog 1-2/3-4/5-6/7-8 och detsamma på ADAT och TDIF. INGET annat. :( Det enda jag har i min cuemix är INGÅNGAR, och mutar jag dem blir det ju inget ljud överhuvudtaget in i datorn?


Utloggad tsmalmbe

Egentligen har du rätt. De där bus mix1/2/3/4-grejerna pillar jag direkt på apparaten. Men det motsvarar datorns bus1/2/3/4. Och på outputten kan jag välja DISABLED, vilket är samma som none om man pillar på apparaten. Och nivåerna du ställer in i cuemixen har inget med det du spelar in att göra, det enda cuemixreglarna ställer är hur mycket av varje kanal går DIREKT till den output du valt. Det är alltså en medlyssningsfunktion.

Ps. Kolla filemenyn, femte raden uppifrån.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Vi måste ha helt olika versioner av cuemix. Hittar ingen "cuemix includes computer output", för övrigt har jag inte valet NONE i output.. I outputrutan kan jag välja Analog 1-2/3-4/5-6/7-8 och detsamma på ADAT och TDIF. INGET annat. :( Det enda jag har i min cuemix är INGÅNGAR, och mutar jag dem blir det ju inget ljud överhuvudtaget in i datorn?

Cuemix för firewire och Cuemix för PCI-424 fungerar inte likadant. Aktiverar och avaktiverar outputs gör du i PCI-audio console (om jag minns rätt heter det så) eftersom du har ett 424-system. Om outputsen är aktiva där borde du hitta dem i ditt hostprogram och sen är det bara att skicka ut till bordet. Hoppas jag inte missar nån viktig info i tråden så informationen är värdelös :)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Det är hemskt. Jag har försökt allt, jag har frågat här och på Unicornation-forumet. Ingen verkar kunna ge ett rakt svar. Hoppas det är jag som inte fattar hur man ska göra bara.

Jag har 424-versionen, och det har inte tsmalmbe och där är förmodligen skillnaden som du säger Elof. Och mycket riktigt så kan jag aktivera och avaktivera outputs där, men det handlar inte om det. På nån vänster så körs alla kanaler ut på 1-2 trots att dom inte är routade dit nånstans.

Har någon varit med om samma problem eller vet hur man löser det? :(


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det är hemskt. Jag har försökt allt, jag har frågat här och på Unicornation-forumet. Ingen verkar kunna ge ett rakt svar. Hoppas det är jag som inte fattar hur man ska göra bara.

Jag har 424-versionen, och det har inte tsmalmbe och där är förmodligen skillnaden som du säger Elof. Och mycket riktigt så kan jag aktivera och avaktivera outputs där, men det handlar inte om det. På nån vänster så körs alla kanaler ut på 1-2 trots att dom inte är routade dit nånstans.

Har någon varit med om samma problem eller vet hur man löser det? :(

Låter mysko... Om du hittar alla outs i ditt hostprogram så är det nog inget på motun som ska ställas in, utan någon inställning i ditt hostprogram. Vad jag vet så (om du skickar från din host ut genom olika kanaler i motun) kan man inte på nått sätt (inte ens av misstag :)) summera flera outputs till main i vare sig cuemix eller audio console. Det har högst sannolikt inte med inställningarna där att göra alltså.
Vad kör du för program?


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag kör Cubase SX 2.0... Men jag fattar det inte, inställningarna i Cubase är ju så raka och enkla. Under VST Connections har jag lagt till bussar för kanal 1-8, både på input och output.

I mixern får jag då upp 8 stycken main outs, och alla är routade 1-1, 2-2, 3-3, osv. Men likförbannat envisas 3,4,5,6,7,8 att hamna på 1 och 2. Kommer du på någon mer möjlighet Elof?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag kör Cubase SX 2.0... Men jag fattar det inte, inställningarna i Cubase är ju så raka och enkla. Under VST Connections har jag lagt till bussar för kanal 1-8, både på input och output.

I mixern får jag då upp 8 stycken main outs, och alla är routade 1-1, 2-2, 3-3, osv. Men likförbannat envisas 3,4,5,6,7,8 att hamna på 1 och 2. Kommer du på någon mer möjlighet Elof?

Jag har faktiskt aldrig jobbat i Cubase, så där kan jag inte hjälpa dig. Någon annan?


Utloggad tsmalmbe

Jag har aldrig träffat på någon defaultrouting i Cubase som skulle orsaka det där fenomenet. Som sagt, det är väldigt enkelt hur man routar under VST Connections, och du kan ha bara 1 kanal "per connection".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Det är väldigt skumt, ungefär dom svaren har jag fått överallt. Men det lär ju inte vara något "fel" i hårdvaran i ljudkortet så allt hörs på kanal 1-2? För det är alltså en ren main-out, det är inget läckage eller liknande.


Utloggad tsmalmbe

Tippar på att vi tar lite Cubase-screenshots till nästa, och ser över den biten. Ett fel i hårdvaran ger sällan såna här utslag..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
lade märke till samma sak, fast jag brydde mig inte så mkt just då..... När jag letade efter hur man får in SPDIFfrån motu-interfacet(också 2408) in i Logic var jag inne i cuemixen och rattade och kopplade om kablar på alla håll och kanter....i den vevan lade jag märke till det.

Men....vad jag skall komma till:
jag ändrade om i Motu-inställningarna och hade faktiskt gjort helt rätt, trots att input 9-10 (spdif) ej fanns i logic.
Problemet var att jag var tvungen att via någon meny i logic bocka i alla inputs och outputs osv....och sedan låta logic på nytt känna av inställningarna jag gjort på motuinterface........det skedde alltså inte "live" som jag trott.

så kort sagt, finns det någon liknande meny i cubase, där du lixom, refreshar cubase, så att programmet fattar hur setupen på motuinterfacet verkligen är kopplad? jag vet att det inte är samma problem som jag hade, men det kanske liksom inte sker "live" det här heller....!???? kan vara helt ute och cyklar.... :unsure:
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

Device Setup -> VST Audiobay -> VST Outputs

Kläm på reset. Vad  händer?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
tsmalmbe: Jag hann aldrig testa att trycka på Reset, men det skulle kunna ligga något bakom det för nu har jag löst problemet. Tidigare hade jag ett ljudkort med två in-ut. En av låtarna vi spelade in med det kortet gjorde jag sedan om inputs och outputs på för att kunna lägga trummor på låten. När jag var klar raderade jag all information och sparade kanalerna + routningen som en mall, och utgick alltid ifrån den när jag spelade in. Inputs och ouputs fungerade som de skulle men på nån vänster tycks de gamla inställningarna ha legat kvar samtidigt, en bugg i SX2 eller bara resultatet av att inte nollställa projektet? Jag vet inte, men så enkelt var det. Så nu har jag gjort en ny mall, och det funkar kanon!! :)