Kontrollrummet

Vilken distpedal ska jag välja?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Halloj gubbs!

Har börjat lira elgitarr igen efter att bara plinkat acke i 7 år och behöver tips på en bra distpedal till min Fender Strata.
Gitarren är en Japanstrata från 87 som jag tycker har ett bra grundljud men jag har precis satt in en Seymour&Duncan SHR-1 humbucker vid stallet.

Stärkaren jag spelar på är en Fender Blues Junior på 15 helrörswatt. (spelar förbannat bra enligt mig)

Den dist jag söker är en relativt tung dist med ordentlig botten (tänk tyngre rock som tex Metallica för att ta ett töntigt exempel) men vill även kunna få till ett rivigt rockigt ljud (tänk AC/DC mfl).
Jag har nu en Boss OD-3 i mina ägor men tycker inte den leverar den där botten i disten jag är ute efter.

Finns det någon pedal som passar mig fint eller är det en EQ-pedal för att få upp botten och därefter ha en pedal?
Eller måste jag köp en Les Paul?  :lol:

Hjälp en stackars ackegitarrist som känner sig lost i elplanka-djungeln  :)

EDIT: Alltså är det frågan om LIVE-utrustning så inga pluggar mao :)
« Senast ändrad: 30.05.2007, 23:12:53 by lavrell »
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Vox Big Ben.. ruggigt skön rör-overdrive!! låter ruggigt najs och de e kräm som fan i den..
annars ibanez tubescreamer! den e najs den med. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Vox Big Ben.. ruggigt skön rör-overdrive!! låter ruggigt najs och de e kräm som fan i den..
annars ibanez tubescreamer! den e najs den med. :)

Fast levererar den tung botten i disten? Rörsound har jag ju nog av iochmed stärkaren
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.
JCM900.. sorry men.. blä.. :lol:
finns ingen värre stärkare än den.. kanske bajsiga transistorstärkare från 90talet, men de har sin charm.. :) JCM900 är så fruktansvärt uttjatad!!!

omdet finns botten i de pedaler jag tipsade om.. självklart.. det gäller bara att kunna skruva dom.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.

Ahaaa, glömde skriva att det är menat för LIVE-gig bara :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.
JCM900.. sorry men.. blä.. :lol:
finns ingen värre stärkare än den.. kanske bajsiga transistorstärkare från 90talet, men de har sin charm.. :) JCM900 är så fruktansvärt uttjatad!!!

Du har rätt, men helt fel. Om han ber om dist med garanterat boten, får han det så som jag beskriver det. Om han ber om en röd sportbil som går fort och har balls, så rekommenderar jag en Ferrari. Visst, nån kan säga att en röd Ferrari är ett uttjatat kapitel. Men det minskar inte på faktum att den är röd, går fort och har balls. Och således fyller båda mina förslag kraven, både ur bilist-synvinkel och gitarristsynvinkel.

Men nu skulle det fungera live. Vilket utesluter Ferrarin, tyvärr.

Då fungerar säkert pedalerna. Men kanske någon digipedal, med massor av möjligheter, hellre än en dedikerad distpedal?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.
JCM900.. sorry men.. blä.. :lol:
finns ingen värre stärkare än den.. kanske bajsiga transistorstärkare från 90talet, men de har sin charm.. :) JCM900 är så fruktansvärt uttjatad!!!

Du har rätt, men helt fel. Om han ber om dist med garanterat boten, får han det så som jag beskriver det. Om han ber om en röd sportbil som går fort och har balls, så rekommenderar jag en Ferrari. Visst, nån kan säga att en röd Ferrari är ett uttjatat kapitel. Men det minskar inte på faktum att den är röd, går fort och har balls. Och således fyller båda mina förslag kraven, både ur bilist-synvinkel och gitarristsynvinkel.

Men nu skulle det fungera live. Vilket utesluter Ferrarin, tyvärr.

Då fungerar säkert pedalerna. Men kanske någon digipedal, med massor av möjligheter, hellre än en dedikerad distpedal?


Är faktiskt ute efter en just dedikerad pedal. :)

Har haft en POD XT som jag blev så trött på och jätteförvånad över hur mycket den förvrängde ljudet.
Testade först att koppla guran direkt till stärkaren och fick såklart till ett bra ljud. När jag sen kopplade in den bypassade (nollade) XT:n i signalkedjan tappades direkt dynamik och soundet blev platt och trist.

Så jag samlar alltså på mig separata pedaler för att få bättre kontroll över ljudet live plus att det är mycket roligare att lira så tycker jag.

Keep em coming guys! :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Plugin som  alternativ? Från ett bra  AC/DC-sound kommer du mycket snabbt till hårt dödssound genom att applicera Simulanalogs JCM900-simu. Detta är min hemlighet, nu vet ni den också.
JCM900.. sorry men.. blä.. :lol:
finns ingen värre stärkare än den.. kanske bajsiga transistorstärkare från 90talet, men de har sin charm.. :) JCM900 är så fruktansvärt uttjatad!!!

Du har rätt, men helt fel. Om han ber om dist med garanterat boten, får han det så som jag beskriver det. Om han ber om en röd sportbil som går fort och har balls, så rekommenderar jag en Ferrari. Visst, nån kan säga att en röd Ferrari är ett uttjatat kapitel. Men det minskar inte på faktum att den är röd, går fort och har balls. Och således fyller båda mina förslag kraven, både ur bilist-synvinkel och gitarristsynvinkel.

Men nu skulle det fungera live. Vilket utesluter Ferrarin, tyvärr.

Då fungerar säkert pedalerna. Men kanske någon digipedal, med massor av möjligheter, hellre än en dedikerad distpedal?

hehe självklart har den botten, men är däremot en fruktansvärt tråkig och platt stärkare..
verkligen en ren dedikerad 90tals livestärkare.. funkar skitbra med massvis med dist, men har ingen dynaik, för då försvinner typ all ton!! :)

boss ds1 äe annars en skön pedal eller ds2 om man vill ha både ds1:an o 2:an i samma :)

ett annat alternativ är ju självklart att bygga en egen pedal efter lite ritningar man hittar på nätet.. (refererar till diy-forumet som inte finns ännu.. :P )
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Pelvis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hade du bara refererat till AC/DC hade jag sagt BOSS Blues Driver till de plylar du har. Men det blir nog ett rätt mesigt Metallica-sound.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ananrs är ju ngn form av rectifier-dist att rekommendera om du ska ha metallica ljud.. såg det nu.. :)
hmm..ska kolla lite!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ibanez TubeScreamer kör jag själv för crunchiga och AC/DC aktiga distar. Metallica-stuket fixar den inte. Där rekommenderar jag en Boss Heavy Metal eller en Marshall Jackhammer. Hi-gain distar med mycket att skruva på.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ska man ha krik hammet prylar kostar det lite kosing:
Citera
AMPLIFIER
Mesa Boogie Strategy 300 power amps
Mesa Boogie Mark IV amp
Mesa Boogie 4 x 12 speaker cabinets
Mesa Boogie Triaxis preamp
Mesa Boogie Dual Rectifier solo head
Mesa Boogie Triple Rectifier solo head (used in Lollapalloza 1996 tour)
Marshall JMP-1 preamp
Marshall 4 x 12 speaker cabinets w/ 25-watt speakers
Marshall 2 x 12 speaker cabinets
Marshall practice amps
Custom Audio Electronics preamp
ADA MP-1 preamp
Bradshaw preamp
VHT power amp
Matchless Spitfire
Vox AC-30
Fender tweed combos
Flextone
Ken Fisher Trainwreck
Line-6 digital amp head (can be seen in the Garage Inc. booklet)

EFFECTS:
Dunlop Crybaby Wah-Wah pedals - modified (dunlop electronics enclosed in ernie ball volume pedal bodies)
Roland VG-8
EMB Audio Remote Wah units
EMB/Ernie Ball Wah Pedals - custom
Multiple Foot Pedals Custom Rackmount
Rocktron RSB-18F pedal boards
Ibanez Tube Screamer
Bradshaw Switching System
Bradshaw Patch Bay Custom
Lovetone Meatball pedal (for the Wah like sound in the opening riff of "I Disappear")
:D
för att inte glömma gitarrer o sånt me.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Ibanez TubeScreamer kör jag själv för crunchiga och AC/DC aktiga distar. Metallica-stuket fixar den inte. Där rekommenderar jag en Boss Heavy Metal eller en Marshall Jackhammer. Hi-gain distar med mycket att skruva på.

Boss Heavy metal hittar jag inte på deras hemsida.

Kan den bytt namn tro?
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ibanez TubeScreamer kör jag själv för crunchiga och AC/DC aktiga distar. Metallica-stuket fixar den inte. Där rekommenderar jag en Boss Heavy Metal eller en Marshall Jackhammer. Hi-gain distar med mycket att skruva på.

Boss Heavy metal hittar jag inte på deras hemsida.

Kan den bytt namn tro?

Hmmmm. ska kolla. Vet hur den ser ut, länge sen jag ägde den. Återkommer


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Metal Zone såklart!  B)

Oki dår får jag testa den imorrn :) tackar för tipset.

Jack Hammern ser också väldans lovande ut med tanke på 3 bands EQ:n :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Gå in HÄR och lyssna på hur en Keeleymoddad DS-1'a låter. Du hittar också ovan nämnda Metal Zone där.
De moddar han gör fungerar verkligen, min BD-2 låter långt mycket bättre än bossoriginalet och priserna är INTE nämnvärt höga, BD-2 (original) listar 900 spänn i sverige och jag gav 1400:- 
Då ska man också tänka på att den är handmoddad och hitskeppad ifrån staterna.

När du väl bestämt dig för att en Keeleymoddad pedal är din kopp te går du HIT och beställer en.
« Senast ändrad: 01.06.2007, 02:41:01 by basshole »
Dolphins are gay sharks.


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Proco RAT
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Testade Metal Zone, Proco Rat och Blues Drivern och BD-2 vann klart!

Vilken jävla gura en strata blir med Hotrailmicken istallerad, grymt klös i den nu :)

Tack för hjälpen med tipsen guys!
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad marko_bassplaya

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
  • Snygga riff åt ALLA!
    • Visa profil

Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Metal Zone såklart!  B)

Detta ska trådskaparen ha klart för sig: Köp INTE en metal zone pedal! (speciellt inte när du har en rörförstärkare).

Med en Metal Zone pedal kanske du kan få det där ljudet du vill ha... när du sitter på ditt rum och spelar så att ingen hör. Men så fort du vrider upp volymen en aning låter det skit, skrän, buzz o.s.v.

Det jag skulle rekommendera är i så fall en Maxon pedal (kommer inte exakt ihåg namnet, typ OD8 eller nåt). Dessa pedaler "förvränger" inte ljudet på nåt märkvärdigt sätt, ger en tung botten och en klar dist. Sätt ihop detta med någon rectifier-top så har du guld :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stärkaren jag spelar på är en Fender Blues Junior på 15 helrörswatt. (spelar förbannat bra enligt mig)

Den dist jag söker är en relativt tung dist med ordentlig botten (tänk tyngre rock som tex Metallica för att ta ett töntigt exempel) men vill även kunna få till ett rivigt rockigt ljud (tänk AC/DC mfl).

Med en Metal Zone pedal kanske du kan få det där ljudet du vill ha... när du sitter på ditt rum och spelar så att ingen hör. Men så fort du vrider upp volymen en aning låter det skit, skrän, buzz o.s.v.

Spelar nog ingen större roll vilken pedal man väljer. Ett ljud med ORDENTLIG botten får man inte i en 15 watt förstärkare. Även om det är helrör. AC/DC-stuket kan du nog lyckas bättre med bara genom att spela högt och utan distpedal??


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Tänk också på att "helrörswatt" räknar man inte likadant som på en stereoförstärkare. Men visst, såklart behöver man ju bygga på det så småningsom, men summan av kardemumman är att Metal Zone pedalen låter skit :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänk också på att "helrörswatt" räknar man inte likadant som på en stereoförstärkare. Men visst, såklart behöver man ju bygga på det så småningsom, men summan av kardemumman är att Metal Zone pedalen låter skit :P

Det menar du inte  ;)

Jo tack. Vet mycket väl att man räknar helrörswatt annorlunda. Kör själv på en Klass A 30-wattare. Blir inget Metallica-ljud i den vilken pedal man än har. Den är bra på mycket annat dock.  :)

Nu lägger vi ner den här fruktlösa diskussion huruvida MZ är bra eller inte. Jag har ingen längre så jag kan minnas fel, och din åsikt är trots allt din åsikt och jag respekterar den.
« Senast ändrad: 28.10.2007, 19:26:00 by Wernborg »


Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag slår ett slag för Bad Monkey från Digitech, iof mer overdrive än dist men den går att kräma på riktigt bra.
Den är helt analog, prisvärd, välbyggd och låter förbannat bra.
Jag jämförde den med min kompis betydligt dyrare Tubescreamer TS-9, och min BM lät minst lika bra,
dessutom har den två utgångar samt både treble och bass eq. Alltså fler inställningsmöjligheter.
Här är ett ljudklipp med en kille som använder sin BM för overdrive, alltså inte overdrive från förstärkaren eller annat.
Hans beskrivning från forumet på Line6:
" I played this with a Yamaha rgx520FZ guitar, neck DiMarzio PAF Pro pickup, into a Digitech Bad Monkey going into an XTLive set to Plexi Lead amp model, and through the FX return of a Laney GH50L tube head with a Laney Celestion loaded 4x12 British cabinet."
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag slår ett slag för Bad Monkey från Digitech, iof mer overdrive än dist men den går att kräma på riktigt bra.
Den är helt analog, prisvärd, välbyggd och låter förbannat bra.
Jag jämförde den med min kompis betydligt dyrare Tubescreamer TS-9, och min BM lät minst lika bra,
dessutom har den två utgångar samt både treble och bass eq. Alltså fler inställningsmöjligheter.
Här är ett ljudklipp med en kille som använder sin BM för overdrive, alltså inte overdrive från förstärkaren eller annat.
Hans beskrivning från forumet på Line6:
" I played this with a Yamaha rgx520FZ guitar, neck DiMarzio PAF Pro pickup, into a Digitech Bad Monkey going into an XTLive set to Plexi Lead amp model, and through the FX return of a Laney GH50L tube head with a Laney Celestion loaded 4x12 British cabinet."


Låter vettigt. Älskar min tubescreamer men måste kompensera bas.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Vill väl slå ett slag för Digitech EX-7 (fick hem min igår) som har en del av effekterna som rekommenderats tidigare: ProCoRat, Metal Zone, TS-9, DS-1, Big Muff.

Annars är jag barnsligt förtjust i SansAmp från Tech21!  :D


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Spelar nog ingen större roll vilken pedal man väljer. Ett ljud med ORDENTLIG botten får man inte i en 15 watt förstärkare. Även om det är helrör. AC/DC-stuket kan du nog lyckas bättre med bara genom att spela högt och utan distpedal??

Varför skulle man inte få ut ordentlig botten ur en 15-wattare? Nu vet jag inte hur det ligger till med just Blues Junior men det beror snarare på förstärkardesign och högtalarval än watten.

Och för att svara på originalfrågan när man ändå skriver nåt: Själv är jag kär i BigMuff (helst grön då...), i alla fall om man vill ha fina stonerljud.
« Senast ändrad: 30.10.2007, 12:08:00 by HomoNeophilus »
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
EQ är det rätta knepet för att få ett tungt gitarrljud. Enbart pedaler brukar oftast bara låta fet humla.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
EQ är det rätta knepet för att få ett tungt gitarrljud. Enbart pedaler brukar oftast bara låta fet humla.
Och några tips på inställningar? Eller räcker det bara att koppla in eq:n?  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Spelar nog ingen större roll vilken pedal man väljer. Ett ljud med ORDENTLIG botten får man inte i en 15 watt förstärkare. Även om det är helrör. AC/DC-stuket kan du nog lyckas bättre med bara genom att spela högt och utan distpedal??
Varför skulle man inte få ut ordentlig botten ur en 15-wattare? Nu vet jag inte hur det ligger till med just Blues Junior men det beror snarare på förstärkardesign och högtalarval än watten.
Får väl tillägga: På hög volym. Inte ofta man ser Metallica med små 15 wattare på scen. Fast det kanske bara beror på att det inte är tillräckligt coolt. :lol:


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det är nog mer en imagefråga än en ljudfråga... I och med att man mickar upp allting ändå spelar ju volymen föga roll annat än i replokalen. Det blir ganska roligt det där, nån artist (minns inte vem) var det som hade 4 Marshallriggar på scen, bara att ljudet kom från en liten 5 eller 15-wattare som stod bredvid... Marshallerna var förstås bara tomma lådor.

Jag håller med om att AC/DC-stuket lyckas man säkert bäst med att kräma slutstegsrören på en bra rörstärkare (om det var vad du menade med att spela högt) och inte med en pedal. Lättare att göra det med en 15W (eller 1W!) än med en 150W om man vill befinna sig i samma kvarter.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är nog mer en imagefråga än en ljudfråga... I och med att man mickar upp allting ändå spelar ju volymen föga roll annat än i replokalen. Det blir ganska roligt det där, nån artist (minns inte vem) var det som hade 4 Marshallriggar på scen, bara att ljudet kom från en liten 5 eller 15-wattare som stod bredvid... Marshallerna var förstås bara tomma lådor.

Jag håller med om att AC/DC-stuket lyckas man säkert bäst med att kräma slutstegsrören på en bra rörstärkare (om det var vad du menade med att spela högt) och inte med en pedal. Lättare att göra det med en 15W (eller 1W!) än med en 150W om man vill befinna sig i samma kvarter.

Fast det är ju en viss skillnad i hur mycket luft en jätte-Marshall-rigg flyttar jämfört med en liten 15-wattare. Och det betyder ju en del för ljudet det med. Även om det såklart finns emuleringar som kommer i närheten.